LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] KPN en hoge rekening als gevolg van .....

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
valky
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 apr 2011 11:57

KPN en hoge rekening als gevolg van .....

Ongelezen bericht door valky »

Op 6 januari 2011 kregen wij een telefoonrekening van €429,37. (we waren 2 weken in Marokko geweest). De rekening was opgebouwd uit.
1. sms in het buitenland; er blijken 56 sms te zijn verstuurd waarvan er soms 3 in dezelfde minuut. Dit is niet door ons gedaan.Dus klopt niet.
2. Blackberry internet Buitenland €341.83. Inmiddels weten we dat er 2 internet "lijnen"op het toestel zitten. 1 van KPN, die wij netjes hebben afgesloten er kon geen roaming plaatsvinden en een Blackberry lijn. We zijn wel op internet via WIFI geweest. Nu schijnt de Blackberry als hij aanstaat zelf data op tehalen. Is dit bij iemand bekent? Wij lezen in diverse topic's hierover , maar het is ons niet duidelijk.

Omdat wij van mening verschillen is deze rekening nog niet betaald. We zijn in overleg met KPN. KPN heeft wel een vergoeding toegezegd van €136, -. Alleen nemen wij hier geen genoegen mee.
Nu is het telefoonnummer waar het overgaat afgesloten. Is dat terecht?
KPN verrekend nu de toegezegde €136 met de abonnement kosten, van een telefoon die niet te gebruiken is. Dit is m.i onjuist.

Vervolgens hebben ze ook een andere telefoon afgesloten. De reden hiervan is dat die onder hetzelfde klantnummer valt en derhalve dus mee gaat in de onderhandelingen. Dit terwijl er voor dit abonnement netjes wordt betaald. Weet iemand of ze dit kunnen doen. KPN heeft ons dit niet gemeld. Maar toen ik wilde bellen kon dat ineens niet meer.

Arnoud
Berichten: 131
Lid geworden op: 06 sep 2003 22:16

Re: KPN en hoge rekening als gevolg van .....

Ongelezen bericht door Arnoud »

valky schreef:Op 6 januari 2011 kregen wij een telefoonrekening van €429,37. (we waren 2 weken in Marokko geweest). De rekening was opgebouwd uit.
1. sms in het buitenland; er blijken 56 sms te zijn verstuurd waarvan er soms 3 in dezelfde minuut. Dit is niet door ons gedaan.Dus klopt niet.
2. Blackberry internet Buitenland €341.83. Inmiddels weten we dat er 2 internet "lijnen"op het toestel zitten. 1 van KPN, die wij netjes hebben afgesloten er kon geen roaming plaatsvinden en een Blackberry lijn. We zijn wel op internet via WIFI geweest. Nu schijnt de Blackberry als hij aanstaat zelf data op tehalen. Is dit bij iemand bekent? Wij lezen in diverse topic's hierover , maar het is ons niet duidelijk.

Omdat wij van mening verschillen is deze rekening nog niet betaald. We zijn in overleg met KPN. KPN heeft wel een vergoeding toegezegd van €136, -. Alleen nemen wij hier geen genoegen mee.
Nu is het telefoonnummer waar het overgaat afgesloten. Is dat terecht?
KPN verrekend nu de toegezegde €136 met de abonnement kosten, van een telefoon die niet te gebruiken is. Dit is m.i onjuist.

Vervolgens hebben ze ook een andere telefoon afgesloten. De reden hiervan is dat die onder hetzelfde klantnummer valt en derhalve dus mee gaat in de onderhandelingen. Dit terwijl er voor dit abonnement netjes wordt betaald. Weet iemand of ze dit kunnen doen. KPN heeft ons dit niet gemeld. Maar toen ik wilde bellen kon dat ineens niet meer.
Je vraag berust op een zakelijk principe:
a) Is verrekening toegestaan
b) Wanneer mag je verrekenen
c) Is een relatienummer (klantnummer) voldoende om verrekening toe te staan?
d) De kosten van SMS gebruik.

d) Daar de KPN een deel van de factuur wil verlagen roept dat een vraagteken op. Wat is de motivatie voor deze verlaging?
1- opgrond van onverklaarbare SMS geebruik?
2- of om u alsnog gedeelte tegemoet te komen.

a) Dat moet staan in de "Algemene Voorwaarden"
1- Verrekening mag alleen plaats vinden als het over hetzelfde contract gaat.
2- Echter mag er alleen verrekend worden met vervallen opeisbare termijnen.

b) zie a) -2 mits het over hetzelfde contract gaat.

c) Een relatie(klant)nummer is nog niet hetzelfde als een contractnummer. M.a.w. er mag in mijn visie slechts verrekend worden met het zelfde contratnummer dus niet met het andere contractnummer.
In een relatie(klant)nummer worden slechts stamgegevens vastgelegd.

Verder heeft de Hoge Raad een belangrijke uitspraak gedaan over "Algemene Voorwaarden" m.b.t. het verstrekken van die voorwaarden.

valky
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 apr 2011 11:57

Re: KPN en hoge rekening als gevolg van .....

Ongelezen bericht door valky »

bedankt voor uw antwoord.
Ik ben op zoek gegaan naar de uitspraak van de Hoge raad, kan deze echter niet vinden. Kunt u mij vertellen waar ik deze vind?

Arnoud
Berichten: 131
Lid geworden op: 06 sep 2003 22:16

Re: KPN en hoge rekening als gevolg van .....

Ongelezen bericht door Arnoud »

valky schreef:bedankt voor uw antwoord.
Ik ben op zoek gegaan naar de uitspraak van de Hoge raad, kan deze echter niet vinden. Kunt u mij vertellen waar ik deze vind?
Zie bijgaande link met visie over "Algemene Voorwaarden"

http://www.vdab-talent.nl/Docenten-Info ... den-V1.pdf

Arnoud
Berichten: 131
Lid geworden op: 06 sep 2003 22:16

Re: KPN en hoge rekening als gevolg van .....

Ongelezen bericht door Arnoud »

Arnoud schreef:
valky schreef:bedankt voor uw antwoord.
Ik ben op zoek gegaan naar de uitspraak van de Hoge raad, kan deze echter niet vinden. Kunt u mij vertellen waar ik deze vind?
Zie bijgaande link met visie over "Algemene Voorwaarden"

http://www.vdab-talent.nl/Docenten-Info ... den-V1.pdf
De info is nu ook te vinden op:
http://www.vdab-talent.nl/Docenten-Info ... /index.htm

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: KPN en hoge rekening als gevolg van .....

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

De heersende praktijk is dat als het abonnement niet wordt betaald, dat het contract dan na een paar perioden buitengerechtelijk wordt ontbonden door de provider (KPN)

Vervolgens kun je niet meer bellen met het toestel, maar dien je wel alle resterende abonnementskosten in een keer te voldoen.

Dit gebeurt met een vewijzing naar de algemene voorwaarden.

Meestal worden deze voorwaarden wel verneitigd in een gerechtelijke procedure, maar omdat de klant een gratis telefoon heeft ontvangen bij aanvang van het contract wordt het redelijk geoordeeld dat deze alsnog geheel wordt betaald door de klant.

Het kan dus toch wel op een dure grap uitdraaien.

Volgens mij kun je beste onder protest betalen en daarna de zaak proberen te regelen met KPN.

Arnoud
Berichten: 131
Lid geworden op: 06 sep 2003 22:16

Re: KPN en hoge rekening als gevolg van .....

Ongelezen bericht door Arnoud »

Leo The Emperor schreef:De heersende praktijk is dat als het abonnement niet wordt betaald, dat het contract dan na een paar perioden buitengerechtelijk wordt ontbonden door de provider (KPN)

Vervolgens kun je niet meer bellen met het toestel, maar dien je wel alle resterende abonnementskosten in een keer te voldoen.

Dit gebeurt met een vewijzing naar de algemene voorwaarden.

Meestal worden deze voorwaarden wel verneitigd in een gerechtelijke procedure, maar omdat de klant een gratis telefoon heeft ontvangen bij aanvang van het contract wordt het redelijk geoordeeld dat deze alsnog geheel wordt betaald door de klant.

Het kan dus toch wel op een dure grap uitdraaien.

Volgens mij kun je beste onder protest betalen en daarna de zaak proberen te regelen met KPN.
De kern van de zaak is dat Telecomaanbieders tussentijds de "Algemene Voorwaarden" aanpassen zonder dat de klant wordt geinformeerd c.q. geaccepteerd. Voorbeelden hiervan zijn het inkorten van de looptijd van beltegoed. Saillant detail: De uitspraak was gebaseerd op een dochter van KPN Telecom ( inkoopafdeling ) die het niet mee eens was dat de "Algemene Voorwaarden" van toeleveringsbedrijf moest zoeken op internet. De KPN inkoopafdeling is hiermee in gelijk gesteld. De vraag is of de KPN Verkoop zich zal conformeren aan deze uitspraak en voortaan vooraf de wijziging aan de klant mede te delen? Zie bovenstaande uitspraak van de Hoge Raad.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: KPN en hoge rekening als gevolg van .....

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Het klopt wel dat de algemene voorwaarden lang niet altijd als bindend worden ervaren.

De vraag is echter wat je er concreet mee opschiet?

Vaak worden schuldenaar toch veroordeeld tot behoorlijke sommen geld om dat de rechter het redelijk vindt dat de (gratis) telefoon wordt betaald.

Vandaar mijn advies

Arnoud
Berichten: 131
Lid geworden op: 06 sep 2003 22:16

Re: KPN en hoge rekening als gevolg van .....

Ongelezen bericht door Arnoud »

Leo The Emperor schreef:Het klopt wel dat de algemene voorwaarden lang niet altijd als bindend worden ervaren.

De vraag is echter wat je er concreet mee opschiet?

Vaak worden schuldenaar toch veroordeeld tot behoorlijke sommen geld om dat de rechter het redelijk vindt dat de (gratis) telefoon wordt betaald.

Vandaar mijn advies
Het kan alleen redelijk zijn als hier duidelijk wordt aangegeven hoe die gratis telefoon wordt verstrekt. Indien dat nergens te vinden is in het contract c.q. de Algemen Voorwaarden . Dan is het dus niet vindbaar en daarom reeds niet verrekenbaar.
In mijn visie moet er dus duidelijkheid gegeven worden indien het contract eenzijdig gewijzigd wordt. Wat daarvan de gevolgens zijn voor de afnemer en voor de aanbieder. Bijvoorbeeld bij wijziging van de "Algemene Voorwaarden" wordt het contract niet voorgezet door de aanbieder maar zal deze een afschrijving van de (gratis) aangeboden telefoon kosten in rekening brengen pro-rato de resterende contractstermijnen met een duidelijke formule.

Gesloten