LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Leaseplanbank verplicht bezit mobiele telefoon

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Twosocks
Berichten: 114
Lid geworden op: 29 jan 2009 12:57

Leaseplanbank verplicht bezit mobiele telefoon

Ongelezen bericht door Twosocks »

Bij Leaseplanbank blijkt het niet mogelijk om een internetspaarrekening te openen zonder in het bezit te zijn van een mobiele telefoon.

Persoonlijk ervaar ik dit als een onredelijke en overbodige/onnodige eis.

De mobiele telefoon wordt enkel benodigd om een tijdelijk wachtwoord toe te sturen. Naar mijn weten dient dit dan direct veranderd te worden, waarna er pas geld op de rekening gestort kan worden. Ze willen geen uitzondering maken voor iemand die géén mobiele telefoon bezit.
Waarom iemand die geen mobiele telefoon bezit, dit wachtwoord niet per email, vaste telefoon of post kan toegestuurd krijgen is mij echter volledig onduidelijk. De gevaarzetting is namelijk nihil! Eventueel diefstal van dit tijdelijke wachtwoord levert namelijk geen enkel gevaar op, daar alvorens geld te storten op de spaarrekening, het wachtwoord veranderd wordt. Zelfs diefstal van het veranderde wachtwoord kan eigenlijk geen kwaad, daar de spaarrekening altijd gekoppeld is aan een tegenrekening. De kwaadwillende zou dan ook toegang moeten hebben tot deze tegenrekening.

Leaseplanbank reageert erg stug en is mijns inziens erg klantonvriendelijk. Ook ontbreekt het aan inzicht betreffende veiligheidskwesties.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Leaseplanbank verplicht bezit mobiele telefoon

Ongelezen bericht door bprosman »

Ook ontbreekt het aan inzicht betreffende veiligheidskwesties.
Neem dan een bank waarbij dit allemaal niet nodig is en die wel een modern veiligheidssysteem hebben (calculator).

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Leaseplanbank verplicht bezit mobiele telefoon

Ongelezen bericht door GJvdZ »

bprosman schreef:
Ook ontbreekt het aan inzicht betreffende veiligheidskwesties.
Neem dan een bank waarbij dit allemaal niet nodig is en die wel een modern veiligheidssysteem hebben (calculator).
Wat is er mis met SMS? Een calculator had ik 15 jaar geleden al bij mijn toenmalige ABN-AMRO rekening. Wat een ellende die dingen. Als er een toetsje kapot ging kon je niet meer bankieren. Bij mij op het werk zijn we ook afgestapt van die calculatortjes. Nu krijgen we gewoon een veiligheidscode via SMS. Dan heb je nog een extra beveiligingslaag.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Leaseplanbank verplicht bezit mobiele telefoon

Ongelezen bericht door bprosman »

Wat is er mis met SMS?
TS heeft aangegeven geen mobiel te hebben en er ook geen te willen.
SMS naar een vaste telefoon is een stuk moeilijker.
Bovendien ook niet handig als je vanaf een andere locatie wil bankieren.
Veiligheidscode via SMS heeft er juist een veiligheidslaag tussenuit gehaald ipv toegevoegd omdat er nu geen koppeling meer is tussen je pas/pincode en je banksessie.
Als er een toetsje kapot ging kon je niet meer bankieren.
Ik weet niet wat je er mee doet maar die dingen kunnen heel wat hebben, bovendien kun je bij de bank (willekeurig filiaal) zo een reserve halen daar zijn geen kosten aan verbonden.

Jan1
Berichten: 772
Lid geworden op: 15 nov 2003 19:16

Re: Leaseplanbank verplicht bezit mobiele telefoon

Ongelezen bericht door Jan1 »

Dat mobieltje wordt maar één keer gebruikt, vraag een kennis of familielid om éénmalig een sms bericht te mogen ontvangen op zijn/haar mobieltje. Direct daarna verander je het wachtwoord, geen vuiltje aan de lucht.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Leaseplanbank verplicht bezit mobiele telefoon

Ongelezen bericht door bprosman »

Dat weet je zeker ? Het wordt ook niet gebruikt voor het versturen van TAN codes bij je transacties ?

Jan1
Berichten: 772
Lid geworden op: 15 nov 2003 19:16

Re: Leaseplanbank verplicht bezit mobiele telefoon

Ongelezen bericht door Jan1 »

Ja, dat weet ik zeker, ik heb al bijna vanaf bijna het begin een spaarrekening bij de Leaseplanbank. Overigens tot grote tevredenheid. Inloggen gaat niet via tan codes, maar gewoon door zelfgekozen inlognaam en zelf veranderd wachtwoord, inleggen en opnemen kan alleen maar via dezelfde bankrekening. Vanaf en naar de Rabobank rekening is bij mij altijd op dezelfde dag gebeurd.

Eva369
Berichten: 109
Lid geworden op: 17 mei 2011 13:53

Re: Leaseplanbank verplicht bezit mobiele telefoon

Ongelezen bericht door Eva369 »

nee, leaseplanbank verplicht niet een mobiel te hebben. alleen als je er een rekening wilt openen. en omdat er op dit moment meer telefoons dan mensen in nederland zijn, is het heel aannemelijk dat de meeste mensen met internet ook een mobiel hebben.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Leaseplanbank verplicht bezit mobiele telefoon

Ongelezen bericht door bprosman »

maar gewoon door zelfgekozen inlognaam en zelf veranderd wachtwoord
Dan mag je mij eens uitleggen waar die "extra laag" security zit tov een inloggen met een calculator :?

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Leaseplanbank verplicht bezit mobiele telefoon

Ongelezen bericht door Jefdus »

bprosman schreef:
maar gewoon door zelfgekozen inlognaam en zelf veranderd wachtwoord
Dan mag je mij eens uitleggen waar die "extra laag" security zit tov een inloggen met een calculator :?
Die extra laag beveiliging zit hem waarschijnlijk in het feit dat er slechts naar 1 rekening (de tegenrekening) geld kan worden overgeboekt.

Jan1
Berichten: 772
Lid geworden op: 15 nov 2003 19:16

Re: Leaseplanbank verplicht bezit mobiele telefoon

Ongelezen bericht door Jan1 »

[quoteDie extra laag beveiliging zit hem waarschijnlijk in het feit dat er slechts naar 1 rekening (de tegenrekening) geld kan worden overgeboekt.
][/quote]

Dat zal het wel zijn.

Gesloten