LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] castratie van biggen

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
rienjanssen
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 jun 2006 20:54

castratie van biggen

Ongelezen bericht door rienjanssen »

Erg tendentieus artikeltje.

Ten eerste er is geen enkele varkenshouder die voor zijn plezier deze pijnlijke handeling verricht. sterker nog die varkens zouden veeel beter groeien.
De consument eet graag varkens vlees omdat die weet dat het veilig is en het welzijn voor zijn dieren hoog in het vaandel staat bij de varkens houder.
De consument ( Ik) wil het, ik lust geen bere vlees .
Dieren die niet lekker in hun vel zitten groeien ook niet lekker dus goede verzorging is belangrijk

Dus als ik als consument er geen probleem mee heb dat ik iets meer betaal voor dit extra stukje welzijn of accepteer dat tijdens het braden van het vlees de baklucht niet te harden is dan is er niets aan de hand. toch?

Jammer dat er geen varkenshouders aan het woord geweest zijn om het verhaal van hun kant toe te lichten

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: castratie van biggen

Ongelezen bericht door bot321 »

Voor jouw is er niets aan de hand voor die beesten wel.
Er is gekonstateerd dat elke varkenshouder dat doet
dus ik denk niet dat er een exuus voor die mensen is
daarom zijn ze niet gekomen.Ik lust best wel een stukkie
vlees hoor maar die beesten onnodig pijn doen vind ik niet nodig.

Houtskool
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 jun 2006 21:55

Re: castratie van biggen

Ongelezen bericht door Houtskool »

Hoi hoi. Heb zelf 4 jaar op een boerderij gewerkt, werd ook gecastreerd, maar was heus niet zo'n drama als Radar mensen doet denken.

'Ze trillen op hun pootjes...' Echt stadsmensen... :roll:

Tuurlijk is het niet fijn voor die beesten, maar (waar ik gewerkt heb i.e.g.) smeerden ze er naderhand een mix van ontsmettings/ontstekings middel & spul dat tegen pijn helpt.

Ophidia
Berichten: 250
Lid geworden op: 08 mei 2006 23:45

Re: castratie van biggen

Ongelezen bericht door Ophidia »

Ik heb zelf biggen onverdoofd gecastreerd en het valt allemaal best mee.
Biggen schreeuwen al als je ze oppakt. (dit is een natuurlijke reactie)
Hangen ze even ondersteboven om het operatiegebied te ontsmetten,dan houden ze langzamerhand op met schreeuwen en worden ze rustig.
Tijdens de castratie geven ze geen kik.
En als je ze op de grond zet kijken ze even om zich heen om vervolgens weer verder te spelen met hun nestgenoten.
Als biggen verdoofd worden zullen ze er veel langer last van hebben.

Maar de dierenrechtenorganisaties spelen weer prachtig in op de emoties van de onwetende burger. :x

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: castratie van biggen

Ongelezen bericht door karr-2 »

Dierenrechtenorganisaties spelen per definitie in op dit soort zaken, de zaken worden 10 keer erger voorgesteld als ze zijn. Daar draaien dit soort enge clubjes op, zonder hebben ze geen bestaansrecht meer.

Bodosan
Berichten: 52
Lid geworden op: 01 dec 2004 10:56

Re: castratie van biggen

Ongelezen bericht door Bodosan »

Los van het wel of niet pijndoen, het wel of niet stadsmens zijn en het wel of niet tendentieus zijn, valt mij op dat de consument met een vraag blijkbaar vals voorgelicht moet worden. Als het zo weinig uitmaakt waarom dan een collectie leugens verspreiden over deze materie. Gezien dit feit denk ik dat er meer aan de hand is. Het is makkelijk dierenleed te bagatelliseren of te verbergen; uiteindelijk zijn het maar 'dingen' die je op je bord krijgt, opvreet en uitpoept. Overigens eet ik geen varkensvlees.

Haske
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 jun 2006 11:51

Re: castratie van biggen

Ongelezen bericht door Haske »

Ik heb ook biggen gecastreerd. Het valt echt allemaal wel mee. De castratie duurt maar een paar seconden en er komt weinig bloed bij kijken.
Wanneer je ze gaat verdoven hebben ze er langer last van, vloeit er meer bloed en kost het ook nog een lieve duit (alleen een dierenarts mag verdoven). Van de verdovingsspuit zelf, hebben ze meer pijn!
Deze kosten kan de boer niet verhalen bij de consument, want die willen niet extra betalen. Ik ken geen 1 varkensboer die het leuk vindt om te castreren, maar je moet wel.
Wakker dier heeft altijd een hoop te zeggen, maar ik heb nooit de indruk gehad dat ze echt weten hoe het op de boerderij aan toe gaat.
Natuurlijk dierenleed moet aangepakt worden, maar wanneer is iets nu echt dierenleed. Die varkens voelen zich echt wel goed, anders zouden ze niet eten, groeien en spelen.
De overheid heeft ervoor gezorgd dat er nu bio-industrie is dmv wetgeving, maar nu alles weer biologisch en zogenaamd diervriendelijk moet zijn, zijn de overheidsgelden ver te zoeken.
Wakker dier, ga daar maar eens achteraan in plaats van boeren aan te vallen.

Minou
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 jun 2006 12:06

Re: castratie van biggen

Ongelezen bericht door Minou »

Ik lees nu veel reacties dat het allemaal wel meevalt enzo, zullen we mensen dan ook maar onverdoofd castreren? Moet je ze dan eens horen. En deze beestjes mogen wel die pijn hebben.
Ik werd er gisteren spontaan misselijk van toen ik naar de uitzending keek. Wat een beesten die dit kunnen doen zeg.
En er werd in een reactie gezegt dat de big tijdens de handeling geen kik geeft, nee gek is dat he, als je verstijfd van de pijn en angst bent.

Ik wist dit echt niet, maar eet vanaf nu dus echt geen varkensvlees meer.

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: castratie van biggen

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Met alle respect, maar waarom zijn het voornamelijk vrouwen die zo emotioneel reageren?

Waarom zouden er duizenden beesten gecastreerd worden als duidelijk is dat ze onnodig pijn lijden en er last van hebben. Dat is echt geklets, de beesten hebben er nog geen 2 minuten last van, daarna spelen ze gewoon weer verder.

Haske
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 jun 2006 11:51

Re: castratie van biggen

Ongelezen bericht door Haske »

Ik ben een vrouw en zeker een dierenliefhebber. Castreren met verdoving is geen fraai gezicht. Sommige dieren zijn daar 2 to 3 dagen goed ziek van. Biggen daarin tegen zijn binnen een paar seconden weer helemaal de oude zonder vedoving.
Schreeuwen van biggen is niet van de pijn, maar is een instinct. Zo gauw een big druk voelt op zijn zijkant, gaat hij gillen omdat de moeder anders op hem gaat liggen. Als je dus een big vastpakt, zal hij automatisch schreeuwen, ook al heeft hij geen pijn. Als je hem vervolgens in de beugel op de kop hangt, geeft hij geen kik meer.
Dat is ook de rede dat de zeugen in een tussen stangen staat en de biggetjes vrij rond lopen. Er worden anders heel wat biggetjes doorgedrukt door moeders en dat is ook zielig.

Dieren denken niet zoals mensen, wanneer geven we dieren nu eens niet menselijke gedachtengangen en kijken we naar het natuurlijk gedrag van dieren.
Ik keur het castreren niet goed, maar zolang de wetgeving het verplicht, moet het op zo'n snelle en pijnloze manier gedaan worden en dat is zonder verdoving!

Haske
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 jun 2006 11:51

Re: castratie van biggen

Ongelezen bericht door Haske »

Hoi Minou,

Als je om deze rede geen varkensvlees meer eet, zal je ook wel geen kippenvlees of rundvlees gaan eten.
Ook andere zuivelproducten zijn dan uit den boze.
Vleeskippen worden zo gefokt, dat ze geslacht moeten worden binnen enkele weken na de geboorte, omdat ze anders door hun poten zakken door hun eigen gewicht. De snavels worden afgebrand zodat ze zichzelf en andere kippen niet beschadigen.
Runderen worden meteen na de geboorte weggehaald bij de moeder, worden vaak alleen binnengehouden. Sommige kalveren krijgen nooit iets anders te eten dan kunstmelk zodat je mooi wit kalvervlees krijgt.
Zo zijn er nog honderden andere redenen te bedenken waarom je geen vlees meer zou eten.
Toch vind ik vlees nog steeds erg lekker en ga ik ook graag langs boeren.
De consumenten willen gewoon niet veel uitgeven aan vlees en daarom moeten de boeren zo werken. Als je echt zeker wilt weten dat je vlees eet van dieren die "vrij" hebben kunnen leven, zul je zelf een koe en een varken aan moeten schaffen. Dit mag echter niet van de overheid.

Trouwens het meeste vlees dat bij de supermarkten in de winkels ligt komt niet eens uit Nederland (Nederlands vlees is te duur en wordt geexporteerd). :o
De omstandigheden van de dieren in het buitenland is echt slechter dan hier in Nederland. Het meeste vee in Nederland heeft het erg goed in vergelijking met de rest van de wereld!

juultje 1
Berichten: 26
Lid geworden op: 09 mar 2006 14:23

Re: castratie van biggen

Ongelezen bericht door juultje 1 »

Haske hebben die biggen jou verteld dat ze niet schreeuwen van de pijn ??? en Dilbert 29 zullen we jou eens castreren zonder verdoving ???!!! Kijken of je dan nog zo flink bent !

Ophidia
Berichten: 250
Lid geworden op: 08 mei 2006 23:45

Re: castratie van biggen

Ongelezen bericht door Ophidia »

De grootste fout die mensen kunnen maken; dieren met mensen vergelijken.
Je moet kijken (en luisteren) naar de dieren zelf en niet van; hoe zou ik het zelf vinden?
Dieren eten ook poep.
Dat zul je een mens toch niet zo gauw zien doen.

Dierenrechtenorganisaties spelen in op de emoties van de onwetende mens om er zelf beter van te worden. Stort u maar! :wink:

rienjanssen
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 jun 2006 20:54

Re: castratie van biggen

Ongelezen bericht door rienjanssen »

Ja wat is het allemaal toch zielig Minou die zoals de media het graag wil, stopt met vlees eten.
En Minoutje wat ga je eten om voldoende eiwitjes binnen te krijgen zo dat je geen bleekscheet gaat worden.
Soja !!!????
prima schat !!! maar wie eet er dan de schroot van die soja op die jij niet lust JUIST dat doen de varkens. ( namens KNOR Bedankt!!)
Het schroot heeft daardoor nog waarde en hoef jij niet te veel te betalen voor je op een karbonaadje lijkende vegakotelet die Naast het vlees in de super ligt.
En Juultje maak jij je maar druk over vrouwenbesnijdenissen want dat gebeurt dus WEL in onze beschaving ook onverdooft.

En als je zo kluivend aan de vega burger zit.

Denk dan eens na hoe blij de vis aangelijnd uit het water komt, hij spartelt van blijdschap met een zacht , lekkersmakend angeltje in de bek met van die scherpe weerhaakjes.
En dat is dan weer voor de FUN van onze sportvissers.
Maar daar durft de tros het niet over te hebben want die hebben
iets teveel vissers zitten bij de grootste familie van Nederland

Smakelijk !!

Ophidia
Berichten: 250
Lid geworden op: 08 mei 2006 23:45

Re: castratie van biggen

Ongelezen bericht door Ophidia »

:lol: :lol: :lol:

En wat dacht je van al die arme vogeltjes in kooitjes?
En dat ene eenzame konijn in het veel te kleine hok achter in de tuin?
Goddank zijn er al mensen die de vissenkom hebben uitgebannen.

johan2345
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 jun 2006 22:25

Re: castratie van biggen

Ongelezen bericht door johan2345 »

@ rienjanssen: reageer je nou zo emotioneel op het feit dat iemand stopt met varkensvlees eten omdat er iets aan je geweten knaagt? Dat je je recht op je 'lekker trek' in vlees koste wat kost wilt blijven verdedigen?
Ik snapte in eerste instantie werkelijk niet waar die woedende reacties op de uitzending vandaan komen van mensen op dit forum die vinden dat castratie van biggen gewoon moet kunnen en het zelf ook hebben gedaan.
Een psychologisch onderzoek van begin deze eeuw gaf mij meer inzicht: mensen die dieren moeten mishandelen in hun werk (slachten, castreren, kuikens vangen, dierexperimenten etc..) moeten om mentaal te kunnen overleven, een gevecht aan met zichzelf waarbij ze zodanig gaan redeneren dat ze op een gegeven moment gaan denken dat het 'goed' is wat ze doen. Cognitieve dissonantie heet dat.
Ik heb medelijden met de mensen op dit forum die aangeven biggen te hebben gecastreerd: wat een armoe aan gevoelens moeten ze inmiddels hebben. Gelukkig krijgen ze toch weer een fijn en rijk gevoel als ze een dood dier naarbinnen hebben kunnen werken.... Helaas maar voor 5 minuten...
Om dan toch nog net te doen alsof ze dierenvrienden zijn, beginnen ze over ander dierenleed, alsof dat dan hun eigen handen schoon wast....

helper
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 mar 2006 12:55

Re: castratie van biggen

Ongelezen bericht door helper »

Hallo. Wat een discussie. Alles in deze wereld draait om geld. Berevlees wordt niet gegeten. Er zit een bijsmaak aan. Dus niemand koopt dit vlees. In andere landen wordt ook geen geld uitgegeven om te castreren. En je moet toch prijstechnisch concureren. De doornee consument wil in de PRAKTIJK echt niet meer voor een bepaald stukje vlees. Wel met de mond.
Bovendien een dier "denkt"niet als een mens. Een besef van pijn is er niet. Natuurlijk voelt het dier het wel, maar begint echt niet vantevoren bibberen. Uit "ervaring" kan een hond beginnen te bibberen als iemand met een stok komt, omdat hij er dan al eens mee is geslagen.
En wat ander leed betreft: Wij mensen zijn erg selectief!!!!! Vliegen en muggen en andere insecten zoals mieren e.d. mogen we wel dood slaan of spuiten. Terwijl die echt niet allemaal ons iets doen of gedaan hebben. We vinden ze irritant, dus wij mogen ze vermoorden?!?!
Zo kun je lang doorgaan. Maar een ding is zeker: EEN DIER GEEN MENS. Ze kunnen niet denken en conclusies trekken zoals wij. Ze voelen ook niet zoals wij!!!!

Ophidia
Berichten: 250
Lid geworden op: 08 mei 2006 23:45

Re: castratie van biggen

Ongelezen bericht door Ophidia »

@Johan2345; Als je jarenlang met dieren werkt,dan ben je in staat naar aanleiding van het gedrag van het dier in te schatten hoe het zich voelt.
Mensen die met dieren werken hebben meestal hiervoor een opleiding gedaan uit interesse en liefde voor dieren.
Die mensen zullen niet `verharden`,maar gaan inzien,dat het emotionele gedoe rond dieren absoluut niet bijdraagt aan het WELZIJN van dieren.

Toen ik voor het eerst zag hoe een big gecastreerd werd,had ik ook mijn bedenkingen. Maar ik merkte aan het gedrag van de biggen,dat het zonder verdoving castreren niet zo vreselijk is als ik dacht.
Mensen oordelen,terwijl ze het nooit zelf in levende lijve hebben gezien en dierenrechtenorganisaties bevestigen de emoties van de onwetende mens.

Ik als professioneel (proef)dierenverzorgster heb echt wel mijn grenzen!

johan2345
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 jun 2006 22:25

Re: castratie van biggen

Ongelezen bericht door johan2345 »

De beste mensen die kunnen bepalen of een dier zodanig pijn lijdt dat er sprake is van mishandeling zijn dierethologen. zoals in de uitzending ook duidelijk werd gemaakt: in 2004 hebben gerenomeerde onafhankelijke wetenschappers voor de EU onderzoek gedaan naar de mate van dierenwelzijnsaantasting bij de onverdoofde castratie: men concludeerde dat er sprake was van zeer ernstige aantasting en dat alternatieven voor castratie zo snel mogelijk moesten komen. Die zijn er maar worden niet toegepast, omwille van geld. Op de website van Wakker Dier staat dat het om een besparing van 1,3 eurocent per kilo vlees gaat (uitgerekend door de universiteit van Wageningen, ook al geen 'emotionele dierenvrienden uit de stad")! Ongelooflijk weinig!

De vraag is waar de emoties dus werkelijk zitten. Ik weet het antwoord al: in de portemonnee. Als we ons daardoor zouden leiden, zouden we ook het beste kinderarbeid weer kunnen introduceren om de kosten laag te houden: doen we ook niet. Dat de Nederlandse consument desondanks gewoon kleding koopt die door kinderen in India is gemaakt, geeft aan dat dieren en kinderen niet beschermd kunnen worden door consumenten of door de bedrijven die er geld aan verdienen. Daarom moet de overheid ingrijpen.

Minou
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 jun 2006 12:06

Re: castratie van biggen

Ongelezen bericht door Minou »

Misschien was mijn reactie wat overdreven de vorige keer...het moet voor de mensen die de castraties uitvoeren ook niet leuk zijn om te doen natuurlijk. Denk dat je wel degelijk een knop om moet zetten om zoiets te kunnen doen.
Feit blijft wel dat ik het zielig blijf vinden voor de beestjes, maar ja, als je huisdier gecastreerd wordt (uiteraard MET verdoving) is ie ook een dag ff zielig. Ik blijf het gewoon een moeilijk onderwerp vinden.

Gesloten