LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Torenhoge telefoonrekening door dataverbruik Youfone

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
FranMarq
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 aug 2016 10:51

Torenhoge telefoonrekening door dataverbruik Youfone

Ongelezen bericht door FranMarq »

Ik heb al vele jaen een abonnement zonder databundel bij Youfone.
Op 15 juli jl heb ik een nieuwe telefoon in gebruik genomen. Na het plaatsen van de sim-kaart is deze direct op mobieldata verkeer gesprongen en 469 MB gaan gebruiken
Ik kreeg hiervan een rekening van €937,89. Na mijn klacht hierover hebben ze dit bedrag verminderd met €500,00. Ik vind €438,00 nog veel te hoog en niet in verhouding met de huidige prijzen voor internet.
Youfone wil verder niets meer doen.
Kan ik hier nog iets tegen ondernemen?

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Torenhoge telefoonrekening door dataverbruik Youfone

Ongelezen bericht door GJvdZ »

En wat geeft je telefoon aan waar de data voor gebruikt is? (Android heeft een datateller die per app bijhoudt wat er gebruikt is; iPhone weet ik niet of daar zoiets standaard in zit, maar anders zijn er wel apps voor, maar daar heb je nu niets aan).

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Torenhoge telefoonrekening door dataverbruik Youfone

Ongelezen bericht door Julie4444 »

GJvdZ schreef:En wat geeft je telefoon aan waar de data voor gebruikt is? (Android heeft een datateller die per app bijhoudt wat er gebruikt is; iPhone weet ik niet of daar zoiets standaard in zit, maar anders zijn er wel apps voor, maar daar heb je nu niets aan).
iPhone 5 en nieuwer houdt dat zelf al bij, 4 en eerder niet. Dan nog, je kan ook gewoon een belplafond instellen en op de site van je provider je verbruik inzien om te verifiëren, naast het gebruik van een app.

Maar dit is ook weer het zoveelste topic over dit type probleem.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Torenhoge telefoonrekening door dataverbruik Youfone

Ongelezen bericht door berndv »

ik heb verschillende merken telefoons gehad met verschillende besturingssystemen en er werd bij mij bij het eerste gebruik altijd een waarschuwing gegeven voor het dataverbruik, dat je provider hier kosten voor in rekening kan brengen. Vervolgens is het je eigen keus of je wel of geen data gaat gebruiken, eventueel door je dataverbinding uit te zetten. U bent een nieuwe telefoon gaan gebruiken, dus waarin zou youfone u verder tegemoet moeten komen? Ik vind ruim 400 euro coulance behoorlijk aardig.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Torenhoge telefoonrekening door dataverbruik Youfone

Ongelezen bericht door sylvesterb »

FranMarq schreef:te hoog en niet in verhouding met de huidige prijzen voor internet.Youfone wil verder niets meer doen.
Kan ik hier nog iets tegen ondernemen?
Nee hier kun je niets tegen doen, je hebt de data verbruikt en de kosten hiervan zijn vooraf bekend. Dat jij die kosten niet in verhouding vind met de huidige prijzen is natuurlijk geen argument. Youfone mag zijn eigen prijzen bepalen en daarmee ben je akkoord gegaan. Soms is goedkoop achteraf toch erg duurkoop. Wel netjes dat ze het bedrag zo hebben verlaagd.

Vincenti
Berichten: 134
Lid geworden op: 06 aug 2004 15:09

Re: Torenhoge telefoonrekening door dataverbruik Youfone

Ongelezen bericht door Vincenti »

Youfone is zo'n typische goedkoop = duurkoop provider.
Ze doen er alles aan om je buiten de bundel te laten verbruiken om vervolgens woekertarieven te kunnen rekenen.

Zo kreeg ik in het buitenland de mededeling dat mijn EU bundel voor 70% verbruikt was en dat het dataverkeer bij 100% automatisch zou worden afgesloten. Mocht ik dan toch nog door willen verbruiken dan moest ik "Ja" sms-en naar een nummer. Nou, dat is handig natuurlijk, want dan weet je precies wanneer je aan de 100% zit.
Niet dus, men heeft de 100% datalimiet stilletjes laten passeren om vervolgens woekertarieven over meerverbruik in rekening te brengen.
Klantenservice zegt simpelweg: niks mee te maken, je hebt ze verbruikt dus je moet betalen".

Het beste loop je er met een grote boog omheen, die oplichters.

Dirkie
Berichten: 2933
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Torenhoge telefoonrekening door dataverbruik Youfone

Ongelezen bericht door Dirkie »

FranMarq schreef:Ik heb al vele jaen een abonnement zonder databundel bij Youfone.
Op 15 juli jl heb ik een nieuwe telefoon in gebruik genomen. Na het plaatsen van de sim-kaart is deze direct op mobieldata verkeer gesprongen en 469 MB gaan gebruiken
Ik kreeg hiervan een rekening van €937,89. Na mijn klacht hierover hebben ze dit bedrag verminderd met €500,00. Ik vind €438,00 nog veel te hoog en niet in verhouding met de huidige prijzen voor internet.
Youfone wil verder niets meer doen.
Kan ik hier nog iets tegen ondernemen?
Een van de stappen bij het installeren van een nieuwe mobiel is het aanmelden bij Wifi. Dat zorgt ervoor dat je eerst op Wifi komt en als dat niet werkt pas op je mobiele data. Een andere stap is het aanzetten van je mobiele data. En dat kan pas als je SIMkaart erin zit en je via een SMS van je provider of handmatig de verbinding ingesteld hebt. Als je nu de eerste stap niet doet en de tweede wel dan krijg je een hoog data verbruik waar je dus ook zelf verantwoordelijk voor bent. En dus ben je ook meteen 469 MB aan mobiele data gaan gebruiken.
Ik zie bij YouFone echter niet zo snel bij welk abonnement dataverbruik 2 euro/MB kost, maar ik weer dan ook niet wanneer je wel abonnement afgesloten hebt.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Torenhoge telefoonrekening door dataverbruik Youfone

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Dirkie schreef:Een van de stappen bij het installeren van een nieuwe mobiel is het aanmelden bij Wifi. Dat zorgt ervoor dat je eerst op Wifi komt en als dat niet werkt pas op je mobiele data. Een andere stap is het aanzetten van je mobiele data. En dat kan pas als je SIMkaart erin zit en je via een SMS van je provider of handmatig de verbinding ingesteld hebt. Als je nu de eerste stap niet doet en de tweede wel dan krijg je een hoog data verbruik waar je dus ook zelf verantwoordelijk voor bent. En dus ben je ook meteen 469 MB aan mobiele data gaan gebruiken.
En als je slim bent zet je je mobiele data gewoon uit, en alleen aan als je het nodig hebt. Ook als je in een wifi-zone bent wordt er namelijk gewoon (een beetje) mobiele data gebruikt.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Torenhoge telefoonrekening door dataverbruik Youfone

Ongelezen bericht door kweenie »

Vreemd verhaal. Bij een nieuw toestel zul je eerst de providerinstellingen moeten opgeven voordat je van mobiel internet gebruik kunt maken, dus daar zul je zelf iets voor hebben moeten doen. Tenzij het natuurlijk gaat om een 'tweedehands' toestel van iemand anders, en dat toestel al ingesteld stond.

Maar dan nog, ook al zou je zonder bundel mobiel internet gebruiken, volgens mij betaal je dan binnen Nederland 10 ct per Mb. Dan kom je nog niet zo snel aan die 900 euro. Dat kan eigenlijk alleen als je een flink deel van het verbruik buiten de EU hebt gehad.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Torenhoge telefoonrekening door dataverbruik Youfone

Ongelezen bericht door sjohie »

FranMarq schreef:Ik heb al vele jaen een abonnement zonder databundel bij Youfone.
Op 15 juli jl heb ik een nieuwe telefoon in gebruik genomen. Na het plaatsen van de sim-kaart is deze direct op mobieldata verkeer gesprongen en 469 MB gaan gebruiken
Ik kreeg hiervan een rekening van €937,89. Na mijn klacht hierover hebben ze dit bedrag verminderd met €500,00. Ik vind €438,00 nog veel te hoog en niet in verhouding met de huidige prijzen voor internet.
Youfone wil verder niets meer doen.
Kan ik hier nog iets tegen ondernemen?
Ik denk het niet, sowieso omdat Youfone zó werkt dat je dataverbinding gewoon door gaat, tenzij je op hun site een plafond instelt ervoor. Dat is iets wat ze duidelijk communiceren, en ze eigenlijk onderscheid van andere providers. Daar wordt je data-connectie buiten je bundel afgeknepen, krijg je een sms, of zetten ze deze gewoon dicht. Ze zouden kunnen beargumenteren, dat je door voor hén te kiezen, die doorlopende dataverbinding juist wilt, en ze daarom je niet meteen hebben bericht bij een paar honderd MB aan data. Ter info, er zijn mensen die 200 Gb/maand doen op hun oude onbeperkte databundels, jouw krappe 500Mb zal niet echt opvallen bij een provider tegenwoordig.

Daarnaast kan je in elke moderne smartphone ook een plafond in stellen, en dit dus ook zelf voorkomen,

Dat ze de rekening 50/50 doen vind ik klantvriendelijk van ze. Noem die resterende 438 euro leergeld, en laat het er verder bij.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Torenhoge telefoonrekening door dataverbruik Youfone

Ongelezen bericht door 16again »

Behoorde Youfone geen waarschuwings SMS te sturen? Indien dit nagelaten is, dan is Youfone mede verantwoordelijk dat de rekening zo hoog is opgelopen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Torenhoge telefoonrekening door dataverbruik Youfone

Ongelezen bericht door sjohie »

16again schreef:Behoorde Youfone geen waarschuwings SMS te sturen? Indien dit nagelaten is, dan is Youfone mede verantwoordelijk dat de rekening zo hoog is opgelopen.
Da's voor roaming in het buitenland zo, in Nederland volgens mij niet?

gemist
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 mar 2016 00:32

Re: Torenhoge telefoonrekening door dataverbruik Youfone

Ongelezen bericht door gemist »

Maar Youfoon biedt toch 1,5Gb aan voor €15,- ? Om wat voor abonnement gaat het?

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Torenhoge telefoonrekening door dataverbruik Youfone

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Vincenti schreef:Youfone is zo'n typische goedkoop = duurkoop provider.
Ze doen er alles aan om je buiten de bundel te laten verbruiken om vervolgens woekertarieven te kunnen rekenen.
Sorry, maar data gebruik je toch echt zelf. Als je een te kleine bundel (of geen bundel) hebt gekozen en toch veel data gebruikt is dat volledig je eigen schuld.

Het zou ook mooi zijn als juristen van dit soort bedrijven mensen die ze ten onrechte van oplichterij beschuldigen eens zouden aanpakken.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Torenhoge telefoonrekening door dataverbruik Youfone

Ongelezen bericht door sylvesterb »

16again schreef:Behoorde Youfone geen waarschuwings SMS te sturen? Indien dit nagelaten is, dan is Youfone mede verantwoordelijk dat de rekening zo hoog is opgelopen.
Op welke basis? De SMS is een extra service het ontslaat je niet van je eigen verantwoordelijkheid om je dataverbruik te controleren. Ze zijn dus niet mede verantwoordelijk, je blijft altijd zelf verantwoordelijk.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Torenhoge telefoonrekening door dataverbruik Youfone

Ongelezen bericht door 16again »

Sylvesterb,
Het gegeven dat youfone al meer dan de helft van gemaakte kosten voor eigen rekening wil nemen , lijkt mij toch een sterke aanwijzing dat er meer aan de hand is

Vincenti
Berichten: 134
Lid geworden op: 06 aug 2004 15:09

Re: Torenhoge telefoonrekening door dataverbruik Youfone

Ongelezen bericht door Vincenti »

GJvdZ schreef: Sorry, maar data gebruik je toch echt zelf. Als je een te kleine bundel (of geen bundel) hebt gekozen en toch veel data gebruikt is dat volledig je eigen schuld.
Als je mijn bericht nog eens goed leest zou je tot de conclusie moeten komen dat dat best wel een onnozele opmerking is.
GJvdZ schreef:
Het zou ook mooi zijn als juristen van dit soort bedrijven mensen die ze ten onrechte van oplichterij beschuldigen eens zouden aanpakken.
De juristen mogen zich in ieder geval over mijn geval gaan buigen want ik laat het tot een rechtszaak komen.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Torenhoge telefoonrekening door dataverbruik Youfone

Ongelezen bericht door angel1978 »

Vincenti schreef:
GJvdZ schreef: Sorry, maar data gebruik je toch echt zelf. Als je een te kleine bundel (of geen bundel) hebt gekozen en toch veel data gebruikt is dat volledig je eigen schuld.
Als je mijn bericht nog eens goed leest zou je tot de conclusie moeten komen dat dat best wel een onnozele opmerking is.
GJvdZ schreef:
Het zou ook mooi zijn als juristen van dit soort bedrijven mensen die ze ten onrechte van oplichterij beschuldigen eens zouden aanpakken.
De juristen mogen zich in ieder geval over mijn geval gaan buigen want ik laat het tot een rechtszaak komen.
Die grote verhalen hebben we tot nu toe veel te vaak gezien en zijn nog nooit uitgekomen.
We zien de link naar de uitspraak wel tegemoet.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Torenhoge telefoonrekening door dataverbruik Youfone

Ongelezen bericht door kweenie »

Waaraaschijnlijk heeft TS nu helemaal geen internet meer, want het is nog steeds wachten op een reactie en op antwoord op de vragen.

Gesloten