LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Sony XPERIA Sola en (geen) ICS-update.

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
kiddingguy
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 mar 2013 14:22

Sony XPERIA Sola en (geen) ICS-update.

Ongelezen bericht door kiddingguy »

Ik heb een Sony Xperia Sola aangeschaft in september 2012.
Eind 2012-Q3 werd de melding op het Sony Forum geplaatst dat deze beschikbaar gesteld werd en op (korte) termijn uitgerold zou worden over alle toestellen (waarbij opgemerkt moet worden dat de oorspronkelijk uitroldatum 2012-Q2 was).

Het is nu praktisch 6 maanden later en de ICS-update heb ik nog steeds niet binnen.
Sony geeft niet thuis en schermt met "dat staat buiten onze (Nederlandse) macht" en doet er mijns inziens niet voldoende aan om toch de update uit te rollen.

Ik heb aangeboden dat Sony mij een ICS-Sola toestuurt en ik deze terugstuur, maar hier wil Sony niet van weten.

Het enige wat ik kan doen, is het toestel naar een reparatiedienst sturen, alleen ben ik dan mijn (enige) toestel minimal 10 werkdagen kwijt. Dit laatste vind ik niet acceptabel.

Wat kan ik nog doen om op korte termijn deze ICS-update te krijgen?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Sony XPERIA Sola en (geen) ICS-update.

Ongelezen bericht door sjohie »

kiddingguy schreef:Ik heb een Sony Xperia Sola aangeschaft in september 2012.
Eind 2012-Q3 werd de melding op het Sony Forum geplaatst dat deze beschikbaar gesteld werd en op (korte) termijn uitgerold zou worden over alle toestellen (waarbij opgemerkt moet worden dat de oorspronkelijk uitroldatum 2012-Q2 was).

Het is nu praktisch 6 maanden later en de ICS-update heb ik nog steeds niet binnen.
Sony geeft niet thuis en schermt met "dat staat buiten onze (Nederlandse) macht" en doet er mijns inziens niet voldoende aan om toch de update uit te rollen.

Ik heb aangeboden dat Sony mij een ICS-Sola toestuurt en ik deze terugstuur, maar hier wil Sony niet van weten.

Het enige wat ik kan doen, is het toestel naar een reparatiedienst sturen, alleen ben ik dan mijn (enige) toestel minimal 10 werkdagen kwijt. Dit laatste vind ik niet acceptabel.

Wat kan ik nog doen om op korte termijn deze ICS-update te krijgen?
Heb je wel een unbranded versie van de Sola? Da's wat anders dan een simlockvrij toestel, en als het een branded toestel is, is je telecomprovider vermoedelijk de reden dat de ICS update er nog niet is.

En de ICS update was bij mijn Arc S geen OTA update, maar moest via het pc-programma van Sony, misschien is dat hier ook zo, heb je hem al eens aan een pc met dat programma erop gehangen?

kiddingguy
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 mar 2013 14:22

Re: Sony XPERIA Sola en (geen) ICS-update.

Ongelezen bericht door kiddingguy »

Ik heb een unbranded, simlockvrij, toestel. Gewoon retail - bij een internet-winkel - eind September 2012 aangeschaft.

Via de software - zowel Sony PC Compansion 2.1 én (Sony) Update Service - komt geen melding van de ICS-update.

Maar het tricky gedeelte zit ook in de communicatie op de NL-site. Hier staat bij de Sola:
Nieuwste beschikbare software: 6.0.B.3.162
Releasedatum: 29-06-2012
(dit klopt sowieso niet, want ik heb versie 6.0.B.3.184)

Terwijl de UK-site aangeeft
Latest available software: 6.1.1.B.1.54
Release date: 2012-12-03

En het Blog Portal op 28 September 2012:
Latest software upgrade rollout starts for Xperia™ go, Xperia™ U and Xperia™ sola – introducing new media applications and uplift to Android 4.0 Ice Cream Sandwich
(http://blogs.sonymobile.com/2012/09/)

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Sony XPERIA Sola en (geen) ICS-update.

Ongelezen bericht door sjohie »

Je kan hem ook zelf flashen, volgens deze handleiding, waarbij je niet de daarin genoemde firmware van de Xperia S gebruikt, maar die voor de Sola. (de link staat in het witte gedeelte van die post)

Maar goed, dat moet je wel willen/durven. Een foutje in de procedure, en je hebt een dure presse-papier gemaakt van je smartphone. :shock:

Maar waarom die drang om ICS er op te draaien als ik vragen mag?

kiddingguy
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 mar 2013 14:22

Re: Sony XPERIA Sola en (geen) ICS-update.

Ongelezen bericht door kiddingguy »

Naja, geen zin ivm garantie en mogelijk niet goed gaan, begin ik hier niet aan.

Waarom ICS? Sowieso gebruiksvriendelijker dan GB. Veiliger (in gebruik) en optisch ziet het er net wat gelikter uit. Plus het feit dat Sony deze update gewoon moet uitrollen als ze dat aangeven!

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Sony XPERIA Sola en (geen) ICS-update.

Ongelezen bericht door sjohie »

kiddingguy schreef:Naja, geen zin ivm garantie en mogelijk niet goed gaan, begin ik hier niet aan.

Waarom ICS? Sowieso gebruiksvriendelijker dan GB. Veiliger (in gebruik) en optisch ziet het er net wat gelikter uit. Plus het feit dat Sony deze update gewoon moet uitrollen als ze dat aangeven!
Dat gebruiksvriendelijker is natuurlijk subjectief, ik heb aardig lopen vloeken toen ik er achter kwam dat een aantal menu knoppen omgedraaid waren in ICS. :wink: En een gsm is zo veilig als de gebruiker hem maakt/houdt, als jij een besmet .apk bestandje runt, maakt het weinig uit welke versie je draait, dat virus vreet zich dan toch wel een weg door je telefoon.

Maar goed, Sony zegt ook in die blogpost, dat de uitrol afhankelijk is van het land etc.

kiddingguy
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 mar 2013 14:22

Re: Sony XPERIA Sola en (geen) ICS-update.

Ongelezen bericht door kiddingguy »

sjohie schreef:(...)
Maar goed, Sony zegt ook in die blogpost, dat de uitrol afhankelijk is van het land etc.
Uitrol afhankelijk van het land etc. OK, kan ik in komen, maar om hier eventjes 6 maanden - en waarschijnlijk meer - voor uit te trekken vind ik -persoonlijk- echt niet kunnen.
Waar een Samsung of HTC dit in een paar weken kunnen en Apple zelfs wereldwijd op 1 dag en 1 tijdstip...
Waarom moet het dan bij Sony een half jaar (!) duren voor 2 of 3 toestellen?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Sony XPERIA Sola en (geen) ICS-update.

Ongelezen bericht door sjohie »

kiddingguy schreef:
sjohie schreef:(...)
Maar goed, Sony zegt ook in die blogpost, dat de uitrol afhankelijk is van het land etc.
Uitrol afhankelijk van het land etc. OK, kan ik in komen, maar om hier eventjes 6 maanden - en waarschijnlijk meer - voor uit te trekken vind ik -persoonlijk- echt niet kunnen.
Waar een Samsung of HTC dit in een paar weken kunnen en Apple zelfs wereldwijd op 1 dag en 1 tijdstip...
Waarom moet het dan bij Sony een half jaar (!) duren voor 2 of 3 toestellen?
Tsja, dat heeft er oa mee te maken dat de upgrade van 2.x naar 4.x nogal een forse is, oa door een nieuw API level, en ze daardoor veel toestellen moeten testen, en daarnaast is dit niet 1 van hun highend blikvangers, en zal die wat onderaan de upgrade totempaal vallen.

Ik ben het met je eens dat 6 maanden fors is, en ook google is hierover aan het mopperen, zoveel versies geeft een versnipperde markt, met alle incompatibiliteitsproblemen en (te) lange upgrade cycli.

Wat betreft iOS, zou ik even kijken naar het topic van iemand met een iPhone 5 hier op het forum, die dankzij de laatste update geen fatsoenlijke 3G connectie meer op kan zetten, iets wat ook rondzingt op het apple forum zelf, en in alle landen problemen geeft. Daar zou ik ook niet echt jaloers op zijn.

kiddingguy
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 mar 2013 14:22

Re: Sony XPERIA Sola en (geen) ICS-update.

Ongelezen bericht door kiddingguy »

Een forse update!?
Ik mag aannemen dat ze eerst getest hebben en daarna de update vrijgegeven?
De betreffende en beloofde ICS-update heeft immers ook lange tijd op zich laten wachten (uitstel van Q2 naar Q3).

Dan lijkt het me na release een kwestie van uitrollen, zorgen voor voldoende server- en bandbreedte capaciteit die de load kan afhandelen.
En mocht Sony dit niet zelf in huis (willen) hebben, kun je het cloudgewijs aanvragen/aankopen en schaalbaar houden.

't Lijkt er meer op, zoals je al aangaf, dat de Sola niet de hoge prioriteit heeft voor Sony en het een beetje 'aanrommelend' uitrolt.
Ik zeg: niet echt professioneel.

En over iOS... mocht er iets niet werken, is Apple wel redelijk snel dit te fixen (zie updates binnen iOS 6.1; 6.1.3 (19 mrt), 6.1.2 (19 feb), 6.1.1 (11 feb), 6.1 (28 jan).
De updates - en bugfixes - kunnen dus wel snel getest en uitgerold worden...

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Sony XPERIA Sola en (geen) ICS-update.

Ongelezen bericht door sjohie »

kiddingguy schreef:Een forse update!?
Ik mag aannemen dat ze eerst getest hebben en daarna de update vrijgegeven?
De betreffende en beloofde ICS-update heeft immers ook lange tijd op zich laten wachten (uitstel van Q2 naar Q3).

Dan lijkt het me na release een kwestie van uitrollen, zorgen voor voldoende server- en bandbreedte capaciteit die de load kan afhandelen.
En mocht Sony dit niet zelf in huis (willen) hebben, kun je het cloudgewijs aanvragen/aankopen en schaalbaar houden.

't Lijkt er meer op, zoals je al aangaf, dat de Sola niet de hoge prioriteit heeft voor Sony en het een beetje 'aanrommelend' uitrolt.
Ik zeg: niet echt professioneel.

En over iOS... mocht er iets niet werken, is Apple wel redelijk snel dit te fixen (zie updates binnen iOS 6.1; 6.1.3 (19 mrt), 6.1.2 (19 feb), 6.1.1 (11 feb), 6.1 (28 jan).
De updates - en bugfixes - kunnen dus wel snel getest en uitgerold worden...
Tsja, dat is 1 van de voordelen die Apple heeft met hun feodale controle over de hardware, maar dan nog, er zijn dus een groot aantal gebruikers die hun iPhone niet meer op 3G kunnen gebruiken, da's in mijn ogen wel wat erger dan een paar maanden langer moeten wachten op ICS voor een nieuwe layout etc. Dit geintje van Apple maakt een duurbetaalde iPhone 5 ineens zo goed als onbruikbaar onderweg, functioneel mankeert er niks aan je Sola op 2.x, het is nog steeds een smartphone met alle kwaliteiten en functies.

Maar goed, met de linkjes die ik al gaf kan je het zelf doen, durf/wil je dat niet, dan is het wachten geblazen.

kiddingguy
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 mar 2013 14:22

Re: Sony XPERIA Sola en (geen) ICS-update.

Ongelezen bericht door kiddingguy »

Hoe zit het met de garantie als je het via de link/tooltje/rooten doet?

rdcmrt
Berichten: 46
Lid geworden op: 09 mar 2009 11:20

Re: Sony XPERIA Sola en (geen) ICS-update.

Ongelezen bericht door rdcmrt »

Bij het rooten van je smartphone vervalt alle garantie op je telefoon.

Maar ik snap niet waarom je android probeert te updaten via je sony updater en niet via het handmatig updaten via je android (instellingen -> over de telefoon -> software updates -> Nu controleren)??
Ligt hier je probleem niet gewoon??

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Sony XPERIA Sola en (geen) ICS-update.

Ongelezen bericht door sjohie »

kiddingguy schreef:Hoe zit het met de garantie als je het via de link/tooltje/rooten doet?
Via die weg vervalt die garantie normaliter. Echter, Sony en ook enkele andere fabrikanten geven soms tooltjes uit waarmee je met behoud van (een deel van) de garantie de bootloader kan unlocken, wat de eerste stap is voor het rooten van een toestel. Dat zou je op de site van Sony even kunnen checken, ergens in de sectie voor ontwikkelaars staat dat soort info. Maar áls dat al zo is, zou ik de voorwaarden bij dat tooltje goed lezen voordat je er mee aan de gang gaat, en uiteraard de mitsen en maren rondom het rooten in het algemeen.

rdcmrt
Berichten: 46
Lid geworden op: 09 mar 2009 11:20

Re: Sony XPERIA Sola en (geen) ICS-update.

Ongelezen bericht door rdcmrt »

Het "unlocken" van de bootloader is niet hetzelfde als rooten!
Met rooten krijg je SU (Super User) toegang tot de telefoon. Door de bootloader te unlocken, zijn de mogelijkheden groter en makkelijker.

Pas erg op met het "unlocken" van de bootloader!!
Dit heeft vele grote veiligheidsrisico's en veel grotere risico's dan het alleen rooten. Je telefoon wordt veel kwetsbaarder voor schadelijke invloeden (malware, enz). Bij het niet juist beheren van instellingen is het voor hackers een eitje op al je persoonlijke data van je smartphone te stelen. Zeker het unlocken van de bootloader wordt dan ook alleen aangeraden als je 100% weet waar je mee bezig bent.

Daarnaast ben je bij het unlocken van de bootloader AL je data kwijt. Telefoonnummers, sms'jes en alle persoonlijke instellingen. Je gaat dus terug naar de settings van de smartphone zoals je die nieuw uit de doos haalde. Voor mij de reden waarom ik geen root en/of unlockte bootloader heb.

Gesloten