LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tele2 schrijft ontrecht geld af, wat kan ik doen?

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
BoosopTele2
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 jun 2017 16:59

Tele2 schrijft ontrecht geld af, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door BoosopTele2 »

[ongefundeerde bewering verwijderd door moderatie]
Honderden euro's hebben ze van mijn rekening afgeschreven, terwijl dit rekeningnr niet eens aan hun is doorgegeven. Iedere maand wordt er een fors bedrag afgeschreven van een zakelijk abonnement, terwijl ik een particuliere klant ben! Na 30 minuten in de wachttijd te hebbeb gestaan wordt je eindelijk een keer 'geholpen'. Beloftes worden gedaan die vervolgens nooit worden nagekomen. Inmiddels 6 maanden, tientallen mailtje, telefoontje en beloftes later heb ik nog steeds geen cent van ze terug gekregen. En als ik vraag om een conpensatie voor al het onrecht dat me is aan gedaan, wordt er nogal laks op gereageerd en wordt ik weer doorverwezen om te mailen, waar vervolgens nooit op wordt geantwoord. Om gek van te worden!
Laatst gewijzigd door Radar op 17 jun 2017 09:47, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onderwerp aangepast, ongefundeerde bewering verwijderd

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Tele2 schrijft ontrecht geld af, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Hoe komt Tele2 aan dit rekeningnummer? En als inderdaad blijkt dat iemand een vals nummer heeft opgegeven (in dit geval de uwe) kunt u heel makkelijk de incasso storneren. Niet zelf gaan afwachten, u kunt het zelf gaan terug halen.

En compensatie hoeft u echt niet op te rekenen hoor. We leven in Nederland, niet in Amerika.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Tele2 schrijft ontrecht geld af, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:En compensatie hoeft u echt niet op te rekenen hoor. We leven in Nederland, niet in Amerika.
Onzin, misschien is het een idee om eens een cursus recht te gaan volgen, het is opvallend hoe vaak je er naast zit.

Het afschrijven van geld bij een ander is onrechtmatig, dus is er recht op compensatie van de schade, de gene die het geld heeft afgeschreven is direct in verzuim en bij geld bedragen is de schade vergoeding gefixeerd op de wettelijke rente. Dat we niet in Amerika leven betekent niet dat je Nederland een ander schade mag toebrengen.
Artikel 6:162 lid 1 BW schreef:Hij die jegens een ander een onrechtmatige daad pleegt, welke hem kan worden toegerekend, is verplicht de schade die de ander dientengevolge lijdt, te vergoeden.
Artikel 6:83 aanhef en onder b BW schreef:Het verzuim treedt zonder ingebrekestelling in wanneer de verbintenis voortvloeit uit onrechtmatige daad of strekt tot schadevergoeding als bedoeld in artikel 74 lid 1 en de verbintenis niet terstond wordt nagekomen.
Artikel 6:119 lid 1 BW schreef:De schadevergoeding, verschuldigd wegens vertraging in de voldoening van een geldsom, bestaat in de wettelijke rente van die som over de tijd dat de schuldenaar met de voldoening daarvan in verzuim is geweest.
Artikel 6:119a lid 1 BW schreef:De schadevergoeding, verschuldigd wegens vertraging in de voldoening van een geldsom, bestaat in het geval van een handelsovereenkomst in de wettelijke rente van die som met ingang van de dag volgend op de dag die is overeengekomen als de uiterste dag van betaling tot en met de dag waarop de schuldenaar de geldsom heeft voldaan. Onder handelsovereenkomst wordt verstaan de overeenkomst om baat die een of meer van de partijen verplicht iets te geven of te doen en die tot stand is gekomen tussen een of meer natuurlijke personen die handelen in de uitoefening van een beroep of bedrijf of rechtspersonen.
Artikel 6:203 lid 1 BW schreef:Degene die een ander zonder rechtsgrond een goed heeft gegeven, is gerechtigd dit van de ontvanger als onverschuldigd betaald terug te vorderen.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 17 jun 2017 17:54, 2 keer totaal gewijzigd.

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Tele2 schrijft ontrecht geld af, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

Opdrachten storneren, dus ook bij de bank en je kan tot een flinke tijd terug storneren.
Daar wordt een bedrijf snel wakker van want ze krijgen hiervoor een boete opgelegd.
Laat ze maar bewijzen dat ze terecht afschrijven.
Succes.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Tele2 schrijft ontrecht geld af, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door bprosman »

en bij geld bedragen is de schade vergoeding gefixeerd op de wettelijke rente.
Ben toch bang dat je dr niet van op vakantie kunt

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Tele2 schrijft ontrecht geld af, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Inderdaad. De wettelijke rente is 2% en daarvan krijg je x/365 deel, waarbij x staat voor het aantal dagen.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Tele2 schrijft ontrecht geld af, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

@Alfatrion, welke schade heeft ts dan geleden? Het geld dat onterecht is afgeschreven had ze direct binnen 1 dag kunnen terug boeken. Beetje rekening van € 100 en 2% rente op jaarbasis is een halve cent per dag. Dat TS besluit een andere weg te volgen om het geld terug te krijgen krijgt ze natuurlijk niet vergoed. Zal wel mooi zijn, altijd de langste weg en meeste kosten willen opvoeren wat ook op een makkelijke en goedkope manier kan.

Laat u uw Amerikaanse denkwijze maar vliegen, maar u bent vrij een zaak aan te spannen. Het enige recht dat TS heeft is dat ze haar geld terug krijgt. En dat is gewoon in zijn/haar macht.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Tele2 schrijft ontrecht geld af, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:@Alfatrion, welke schade heeft ts dan geleden? Het geld dat onterecht is afgeschreven had ze direct binnen 1 dag kunnen terug boeken. Beetje rekening van € 100 en 2% rente op jaarbasis is een halve cent per dag. Dat TS besluit een andere weg te volgen om het geld terug te krijgen krijgt ze natuurlijk niet vergoed. Zal wel mooi zijn, altijd de langste weg en meeste kosten willen opvoeren wat ook op een makkelijke en goedkope manier kan.

Laat u uw Amerikaanse denkwijze maar vliegen, maar u bent vrij een zaak aan te spannen. Het enige recht dat TS heeft is dat ze haar geld terug krijgt. En dat is gewoon in zijn/haar macht.
De schade is (natuurlijk) het renteverlies. Dat dat centenkwestie is, is voor de juridische beschouwing niet relevant. Jouw standpunt is in ieder geval evident onjuist, en dat weet je ook, want de betreffende wetsartikelen heb je net voorgeschoteld gekregen.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Tele2 schrijft ontrecht geld af, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Moneyman schreef:
NeoDutchio schreef:@Alfatrion, welke schade heeft ts dan geleden? Het geld dat onterecht is afgeschreven had ze direct binnen 1 dag kunnen terug boeken. Beetje rekening van € 100 en 2% rente op jaarbasis is een halve cent per dag. Dat TS besluit een andere weg te volgen om het geld terug te krijgen krijgt ze natuurlijk niet vergoed. Zal wel mooi zijn, altijd de langste weg en meeste kosten willen opvoeren wat ook op een makkelijke en goedkope manier kan.

Laat u uw Amerikaanse denkwijze maar vliegen, maar u bent vrij een zaak aan te spannen. Het enige recht dat TS heeft is dat ze haar geld terug krijgt. En dat is gewoon in zijn/haar macht.
De schade is (natuurlijk) het renteverlies. Dat dat centenkwestie is, is voor de juridische beschouwing niet relevant. Jouw standpunt is in ieder geval evident onjuist, en dat weet je ook, want de betreffende wetsartikelen heb je net voorgeschoteld gekregen.
Met uw gedachtengang zou ik direct een rechtzaak aanspannen om alle kosten terug te krijgen. Als er al 6 maanden (aanname) geld geïncasseerd is, heeft TS recht op 3 cent. Maar om op de vraag van TS terug te komen, deze wil compensatie. Deze 3 cent is het wettelijke recht, geen compensatie.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Tele2 schrijft ontrecht geld af, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:Met uw gedachtengang zou ik direct een rechtzaak aanspannen om alle kosten terug te krijgen.
Maar dat komt omdat je in niet in nuances denkt, maar in uiterste. Er zitten een hoop grijstinten, tussen zwart en wit.
NeoDutchio schreef:Maar om op de vraag van TS terug te komen, deze wil compensatie. Deze 3 cent is het wettelijke recht, geen compensatie.
Van Dale schreef:com·pen·sa·tie (de; v; meervoud: compensaties)
1.vergoeding, schadeloosstelling; = vereffening

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Tele2 schrijft ontrecht geld af, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:Maar om op de vraag van TS terug te komen, deze wil compensatie. Deze 3 cent is het wettelijke recht, geen compensatie.
Als je niet snapt dat dat wettelijke recht nu juist compensatie IS, heb je het wettelijke systeem duidelijk niet begrepen.

Je opmerking "ga maar procederen" is niets meer dan een hier veel gebruikte erg flauwe inhoudsloze oneliner.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Tele2 schrijft ontrecht geld af, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Moneyman schreef:
NeoDutchio schreef:Maar om op de vraag van TS terug te komen, deze wil compensatie. Deze 3 cent is het wettelijke recht, geen compensatie.
Als je niet snapt dat dat wettelijke recht nu juist compensatie IS, heb je het wettelijke systeem duidelijk niet begrepen.

Je opmerking "ga maar procederen" is niets meer dan een hier veel gebruikte erg flauwe inhoudsloze oneliner.
Die opmerking heb ik enkel gedaan om aan te geven dat consumenten weer compleet doorslaan. Ergens wordt een fout gemaakt, danwel fraude gepleegd door andermans rekeningnummer op te geven. In plaats dat de oorzaak weggenomen wordt, wordt er direct over geld gesproken. Elke onterechte afboeking kan per ommegaande gestorneerd worden, maar toch praten over compensatie. Schade wordt er niet geleden, behalve de geschatte 6 cent. Als TS zou graag dit geld zou willen ontvangen dan zeg ik op mijn beurt zonde van de tijd. Mensen hier zijn principieel en dat kost geld. Dus investeer lekker veel geld om die paar cent terug te krijgen.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Tele2 schrijft ontrecht geld af, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:Die opmerking heb ik enkel gedaan om aan te geven dat consumenten weer compleet doorslaan.
Eerst zeg je dat TS nergens recht op heeft en daarna roep je dat ie maar moet gaan procederen. Op mij komt dat erg kinderachtig over. Peuters gaan met de voeten stampen, als ze geen gelijk krijgen, jij doet dat met woorden.

Overigens, ik denk dat het hier veel meer gaat om het gebaar, dan om de hoogte van de compensatie. Ik schat de schade op 25 tot 100 eurocent, uitgaande van zes maanden en honderden euro's (feiten genoemd in de openingspost). De tip van wilhelmima1 is ook nog een goede optie, want de bank gaat c.a. 50 euro bij ze in rekening brengen als er een MOI melding wordt gedaan.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Tele2 schrijft ontrecht geld af, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
NeoDutchio schreef:Die opmerking heb ik enkel gedaan om aan te geven dat consumenten weer compleet doorslaan.
Eerst zeg je dat TS nergens recht op heeft en daarna roep je dat ie maar moet gaan procederen. Op mij komt dat erg kinderachtig over. Peuters gaan met de voeten stampen, als ze geen gelijk krijgen, jij doet dat met woorden.

Overigens, ik denk dat het hier veel meer gaat om het gebaar, dan om de hoogte van de compensatie. Ik schat de schade op 25 tot 100 eurocent, uitgaande van zes maanden en honderden euro's (feiten genoemd in de openingspost). De tip van wilhelmima1 is ook nog een goede optie, want de bank gaat c.a. 50 euro bij ze in rekening brengen als er een MOI melding wordt gedaan.
Wat u denkt moet u weten. Ik vind het nog steeds raar dat er direct over compensatie gesproken wordt nog voordat er een oorzaak genoemd is. Bij mij is het ook eens voorgekomen dat iemand mijn rekeningnummer gebruikte voor een verzekering. Compensatie is wel het laatste waar ik aan dacht. Ik doe eerst aangifte tegen de fraudeur dan dat ik over geld begin. Het geld komt toch wel terug. De vragen hier gaan steeds vaker over 'waar heb ik recht op'. Fouten worden gemaakt en fraude wordt ook helaas gepleegd. Een fout kan opgelost worden en tegen fraude kan opgetreden worden. En als TS kan aantonen dat ze schade heeft geleden moet ze daarmee aan de slag. Maar op een lopende rekening wordt geen rente uitgekeerd, en in uw berekening zal het dus over maximaal 1 euro gaan. Als je zoveel moeite gaan doen voor die ene euro mag ik mij een zeurkous of een klein kind vinden, maar het werk om die ene euro terug weegt niet tegen elkaar op.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Tele2 schrijft ontrecht geld af, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

NeoDutchio schreef:
En compensatie hoeft u echt niet op te rekenen hoor. We leven in Nederland, niet in Amerika.
Wat belerend.

BartRR
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 jun 2017 14:30

Re: Tele2 schrijft ontrecht geld af, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door BartRR »

Beste,

Ik raad je aan om als eerste naar je bank te gaan en een "melding onterechte incasso" te maken. Tele2 moet binnen 3 weken reageren naar jouw bank toe met een bewijs dat zij het recht op incasso hadden. Doen ze dit niet, dan haalt jouw bank het geld bij Tele2 terug. Als een bedrijf te vaak zulke meldingen krijgen, kunnen ze hun recht tot incasso verliezen dus ik zou dit zeker melden.

Gesloten