LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ?LAAGSTE PRIJS GARANTIE?

Reclame acties die niet kloppen of correct lopen? Ventileer hier jouw mening.
Wombarg
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 jun 2006 20:36

?LAAGSTE PRIJS GARANTIE?

Ongelezen bericht door Wombarg »

Veel winkels schermen met de zogenaamde "laagste prijs garantie"
Dit zou het een leuk topic kunnen zijn in de uitzending.
De mediamarkten BCC's en de Bock evenals kleinere zaken als Duiker/stenweg in zeist en utrecht gebruiken deze kreten.
Ergens anders goedkoper gezien...dan kan je deze bij ons kopen voor dezelfde prijs + 30% van het verschil.
Ga maar eens op pad, zou een aardig stukje TV op kunnen leveren

Dutchie
Berichten: 163
Lid geworden op: 02 aug 2004 09:18

Re: ?LAAGSTE PRIJS GARANTIE?

Ongelezen bericht door Dutchie »

Bij Steenweg krijg je dan een waardebon voor dat bedrag, welke je alleen bij Steenweg kan inwisselen.

Theremin
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 sep 2006 15:57

Re: ?LAAGSTE PRIJS GARANTIE?

Ongelezen bericht door Theremin »

Bij een laagste prijs garantie van electronicazaken zijn er nog wel wat foefjes die ervoor zorgen, dat ze maar in weinig gevallen een product duurder verkopen. Sowieso zit je met het feit dat producten elders (dus waar eventueel een lagere prijs wordt gehanteerd) niet in de reclame mogen zijn, geen aanbiedingen dus, geen verkoop uit restpartijen, verbouwings en of opheffingsuitverkoop, niet via internet etc. etc. Daarnaast zijn er veel verschillende producten in de electronica branche. Neem nou bijvoorbeeld de laptops. Een A-merk als Acer heeft al meer dan 30 verschillende varianten en de meeste winkels verkopen er slechts een aantal. Hierdoor is het gevolg dat het exacte type bij een winkel, maar weinig wordt verkocht bij andere winkels en hierdoor is het makkelijker om een laagste prijs te kunnen garanderen.

Een ander verhaal wordt het bij supermarkten. Nu zijn er een aantal supermarkten zoals Jumbo en Supercoop, die beweren de laagste prijs te hanteren, waarbij producten die elders lager worden aangeboden, gratis zijn voor de consument. Dit lijkt leuk, maar in feite is het niet moeilijk om deze prijs te kunnen garanderen. Beide winkels kopen net als zo'n 25% van de supermarkten in via Superunie (een inkoop organisatie, die dus prima deals kan sluiten en de prijzen binnen die 25% van de supermarkten kan bepalen). Van de concurrentie is ongeveer 30% Ahold (Albert Heijn) en 15% Schuitema (C1000).. die beide niet schermen met laagste prijs garanties, en 15% Aldi en Lidl, die niet dezelfde producten hebben. De producten die via Super Unie worden ingekocht, zijn door de hoeveelheid en het concept van een aantal supermarkten (de prijsvechters) dus makkelijk het laagst te houden.

Tenminste dat zou je denken..

Afgelopen week ging hier in Arnhem een Plus-markt open. Deze winkel beweerde de grootste en de goedkoopste winkel van heel Arnhem te zijn en garandeerde daarom ook de laagste prijs. Nu is Plus een onderdeel van de Sperwer groep die ook via Superunie inkopen. Dat is makkelijk scoren zou je denken, maar toch toen in vandeweek in die nieuwe supermarkt was, viel mij toch een aantal producten op die elders echt goedkoper worden verkocht. Ik vroeg aan een van de medewerkers nog wat deze garantie inhield en hoe ze mij de laagste prijs konden garanderen. Het bleek dat het slechts een (loze) kreet was, puur reclame. Maar ik word hier nu wel voorgelogen en liegen mag toch niet?

Nou is dus eigenlijk eerder mijn vraag (en misschien is dat wel leuk om te onderzoeken) in hoeverre een winkel mag roepen dat deze (al dan niet ten onrechte) de laagste prijs hanteren, terwijl ze dat in werkelijkheid niet doen en ook geen regeling hebben dat ik dan ook daadwerkelijk de laagste prijs aan de kassa kan betalen, mijn boodschappen gratis of met korting krijg of iets dergelijks? En waar slaat deze term eigenlijk op? Gaat het om de gemiddelde laagste prijs, de laagste prijs per product, per boodschap, wat moet ik hier als consument nou onder verstaan en onder welk gras zitten de adders?

Ik heb nog niet veel kunnen vinden over dit fenomeen, maar je ziet er steeds meer mee schermen. En dan denk ik als weldenkende consument toch echt dat er maar een echt de laagste prijs kan hebben.

Hoe zit het nou werkelijk?

RD743
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 sep 2006 02:07

Re: ?LAAGSTE PRIJS GARANTIE?

Ongelezen bericht door RD743 »

Er zitten vaak haken en ogen aan. Bv. zelfde product, zelfde merk, binnen een straal van x km. etc. Informeer eerst goed naar de voorwaarden.

ikbenik

Re: ?LAAGSTE PRIJS GARANTIE?

Ongelezen bericht door ikbenik »

Bij de degene die steeds roept dat hij de goedkoopste is ga ik beslist niet naar binnen.

Want die heeft geen interesse in de klanten en de producten, maar die wil maar 1 ding: hoe komt het geld zo snel mogelijk in de zakken van de verkoper.

Theremin
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 sep 2006 15:57

Re: ?LAAGSTE PRIJS GARANTIE?

Ongelezen bericht door Theremin »

Inmiddels heeft de Plus supermarkt uit mijn vorige post de leus vervangen. Ze bleken uit een recent onderzoek inderdaad niet de goedkoopste te zijn. Tevens beweerde ze ook de grootste supermarkt van Arnhem te zijn wat ook niet waar is. leus kan dus alleen nogmaar teruggedrongen worden tot de grootste supermarkt van Arnhem centrum (wat bij gebrek aan serieuze concurrentie niet echt heel erg moeilijk is).

Hopelijk leert men hier in ieder geval van dat als je iets garandeert je dat ook moet kunnen garanderen met de eventuele gevolgen voor als dat niet het geval is.

black-rose
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 feb 2007 21:29

Re: ?LAAGSTE PRIJS GARANTIE?

Ongelezen bericht door black-rose »

ik heb hij c1000 van jonkersfris aardbeiden vulling gekocht voor 92 cent en een pak lange vinders voor 30 cent (ik ergerde me al een tijdje aan de supercoop met zn laagsteprijs garantie en betaalde voor die vulling 99 cent en lange vingers 38 cent scheeld dus vrij veel vond ik zelf

en ben met bon naar supercoop gegaan en heb t daar ook gekocht en ben toen met beide bonnen naar de infobalie gegaan heb daar het aankoop bedrag terug gekregen en nu 3 dagen later waren de prijzen nog t zelfde heb er nogmaals wat van gezegt en toen zijn de prijzen direkt aangepast ze zijn nu idd goedkoper en gelijk nu

pak lange vingers 30 cent (dus gelijk met C1000) en vulling voor 91 cent


maar je moet wel opletten want ze passen het niet altijd aan en zijn met somige dingen duurder als andere winkel kijk eigen merk

eigen merk supercoop is meestal 10 cent of meer duurder dan eigen merk van elke andere winkel eigenmerk spullen van AH zijn goedkoopste

magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: ?LAAGSTE PRIJS GARANTIE?

Ongelezen bericht door magel725 »

Ik snap dit nooit zo heel erg goed. De laagste prijs garantie is heel simpel. Het produkt moet je binnen een straal van ... kilometer goedkoper aantreffen en vervolgens moet je binnen een termijn van ... dagen even een bewijsje laten zien dat dat produkt daar of daar goedkoper is. Dan krijg je het verschil terug en soms met een bonus.

Akties tellen vaak wél mee, maar opheffingsuitverkopen niet, omdat die winkels dan min of meer failliet zijn en het niet meer uit maakt welke prijs ze vragen. Daar kun je niet mee concurreren, net als met internet winkels.

Maar wat ik dus nooit snap:

Als Albert Heijn een tros bananen in de aktie doet voor 1 euro, waarom gaan mensen dan naar bijv. Super de Boer om die aktie? Waarom gaan mensen dan niet gewoon naar de Albert Heijn en kopen ze daar die tros voor 1 euro? Dat is immers de winkel die de aktie doet! Dit is echt een trend aan het worden. Winkel X doet iets in de aktie, en gaan mensen daardoor meer naar winkel X (de reden van een aktie!)? Nee! Ze gaan niet naar winkel X, maar ze gaan naar winkel A, B, C, D...Z, om te kijken of ze daar het produkt van winkel X voor dezelfde prijs kunnen krijgen. Ik vind dat echt enorm raar.

Als je kijkt naar elektronica, dan ben je zelfs in de meest dure winkels al goedkoop uit. Elektronica is één van de weinige dingen die goedkoper worden na verloop van tijd. Vroeger kocht je een pc voor 3000 gulden en tegenwoordig heb je een pc (waar je veel meer mee kunt) voor nog geen 500 euro. Waar heb je het dan nog over...

ikbenik

Re: ?LAAGSTE PRIJS GARANTIE?

Ongelezen bericht door ikbenik »

Ik snap dit nooit zo heel erg goed. De laagste prijs garantie is heel simpel. Het produkt moet je binnen een straal van ... kilometer goedkoper aantreffen en vervolgens moet je binnen een termijn van ... dagen even een bewijsje laten zien dat dat produkt daar of daar goedkoper is. Dan krijg je het verschil terug en soms met een bonus.

Met deze onzin doe ik niet mee.
Als men een product bij mij wilt kopen en ze zeggen dat bij de concurrentie het product goedkoper is, dan hoeven ze van mij niet te verwachten dat ik wat van de prijs afdoe!

Klinkt negatief voor de consument, en dat is het ook!
Dat de concurrentie de producten wegdoet tegen inkoopsprijs moeten ze helemaal zelf weten.

Maar men hoeft van mij niet te verwachten dat ik met de concurrentie meedoe!

Gesloten