LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Sony VAIO actie: Office 2007 toch niet gratis

Reclame acties die niet kloppen of correct lopen? Ventileer hier jouw mening.
BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Sony VAIO actie: Office 2007 toch niet gratis

Ongelezen bericht door BBCS »

Zo iets loopt meestal met een sisser af, mits de verkoper belooft dit niet meer te zullen doen.)
Dit soort acties komen vaak van de fabrikanten en gaan helemaal buiten de verkopers om.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Sony VAIO actie: Office 2007 toch niet gratis

Ongelezen bericht door alfatrion »

Of dat ze gratis vervangen door de prijs. Nederlanders kopen het dan echt ook nog wel. Van het woord gratis wordt gebruik gemaakt omdat dat een misleidende maar mooie reclame is. Net zoiets als chocola waar je vanaf valt.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Sony VAIO actie: Office 2007 toch niet gratis

Ongelezen bericht door BBCS »

Je betaald inderdaad niks voor de licentie.
Het enige waarvoor je betaald is het installatiemedium met daarbij behorende verzendkosten.

TheLD
Berichten: 544
Lid geworden op: 23 dec 2006 13:12

Re: Sony VAIO actie: Office 2007 toch niet gratis

Ongelezen bericht door TheLD »

http://www.wehkamp.nl/pdf/Sony%20Vaio%2 ... Folder.pdf

Daar staat de actie van Sony nog eens duidelijk. Bij de voorwaarden en daarmee bedoel ik de stappen die je moet ondernemen staat toch duidelijk dat het €7,50 kost. Het zijn dus op geen enkele manier verborgen kosten, je kunt er onmogelijk overheen lezen. Daarom vind ik het een flauwe post vd TS en ook een fout advies van Alfatrion.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Sony VAIO actie: Office 2007 toch niet gratis

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik ben uit gegaan van de juistheid van de bewering dat dit niet is medegedeeld noch dat er toestemming is gegeven voor het afboeken van het bedrag.

Het lijkt me wel aannemelijk (maar niet 100% zeker) dat TS deze informatie had, maar niet gelezen heeft. Er is nog steeds spraken van een misleidende handelspraktijk om met koeienletters GRATIS te schrijven en dan in kleine lettertype administratie- en verzendkosten te schrijven. Dat resulteert dan alleen mogelijk niet in schade.

In de folder staat nergens iets dat reden geeft om te hoeven verwachten dat het actief wordt afgeschreven, maar dit zet te denken dat dit misschien wel op de website / registratie formulier heeft gestaan. Die is helaas niet meer benaderbaar.
TheLD schreef:Bij de voorwaarden en daarmee bedoel ik de stappen die je moet ondernemen staat toch duidelijk dat het €7,50 kost. Het zijn dus op geen enkele manier verborgen kosten, je kunt er onmogelijk overheen lezen.
Dat ben ik niet met je eens. Het staat niet in de stappen die je moet ondernemen, maar in de actievoorwaarden. Als je na het lezen van GRATIS enkel bij de stappen kijkt onder het kopje "Wat moet u hiervoor doen?" dan zie je het niet.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Sony VAIO actie: Office 2007 toch niet gratis

Ongelezen bericht door BBCS »

Het probleem hiervan is dat het acties zijn van de fabrikanten en niet van de winkelieren.
Dus staan de winkelieren hier buiten.

Je kunt de winkelieren niet vervolgen voor misleiding, als de fabrikanten dit doen.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Sony VAIO actie: Office 2007 toch niet gratis

Ongelezen bericht door alfatrion »

De winkelier maakt geen partij uit in de tweede overeenkomst. De tweede overeenkomst zou op grond van dwaling / misleiding vernietigd kunnen worden. En de wederpartij zou op grond van onrechtmatige daad / misleiding een boete krijgen van de CA.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Sony VAIO actie: Office 2007 toch niet gratis

Ongelezen bericht door BBCS »

En de wederpartij zou op grond van onrechtmatige daad / misleiding een boete krijgen van de CA.
Ja, de fabrikant wel, niet de winkelier.

De winkelier is hierin totaal geen partij.
De fabrikant is dan bezig met dwaling, niet de winkelier.

Daarnaast:
Als fabrikanten dergelijke acties doen, kun je er zeker van zijn dat zij eerst juridisch gaan uitzoeken of het legaal is of niet.

Moppentappers
Berichten: 1372
Lid geworden op: 02 apr 2006 02:36

Re: Sony VAIO actie: Office 2007 toch niet gratis

Ongelezen bericht door Moppentappers »

Ik snap niet dat we ons hier druk maken om een bedrag van 7,50
het gaat gewoon echt over helemaal niets, het storneren en weet ik het allemaal niet kost de maatschappij waars. zo'n 15 euro
hier schieten we gewoon echt niets mee op.

djmaze
Berichten: 234
Lid geworden op: 02 mei 2006 01:45

Re: Sony VAIO actie: Office 2007 toch niet gratis

Ongelezen bericht door djmaze »

sony schreef:Sony VAIO-notebook

Zonder zo’n pakket kan je niet aan de slag, dus onmisbaar.
Nou hier ligt wel de fout, je dringt de klant een pakket op met een onjuiste bewering.
Er zijn namelijk genoeg alternatieven waardoor MS Office prima misbaar is.

Ik snap dat je boos bent over 7,50 maar, wat is 7,50 nou waard?
Vroeger gaf je iemand 10 gulden op zijn verjaardag en dat is nu 10 euro. Probeer dus even de waarde van dingen in te schatten waar je boos over word.

Ik kan boos worden op mijn nieuwe PC met Linux OS net als bij Windows Vista OS, verschil zit hem in de euro's waar je boos over kan zijn. Gelukkig kan ik niet boos worden want het koste me niks (inclusief OpenOffice die ook op Windows werkt)

RedBora
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 jan 2009 21:40

Re: Sony VAIO actie: Office 2007 toch niet gratis

Ongelezen bericht door RedBora »

Volgens mij stond dit in de algemene voorwaarden bij het aanvragen van Office onder eenmalige administratiekosten. Volgens mij is er hier dus iemand anders bekrompen als je gaat klagen over 7,50 wanneer je een pakket van 79 tot 139 euro voor niets krijgt.
Excuus voor mijn late reactie, ik ben geruimetijd van email verstoken geweest dakzij KPN ADSL prolblemen die nu na 10 maanden eindelijk zijn opgelost, althans technisch, nu de abonnements kosten nog.


Terug komend op het onderwerp, hoezo Bekrompen?

Ik heb (als TS) met Sony gebeld en men beweerd dat dit in de voorwaarden heeft gestaan. Dit kan ik niet controleren omdat inmiddels de voorwaarden van de bewuste aanbieding van hun site zijn verwijderd. Op het aanmeldingsformulier wat ik moest invullen en waar ik een kopie van heb staat niets.

En over bekrompen gesproken, wanneer ik ca 1800,- uitgeef aan een notebook, kan je mij moeilijk bekropen noemen. Dat Sony zelf verzuimd om de origenele installatie CD's van Vista en Office mee te leveren en de eindklant op te zadelen met een of ander backup programma om zelf installatie CD's aan te maken -wat overigens niet werkt, ik krijg continue errors- dat noem ik pas bekrompen.

Van een dergelijk duur product mag je verwachten dat het compleet wordt geleverd, inclusief installatie CD's en licenties en dat men niet op een stiekeme wijze je nog eens 7.50 uit de zak klopt, voor leen licentie waarvan men grootst aankondigd dat het gratis is.

Maarondanks alles slaap ik goed, maakt u zich geen zorgen.

magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: Sony VAIO actie: Office 2007 toch niet gratis

Ongelezen bericht door magel725 »

Van een dergelijk duur product mag je verwachten dat het compleet wordt geleverd, inclusief installatie CD's en licenties en dat men niet op een stiekeme wijze je nog eens 7.50 uit de zak klopt, voor leen licentie waarvan men grootst aankondigd dat het gratis is.
Wat je mag verwachten als je een laptop koopt is dat je een laptop krijgt. Niet meer en niet minder. Daar voldoen ze aan. Wat je er zelf allemaal graag bij had gewild is niet het probleem van Sony aangezien je op het moment van aanschaf wist/had kunnen weten wat je voor je geld kocht.

Aan de prijs kan je niet direct afleiden wat je ervoor terugkrijgt. Als je voor € 200.000,- een huis koopt, verwacht je dan ook dat het compleet is ingericht en de tuin is aangelegd? Verwacht je dat ook bij een huis van € 1.000.000 of € 100.000? Neen. Je vraagt ernaar voordat je het aanschaft en het is niet meer dan gemakzucht om er niet naar te vragen bij een laptop. Hierover achteraf gaan klagen zegt alleen iets over jezelf, namelijk dat je de moeite niet hebt genomen te bekijken wat je kocht voor je geld.

En die 7,50? Die stonden in de voorwaarden die je ook al niet hebt gelezen. Hoeveel anderen krijgen nog de schuld van je eigen gemakzucht?

RedBora
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 jan 2009 21:40

Re: Sony VAIO actie: Office 2007 toch niet gratis

Ongelezen bericht door RedBora »

Wat een onzin. Er staat duidelijk omschreven wat er bij de laptop wordt gelverd en dat is inclusief software licenties. In de prijs van de laptop zit weldegelijk de prijs voor een besturingsysteem verwerkt. En zoals iedere ervaren pc gebruiker weet, crasht een system wel eens en heb je minimaal de installatie CD nodig met het besturingsysteem. Dat je de rest van een support site kunt downloaden is ok, maar niet eens een CD met het besturing systeem en de meest essentiële drivers is ronduit de gierigheid van de fabrikant en heeft niets met mijn gemak zucht of gierigheid te maken.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Sony VAIO actie: Office 2007 toch niet gratis

Ongelezen bericht door BBCS »

In de prijs van de laptop zit weldegelijk de prijs voor een besturingsysteem verwerkt.
Klopt, maar niet voor de installatiemedium.

Kijk, de voorwaarden wordt gesteld dat de klant een installatieprogramma tot de beschikking moet hebben van Windows, en dat is dus ook.
Dat wordt door de fabrikant op een aparte partitie van de harde schijf gezet, en daarmee is dus aan de eis voldaan.

Daarnaast zit er ook nooit standaard office op de computer. Een volledige versie met betreffende licentie dan.

Wat er dus op de laptops en de overige computers zit, is dus een proeflicentie voor een bepaalde periode.
Microsoft heeft dit gedaan om de consumenten lekker te maken voor Office, en als het de consument bevalt, kunnen ze de licentie kopen.
Dus je mag hiermee dus eerst Office uitproberen voordat je het gaat kopen.

Dat je de rest van een support site kunt downloaden is ok, maar niet eens een CD met het besturing systeem en de meest essentiële drivers is ronduit de gierigheid van de fabrikant en heeft niets met mijn gemak zucht of gierigheid te maken.
De drivers kun je gewoon van de site downloaden.

En die installatie cd: Als je de computer voor het eerst aanzet krijg je de mogelijkheid om de recovery cd te branden.

Daarnaast staat die recovery gewoon op de harde schijf.

magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: Sony VAIO actie: Office 2007 toch niet gratis

Ongelezen bericht door magel725 »

Wat een onzin. Er staat duidelijk omschreven wat er bij de laptop wordt gelverd en dat is inclusief software licenties.
Je hebt er een softwarelicentie bij gekregen. Een licentie is een gebruiksovereenkomst. Het medium waar de software op staat is in dit geval de harde schijf en eventueel kun je zelf een Windows DVD branden.

Nogmaals: doe zelf je huiswerk voordat je anderen beschuldigt. Je doet met deze post weer precies hetzelfde. Een ander de schuld van je eigen gebrek aan kennis geven.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Sony VAIO actie: Office 2007 toch niet gratis

Ongelezen bericht door alfatrion »

Magel schreef:En die 7,50? Die stonden in de voorwaarden die je ook al niet hebt gelezen. Hoeveel anderen krijgen nog de schuld van je eigen gemakzucht?
De fabrikant heeft onterecht geadverteerd met GRATIS in front grootte 24. En ergens in een hoekje hadden ze in front grootte 10 deze kosten weggestopt. Dat hebben ze echt niet per ongeluk gedaan. Dat kun je niet afschuiven op de koper.

RedBora
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 jan 2009 21:40

Re: Sony VAIO actie: Office 2007 toch niet gratis

Ongelezen bericht door RedBora »

Tjonge jong wat een wijsheid zeg. Zoals bovenstaande reactie al aangeeft, wanneer iets geadverteerd wordt als gratis dan is dat zonder extra kosten en dan moet men niet ergens in verborgen teksten met aanvullende voorwaarden aankomen.

En wat betreft installatie CD's, zoals ik al aan heb gegeven werkt het branden van een installatie CD niet, zelfs niet met orignele Sony DVD's.

Dat de fabrikant aan zijn verplichtingen heeft voldaan door de software op een rescue partitie te zetten is wel erg kort door de bocht. Bij een hardisk crash (meest voorkomend notebook probleem) werkt ook dat niet meer. Op dat moment ben je dus de gelukkige bezitter van een licentie zonder software.

Het is dus in mijn ogen buiten gewoon bekrompen van een A merk leverancier om niet de meest essentiële software op een DVD er bij te leveren, dat valt bij mij in de categorie verkeerde zuinigheid.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Sony VAIO actie: Office 2007 toch niet gratis

Ongelezen bericht door BBCS »

Dat de fabrikant aan zijn verplichtingen heeft voldaan door de software op een rescue partitie te zetten is wel erg kort door de bocht.
Toch is het echt zo.

Alleen bij retail licenties krijg je altijd alle installatie cd's/dvd's.

Bij een Office-OEM licentie krijg je als koper ook nooit de installatie dvd's mee.
De verkopende partij mag wel een installatiekit kopen, maar mag deze kit nooit doorverkopen aan de klant.

Bij een hardisk crash (meest voorkomend notebook probleem) werkt ook dat niet meer. Op dat moment ben je dus de gelukkige bezitter van een licentie zonder software.
Ben ik volledig met je eens.

RedBora
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 jan 2009 21:40

Re: Sony VAIO actie: Office 2007 toch niet gratis

Ongelezen bericht door RedBora »

Alleen bij retail licenties krijg je altijd alle installatie cd's/dvd's.
Dat is nieuw voor mij, ik kan me herinneren dat ik een aantal jaren terug bij een nieuwe PC een OEM versie van Win NT en later Win2000 heb gekregen, dat was een boekje met installatie CD.

Weet je of het mogelijk is, indien je een licentie hebt bij Microsoft een CD te bestellen tegen een schappelijke meerprijs, ipv gedwongen te worden een volledige retail versie te moeten kopen (van Vista, die van office heb ik thuis gestuurd gekregen).

Overiegns weet ik dat Toshiba weldegelijk de software op CD/DVD erbij leverd, kan Sony nog wat van leren en HP etc...

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Sony VAIO actie: Office 2007 toch niet gratis

Ongelezen bericht door BBCS »

Weet je of het mogelijk is, indien je een licentie hebt bij Microsoft een CD te bestellen tegen een schappelijke meerprijs, ipv gedwongen te worden een volledige retail versie te moeten kopen (van Vista, die van office heb ik thuis gestuurd gekregen).
In het geval van een OEM licentie moet je altijd bij de fabrikant wezen.
En dan heb ik het alleen over Windows.

In het geval van Office kan ik je zeggen dat het niet mogelijk is om een installatiemedium te krijgen.
Als je Office er opnieuw moet installeren ben je verplicht dat je met de computer naar de verkopende partij gaat en dat die dan voor jou Office er opnieuw installeerd.
Dit is alleen voor Office OEM licenties.

Gesloten