LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Oudejaarsloterij

Goede of slechte ervaringen met kansspelen? Geef hier jouw mening.
gerter
Berichten: 32
Lid geworden op: 08 dec 2006 02:54

Oudejaarsloterij

Ongelezen bericht door gerter »

Extra kleine kans gedurende de oudejaarsloterij.

Je kan beter in de reguliere trekkingen van de staatsloterij meespelen want dan worden er gemiddeld minder loten verkocht dan gedurende de oudejaarsloterij en is de kans om te winnen iets groter.

Ik heb met de oudejaarsloterij 2 boulevards halve loten met Jackpot (1 boulevard is 10 straatjes) dus 200 lotnummers meegespeeld. De totale kosten waren 2x1350=2700 Euro! EN ra ra ra hoeveel heb ik gewonnen?

De minimum prijs van 390 euro per boulevard! Dus het verlies was 960 Euro per boulevard. Dus in totaal 1920 Euro verloren! Ik vraag me af hoeveel Boulevards je wel niet moet kopen voordat je eens een fatsoenlijk bedrag wint. Ik koop al 3 jaar een boulevard en win altijd de minimumprijs!

Heeft er iemand anders hier wel een mooie prijs?? (lees: prijzen hoger dan 500 Euro?)

jrabel
Berichten: 112
Lid geworden op: 12 mar 2006 21:03

Re: Oudejaarsloterij

Ongelezen bericht door jrabel »

:!:
Laatst gewijzigd door jrabel op 18 nov 2008 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.

gerter
Berichten: 32
Lid geworden op: 08 dec 2006 02:54

Re: Oudejaarsloterij

Ongelezen bericht door gerter »

Mijn eigen HEBZUCHT en DOMHEID.

Maar dat is niet het antwoord op mijn vraag.

jrabel
Berichten: 112
Lid geworden op: 12 mar 2006 21:03

Re: Oudejaarsloterij

Ongelezen bericht door jrabel »

:!:
Laatst gewijzigd door jrabel op 18 nov 2008 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Oudejaarsloterij

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Heeft er iemand anders hier wel een mooie prijs?? (lees: prijzen hoger dan 500 Euro?)
Ik heb geen loten gekocht, dus heb dat geld in mijn portemonnee kunnen houden........... 8)

tjoektjoek
Berichten: 410
Lid geworden op: 25 apr 2006 15:24

Re: Oudejaarsloterij

Ongelezen bericht door tjoektjoek »

Mijn eigen HEBZUCHT en DOMHEID.
Haha, hiermee voorkom je mooi dat alle z**kerds gaan zeuren. :wink:

Ik heb met één lot meegedaan. Niks gewonnen. Ach, nu weer 2 Euro per maand opzij leggen. Dan ik komende oudejaarstrekking weer meedoen :lol:

januca
Berichten: 80
Lid geworden op: 15 feb 2005 12:51

Re: Oudejaarsloterij

Ongelezen bericht door januca »

Ik heb nu drie keer meegedaan met de oudejaarsloterij.
Eindelijk heb ik eens iets gewonnen.
Hou je maar vast aan je stoel!! € 13,50.

Conclusie! Niet meer meedoen dus.

gerter
Berichten: 32
Lid geworden op: 08 dec 2006 02:54

Re: Oudejaarsloterij

Ongelezen bericht door gerter »

De winkelier kan ook beamen dat je veel minder winkans hebt gedurende de Oudejaarsloterij. Omdat iedereen als het ware meebetaald aan de superprijs van 20 Miljoen. Daarom zijn er minder "kleine" prijzen.

Quintin
Berichten: 30
Lid geworden op: 29 jan 2006 13:54

Re: Oudejaarsloterij

Ongelezen bericht door Quintin »

Wat een gezeur, tuurlijk is de kans klein dat je een (grote) prijs wint. De kans dat je morgen onder een vrachtwagen komt is zelfs 10x groter dan het winnen van de hoofdprijs. Toch wint elk jaar 1 iemand de hoofdprijs en daarom doen we elk jaar weer mee. Winnen we niet, dan zeuren we begin januari op dit forum. Tegen de tijd dat het weer eind dec. is, hebben we ons voornemen om niet meer mee te doen allang weer opzij geschoven en kopen we allemaal weer braaf een lot in de hoop die 20 mln te winnen.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Oudejaarsloterij

Ongelezen bericht door ronald g »

Ik hoop niet dat u er geestelijke schade van oploopt omdat u gegokt hebt en verloren, wat jammer dat kan toch niet, ik wil een prijs en wel de hoofdprijs. Sluit u aan bij die malloot die de postcode loterij aanklaagd. Gezien het ingelegde bedrag eet u morgen nog wel een eitje op de boterham.

Met een eigenschuld dikke bult, wil ik u danken voor het spekken van de staatskas.

Ronald.

Accutron
Berichten: 106
Lid geworden op: 01 dec 2005 19:32

Re: Oudejaarsloterij

Ongelezen bericht door Accutron »

Ik heb 40 euro gewonnen op een heel lot :D

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Oudejaarsloterij

Ongelezen bericht door ronald g »

Ik heb altijd gewonnen want ik heb niet aan die hype mee gedaan.

gerter
Berichten: 32
Lid geworden op: 08 dec 2006 02:54

Re: Oudejaarsloterij

Ongelezen bericht door gerter »

Met een eigenschuld dikke bult, wil ik u danken voor het spekken van de staatskas.

Graag gedaan Ronald G.

triangel
Berichten: 76
Lid geworden op: 28 nov 2006 14:42

Re: Oudejaarsloterij

Ongelezen bericht door triangel »

20 miljoen winnen???

ach, ik hoef niet te zwemmen in het geld maar...
pootje baden is wel lekker!! :wink:

GGG
Berichten: 193
Lid geworden op: 08 jan 2007 18:11

Re: Oudejaarsloterij

Ongelezen bericht door GGG »

Ik had ooit in het guldentijdperk een keer 250 gulden. Tsja...

Maar goed, hierbij een serieuze poging tot een antwoord op de vraag van gerter:

Er zijn 9,7 miljoen loten verkocht bij deze editie van de oudejaarsloterij.
Als je één lot koopt heb je dus een kans van 0,0000103% dat je de hoofdprijs of een van de andere heel grote prijzen wint.
Die kans is dus extreem klein.

Nu koop jij 200 loten. Daarmee vergroot jij je kans weliswaar met een factor 200, maar nog steeds is de kans op een grote prijs heel erg klein. Kijk maar even mee: 200 x 0,0000103 = 0,00206%.
Je kunt het ook anders stellen: De kans is 99,99794% dat jij geen grote prijs wint met die 200 loten.

Nu redeneer jij natuurlijk dat als je van die boulevards koopt, dat daar dan toch een grotere prijs in zou moeten zitten. Om van die gedachte te genezen het volgende: Bij 9,7 miljoen loten is er feitelijk sprake van 97.000 boulevards. Daarvan heb jij er twee gekocht. De kans dar er net in een van jouw boulevards een grote prijs zou zitten is nog steeds heel klein. Bedenk immers dat de rest van Nederland die overige 96.998 boulevards (virtueel) in handen heeft.

Moraal van dit verhaal: het heeft rationeel gezien geen enkele zin om zoveel loten te kopen. Het heeft rationeel gezien feitelijk geen zin om meer dan één lot te kopen. Eén lot kopen heeft wel zin. Want het verschil tussen absoluut geen kans en een hele kleine kans zou je wel significant kunnen noemen.

Gezien jouw hebzucht raad ik je aan om in december een heel lot te kopen. ;-)

Doe ik misschien ook wel.

groeten,
Gert

gerter
Berichten: 32
Lid geworden op: 08 dec 2006 02:54

Re: Oudejaarsloterij

Ongelezen bericht door gerter »

Precies GGG, dat heeft u duidelijk uitgelegd.

Zoals ik zelf ook al meldde "Extra kleine kans gedurende de oudejaarsloterij". Kwa kansberekening kan men dus beter in de reguliere trekkingen meespelen, want dan zijn er ook meer "kleinere" prijzen en zal het minimaal te winnen bedrag per boulevard ook hoger zijn dan gedurende de oudejaarsloterij.

Volgend jaar koop ik met de oudejaarsloterij gewoon één heel lot. En met de 10 januari trekking 2 boulevards.

Nicole1971
Berichten: 376
Lid geworden op: 07 feb 2006 09:13

Re: Oudejaarsloterij

Ongelezen bericht door Nicole1971 »

Wel grappig dat hier gesproken wordt over het winnen van een prijs.
Man, je wint helemaal niks!
Je betaald 27 euro voor een heel oudejaarslot en je wint 13,50 euro?
Hahahahaha....echt niet dus, je hebt dan 13,50 euro bijbetaald ;)
Je mag pas over winnen praten als je een bedrag hebt gewonnen dat hoger ligt dan je inleg.
Maar ja...zolang mensen zo blijven denken en blij zijn met hun "halve verlies" dan blijft de Staatsloterij winnen :D

GGG
Berichten: 193
Lid geworden op: 08 jan 2007 18:11

Re: Oudejaarsloterij

Ongelezen bericht door GGG »

Ja, wat denk jij nou? Alleen door prijzen lager dan de inleg uit te keren kunnen ze volhouden dat gemiddeld 1 op de 2 loten een prijs oplevert.

Het merkwaardige effect is dus dat je een loterij hebt waarbij extreem hoge prijzen vallen, waarvan veel mensen zeggen 'maak liever 20 x iemand blij met één miljoen', en anderzijds vreselijk veel kruimelprijzen, waarvan mensen denken 'wat moet ik daar nou mee?'.

Al met al dus een prijzenpakket waar niemand echt gelukkig mee is (totdat hij/zij een hele grote vis vangt natuurlijk) en toch blijven we allemaal meespelen. "Belasting op hoop", heet dat.

Gert

roland48
Berichten: 216
Lid geworden op: 16 dec 2006 15:50

Re: Oudejaarsloterij

Ongelezen bericht door roland48 »

En wat doe je dan? Naar het postkantoor om je 13,50 op te halen? Ik had eens bij het kruidvat 2x 1/5 staatslot bij een bepaald product. En wat denk je? iets van 1,80 euro gewonnen!

Als excuus "een velletje postzegels kopen" gebruikt en die loten er maar bij ingeleverd.

Haha, gefeliciteerd. Leuk he Gert, dat cijferwerk?

Maar het is toch de bedoeling van het spel dat we met zijn allen 1 persoon echt rijk maken?

Wil je een betere kans maken dan die 1 op 9,7 miljoen? De lotto, 1 op 7,3 miljoen!

GGG
Berichten: 193
Lid geworden op: 08 jan 2007 18:11

Re: Oudejaarsloterij

Ongelezen bericht door GGG »

Ja hoor Roland, ik vind dat cijferwerk wel leuk.
Studeer jij soms wiskunde? :wink:

Maar goed, hoe je het ook wendt of keert, het blijven extreem kleine kansen. Maar die kruimelprijzen die hoeft echt niemand. Je zou je inderdaad bijna schamen als je die gaat innen. En dat is dus de truc, want nu koop je er maar weet nieuwe loten van...

Gert

Gesloten