LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Leeftijdsdicriminatie bij Qander

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
E.Bode
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 aug 2016 15:46

Leeftijdsdicriminatie bij Qander

Ongelezen bericht door E.Bode »

Qander, voorheen LaserCards, meent senioren te moeten betuttelen en te discrimineren.
In november word ik 65. Qander wil dan dat ik mijn maandbedrag wijzig, Ik moet dan iedere maand mijn uitstaande saldo in één keer betalen.
Ik vind dit leeftijdsdiscriminatie. . Mijn inkomen blijft hetzelfde (ik ga pas op 67 jarige leeftijd met pensioen). Bovendien ben ik altijd een trouwe betaler geweest. Nog nooit heb ik een betalingsachterstand gehad.
Voor mij een reden om mijn creditcard bij Qander op te zeggen.
Misschien moeten meer senioren dat doen.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Leeftijdsdicriminatie bij Qander

Ongelezen bericht door CB »

Eerst over uw pensioen/AOW leeftijd. Als u in november 65 wordt, bent u in november 1951 geboren. Dan is uw pensioen/AOW leeftijd 65 jaar + 9 maanden. Daarmee wil ik niet zeggen, dat u op deze leeftijd met pensioen gaat, want het is mogelijk om langer door te werken. Echter bij veel bedrijven is het langer doorwerken niet mogelijk.

Het is, in de financiële dienstverlening, al sinds jaar en dag dat mensen van 65 jaar en ouder geen consumptieve leningen meer mogen hebben/afsluiten en is dus geen regel van Qander alleen. Je kunt dat inderdaad betitelen als leeftijdsdiscriminatie, maar daar hebben we openlijk dan wel verdekt op meer situatie's wel last van. Zo krijgen 65 plussers in veel situatie's ineens korting op b.v. toegangskaarten of abonnementen en dat is dus ook leeftijdsdiscriminatie de andere kant op.

E.Bode
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 aug 2016 15:46

Re: Leeftijdsdicriminatie bij Qander

Ongelezen bericht door E.Bode »

Bij Qander kan je als 65 jarige wel een persoonlijke lening afsluiten voor het uitstaande saldo van de creditcard

henk51
Berichten: 1677
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: Leeftijdsdicriminatie bij Qander

Ongelezen bericht door henk51 »

E.Bode schreef:Bij Qander kan je als 65 jarige wel een persoonlijke lening afsluiten voor het uitstaande saldo van de creditcard
Die moet u voor uw 70e gaan aflossen en kunt u tussentijds geen geld meer van opnemen.Dat kan u bij een doorlopend krediet wel.
Dat het termijn bedrag kan gaan wijzigen staat in de algemene voorwaarden vermeld.
Dit is bij vrijwel alle krediet verstrekkers het beleid.
Een persoonlijke lening is een heel ander produkt dan een doorlopend krediet. Looptijd PL
bekend en bij een DK onbekend.

gr Henk

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Leeftijdsdicriminatie bij Qander

Ongelezen bericht door olaf79 »

Deze regel lijkt me gebaseerd op oude vooroordelen. De 65iger leeft gemiddeld nog 20 jaar en dus geen enkele reden hem of haar een lening te ontzeggen. Leeftijdsdiscriminatie mag, maar alleen als het belang daarvan duidelijk is. In dit geval ontgaat me dat belang, en lijkt me deze discriminatie onrechtmatig.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Leeftijdsdicriminatie bij Qander

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Veel 65-plussers vallen terug in inkomen (niet iedereen heeft een geweldig pensioen, zeker niet de ouderen die gewerkt hebben in een tijd dat pensioengaten niet makkelijk konden worden gerepareerd) en de kans op overlijden wordt groter. Ik zou het geld van een 65-plusser ook eerder terug willen hebben dan van iemand die nog in de bloei van z'n leven en carriere zit.

harkja
Berichten: 376
Lid geworden op: 14 jul 2015 01:18
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Leeftijdsdicriminatie bij Qander

Ongelezen bericht door harkja »

GJvdZ schreef:Veel 65-plussers vallen terug in inkomen (niet iedereen heeft een geweldig pensioen, zeker niet de ouderen die gewerkt hebben in een tijd dat pensioengaten niet makkelijk konden worden gerepareerd) en de kans op overlijden wordt groter. Ik zou het geld van een 65-plusser ook eerder terug willen hebben dan van iemand die nog in de bloei van z'n leven en carriere zit.
Er zijn genoeg jongeren die nooit die leeftijd halen. Mensen met een afbetaald eigen huis kunnen ook geen geld meer lenen. Wat is het risico dan voor een bank etc ?

Dirkie
Berichten: 2932
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Leeftijdsdicriminatie bij Qander

Ongelezen bericht door Dirkie »

olaf79 schreef:Deze regel lijkt me gebaseerd op oude vooroordelen. De 65iger leeft gemiddeld nog 20 jaar en dus geen enkele reden hem of haar een lening te ontzeggen. Leeftijdsdiscriminatie mag, maar alleen als het belang daarvan duidelijk is. In dit geval ontgaat me dat belang, en lijkt me deze discriminatie onrechtmatig.
Dan zou dat ook moeten gelden voor alle kortingen die voor 65+ gelden, zoals bv gratis OV in Rotterdam en alle andere vormen van leefttijd gebonden kortingen. Of zie ik het verkeerd

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Leeftijdsdicriminatie bij Qander

Ongelezen bericht door CB »

olaf79 schreef:Deze regel lijkt me gebaseerd op oude vooroordelen. De 65iger leeft gemiddeld nog 20 jaar en dus geen enkele reden hem of haar een lening te ontzeggen. Leeftijdsdiscriminatie mag, maar alleen als het belang daarvan duidelijk is. In dit geval ontgaat me dat belang, en lijkt me deze discriminatie onrechtmatig.
Vind je het zelf niet een beetje raar, dat je op zo'n leeftijd voor een consumptieve investering nog geld moet lenen? Gelukkig heb ik dat niet meer nodig.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Leeftijdsdicriminatie bij Qander

Ongelezen bericht door witte angora »

Als je op die leeftijd nog niet weet hoe de tering naar de nering te zetten heb je wel een probleem ja. Dat zal dan waarschijnlijk ook niet meer goed komen. En ik kan me indenken dat een bank (ook al is het nu verplicht) dan toch wel een keer een eind wil maken aan dat krediet.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Leeftijdsdicriminatie bij Qander

Ongelezen bericht door kweenie »

Helaas zien veel mensen tegenwoordig een lening als een soort onvoorwaardelijke omgekeerde spaarpot. Maar het basisidee van een lening was altijd dat je nu nog niet genoeg geld hebt kunnen sparen, maar dat je in de toekomst er financieel zoveel beter bij komt te zitten, dat je die extra lasten plus de rente daarover makkelijk zou kunnen betalen. Maar daarvoor is het dus wel nodig dat je inkomsten erop vooruit gaan, of dat die kans reëel is.

Als je de 65 bent gepasseerd, dan zul je in het algemeen juist een constant inkomen hebben. En weinig kans op inkomensstijging. Daarom is het verstandig om vanaf dan veel terughoudender te zijn met leningen. Vóór die tijd geldt dat overigens voor de meeste mensen ook al wel, maar er zijn ook redelijk wat mensen die tijdens hun werkzame leven constant in inkomen stijgen. Daarom wordt die grens niet lager dan 65 gelegd.

stofzuigertje

Re: Leeftijdsdicriminatie bij Qander

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Juist ouderen kunnen niet meer werkloos worden dus hebben met AOW + Pensioen juist meer zekerheid dan jongeren!

Ook vaak reeds hun koophuis Hypotheek vrij dus voldoende overwaarde, en dan zou je die overwaarde als garantie voor deze kaart
kunnen beschikbaar stellen.
Lenen is dan totaal overbodig.

Verder vermoed ik dat juist de Credit Kaarten bezitters juist de betere pensioenen hebben, en zelden kale AOW of Bijstand.
Voor nieuwe klanten zou ik dit accepteren maar bestaande, dan jaag je mensen de grens over want daar zijn ze wel volop te krijgen.

Of je moet een prepaid kaart zoeken, dus vooruit betaalde en op=op en geen credit kaart meer maar wel dezelfde mogelijkheden mits er
vooraf voldoende op gestort is.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Leeftijdsdicriminatie bij Qander

Ongelezen bericht door kweenie »

Creditcard bezitters met 'betere pensioenen' zullen sowieso de cc-schuld niet in termijnen betalen, maar dit iedere maand in een keer betalen. Die zullen er dan ook totaal geen problemen mee hebben als de schuld niet meer in termijnen afbetaald kan worden.

Het zijn vaan juist mensen met een lager inkomen die een CC gebruiken om op afbetaling te kopen.

Rinco
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 feb 2015 17:40

Re: Leeftijdsdicriminatie bij Qander

Ongelezen bericht door Rinco »

Hetzlfde gebeurde mij met een VISA creditcard die ik via Gamma aanschafte, die gaf nog extra kortingen op Gammaproducten. Ik weet niet meer welke maatschappij die uitgaf, maar toen ik met deze extra maatregel i v m mijn 65ste levensjaar werd verrast heb ik die kaart meteen opgezegd. Met de Visa via de ANWB verder geen gedoe, ik kan die iedereen aanraden!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Leeftijdsdicriminatie bij Qander

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik zie zelf het probleem niet van iedere maand het openstaande bedrag afbetalen. Scheelt een hoop geld, want als je dat niet doet, dan betaal je tussen de 12% en 18% per maand aan rente. Als je het geld niet hebt om het bedrag in een keer te betalen, dan kun je altijd nog veel beter een losse lening afsluiten, scheelt een hoop.

Engelengeduld
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 nov 2014 11:48

Re: Leeftijdsdicriminatie bij Qander

Ongelezen bericht door Engelengeduld »

Ik heb hetzelfde meegemaakt met de Gamma Visacard (nu Qander) en ben hier nog steeds kwaad en diep beledigd over. Mijn maximum te lenen bedrag heb ik ingesteld op 2.500 euro wat niet erg hoog is. Makkelijk af te betalen dus, mocht ik het geleende bedrag zo hoog laten oplopen. Gebruik de card hoofdzakelijk op reis of bij internetbestellingen. Gemakkelijk omdat deze manier van betalen wereldwijd geaccepteerd wordt. Een half jaar voordat ik 65 werd, kreeg ik bericht van Gamma Visacard dat ik minder inkomen zou krijgen en dusdanig ook niet meer kredietwaardig zou zijn en elk geleend bedrag meteen binnen de maand helemaal moest betalen. Huh??? Waar halen zij de wetenschap vandaan dat mijn inkomen minder zal zijn! Mijn inkomen is juist gestegen! Ik heb gecorrespondeerd met ze maar kreeg nul op het rekest. Daarna de correspondentie met mijn klacht doorgestuurd naar Radar? en kreeg als antwoord dat dit onderwerp in behandeling is in Brussel. Hier na nooit meer iets over gehoord.

Mallet
Berichten: 162
Lid geworden op: 07 mar 2010 23:14

Re: Leeftijdsdicriminatie bij Qander

Ongelezen bericht door Mallet »

Het is allemaal nogal gechargeerd hoe financieringsmaatschappijen hiermee omgaan. Ik snap de achterliggende gedachte ergens wel.. Alleen het inkomen van de klant kan altijd lager worden, of het nu door pensionering of door verlies van baan is. Daar hoor je ze verder niet over zolang je netjes aan je betalingsverplichtingen kan voldoen. Je ziet dit eigenlijk bij alle maatschappijen wel terug. Vanaf een bepaalde leeftijd wordt de opnamemogelijkheid beperkt zodat de financiering omstreeks leeftijd X volledig is afgelost.

Ik ben wel van mening dat een creditcard met kredietfaciliteit vaak (betere) alternatieven kent. De rentes op dit soort financieringen zijn torenhoog, omdat maatschappijen weten hoe gemakkelijk je het geld uitgeeft. Rabobank is zelfs helemaal gestopt met het aanbieden van krediet op de creditcards en daarbij moet altijd 100% aan het einde van de maand worden terugbetaald.

Gesloten