LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoe een CALL CENTER werkt

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
zeg ik niet
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 sep 2007 00:29

Hoe een CALL CENTER werkt

Ongelezen bericht door zeg ik niet »

Velen van u zullen zich dagelijks afvragen hoe die vervelende callcenters het weer voor elkaar krijgen uw heerlijke avondmaaltijd met uw gezin te verzieken met hun onbeschofte en velal misleidende verkoop praatjes.

Ze spreken u aan met uw initialen en uw achternaam. Weten meestal binnen 3 seconden te vertellen waar u woont, postcode, energie leverancier of telefoon maatschappij.

Vervolgens krijgt u een geweldig aanbod voor laten we maar zeggen Groene Stroom met 16% korting t.o.v. uw huidige energie rekening.

Het klinkt aantrekkelijk maar velen zijn er nog niet van overtuigd. Vervolgens gaat het praatje richting ongegronde cijfers over uw voordeel per maand en hoe zij alles voor u zullen af en aan sluiten.

De call center agent geeft zijn naam en woonplaats af uit blijk van goed vertrouwen naar u, en u spreekt vriendelijk het bandje met 12 vragen in: "ja, ja, ja, ja, ja, ja, uw naam, adres, geboorte datum, bank nummer, ja, ja, ja, ja, ja, okay, ahum.......ow eh ja" en de persoon aan de telefoon verteld dat u dit uitgetypt binnen 7 werkdagen thuis krijgt gestuurd en dat u binnen 8 dagen na u dit heeft ontvangen kunt opzeggen als uw partner het er niet mee eens is.

EN nu zit u eraan vast, of u nou opzegt of niet, brief ontvangt of niet, u en uw partner gaan gewoon een jaar of twee veel en veel meer betalen voor een product dat u al had. Ik ga u nu dingen vertellen die u nog niet wist, maar ook dingen die nog nooit eerder op tv zijn geweest. Zou dit zo gebeuren, gaan callcenters in Nederland failliet en verliezen duizenden jokende studenten hun avond baantje.

DIT IS HOE EEN CALLCENTER IN WERKELIJKHEID TE WERK GAAT!!!!!

De 1ste groep zijn de OUTBOUND bellers, studentjes die thuis niets te zeggen hebben hebben het hier voor het zeggen. Zij weten het aller minst van hun product af en verkopen slechts met het doel hun uurlijkse TARGET te behalen, anders verliezen ze hun baan.
De TARGET is dus een aantal sales per uur, deze beginnen laag, maar zodra er spanning vanuit de media komt richting het product, schieten deze omhoog en worden schofterige verkoop methoden gedoogd.

De 2e groep zijn de teamleaders, veelal slecht afgestudeerde HBO'ers die hun diploma net niet of met minimale inzet & score hebben behaald. Elk bezit een team van meestal 12 OUTBOUND bellers. Deze teams worden met scoreboards in spanning gehouden wie het meeste scored die dag. Wedstrijden worden gehouden om extra sales te vertegenwoordigen want ook CALLCENTERS moeten van hun klant een target gehalen.


Nog 2 groepen te gaan, maar nu wordt het leuk.

De 3e groep zijn de INBOUND bellers, doorgewinterde veteranen van de verkoop komen hier terecht. Zij weten alle INs en OUTs van het verkopen en zijn hier om de afhakers toch nog eens een schop te geven tegen hun verstand in hoop dat jullie domme Nederlanders er toch nog in stinken. Zelfs juristen vallen voor een goede beller.

De laatste groep behoort tot de meest vuile en meest achterbakse soort mensen die op deze aarde rondloopt.

Dit zijn de studenten die de brieven van afzegging bekijken en u hierover terug bellen om te vertellen dat u toch echt een jaartje gaat betalen omdat zij zich aan de afgesproken regels heeft gehouden maar u niet! Natuurlijk is dit niet altijd zo, maar zij hebben u wel gedwongen hun vuile spelletje mee te spelen.

KOMT DIT ALLEN U BEKEND VOOR LEES DAN VERDER ZO NIET WEL GA MAAR IEMAND VOOR DE GRAP BELLEN OFZO.....

De 1ste groep OUTBOUND:
- weet niets van het product
- weet niets wat u thuis krijgt gestuurd
- krijgt dit nooit te weten, want dat verkoopt slecht
- wat zij niet weten wordt gevraagd aan de teamleader
- het antwoord zal altijd varieren
- zij werkenvoor een aantal sales per uur
- u bent dus niet speciaal
- u bent niet bijzonder
- wat u ook zegt doet er niet toe
- deze groep zal vuil worden als zij hun targets niet behalen
- deze groep liegt van alle het meest
- weten meestal niet dat ze leugens verkopen maar zijn te ongeintresseerd zich erin te verdiepen.

De 2de groep INBOUND:
- weet meer van het product dan de vorige
- is getrained uw eerder gemaakte fout, toe te geven, u nog maals te laten begaan
- zijn in staat u te laten gaan met een rot gevoel van de 1ste groep
- hebben ruime targets
- weten nog altijd niet wat u thuis krijgt
- weten dat ze leugens hebben verkocht en leren er mee te leven.

De 3e groep TEAMLEADERS:
- geven geen moer om uw geld
- geven geen moer om hun team
- geven geen moer om het product
- geven een moer om het succes van een ander dat zij nooit zullen behalen en spelen daarom vuil spel.

De 4e groep de Brievenlesers:
- weten precies wat u thuis gestuurd krijgt
- geven werkelijk geen moer om niets wat van u belangt
- spelen volgens HUN spelregels
- als u daarbinnen valt
- bent u nat, genaait en voor min. een jaar extra geld kwijt
- valt u daar buiten, krijgt u alsnog een waffel tot op hangen na
- deze mensen worden getekend voor hun leven voor alle **** die ze u opzadelen.



Slot woord, het is veel om te lezen, maar het is soms ondragelijk te beseffen hieraan mee te hebben gedaan. Ja, ik was een outbound beller, ja ik heb leugens verkocht, maar ik heb mij altijd in het product geintresseerd, onderzocht, onderzoek verricht en mijn leiders op de fouten gewezen.
Hierdoor kon ik geloofwaardiger en eerlijker verkopen, wat meer sales betekende. Toch heb ik onder mijn echte naam verkocht en dat aan mijn klanten vrijwillig gegeven.
Na enkele maanden als beste outbound beller gewerkt te hebben had ik het verkopen wel gezien. Ik leverde solide sales, een enkeling wilde ervan af of belde terug voor informatie.
Ik kwam op inbound en heb eigenhandig gezien wat mijn klanten thuis kregen gestuurd. Leerde de werkelijke waarheid van het product en de organisatie daarvan. Ben ermee gestopt en raakte in een lang durige depressie. Mijn naam en die van de velen familie leden besmeurt met de kleur van gras van product dat ik vol passie heb verkocht.

Ik hoop mensen bereikt te hebben die op zoek zijn naar waarheid. Als u zover bent gekomen heeft u er een beetje kennis bij.
Laatst gewijzigd door zeg ik niet op 10 sep 2007 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Saifam
Berichten: 48
Lid geworden op: 02 apr 2007 16:34

Re: Hoe een CALL CENTER werkt

Ongelezen bericht door Saifam »

Sorry, maar wat een overdreven en generaliserende topic. Er zal vast het een en ander mis zijn op meer of minder callcenters, maar de beschrijving zoals hierboven gaat wel erg ver.

ikmirjam
Berichten: 182
Lid geworden op: 23 feb 2005 23:06

Re: Hoe een CALL CENTER werkt

Ongelezen bericht door ikmirjam »

hahahahahaha :D :roll: je bent echt gefrustreerd he......vandaar je naam, je durft er nog steeds niet echt voor uit te komen..

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Hoe een CALL CENTER werkt

Ongelezen bericht door jor »

Ik vind het een goed geschreven stukje. Het hoeft niet perse altijd zo te gaan maar in het aantal malen dat er bij mij iemand belde herken ik er best veel in. Tevens was op de BBC een item gefilmd met een verborgen camera en daar ging het echt niet fraai toe, Er werd elke dag weer een competitiestrijd gecreeerd ( liegen was echt aan de orde van de dag ) en aan het einde van de dag werd er luid geklapt voor degene met de meeste scores. Nogmaals, Of het precies zo gaat weet ik niet maar het is zeker niet onmogelijk.

Suusjuh1985
Berichten: 105
Lid geworden op: 07 okt 2006 18:36

Re: Hoe een CALL CENTER werkt

Ongelezen bericht door Suusjuh1985 »

Hoe het er bij een call center aan toe gaat:

Outbound bellen:
Studenten, herintrerders en andere mensen die het gewoon leuk werk vinden. Hebben een berg aan informatie voor zich, een brief die naar de klantengestuurd is en een computerscherm waarop ingebeld word.
Ze kunnen alle vragen beantwoorden en geven eventueel het klantenservice nummer of de site van infofilter.
Er wordt niet gelogen, je zit nergens aan vast want je kunt het binnen 7 werkdagen terug sturen.

Zo gaat het echt, heeft mijn beste vriendin mij vertelt.

cybertomaat
Berichten: 2177
Lid geworden op: 23 mei 2007 00:45

Re: Hoe een CALL CENTER werkt

Ongelezen bericht door cybertomaat »

Ondanks de laatste post (van Suusje)
die ik niet zonder meer als leugen en /of generaliserend weg durf te
zetten omdat ik het gewoon niet zeker weet,
Wat ik echter wel zeker weet is dat iig bij de 3 callcenters waar ik zelf (of mijn vrouw) gewerkt heeft EXACT zo aan toe ging als TS zeg ik niet
hier beschrijft.

het beste wat je kan doen is deze outboundstudentjes zolang mogelijk aan de praat houden en op het laatste moment nee zeggen...
heeft 3 "leuke" effecten:
1> het is gewoon lachen om het eens om te keren
2> outboundstudentje raakt met een beetje "mazzel" zijn target niet
3> als je dit vaker doet zal callcenter u niet meer bellen
sterker nog ... u op een "zwarte lijst" zetten

Maar u kunt natuurlijk ook uw naam/nummer laten blokeren.

zeg ik niet : bedankt voor het delen,
gaat het nu inmiddels wel beter met je ???

>cybertomaat<

Gesloten