LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Torenhoge telefoonrekening door dataverbruik Youfone
Torenhoge telefoonrekening door dataverbruik Youfone
Ik heb al vele jaen een abonnement zonder databundel bij Youfone.
Op 15 juli jl heb ik een nieuwe telefoon in gebruik genomen. Na het plaatsen van de sim-kaart is deze direct op mobieldata verkeer gesprongen en 469 MB gaan gebruiken
Ik kreeg hiervan een rekening van €937,89. Na mijn klacht hierover hebben ze dit bedrag verminderd met €500,00. Ik vind €438,00 nog veel te hoog en niet in verhouding met de huidige prijzen voor internet.
Youfone wil verder niets meer doen.
Kan ik hier nog iets tegen ondernemen?
Op 15 juli jl heb ik een nieuwe telefoon in gebruik genomen. Na het plaatsen van de sim-kaart is deze direct op mobieldata verkeer gesprongen en 469 MB gaan gebruiken
Ik kreeg hiervan een rekening van €937,89. Na mijn klacht hierover hebben ze dit bedrag verminderd met €500,00. Ik vind €438,00 nog veel te hoog en niet in verhouding met de huidige prijzen voor internet.
Youfone wil verder niets meer doen.
Kan ik hier nog iets tegen ondernemen?
Re: Torenhoge telefoonrekening door dataverbruik Youfone
En wat geeft je telefoon aan waar de data voor gebruikt is? (Android heeft een datateller die per app bijhoudt wat er gebruikt is; iPhone weet ik niet of daar zoiets standaard in zit, maar anders zijn er wel apps voor, maar daar heb je nu niets aan).
Re: Torenhoge telefoonrekening door dataverbruik Youfone
iPhone 5 en nieuwer houdt dat zelf al bij, 4 en eerder niet. Dan nog, je kan ook gewoon een belplafond instellen en op de site van je provider je verbruik inzien om te verifiëren, naast het gebruik van een app.GJvdZ schreef:En wat geeft je telefoon aan waar de data voor gebruikt is? (Android heeft een datateller die per app bijhoudt wat er gebruikt is; iPhone weet ik niet of daar zoiets standaard in zit, maar anders zijn er wel apps voor, maar daar heb je nu niets aan).
Maar dit is ook weer het zoveelste topic over dit type probleem.
Re: Torenhoge telefoonrekening door dataverbruik Youfone
ik heb verschillende merken telefoons gehad met verschillende besturingssystemen en er werd bij mij bij het eerste gebruik altijd een waarschuwing gegeven voor het dataverbruik, dat je provider hier kosten voor in rekening kan brengen. Vervolgens is het je eigen keus of je wel of geen data gaat gebruiken, eventueel door je dataverbinding uit te zetten. U bent een nieuwe telefoon gaan gebruiken, dus waarin zou youfone u verder tegemoet moeten komen? Ik vind ruim 400 euro coulance behoorlijk aardig.
-
- Berichten: 5049
- Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52
Re: Torenhoge telefoonrekening door dataverbruik Youfone
Nee hier kun je niets tegen doen, je hebt de data verbruikt en de kosten hiervan zijn vooraf bekend. Dat jij die kosten niet in verhouding vind met de huidige prijzen is natuurlijk geen argument. Youfone mag zijn eigen prijzen bepalen en daarmee ben je akkoord gegaan. Soms is goedkoop achteraf toch erg duurkoop. Wel netjes dat ze het bedrag zo hebben verlaagd.FranMarq schreef:te hoog en niet in verhouding met de huidige prijzen voor internet.Youfone wil verder niets meer doen.
Kan ik hier nog iets tegen ondernemen?
Re: Torenhoge telefoonrekening door dataverbruik Youfone
Youfone is zo'n typische goedkoop = duurkoop provider.
Ze doen er alles aan om je buiten de bundel te laten verbruiken om vervolgens woekertarieven te kunnen rekenen.
Zo kreeg ik in het buitenland de mededeling dat mijn EU bundel voor 70% verbruikt was en dat het dataverkeer bij 100% automatisch zou worden afgesloten. Mocht ik dan toch nog door willen verbruiken dan moest ik "Ja" sms-en naar een nummer. Nou, dat is handig natuurlijk, want dan weet je precies wanneer je aan de 100% zit.
Niet dus, men heeft de 100% datalimiet stilletjes laten passeren om vervolgens woekertarieven over meerverbruik in rekening te brengen.
Klantenservice zegt simpelweg: niks mee te maken, je hebt ze verbruikt dus je moet betalen".
Het beste loop je er met een grote boog omheen, die oplichters.
Ze doen er alles aan om je buiten de bundel te laten verbruiken om vervolgens woekertarieven te kunnen rekenen.
Zo kreeg ik in het buitenland de mededeling dat mijn EU bundel voor 70% verbruikt was en dat het dataverkeer bij 100% automatisch zou worden afgesloten. Mocht ik dan toch nog door willen verbruiken dan moest ik "Ja" sms-en naar een nummer. Nou, dat is handig natuurlijk, want dan weet je precies wanneer je aan de 100% zit.
Niet dus, men heeft de 100% datalimiet stilletjes laten passeren om vervolgens woekertarieven over meerverbruik in rekening te brengen.
Klantenservice zegt simpelweg: niks mee te maken, je hebt ze verbruikt dus je moet betalen".
Het beste loop je er met een grote boog omheen, die oplichters.
Re: Torenhoge telefoonrekening door dataverbruik Youfone
Een van de stappen bij het installeren van een nieuwe mobiel is het aanmelden bij Wifi. Dat zorgt ervoor dat je eerst op Wifi komt en als dat niet werkt pas op je mobiele data. Een andere stap is het aanzetten van je mobiele data. En dat kan pas als je SIMkaart erin zit en je via een SMS van je provider of handmatig de verbinding ingesteld hebt. Als je nu de eerste stap niet doet en de tweede wel dan krijg je een hoog data verbruik waar je dus ook zelf verantwoordelijk voor bent. En dus ben je ook meteen 469 MB aan mobiele data gaan gebruiken.FranMarq schreef:Ik heb al vele jaen een abonnement zonder databundel bij Youfone.
Op 15 juli jl heb ik een nieuwe telefoon in gebruik genomen. Na het plaatsen van de sim-kaart is deze direct op mobieldata verkeer gesprongen en 469 MB gaan gebruiken
Ik kreeg hiervan een rekening van €937,89. Na mijn klacht hierover hebben ze dit bedrag verminderd met €500,00. Ik vind €438,00 nog veel te hoog en niet in verhouding met de huidige prijzen voor internet.
Youfone wil verder niets meer doen.
Kan ik hier nog iets tegen ondernemen?
Ik zie bij YouFone echter niet zo snel bij welk abonnement dataverbruik 2 euro/MB kost, maar ik weer dan ook niet wanneer je wel abonnement afgesloten hebt.
Re: Torenhoge telefoonrekening door dataverbruik Youfone
En als je slim bent zet je je mobiele data gewoon uit, en alleen aan als je het nodig hebt. Ook als je in een wifi-zone bent wordt er namelijk gewoon (een beetje) mobiele data gebruikt.Dirkie schreef:Een van de stappen bij het installeren van een nieuwe mobiel is het aanmelden bij Wifi. Dat zorgt ervoor dat je eerst op Wifi komt en als dat niet werkt pas op je mobiele data. Een andere stap is het aanzetten van je mobiele data. En dat kan pas als je SIMkaart erin zit en je via een SMS van je provider of handmatig de verbinding ingesteld hebt. Als je nu de eerste stap niet doet en de tweede wel dan krijg je een hoog data verbruik waar je dus ook zelf verantwoordelijk voor bent. En dus ben je ook meteen 469 MB aan mobiele data gaan gebruiken.
Re: Torenhoge telefoonrekening door dataverbruik Youfone
Vreemd verhaal. Bij een nieuw toestel zul je eerst de providerinstellingen moeten opgeven voordat je van mobiel internet gebruik kunt maken, dus daar zul je zelf iets voor hebben moeten doen. Tenzij het natuurlijk gaat om een 'tweedehands' toestel van iemand anders, en dat toestel al ingesteld stond.
Maar dan nog, ook al zou je zonder bundel mobiel internet gebruiken, volgens mij betaal je dan binnen Nederland 10 ct per Mb. Dan kom je nog niet zo snel aan die 900 euro. Dat kan eigenlijk alleen als je een flink deel van het verbruik buiten de EU hebt gehad.
Maar dan nog, ook al zou je zonder bundel mobiel internet gebruiken, volgens mij betaal je dan binnen Nederland 10 ct per Mb. Dan kom je nog niet zo snel aan die 900 euro. Dat kan eigenlijk alleen als je een flink deel van het verbruik buiten de EU hebt gehad.
Re: Torenhoge telefoonrekening door dataverbruik Youfone
Ik denk het niet, sowieso omdat Youfone zó werkt dat je dataverbinding gewoon door gaat, tenzij je op hun site een plafond instelt ervoor. Dat is iets wat ze duidelijk communiceren, en ze eigenlijk onderscheid van andere providers. Daar wordt je data-connectie buiten je bundel afgeknepen, krijg je een sms, of zetten ze deze gewoon dicht. Ze zouden kunnen beargumenteren, dat je door voor hén te kiezen, die doorlopende dataverbinding juist wilt, en ze daarom je niet meteen hebben bericht bij een paar honderd MB aan data. Ter info, er zijn mensen die 200 Gb/maand doen op hun oude onbeperkte databundels, jouw krappe 500Mb zal niet echt opvallen bij een provider tegenwoordig.FranMarq schreef:Ik heb al vele jaen een abonnement zonder databundel bij Youfone.
Op 15 juli jl heb ik een nieuwe telefoon in gebruik genomen. Na het plaatsen van de sim-kaart is deze direct op mobieldata verkeer gesprongen en 469 MB gaan gebruiken
Ik kreeg hiervan een rekening van €937,89. Na mijn klacht hierover hebben ze dit bedrag verminderd met €500,00. Ik vind €438,00 nog veel te hoog en niet in verhouding met de huidige prijzen voor internet.
Youfone wil verder niets meer doen.
Kan ik hier nog iets tegen ondernemen?
Daarnaast kan je in elke moderne smartphone ook een plafond in stellen, en dit dus ook zelf voorkomen,
Dat ze de rekening 50/50 doen vind ik klantvriendelijk van ze. Noem die resterende 438 euro leergeld, en laat het er verder bij.
Re: Torenhoge telefoonrekening door dataverbruik Youfone
Behoorde Youfone geen waarschuwings SMS te sturen? Indien dit nagelaten is, dan is Youfone mede verantwoordelijk dat de rekening zo hoog is opgelopen.
Re: Torenhoge telefoonrekening door dataverbruik Youfone
Da's voor roaming in het buitenland zo, in Nederland volgens mij niet?16again schreef:Behoorde Youfone geen waarschuwings SMS te sturen? Indien dit nagelaten is, dan is Youfone mede verantwoordelijk dat de rekening zo hoog is opgelopen.
Re: Torenhoge telefoonrekening door dataverbruik Youfone
Maar Youfoon biedt toch 1,5Gb aan voor €15,- ? Om wat voor abonnement gaat het?
Re: Torenhoge telefoonrekening door dataverbruik Youfone
Sorry, maar data gebruik je toch echt zelf. Als je een te kleine bundel (of geen bundel) hebt gekozen en toch veel data gebruikt is dat volledig je eigen schuld.Vincenti schreef:Youfone is zo'n typische goedkoop = duurkoop provider.
Ze doen er alles aan om je buiten de bundel te laten verbruiken om vervolgens woekertarieven te kunnen rekenen.
Het zou ook mooi zijn als juristen van dit soort bedrijven mensen die ze ten onrechte van oplichterij beschuldigen eens zouden aanpakken.
-
- Berichten: 5049
- Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52
Re: Torenhoge telefoonrekening door dataverbruik Youfone
Op welke basis? De SMS is een extra service het ontslaat je niet van je eigen verantwoordelijkheid om je dataverbruik te controleren. Ze zijn dus niet mede verantwoordelijk, je blijft altijd zelf verantwoordelijk.16again schreef:Behoorde Youfone geen waarschuwings SMS te sturen? Indien dit nagelaten is, dan is Youfone mede verantwoordelijk dat de rekening zo hoog is opgelopen.
Re: Torenhoge telefoonrekening door dataverbruik Youfone
Sylvesterb,
Het gegeven dat youfone al meer dan de helft van gemaakte kosten voor eigen rekening wil nemen , lijkt mij toch een sterke aanwijzing dat er meer aan de hand is
Het gegeven dat youfone al meer dan de helft van gemaakte kosten voor eigen rekening wil nemen , lijkt mij toch een sterke aanwijzing dat er meer aan de hand is
Re: Torenhoge telefoonrekening door dataverbruik Youfone
Als je mijn bericht nog eens goed leest zou je tot de conclusie moeten komen dat dat best wel een onnozele opmerking is.GJvdZ schreef: Sorry, maar data gebruik je toch echt zelf. Als je een te kleine bundel (of geen bundel) hebt gekozen en toch veel data gebruikt is dat volledig je eigen schuld.
De juristen mogen zich in ieder geval over mijn geval gaan buigen want ik laat het tot een rechtszaak komen.GJvdZ schreef:
Het zou ook mooi zijn als juristen van dit soort bedrijven mensen die ze ten onrechte van oplichterij beschuldigen eens zouden aanpakken.
Re: Torenhoge telefoonrekening door dataverbruik Youfone
Die grote verhalen hebben we tot nu toe veel te vaak gezien en zijn nog nooit uitgekomen.Vincenti schreef:Als je mijn bericht nog eens goed leest zou je tot de conclusie moeten komen dat dat best wel een onnozele opmerking is.GJvdZ schreef: Sorry, maar data gebruik je toch echt zelf. Als je een te kleine bundel (of geen bundel) hebt gekozen en toch veel data gebruikt is dat volledig je eigen schuld.
De juristen mogen zich in ieder geval over mijn geval gaan buigen want ik laat het tot een rechtszaak komen.GJvdZ schreef:
Het zou ook mooi zijn als juristen van dit soort bedrijven mensen die ze ten onrechte van oplichterij beschuldigen eens zouden aanpakken.
We zien de link naar de uitspraak wel tegemoet.
Re: Torenhoge telefoonrekening door dataverbruik Youfone
Waaraaschijnlijk heeft TS nu helemaal geen internet meer, want het is nog steeds wachten op een reactie en op antwoord op de vragen.