LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gegevens achterhalen a.d.h.v. IMEI nummer

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
haydarc
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 nov 2013 10:15

Gegevens achterhalen a.d.h.v. IMEI nummer

Ongelezen bericht door haydarc »

Beste leden,

Graag zou ik willen weten hoe ik achter de gegevens kan komen van de eigenaar aan de hand van een IMEI-nummer.

Ongeveer twee maanden geleden heb ik via Marktplaats een iphone gekocht met aankoopsbon/factuur. Als ik deze factuur moet geloven, is het aangeschaft op 26 februari 2013 bij Belsimpel. Volgens Apple was het toestel op 18 juli 2012 in gebruik genomen en aangesloten op Itunes. Zo ging er een belletje rinkelen bij en heb ik Belsimpel gebeld om de factuur te verifiëren. En wat blijkt, het toestel is niet bekend bij hun en niet aangeschaft bij hun.

Ik zit dus met een volledig vervalste factuur en ik wil het hier niet bij laten en aangifte doen. Alleen hoe kom ik aan de gegevens van de vorige eigenaar of in ieder geval bij welke winkel het gekocht is aan de hand van een IMEI-nummer?

De telefoonnummer van de verkoper heb ik dus helaas niet meer en de voor- en achternaam op de factuur zal ook wel vervalst zijn.

Dirkie
Berichten: 2932
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Gegevens achterhalen a.d.h.v. IMEI nummer

Ongelezen bericht door Dirkie »

haydarc schreef:Volgens Apple was het toestel op 18 juli 2012 in gebruik genomen en aangesloten op Itunes.
Ik geef je weinig kans, want een IMEI nummer is de identificatie van een telefoon, niet van de gebruiker ervan. Als dit toestel ooit door een provider geleverd is (en dus niet los gekocht) dan zou die provider de gegevens misschien kunnen leveren. En anders kun je het bij Apple proberen, want volgens hun is het toestel dus al eens geregistreerd.
Maar persoonlijk geef ik je weinig kans, dat zij die gegevens verstrekken ivm. privacy.

bloemmie
Berichten: 18
Lid geworden op: 16 sep 2013 21:26

Re: Gegevens achterhalen a.d.h.v. IMEI nummer

Ongelezen bericht door bloemmie »

je zou hier aangifte van kunnen doen bij de politie.
bij diefstal of verlies word er bij een aangifte toch ook t emei-nummer doorgegeven.

ook bij marktplaats zou ik dit geval melden

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Gegevens achterhalen a.d.h.v. IMEI nummer

Ongelezen bericht door sjohie »

Ben je de telefoon niet kwijt als je aangifte doet? En afhankelijk van de koopprijs, kan je ook nog opgepakt worden als heler, als die prijs veel te laag was.

Maat wat is precies de reden voor het willen doen van aangifte, is er iets met de telefoon, kan je hem niet activeren, of wil je gewoon een principiële daad stellen?

Gesloten