LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Google+ en privacy?

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Google+ en privacy?

Ongelezen bericht door witte angora »

Reeds lang heb ik een gmail account, en een youtube account daaraan gekoppeld. Wat ik met dat Google+ moet, geen idee, ik snap er niks van, wil het niet snappen, heb het ook niet nodig en wil het helemaal niet hebben. Ik heb er niet om gevraagd, ik heb er niet voor getekend.

Onlangs kwam ik er dus achter dat een bekende mij in zijn kringen heeft gevoegd. En als ik dan naar zijn kringen ga, zie ik iedereen die hij kent. Oftewel, die bekende kan dus ook zien wie ik wel of niet ken, tenminste, degenen die het nodig vinden mij aan hun kringen toe te voegen. En mensen in zijn kringen kunnen mijn gegevens dus zien. Iets wat ik helemaal niet wil, want sommige van die mensen ken ik ook, en ik heb geen zin mijn gegevens daarmee te delen. Sterker nog, ik heb een mail-adres van de VU, van een onderzoekster, die kan dus in principe ook bij mijn gegevens, terwijl dat puur zakelijk is.

Niet alleen dat. Ik gebruikte dit account om berichten naar mijn kinderen te sturen, via youtube. Die berichten zijn alleen voor mijn kinderen bestemd. Kom ik er net dus achter dat al die berichten sinds een paar dagen dus op dat Google+ staan, zonder dat ik dat wist, en dat iedereen dat dus gewoon kon lezen. Fijn. Dus als je iets met je youtube account doet, moet je je goed bedenken of je wel wilt dat het in die Google+ kringen terecht komt. Nog nooit zo'n aanfluiting van een systeem gezien, sorry.

Dus mijn vraag is: mag Google+ dit gewoon doen? En hoe, want ik kan dat nergens vinden, blokkeer ik dat hele Google+ of voorkom ik dat mensen mijn gegevens kunnen bekijken? Hoe voorkom ik met een eenmalige actie (kan het dus wel per bericht doen) dat berichten op die ik op youtube zet op dat Google+ verschijnen? Weet iemand dat toevallig?

Berenice
Berichten: 231
Lid geworden op: 03 nov 2006 13:04

Re: Google+ en privacy?

Ongelezen bericht door Berenice »

Het moet toch mogelijk zijn om heel het google+ account eraf te gooien? Even bij mijzelf gekeken maar kan het niet zo snel vinden (maar daar zijn ze vaak goed in om dat te verstoppen). Wel kun je je instellingen zo zetten dat niemand je kan zien.. bij Profiel en privacy is dat.

Waarschijnlijk kunt u op google + inloggen met het account wat u ook voor youtube of google gebruikt.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Google+ en privacy?

Ongelezen bericht door olaf79 »

Je kunt google+ uitzetten via de settings van je account. Onder de optie privacy kun je de zichtbaarheid in kringen uitzetten.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Google+ en privacy?

Ongelezen bericht door ciske »

Youtube kan je ook op privacy zetten.

Harrie Kierie
Berichten: 614
Lid geworden op: 29 jul 2013 22:04

Re: Google+ en privacy?

Ongelezen bericht door Harrie Kierie »

Google+ doet het niet. Jij doet het.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Google+ en privacy?

Ongelezen bericht door tenormin »

Witte Angora, neem aan dat je dit ook helemaal hebt doorgelezen?
https://support.google.com/plus/answer/1047934?hl=nl

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Google+ en privacy?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

witte angora schreef: Ik heb er niet om gevraagd, ik heb er niet voor getekend.
Dat is nog maar de vraag. Het zou zo maar kunnen dat er iets in de voorwaarden van je google account staat waaruit blijkt dat je toestemming geeft voor automatisch activeren van nieuwe diensten.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Google+ en privacy?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik baal er ook van dat alles van Google maar aan elkaar wordt geknoopt (Youtube etc) nadat je hebt ingelogd op Gmail. Overweeg om over te stappen op Opera Mail.

https://www.bof.nl/2012/04/13/zo-vind-j ... r-gmail-2/

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Google+ en privacy?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Meteen uitloggen nadat je een Google dienst gebruikt hebt werkt ook. Je kunt ook 2 verschillende browsers gebruiken: 1 voor google diensten en 1 voor al het andere waarmee je nooit inlogt op een google account. Dan hebben ze geen idee wat je uitspookt.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Google+ en privacy?

Ongelezen bericht door witte angora »

tenormin schreef:Witte Angora, neem aan dat je dit ook helemaal hebt doorgelezen?
https://support.google.com/plus/answer/1047934?hl=nl
Ik heb dat voor een deel gelezen, maar dat gaat over één iemand blokkeren. Maar ik wil dus dat mijn gegevens niet toegankelijk zijn. Ben er dus intussen achter dat foto's die je via gmail op je account hebt gezet, ineens via google+ ook vrij toegankelijk zijn voor iedereen. Gelukkig heb ik er niks op staan, maar fijn als je heel wat foto's hebt staan en je komt er pas veel later achter dat een hele hoop bekenden en onbekenden dat mogelijk hebben bekeken, terwijl je dat helemaal niet wil...

Heb intussen al iets gevonden dat ik heel wat kan uitvinken, dat scheelt. En het is mogelijk het google+ te verwijderen, maar ik kan nog niet goed overzien dat er dan met mijn gmail en youtube gebeurd. Het staat er allemaal zo lekker vaag.

Het komt er op neer dat je op je avatar moet klikken, en dan kom je dus in een soort menu. Dat van dat avatar is ook pas sinds kort trouwens. Hoe bedenk je het... :roll:

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Google+ en privacy?

Ongelezen bericht door witte angora »

Bob Schurkjens schreef:Ik baal er ook van dat alles van Google maar aan elkaar wordt geknoopt (Youtube etc) nadat je hebt ingelogd op Gmail. Overweeg om over te stappen op Opera Mail.

https://www.bof.nl/2012/04/13/zo-vind-j ... r-gmail-2/
Bedankt voor de lijst! Ik ga er zeker naar kijken, een vluchtige blik laat zien dat er zeker wel goede alternatieven zijn.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Google+ en privacy?

Ongelezen bericht door ciske »

En het is mogelijk het google+ te verwijderen, maar ik kan nog niet goed overzien dat er dan met mijn gmail en youtube gebeurd. Het staat er allemaal zo lekker vaag
Er zijn 2 opties, en daar moet je goed op letten want anders verwijder je alles, dus goed lezen.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Google+ en privacy?

Ongelezen bericht door witte angora »

Je moet inderdaad naar

- accounts
- google+
Dan helemaal naar onderen scrollen, dan zie je:
Google+ uitschakelen
Je kunt Google+ hier uitschakelen (of je volledige Google-profiel verwijderen).
Dus op het blauwe 'hier' drukken

Vervolgens zie je dit:
Als je Google+verwijdert, probeert Google de instellingen van andere Google-producten te herstellen naar de manier waarop deze waren ingesteld voordat je je aanmeldde. Door Google+ te verwijderen, worden je Google+ kringen, berichten en opmerkingen permanent verwijderd. Als je je Google-profiel verwijdert, verwijder je niet alleen Google+, maar ook andere services en gegevens die afhankelijk zijn van een Google-profiel. Meer informatie

0 Google+-inhoud verwijderen
0 Je hele Google-profiel verwijderen
Maar als je op die twee mogelijkheden drukt krijg je bij beiden zoveel informatie wat er wel of niet behouden blijft, dat ik door de bladeren de boom niet meer zie. Dat is wat ik bedoel, zoveel tekst waar ik niks mee kan, het is zo vaag. Zeg gewoon: bij optie een verwijderen we alleen google+, je gmail, youbute, en weet ik veel blijven bestaan, en bij optie twee verwijderen we je gehele account, inclusief je gmail, youtube en de hele mikmak.

Waarom moet het nou zo ingewikkeld. O ja, omdat duidelijk te maken dat ik geen 18 meer ben en niet gestudeerd heb natuurlijk.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Google+ en privacy?

Ongelezen bericht door sjohie »

Als je voor gebruik van een dienst niet betaald, ben jij het product waaraan geld verdient wordt. :wink:

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Google+ en privacy?

Ongelezen bericht door bprosman »

Inderdaad , Google en Privacy zijn op zich al een contradictio in terminis.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Google+ en privacy?

Ongelezen bericht door sjohie »

bprosman schreef:Inderdaad , Google en Privacy zijn op zich al een contradictio in terminis.
Ze zijn er wel een stuk eerlijker over als zeg Facebook, voor wat dat waard is dan..

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Google+ en privacy?

Ongelezen bericht door bprosman »

Bedrijven zijn daar best eerlijk over maar de gebruikers een beetje hypocriet, hier op het forum gaan stuiteren als een bedrijf een BSN wil noteren maar bij onderstaande "Terms & conditions" weten we niet hoe snel we "Agree" moeten klikken want het is graties.
Het eerste vetgedrukte stuk is dus ook op de INHOUD van je mailbox van toepassing.

"By submitting, posting or displaying the content you give Google a perpetual, irrevocable, worldwide, royalty-free, and non-exclusive license to reproduce, adapt, modify, translate, publish, publicly perform, publicly display and distribute any Content which you submit, post or display on or through, the Services.”

You agree that this license includes a right for Google to make such Content available to other companies, organizations or individuals with whom Google has relationships for the provision of syndicated services, and to use such Content in connection with the provision of those services.”

“You understand that Google, in performing the required technical steps to provide the Services to our users, may (a) transmit or distribute your Content over various public networks and in various media; and (b) make such changes to your Content as are necessary to conform and adapt that Content to the technical requirements of connecting networks, devices, services or media. You agree that this license shall permit Google to take these actions.”

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Google+ en privacy?

Ongelezen bericht door Har06 »

bprosman schreef:Inderdaad , Google en Privacy zijn op zich al een contradictio in terminis.
met andere woorden: de tegenstelling is een feit :mrgreen:

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Google+ en privacy?

Ongelezen bericht door bprosman »

Meer als in "Tegenspraak in termen".
Google en Privacy.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Google+ en privacy?

Ongelezen bericht door witte angora »

Met andere woorden: de voertaal hier is Nederlands. Dit soort ingewikkelde Engels, daar kom ik niet uit. Daarbij: bij het openen van Google+ heb ik helemaal niet op 'agree' gedrukt. Alleen op die knop G+, geen idee wat dat was, en hop, het was geactiveerd.

Met de inhoud van mijn mailbox heeft niemand iets te maken; dat is nog altijd privé.

Gesloten