LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Marktplaats opgelicht Iphone 6S

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
1970stephan
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 jan 2017 14:40

Marktplaats opgelicht Iphone 6S

Ongelezen bericht door 1970stephan »

Markplaats oplichting Iphone 6S

Afgelopen week geprobeerd om een iPhone 6S te kopen via Marktplaats. Op zich zag het er allemaal wel goed uit. Met de verkoper een afspraak gemaakt om eerst de helft te betalen en de rest na ontvangst van de telefoon. Betrokkene heeft twee fotootjes gestuurd van de verzending via PostNL met een track en trace. Hij heeft nog geprobeerd om het hele bedrag van ons te krijgen, maar afspraak is afspraak. Afgelopen zaterdag ontvingen wij een pakketje van PostNL. U raadt het al............een lege doos.

Vervolgens contact proberen te zoeken met verkoper en die gaf aan dat hij eerst het volledige bedrag wilt ontvangen alvorens hij de telefoon ging opsturen. Uiteraard niet mee akkoord gegaan. Ik wilde een afspraak maken om het te komen ophalen. Verkoper schijnt in Rotterdam te wonen, maar gaf nu aan in Texel te wonen. Op Marktplaats gebruikt hij een Nederlandse naam, maar de naam van de rekeningnummer is een buitenlandse naam. In zijn mailtjes gebruikt hij aldoor meneer in zijn aanhef. Ik ben er dus mooi ingetuind. Ik heb melding gemaakt bij de politie, onze bank, diverse punten op internet, marktplaats zelf etc.

De advertentie is inmiddels verwijderd, telefoon is doorgeschakeld naar een voicemail.

Ik zou graag zijn volledige gegevens vermelden op deze forum willen vermelden om iedereen te waarschuwen, maar helaas mag ik dag niet. Wellicht dat sommige mensen deze methode herkennen.

Zijn er nog meer mensen die toevallig met deze gast ervaring hebben, meld het dan AUB !!!

Tevens wil ik graag advies hebben hoe ik mijn geld kan terughalen bij betrokkene.

Regggy
Berichten: 228
Lid geworden op: 04 mei 2010 20:12

Re: Marktplaats opgelicht Iphone 6S

Ongelezen bericht door Regggy »

Spijtig, maar je kunt vrij weinig op dit moment. Doe aangifte bij de politie. Niet dat jij dan je geld zult terugzien, maar hopelijk wanneer er genoeg klachten over deze persoon zijn dat de politie hier in gaat duiken.

Verder de tip (maar dat zal je nu zelf ook wel weten) bij dit soort dure artikelen nooit ook maar 1 cent over te maken voordat je iets hebt ontvangen. Het gebeurt helaas nog steeds veel te veel, waardoor dit soort oplichters zich nog massaal op internet blijven ophouden.

henk51
Berichten: 1677
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: Marktplaats opgelicht Iphone 6S

Ongelezen bericht door henk51 »

Dit soort oplichters gebruiken meestal de namen en adressen van andere gewillige slachtoffers laats nog programma over geweest.
Je moet niet raar opkijken als bij een volgende advertentie uw naam en adres gebruikt gaat worden.U had bij kassa wel naam e.d. vermeld
99% kans dat u een verkeerd persoon beschuldig heeft. Dus pas op met lukraak zomaar namen plaatsen op openbare forums. U bent daar gewaarschuwd vandaar dat u hier niet de fout inging. U zou toch raar opkijken als over een tijdje uw gegevens opduiken als zijnde oplichter doordat hij gebruik maakte van uw gegevens, en een gedupeerde dan maar uw naw neer zet op allerlei forums. Het geld bent u vrijwel zeker kwijt er valt meestal niets te verhalen het bekende verhaal van de kale kip



gr Henk.

stofzuigertje

Re: Marktplaats opgelicht Iphone 6S

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Vaak is hun IP adres de plaatselijke Open Wifi verbinding.....

Ook is een lege doos voor half geld goede handel, en ze proberen met verdacht goede prijs dit zo te regelen.
Verder vragen of je kunt ophalen en gelijk hele bedrag dan in 1x contant mag geven...... meestal doen ze dan moeilijk, en weet ik genoeg.
Als ik moet halen, in gehele land vrienden & familie zitten die best willen ophalen voor mij tegen vergoeding en die sturen het dan wel op.
Verder is het bank nummer van een katvanger dus werkloze uit koffieshop die gratis drugs wilde en niets verder met deze zaak te maken heeft.....
Zo werken ze dus, jammer maar zelf ophalen en nooit vooruit betalen.

1970stephan
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 jan 2017 14:40

Re: Marktplaats opgelicht Iphone 6S

Ongelezen bericht door 1970stephan »

Ik heb inmiddels aangifte gedaan bij de politie en mijn rechtsbijstand ingeschakeld. Waarschijnlijk zijn alle namen die ik heb doorgegeven niet echt en van iemand anders, maar het rekeningnummer staat gewoon op naam bij de ING bank en daar kan je geen valse naam doorgeven.

stofzuigertje

Re: Marktplaats opgelicht Iphone 6S

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als ik op jou rekening nummer met als naam Donald Trump zou invullen krijg je gewoon je geld.....
Dus naam controle is er niet dus of dat klopt?

Als voor politie die naam wel zichtbaar is mogen ze het volgens mijn niet bekend maken, maar succes in de strijd maar het bewijs van lege doos, heb je er een gewicht op staan want daarmee kun je bewijzen dat er geen I 6S in zat!
Als het onderweg is verwijderd klopt het soms wel ,en word het lastiger.
Dus bewaar de doos en het bewijs van Post want gewicht staat er vrijwel altijd op en dat is uw bewijs voor lege doos door afzender verstuurd.

henk51
Berichten: 1677
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: Marktplaats opgelicht Iphone 6S

Ongelezen bericht door henk51 »

Misschien heeft TS mazzel er is een bende opgerold die 2500 mensen zoals TS misschien wel dezelfde telefoon hebben verkocht op marktplaats.
Kopers moesten via Whats App legitimatie bewijs laten zien( stom natuurlijk) welke dan weer als naam gebruikt werd bij een volgende advertentie.
Ik weet niet of dat ook de handelswijze bij TS was.


gr Henk

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Marktplaats opgelicht Iphone 6S

Ongelezen bericht door olaf79 »

Hoe vaak moet het nog gezegd worden. Nooit vooruit betalen. Begin er niet aan al is het praatje nog zo mooi. Politie doet er toch niks aan, pakkans is 3% dus de oplichters hebben vrij spel.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Marktplaats opgelicht Iphone 6S

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Om hoeveel geld gaat het?

Quark
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 feb 2007 22:46

Re: Marktplaats opgelicht Iphone 6S

Ongelezen bericht door Quark »

Het is erg jammer maar u bent in de oudste vorm van oplichting getrapt die er bestaat. En als ik het zo lees doet de oplichter het ook nog vrij slecht.

1970stephan
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 jan 2017 14:40

Re: Marktplaats opgelicht Iphone 6S

Ongelezen bericht door 1970stephan »

Ik zal jullie op de hoogte houden !! Dit soort gasten gaan vroeg of laat in de fout en dan worden ze wel gepakt. Of ze nu wel in Rotterdam of Texel wonen of hun naam wel begint met een J of een T, vroeg of laat lopen ze tegen de lamp.

BL2
Berichten: 4839
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Marktplaats opgelicht Iphone 6S

Ongelezen bericht door BL2 »

1970stephan schreef: Dit soort gasten gaan vroeg of laat in de fout en dan worden ze wel gepakt. Of ze nu wel in Rotterdam of Texel wonen of hun naam wel begint met een J of een T, vroeg of laat lopen ze tegen de lamp.
Ik hoop het van harte voor je, maar ik heb er een hard hoofd in. En als ze al gepakt worden, moet er nog een link gelegd worden met jou zaak. Zie dat maar rond te krijgen.

1970stephan
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 jan 2017 14:40

Re: Marktplaats opgelicht Iphone 6S

Ongelezen bericht door 1970stephan »

Het is niet waar..........
De persoon in kwestie heeft het bedrag weer teruggestort op onze rekening. Ik sta perplex !!!! Dit had ik dus nooit meer verwacht en zeker niet zo snel. De naam en het rekeningnummer is wel hetzelfde, alleen heeft hij als naam de heer Y.S. neergezet en verder niks.

Is dit nu naar aanleiding van mijn verhaal op diverse fora, de aangifte bij de politie of is hij gewoon geschrokken van de arrestatie van die groep oplichters.

Ik had ook nog een wat persoonlijk bericht achtergelaten bij berichten op Marktplaats. Ik weet niet of deze berichten nog te lezen zijn als de verkoper de advertenties heeft verwijderd. Ik heb in ieder geval het geld terug ontvangen op mijn rekening. Ik prijs me gelukkig.

Jammer dat ik er niet achter kan komen wat hem heeft doen bewegen.

In ieder geval is mijn probleem opgelost.

Ik weet wel dat dit mij niet een tweede keer gaat gebeuren.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Marktplaats opgelicht Iphone 6S

Ongelezen bericht door olaf79 »

1970stephan schreef:Ik zal jullie op de hoogte houden !! Dit soort gasten gaan vroeg of laat in de fout en dan worden ze wel gepakt. Of ze nu wel in Rotterdam of Texel wonen of hun naam wel begint met een J of een T, vroeg of laat lopen ze tegen de lamp.
Nee ze lopen niet tegen de lamp. Pakkans is 3%. Politie doet niks tenzij het groots in de media komt...Het is immers geen prioriteit

1970stephan
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 jan 2017 14:40

Re: Marktplaats opgelicht Iphone 6S

Ongelezen bericht door 1970stephan »

Wij zullen het nooit weten waarom deze gast wel het bedrag heeft terug gestort.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Marktplaats opgelicht Iphone 6S

Ongelezen bericht door olaf79 »

1970stephan schreef:Het is niet waar..........
De persoon in kwestie heeft het bedrag weer teruggestort op onze rekening. Ik sta perplex !!!! Dit had ik dus nooit meer verwacht en zeker niet zo snel. De naam en het rekeningnummer is wel hetzelfde, alleen heeft hij als naam de heer Y.S. neergezet en verder niks.

Is dit nu naar aanleiding van mijn verhaal op diverse fora, de aangifte bij de politie of is hij gewoon geschrokken van de arrestatie van die groep oplichters.

Ik had ook nog een wat persoonlijk bericht achtergelaten bij berichten op Marktplaats. Ik weet niet of deze berichten nog te lezen zijn als de verkoper de advertenties heeft verwijderd. Ik heb in ieder geval het geld terug ontvangen op mijn rekening. Ik prijs me gelukkig.

Jammer dat ik er niet achter kan komen wat hem heeft doen bewegen.

In ieder geval is mijn probleem opgelost.

Ik weet wel dat dit mij niet een tweede keer gaat gebeuren.
Misschien dat er toch sprake was van een misverstand. Misschien is de doos niet leeg verzonden is maar is de postbezorger de dader???

Quark
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 feb 2007 22:46

Re: Marktplaats opgelicht Iphone 6S

Ongelezen bericht door Quark »

Het kan natuurlijk ook zijn dat een geld ezel op wiens rekening het geld is gestort, tot berouw / inkeer is gekomen en het geld heeft terug gestort.

Gesloten