LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] medewerking politie nodig bij veranderen van telefoonnummer?

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
bezorgde burger
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 okt 2009 12:39

medewerking politie nodig bij veranderen van telefoonnummer?

Ongelezen bericht door bezorgde burger »

Ik heb een vaste telefonie aansluiting bij tele2.
Ik word al enige tijd telefonisch lastiggevallen door een mij onbekende pester.
Enkele maanden geleden heb ik al geprobeerd mijn telefoonnummer te laten veranderen bij tele2. Dit kan volgens tele2 alleen als ik een copie overleg van het procesverbaal bij de politie. Ik moet dus aangifte doen van een strafbaar feit. De politie liet mij toen weten dat dit onzin was en ik gewoon mijn nummer moest kunnen laten veranderen. Afgelopen week kreeg de pester het weer in zijn of haar bol. Nu was er echter een telefoonummer zichtbaar. een o6 nummer van vodafoon. Ik heb weer tele2 gebeld en die bleven bij hun eis dat ze een copie van aagifte willen zien als ik een ander nummer wil.Ik ben gistermorgen naar het politie buro gegaan om aangifte te doen. De agent in kwestie weigerde mij mijn aangifte en weigerde mij ook een verklaring te geven waarin staat dat de politie mijn aangifte weigert.Na aandringen van mijn kant wilde hij wel melding maken van mijn verhaal maar hij zei wel dat het verspilde tijd en moeite was omdat er toch niets mee gedaan werd. Toen ik om een afschrift van de melding vroeg om eventueel aan tele2 te kunnen sturen weigerde hij ook dit. Omdat de pester niets zegt als hij belt is dit, volgens de agent, geen bedreiging en dus geen strafbaar feit. Dat ik het als bedreigend ervaar doet niet ter zake. Kortom ik kan dus geen nieuw nummer krijgen bij tele2 omdat de politie niet meewerkt. Ik heb inmiddels begrepen dat de agent wettelijk verplicht was mij aangigte te laten doen. Ik moet een kacht indienen bij de politie en eventueel bij de nationale ombudsman. Mijn vraag is nu: is het wel volgens de wet dat tele2 mij verplicht aangifte te doen bij politie in dit geval? Ik wil alleen maar een ander telefoonnummer.

jlthkoch
Berichten: 1215
Lid geworden op: 11 okt 2005 23:10

Re: medewerking politie nodig bij veranderen van telefoonnummer?

Ongelezen bericht door jlthkoch »

Dit is inderdaad onzin van Tele2. Je mag gewoon een ander telefoonnummer aanvragen als je dit wilt (ook zonder reden) maar hier zijn uiteraard wel kosten aan verbonden. Ik zou een schriftelijke klacht indienen, want je hebt waarschijnlijk weer te maken met zo'n helpdeskmedewerker die er niets van snapt. Komt wel vaker voor bij (o.a.) Tele2.

Dat de politie te belazerd is om aangiftes op te nemen is bekend. Zelfs al ben je opgelicht dan nog hebben ze daar vaak geen zin in. Je kunt een klacht indienen als de aangifte voor jou belangrijk is, maar je hebt die aangifte eigenlijk niet nodig voor het aanvragen van een ander nummer, dit horen ze bij Tele2 gewoon zonder meer te geven.

fuiduif
Berichten: 112
Lid geworden op: 26 jun 2005 22:19

Re: medewerking politie nodig bij veranderen van telefoonnummer?

Ongelezen bericht door fuiduif »

Net zoals jij het recht hebt om om een nieuw nummer te vragen, zo heeft Tele2 het recht om jou een nummer te weigeren.

bezorgde burger
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 okt 2009 12:39

Re: medewerking politie nodig bij veranderen van telefoonnummer?

Ongelezen bericht door bezorgde burger »

Dat is geen antwoord op mijn vraag ,fuiduif. tele2 geeft alleen nieuwe nummers aan klanten als ze een copie van aangifte bij de politie van een strafbaar feit kunnen overleggen. Ik heb van tele2 begrepen dat dat de enige mogelijkheid is om een ander nummer te krijgen bij ze. De medewerking van de politie is dus noodzakelijk. Mijn vraag is of dat een rechtsgeldige voorwaarde is.

fuiduif
Berichten: 112
Lid geworden op: 26 jun 2005 22:19

Re: medewerking politie nodig bij veranderen van telefoonnummer?

Ongelezen bericht door fuiduif »

Excuses, mijn antwoord stond tussen de regels is.
Ja, Tele2 mag daar zelf bepalende voorwaarden aan stellen, zoals een kopie van het proces verbaal.

jlthkoch
Berichten: 1215
Lid geworden op: 11 okt 2005 23:10

Re: medewerking politie nodig bij veranderen van telefoonnummer?

Ongelezen bericht door jlthkoch »

Als ze weigeren staat het jou wel vrij om over te stappen naar een andere aanbieder, zodat je alsnog een ander nummer hebt. Ik zou tegen ze zeggen "ander nummer of ik beëindig het contract"...........

bezorgde burger
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 okt 2009 12:39

Re: medewerking politie nodig bij veranderen van telefoonnummer?

Ongelezen bericht door bezorgde burger »

Aan vogels, als iemand avonden achterelkaar 8 tot 12 keer belt en vervolgens niets zegt tot ik zelf ophang lijkt het me niet dat hij/ zij een verkeerd nummer gebeld heeft. Dit duurt al maanden. Maar misschien is dit voor jou normaal. Misschien hebben wij een verschillende kijk op het woord en op het fenomeen pesten.

Ik heb een contract bij tele2 dat ik nog 8 maanden uit moet zitten. Ik zal morgen weer naar ze bellen. Ander nummer of beeindiging contract. Ik vrees, gezien de manier waarop ik te woord werd gestaan door de klantenservice, dat ik niet veel kans maak dit voor elkaar te krijgen.

jlthkoch
Berichten: 1215
Lid geworden op: 11 okt 2005 23:10

Re: medewerking politie nodig bij veranderen van telefoonnummer?

Ongelezen bericht door jlthkoch »

bezorgde burger schreef: Ik heb een contract bij tele2 dat ik nog 8 maanden uit moet zitten. Ik zal morgen weer naar ze bellen. Ander nummer of beeindiging contract. Ik vrees, gezien de manier waarop ik te woord werd gestaan door de klantenservice, dat ik niet veel kans maak dit voor elkaar te krijgen.
Als zij niet aan jouw redelijke verzoek willen voldoen om jou een ander nummer te geven (zeker om deze reden) dan heb jij het volste recht om je contract te beëindigen, laat je dus niets wijs maken. Ze hebben twee keuzes: Of ze geven je een ander nummer of je beëindigd voortijdig het contract.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: medewerking politie nodig bij veranderen van telefoonnummer?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Wat betreft de aangifte. Het is jammer dat de politie zich opstelt als een tiener die haar energie steekt in het niet hoeven van haar huiswerk. Als je het volgende opneemt in je klacht dan neemt de politie alsnog de aangifte op:

Het beginsel van fair play houdt voor bestuursorganen in dat zij burgers de mogelijkheid geven hun procedurele kansen te benutten. Dit beginsel is onder meer uitgewerkt in de artikelen 161 en 163 van het Wetboek van Strafvordering (Sv). Artikel 161 Sv geeft een ieder die kennis draagt van een strafbaar feit de bevoegdheid daarvan aangifte te doen. In artikel 163 Sv is hierop aansluitend geregeld dat opsporingsambtenaren verplicht zijn om een aangifte van een strafbaar feit op te nemen. Deze plicht tot het opnemen van de aangifte staat los van de vraag of aan die aangifte verder vervolg zal worden gegeven. Wanneer bij de politie aangifte wordt gedaan, mag van haar worden verwacht dat zij deze aangifte opneemt op het moment dat deze wordt gedaan. Voor zover de feitelijke mogelijkheid of de relevante kennis over een bepaald delict daartoe op dat moment, objectief bezien, ontbreekt, dient degene die aangifte wenst te doen daartoe zo spoedig mogelijk alsnog de gelegenheid te krijgen.Twijfel bij de betrokken politieambtenaar over de vraag of al dan niet sprake is van een strafbaar feit mag er niet aan in de weg staan dat hij gevolg geeft aan zijn wettelijke plicht tot het opnemen van een aangifte. In het geval van dergelijke twijfel dient hij het over te laten aan de officier van justitie om ter zake een standpunt te bepalen en dat kenbaar te maken aan de persoon die aangifte deed. Deze plicht tot het opnemen van de aangifte staat los van de vraag of aan die aangifte verder vervolg zal worden gegeven. Wanneer bij de politie aangifte wordt gedaan, mag van haar worden verwacht dat zij deze aangifte opneemt op het moment dat deze wordt gedaan. Voor zover de feitelijke mogelijkheid of de relevante kennis over een bepaald delict daartoe op dat moment, objectief bezien, ontbreekt, dient degene die aangifte wenst te doen daartoe zo spoedig mogelijk alsnog de gelegenheid te krijgen.

Aldus de Nationale Ombudsman (Rapportnummer: 2005/0364). Als je gevraagd wordt om het delict zeg jij belaging en belediging.
jlthkoch schreef:Als zij niet aan jouw redelijke verzoek willen voldoen om jou een ander nummer te geven (zeker om deze reden) dan heb jij het volste recht om je contract te beëindigen
Nee, tenzij je kunt aan waarom tele2 hierdoor contractbreuk zou plegen.

jlthkoch
Berichten: 1215
Lid geworden op: 11 okt 2005 23:10

Re: medewerking politie nodig bij veranderen van telefoonnummer?

Ongelezen bericht door jlthkoch »

alfatrion schreef:
jlthkoch schreef:Als zij niet aan jouw redelijke verzoek willen voldoen om jou een ander nummer te geven (zeker om deze reden) dan heb jij het volste recht om je contract te beëindigen
Nee, tenzij je kunt aan waarom tele2 hierdoor contractbreuk zou plegen.
Indien de provider zich onredelijk opstelt (en hier is geen contractbreuk van de zijde van de provider voor nodig) door bijvoorbeeld te weigeren jou een nieuw nummer te geven, terwijl jij gegronde reden hebt om een nieuw nummer aan te vragen staat niets een opzegging in de weg.

jlthkoch
Berichten: 1215
Lid geworden op: 11 okt 2005 23:10

Re: medewerking politie nodig bij veranderen van telefoonnummer?

Ongelezen bericht door jlthkoch »

vogels schreef:
Aan vogels, als iemand avonden achterelkaar 8 tot 12 keer belt en vervolgens niets zegt tot ik zelf ophang lijkt het me niet dat hij/ zij een verkeerd nummer gebeld heeft. Dit duurt al maanden. Maar misschien is dit voor jou normaal. Misschien hebben wij een verschillende kijk op het woord en op het fenomeen pesten.
Kijk, nu geef je tenminste een goede gang van zaken neer! Vandaar mijn vraag!!!! om meer info!

Maar gezien je reactie: de groeten!
Ha die vogels, ook weer terug? (Ook bij jou dus sprake van een onterechte ban?)

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: medewerking politie nodig bij veranderen van telefoonnummer?

Ongelezen bericht door witte angora »

uhmmm ff weer on-topic.

Is meer een vraagje. Mischien dom vraagje, maar ik probeer alleen maar mee te denken.

Ik begrijp van topicstarter dat hij een vaste telefoonaansluiting heeft van Tele2. Maar dit loopt toch via het netwerk van KPN? Is KPN dan niet degene die de telefoonnummers toekent? Is er een mogelijkheid om het nummer via KPN gewijzigd te krijgen?

In de voorwaarden van Tele2 zie ik eigenlijk helemaal niks over nummerverandering, volgens mij moet dat toch zonder meer mogelijk zijn (na eventueel betaling van kosten, wat een andere poster ook al schreef). Bij KPN is het wel mogelijk om een telefoonnummer te wijzigen.

Vraag eens aan KPN wat haar beleid is als er een verzoek binnenkomt om een telefoonnummer te wijzigen? (Wel of geen aangifte) Uiteindelijk zal KPN de wijziging moeten doorvoeren lijkt me. Mischien kan KPN zinvol advies hierin geven wat je het beste kunt doen, of mischien hebben zij ergens een internetpagina waar een en ander terug te vinden is?

Succes ermee.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: medewerking politie nodig bij veranderen van telefoonnummer?

Ongelezen bericht door witte angora »

@ Alfatrion,
Als je gevraagd wordt om het delict zeg jij belaging en belediging.
Hoe irritant het gedrag van de beller ook is, er is geen sprake van belaging en of belediging. Er wordt immers niets gezegd.
Voor zover de feitelijke mogelijkheid of de relevante kennis over een bepaald delict daartoe op dat moment, objectief bezien, ontbreekt, dient degene die aangifte wenst te doen daartoe zo spoedig mogelijk alsnog de gelegenheid te krijgen.
Ik denk dat dit de opstelling van de politie verklaart. Aangifte mag ten allen tijde gedaan worden, en de politie moet het dan opnemen, maar het moet wel om een delict gaan. Iemand dagelijks opbellen en niks zeggen is geen delict.

Een tijdje terug had ik iets wat er een beetje op lijkt. Mijn tuin grenst aan de achterkant aan een beek, aan de andere kant ligt een bollenveld. Dit bollenveld is géén openbaar terrein, maar wel toegankelijk, want er staat geen hek omheen.

Twee keer per week loopt een oude man langs die beek, stopt bij mijn tuin (aan de overkant dan) en gaat minimaal een kwartier naar die tuin en mijn huis zitten staren. Er is aan de tuin niks te zien, behalve een puinhoop (woning is vorig jaar opgeleverd, de grond is pas geleden door de woningbouw vervangen). Na dat kwartier draait hij zich om en loopt langs de beek terug naar het fietspad, een afstand van een meter of 80.

En nee, hij masturbeert niet, tenminste, niet op dat moment, dat vroeg de politie ook al.

Heb hem meerdere malen gevraagd wat hij daar komt doen en waarom hij mijn tuin en huis in zit te staren. Geen antwoord. Behalve de laatste keer, toen was het van: 'ik liep hier al toen jij nog in de luiers lag.' Ja en dan? Daarna was het weer een ijzig stilzwijgen.

Politie er een keer bijgehaald, het enige wat ze kunnen doen is bemiddelen (is ook gebeurd, die man is naderhand nog één keer terug geweest, daarna nooit meer). Maar er is geen sprake van een strafbaar feit, hoe irritant ook. Dus de politie kon in mijn geval behalve bemiddelen helemaal niks.

En dat is ongeveer hetzelfde waar topicstarter mee zit, er gebeurd geen strafbaar feit, dus aangifte kun je niet doen.

bezorgde burger
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 okt 2009 12:39

Re: medewerking politie nodig bij veranderen van telefoonnummer?

Ongelezen bericht door bezorgde burger »

Vogels, je hebt waarschijnlijk de eerste regels van mijn verhaaltje niet gelezen. Dit gaat niet over 1 telefoontje. Erg vriendelijk van je om mij de groeten te doen. Hierbij de groetjes terug.


Ik bedank iedereen hier voor de tips. Ik ga ermee aan de slag.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: medewerking politie nodig bij veranderen van telefoonnummer?

Ongelezen bericht door alfatrion »

witte angora schreef:Hoe irritant het gedrag van de beller ook is, er is geen sprake van belaging en of belediging. Er wordt immers niets gezegd.
Dan wordt belediging lastig, maar voor belaging maakt dat niet uit.

Hij, die
  1. wederrechtelijk stelselmatig opzettelijk inbreuk maakt op eens anders persoonlijke levenssfeer
  2. met het oogmerk die ander te dwingen iets te doen, niet te doen of te dulden dan wel vrees aan te jagen wordt
, als schuldig aan belaging, gestraft met een gevangenisstraf van ten hoogste drie jaren of een geldboete van de vierde categorie.

http://wetten.overheid.nl/BWBR0001854/T ... 01-11-2009
Politie er een keer bijgehaald, het enige wat ze kunnen doen is bemiddelen (is ook gebeurd, die man is naderhand nog één keer terug geweest, daarna nooit meer). Maar er is geen sprake van een strafbaar feit, hoe irritant ook. Dus de politie kon in mijn geval behalve bemiddelen helemaal niks. En dat is ongeveer hetzelfde waar topicstarter mee zit, er gebeurd geen strafbaar feit, dus aangifte kun je niet doen.
Als het de verantwoordelijkheid van de politie was om te oordelen of er een strafbaar feit is gepleegd dan hadden we geen strafrechters. De verantwoordelijkheden zijn gescheiden: de wetgever maakt de wet, de rechter toetst aan de wet, de officier van Justitie vervolgt en politie onderzoekt.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: medewerking politie nodig bij veranderen van telefoonnummer?

Ongelezen bericht door alfatrion »

jlthkoch schreef:Indien de provider zich onredelijk opstelt (en hier is geen contractbreuk van de zijde van de provider voor nodig) door bijvoorbeeld te weigeren jou een nieuw nummer te geven, terwijl jij gegronde reden hebt om een nieuw nummer aan te vragen staat niets een opzegging in de weg.
De koper heeft een aanbod van de verkoper aanvaard. Beide partijen hebben bepaalde verplichtingen. Wat jij hierboven schrijft is dat de koper de overeenkomst kan ontbinden ondanks dat de verkoper aan zijn verplichtingen heeft voldaan. Ik weet niet beter of het kan niet. Jij claimt dat dit wel kan en laat me graag overtuigen van je gelijk. Op welk wetsartikel beroep jij je?

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: medewerking politie nodig bij veranderen van telefoonnummer?

Ongelezen bericht door witte angora »

@ alfatrion:
Als het de verantwoordelijkheid van de politie was om te oordelen of er een strafbaar feit is gepleegd dan hadden we geen strafrechters. De verantwoordelijkheden zijn gescheiden: de wetgever maakt de wet, de rechter toetst aan de wet, de officier van Justitie vervolgt en politie onderzoekt.
Tot op zekere hoogte heb je gelijk maar:
de politie onderzoekt of er bewijs is van een strafbaar feit. De rechter beslist of het bewijs voldoende is om tot een veroordeling te komen.

Twee keer per week bij iemand in de tuin zitten staren is geen strafbaar feit, en als er ook al geen 'waarom' uit komt rollen dan is er gewoon niks. En dat geld ook voor iemand opbellen zonder wat te zeggen. Ts kan hooguit aantonen hoe vaak er gebeld is vanaf dat specifieke nummer (lijst met nummers opvragen bij telefoonprovider) maar dat op zich is geen strafbaar feit.

Het enige wat Ts mischien kan proberen, als hij het telefoonnummer heeft, is achter het adres van de beller zien te komen, en dan een persoonlijk gesprekje aangaan. Daaruit zou dan informatie kunnen komen waar hij iets meer mee kan. En mischien kan Ts door een gesprekje dan de overlast stoppen. Meer zit er denk ik niet in.

pbarendse
Berichten: 660
Lid geworden op: 05 jan 2008 00:48

Re: medewerking politie nodig bij veranderen van telefoonnummer?

Ongelezen bericht door pbarendse »

bezorgde burger schreef:Aan vogels, als iemand avonden achterelkaar 8 tot 12 keer belt en vervolgens niets zegt tot ik zelf ophang lijkt het me niet dat hij/ zij een verkeerd nummer gebeld heeft. Dit duurt al maanden. Maar misschien is dit voor jou normaal. Misschien hebben wij een verschillende kijk op het woord en op het fenomeen pesten.

Ik heb een contract bij tele2 dat ik nog 8 maanden uit moet zitten. Ik zal morgen weer naar ze bellen. Ander nummer of beeindiging contract. Ik vrees, gezien de manier waarop ik te woord werd gestaan door de klantenservice, dat ik niet veel kans maak dit voor elkaar te krijgen.
Ik heb geen antwoord op je vraag over nummerwijziging, maar wel een mogelijke oplossing voor het telefonisch lastiggevallen worden... Als het inderdaad zo is dat de beller niets zegt, maar ook niet ophangt, zet dan de telefoon op speakerstand (als die er op zit) en laat gewoon de verbinding open. Als hij mobiel belt lopen de kosten dan toch wel behoorlijk op, en bovendien is de lol er gauw af, de beller krijgt dan snel genoeg door dat het niet meer werkt en zal vanzelf stoppen. Je moet dan echter wel voor lief nemen dat je een poos onbereikbaar bent tot dit probleem is opgelost...

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: medewerking politie nodig bij veranderen van telefoonnummer?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik denk dat de oplossing van pbarendse nog wel de beste is van alles wat er tot nu toe geschreven is, eerlijk gezegd.

Weer wat geleerd. :mrgreen:

En bovendien: als je je nummer wijzigt - je moet je familie, vrienden, bekenden relaties, bank, alles en iedereen in kennis stellen van het nieuwe nummer met de boodschap dat het geheim moet blijven vanwege Mr. Anonieme Beller. Dat is ook niet alles.

jlthkoch
Berichten: 1215
Lid geworden op: 11 okt 2005 23:10

Re: medewerking politie nodig bij veranderen van telefoonnummer?

Ongelezen bericht door jlthkoch »

vogels schreef:
Ha die vogels, ook weer terug? (Ook bij jou dus sprake van een onterechte ban?)
Hoi Koch,

Ja, ze hadden mijn bijdragen nog eens onder de loep genomen, waarna ze tot de conclusie zijn gekomen dat het allemaal nog wel mee viel. :lol:
Goh, bij jou ook al.......... Ze maken wel veel "foutjes" hier.......... Zit je nu ook op "waarschuwingsniveau" 1? :lol:

Gesloten