LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zilveren vijfje in stortingsautomaat

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Dodecaëder
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 dec 2011 11:05

Zilveren vijfje in stortingsautomaat

Ongelezen bericht door Dodecaëder »

Enige tijd geleden wilde ik bij de Rabobank geld storten via een stortingsautomaat . Er zat een zilveren vijfje tussen dat door de automaat geweigerd werd. Ook de baliemedewerkster wilde hem niet aannemen en zei dat ik er maar mee naar het postkantoor moest gaan. Mag dat zomaar? Een zilveren vijfje is toch ook gewoon een wettig betaalmiddel?

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Zilveren vijfje in stortingsautomaat

Ongelezen bericht door crazyme »

Ik zou een proces aanspannen.

Kijk anders even op de site van de centrale bank, daar staat vast of het een verzamelmunt is of betaalmiddel.

henk51
Berichten: 1677
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: Zilveren vijfje in stortingsautomaat

Ongelezen bericht door henk51 »

Een zilveren vijfje is toch ook gewoon een wettig betaalmiddel?
De bank kan hem alleen maar opsturen met een waarde transport kosten vele malen hoger dan de waarde. Kan niet in geld automaten en vrijwel niemand wil hem bij een kashandeling hebben tenzij het toevallig een verzamelaar is.
Vele herdenkingsmunten zijn in het land van uitgifte betaalmiddel,echter 99,9%
wordt aangeschaft als verzamelobject ook gezien zijn vaak gelimiteerde oplage.
Vaak kan een verzamelaar slechts 1 munt bestellen.
Zet hem op marktplaats indien hij niet zo heel erg beschadigd is geworden.
Toen ik nog bij de bank werkte waren de zilveren tientjes ook vrijwel niet meer uit te geven bij kashandelingen iedereen wilde een biljet, want een beschadigd exemplaar had ook geen verzamelwaarde meer.Als we het minimale aantal hadden wat we konden opsturen werden deze met een waarde transport meegegeven.

gr Henk

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Zilveren vijfje in stortingsautomaat

Ongelezen bericht door ronald g »

Een wettig betaalmiddel is het wel maar je kunt ze in geen enkele automaat kwijt, wordt simpelweg niet herkend. De weigering van de bank kan ik begrijpen een zilveren vijfje is meer een verzamel object.

stofzuigertje

Re: Zilveren vijfje in stortingsautomaat

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ook in de winkel hebben ze geen lijst van dit soort verzamel munten die alleen volgens de wet een betaal status hebben.

Ook het zilveren F10,- is dus moeilijk voor de € in te wisselen.
Op marktplaats even winst pakken door hem daar aan te bieden want handelaren bieden maar €5,- mits schadevrij...

loveyou234
Berichten: 75
Lid geworden op: 14 jul 2011 17:48

Re: Zilveren vijfje in stortingsautomaat

Ongelezen bericht door loveyou234 »

Dat je je druk gaat maken om het wel/niet accepteren van een dergelijke munt door een bank.

Het is heel gemakkelijk. Zoals al eerder gesteld, de kosten voor transport en verwerking van zo'n munt zijn veel hoger dan zijn waarde.

Geldtransport, verwerking, stortings- en telautomaten zijn allemaal gemaakt voor onze standaardmunten. Als jij dus zo nodig dat éne muntje wilt 'cashen' dan kan de bank in kwestie deze geeneens kwijt. Simpelweg omdat er geen sealbags en formulieren zijn om deze munten naar Brinks (e.d.) te sturen.

Overigens, je spreekt over een wettig betaalmiddel. Alleen dat verband gaat in dit geval niet op. Gezien je het geld wilde storten. De bank biedt bepaalde diensten aan om bijvoorbeeld contant geld op je rekening te storten. Vervolgens bepaalt de bank wat zij accepteert. Het is een relatie tussen klant en bank.

Niet mee eens, dan ga je bij die bank weg. Maar ik kan je op je buik schrijven dat geen Nederlandse bank deze speciale munten zal aannemen.

Gesloten