LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rabobank vraagt wel erg veel gegevens

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Rabobank vraagt wel erg veel gegevens

Ongelezen bericht door bprosman »

zou ik graag de kosten vergoed krijgen voor de tijd en moeite die het mij kost om de banken op hun vingers te tikken als zij de wet overtreden en onzorgvuldig omgaan met persoonsgegevens.
Tja, je kunt maar een hobby hebben, en hoeveel zaken heeft u al gewonnen waarbij de banken de wet hebben overtreden ?
Echter, zij mogen niet stellen dat zij verplicht zijn om het op die manier te doen.
De brieven die ik daarover krijg (ook van ING en ABN/AMRO) staat dat ook helemaal niet, daar staat in dat ik verplicht ben om te voldoen aan legitimatieverplichting NIET dat ik verplicht ben om een scan te laten maken, maar misschien krijg ik wel andere brieven.
Zie bijvoorbeeld de discussie over het EDP.
Tja, gewoon wachten tot je op de eerste hulp ligt en het personeel kan het geschreven dossier niet lezen, dit is in een ander topic al aan de orde gekomen, in mijn nabije omgeving (artsen en verplegend personeel in de familie) hoor ik daar regelmatig de voorbeelden van.
"laag opgeleide boerenpummel"....
Ach... voorlopig heb ik een meer dan goed belegde boterham in de ICT, en kom fraudevoorbeelden dagelijks tegen, misschien geeft me dat het inzicht de echte fraude van de sp(r)ookjesverhalen te onderscheiden.
Heeft U meegekregen dat het stemmen weer met het oude bekende rode potlood gebeurt?!
Inderdaad door "stemmingmakerij" van een alu hoedjes partij.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Rabobank vraagt wel erg veel gegevens

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Als banken zich eens meer bezig hielden met het ouderwets krantvriendelijk en gericht zijn ipv allerlei handelingen af te stoten danwel in te krimpen danwel ..............ga zo maar door, dan hadden deze banken ook hoogstwaarschijnlijk geen overheidshulp nodig gehad, Rabo uitgezonderd maar daarentgen is de Rabo een van de meest arrogante banken geworden.

Nogmaals, ook ik heb destijds een aangetekend schrijven gehad om op kantoor te verschijnen, wel tot op heden nooit meer wat van gehoord toen ik melde dat zij een en ander zo uit mn dossier kunnen halen ivm lopende hypotheek.....of als dat fan toch niet bekend is ik dan maar stop met betalen.

Kortom, banken en overige instellingen kunnen wel zoveel willen, dat betekent niet dat iedereen dan maar als makke schapen daar gevolg aan moeten geven als zij hun data niet kunnen koppelen.

Twosocks
Berichten: 114
Lid geworden op: 29 jan 2009 12:57

Re: Rabobank vraagt wel erg veel gegevens

Ongelezen bericht door Twosocks »

@bprosman:
hoeveel zaken heeft u al gewonnen waarbij de banken de wet hebben overtreden ?
Westland Utrechtbank weigerde een rijbewijs als geldig legitimatie bewijs te accepteren. Zij hebben hun beleid aangepast. Dat is er alvast één.... Maar, wellicht heeft U het nog niet door: Het is geen wedstrijd! Banken dienen voorzichtig om te gaan met persoonsgegevens en deze niet onnodig op te slaan. Dit is vastgelegd in de wet bescherming persoonsgegevens. Banken staan niet boven de wet!

Leest U even mee:
Mensen die volhielden dat ze niet accepteerden dat op grond van de WID meer gegevens dan noodzakelijk worden vastgelegd, en mensen die volhielden dat ze in hun recht staan om te eisen dat hun gegevens niet worden ingescand, kregen na eindeloze briefwisselingen gelijk. Zoals van Raad van Bestuur ABN-AMRO van DNB.

Mensen die niet wisten dat hun persoonsgegevens waren ingescand kregen gedaan dat die gegevens met terugwerkende kracht verwijderd werden uit het databestand van de bank.
Bron: http://www.id-nee.nl/03-6%20banken%20ho ... htm#verzet
Ik twijfel geen moment aan de juistheid van deze beweringen. Indien U dat wel doet, daag ik U uit met bewijs te komen dat deze berichten onwaar zijn!

Relevante wetgeving: (Wet bescherming Persoonsgegevens)
Artikel 11

1.Persoonsgegevens worden slechts verwerkt voor zover zij, gelet op de doeleinden waarvoor zij worden verzameld of vervolgens worden verwerkt, toereikend, ter zake dienend en niet bovenmatig zijn.
Aangezien er geen wettelijke verplichting is om een scan op te nemen, is er zeker sprake van bovenmatigheid. De banken overtreden hier dus de wet....

De volgende overtredingen heb ik zelf geconstateerd:
1) Bankmedewerker loopt weg met mijn legitimatiebewijs, om het in te scannen, zonder dat mij gevraagd is om toestemming! Dit is in strijd met artikel 8 a, Wet bescherming persoonsgegevens.
Persoonsgegevens mogen slechts worden verwerkt indien:

a. de betrokkene voor de verwerking zijn ondubbelzinnige toestemming heeft verleend;
2) Bankmedewerker beweert dat de kopie gemaakt moet worden omdat mijn handtekening niet in hun bestand zit. Onzin, ik ben al ca 35 jaar klant, bovendien is dat geen rechtvaardiging om een scan van mijn ID-bewijs te maken.
Vervolgens komt de WWFT ter sprake. Er wordt keihard beweerd dat de banken verplicht zijn door deze wet, om een kopie te maken. Dit is pertinent een leugen. Dit eist deze wet helemaal niet. Ook de WID, in het verleden kende die verplichting helemaal niet.
Het bewust misleiden van klanten, is verboden bij Wet Oneerlijke Handelspraktijken. Ook het dreigen met blokkeren is conform diezelfde wet verboden. Dit valt namelijk aan te merken als intimidatie cq chantage!

Als U de moeite had genomen eens wat research te verrichten, alvorens hier mij te beginnen te bekritiseren, dan had U zelf kunnen vaststellen, dat een zeer grote groep mensen zich in het verleden reeds verzet heeft. Ik ben dus echt niet de enige...
Bron: http://www.ad.nl/ad/nl/5597/Economie/ar ... nnen.dhtml
en: http://www.id-nee.nl/03-6%20banken%20ho ... htm#verzet
De brieven die ik daarover krijg (ook van ING en ABN/AMRO) staat dat ook helemaal niet, daar staat in dat ik verplicht ben om te voldoen aan legitimatieverplichting NIET dat ik verplicht ben om een scan te laten maken, maar misschien krijg ik wel andere brieven.
Niet alleen dreigde een bankmedewerkster met blokkade van mijn rekening, ik heb hier toch echt een brief in handen, van 5 dec 2012, waarin de ING onomwonden dreigt met blokkeren van mijn rekeningen als ik niet meewerk aan het voorzien van een kopie van mij legitimatiebewijs. U krijgt dus inderdaad andere brieven dan ik!
Ach... voorlopig heb ik een meer dan goed belegde boterham in de ICT, en kom fraudevoorbeelden dagelijks tegen, misschien geeft me dat het inzicht de echte fraude van de sp(r)ookjesverhalen te onderscheiden.
Allereerst geeft U zelf al te kennen dat U dagelijks met fraude geconfronteerd wordt. Laten we even vaststellen dat we het over fraudegevoelige informatie hebben.
Wat is het probleem:
Bankmedewerkers zijn niet per definitie altijd betrouwbaar. Zijn kunnen gegevens misbruiken. Databases met persoonsgegevens zijn goud waard!
Computersystemen zijn niet 100% betrouwbaar. Software kan bugs bevatten. Onnodig risico nemen is dus bijzonder onverstandig.
ICT-ers lijden soms aan zelfoverschatting. U ben daar een prachtig voorbeeld van.

Petesch
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 jun 2012 11:23

Re: Rabobank vraagt wel erg veel gegevens

Ongelezen bericht door Petesch »

Op grond van de Algemene Wet Rijksbelastingen (AWR) zijn banken verplicht om een afschrift (onder afschrift kan redelijkerwijze ook verstaan worden het maken van een kopie of een scan) van het identiteitsbewijs van hun klanten op te nemen in hun administratie.

Dan kan meneer/mevrouw Twosocks WID, WwfT, WBP erbij halen maar je trekt toch aan het kortste eind.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Rabobank vraagt wel erg veel gegevens

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik zie het probleem niet. Of ze nu het nummer van mijn paspoort handmatig intikken, waarna ik een formulier onderteken, of dat ze een scan hebben van mijn paspoort waar dat nummer opstaat, inclusief handtekening en pasfoto, wat is het feitelijke verschil? Op die pasfoto na is de informatie identiek, dus?

Twosocks
Berichten: 114
Lid geworden op: 29 jan 2009 12:57

Re: Rabobank vraagt wel erg veel gegevens

Ongelezen bericht door Twosocks »

Petesch schreef:Op grond van de Algemene Wet Rijksbelastingen (AWR) zijn banken verplicht om een afschrift (onder afschrift kan redelijkerwijze ook verstaan worden het maken van een kopie of een scan) van het identiteitsbewijs van hun klanten op te nemen in hun administratie.

Dan kan meneer/mevrouw Twosocks WID, WwfT, WBP erbij halen maar je trekt toch aan het kortste eind.
Tja, ook dit argument is mij bekend, echter de wetgever geeft op dit moment zelf aan, via haar website, dat banken niet verplicht zijn een kopie te maken. Dus ook niet ivm AWR!

Overigens vind ik in de AWR nergens de tekst die de kopie verplicht! Ook niet in art 52a, waar men dan wel eens naar verwees......
Banken en financiële dienstverleners zijn niet verplicht om een kopie of een scan van uw identiteitsbewijs te maken.
Bron: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... waren.html

De overheid (wetgever) geeft dus zelf aan dat de kopie niet verplicht is! Eenieder die beweert dat de kopie door de overheid (wetgever), wel verplicht is, is onjuist geïnformeerd, of liegt!
Laatst gewijzigd door Twosocks op 18 dec 2012 14:39, 1 keer totaal gewijzigd.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Rabobank vraagt wel erg veel gegevens

Ongelezen bericht door bprosman »

Ik zie het probleem niet.
Ik ook niet maar goed, sommige mensen blijkbaar wel, die zien overal complottheorieen, kijken teveel films denk ik. Er is hier op het forum ooit iemand geweest die beweerde met een scan van een paspoort een hypotheek op mijn naam te kunnen afsluiten. Ik heb hem toen via een PB aangeboden om een copy van mijn paspoort te sturen zodat hij het voor kon doen, nooit iets meer van gehoord.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Rabobank vraagt wel erg veel gegevens

Ongelezen bericht door Emmy75 »

witte angora schreef:Ik zie het probleem niet. Of ze nu het nummer van mijn paspoort handmatig intikken, waarna ik een formulier onderteken, of dat ze een scan hebben van mijn paspoort waar dat nummer opstaat, inclusief handtekening en pasfoto, wat is het feitelijke verschil? Op die pasfoto na is de informatie identiek, dus?
Omdat ze met een scan ook de beschikking hebben over uw BSN en dat hoeven ze helemaal niet te hebben. Er zijn mensen die met deze informatie meer dan genoeg schade aan kunnen richten dmv identiteitsfraude. Dat is geen ingewikkelde complottheorie voor nodig maar gewoon een kwestie van een "foute" bankemployee die een stapeltje gegevens buit maakt.

Nu kan men zich afvragen wat is nu het probleem van ff een scan of kopietje trekken. Dan kan men zich net zo makkelijk afvragen wat is nu het probleem van het even doen zoals het hoort zonder gegevens vast te leggen die ze niet hoeven.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Rabobank vraagt wel erg veel gegevens

Ongelezen bericht door witte angora »

Emmy75 schreef:
witte angora schreef:Ik zie het probleem niet. Of ze nu het nummer van mijn paspoort handmatig intikken, waarna ik een formulier onderteken, of dat ze een scan hebben van mijn paspoort waar dat nummer opstaat, inclusief handtekening en pasfoto, wat is het feitelijke verschil? Op die pasfoto na is de informatie identiek, dus?
Omdat ze met een scan ook de beschikking hebben over uw BSN en dat hoeven ze helemaal niet te hebben. Er zijn mensen die met deze informatie meer dan genoeg schade aan kunnen richten dmv identiteitsfraude. Dat is geen ingewikkelde complottheorie voor nodig maar gewoon een kwestie van een "foute" bankemployee die een stapeltje gegevens buit maakt.

Nu kan men zich afvragen wat is nu het probleem van ff een scan of kopietje trekken. Dan kan men zich net zo makkelijk afvragen wat is nu het probleem van het even doen zoals het hoort zonder gegevens vast te leggen die ze niet hoeven.
Kun je toch vragen of ze dat BSN even met een zwarte stift onleesbaar maken? Probleem opgelost...

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Rabobank vraagt wel erg veel gegevens

Ongelezen bericht door bprosman »

Omdat ze met een scan ook de beschikking hebben over uw BSN en dat hoeven ze helemaal niet te hebben.
De laatste keer dat ik een scan van mijn ID heb laten maken (T-Mobile shop) hadden ze netjes een maskertje liggen op de scanner waardoor BSN niet meegenomen werd.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Rabobank vraagt wel erg veel gegevens

Ongelezen bericht door bprosman »

Dat is geen ingewikkelde complottheorie voor nodig maar gewoon een kwestie van een "foute" bankemployee die een stapeltje gegevens buit maakt.
Ik heb iets gemist geloof ik in het nieuws , waar en wanneer was dat ?

Volgens mij maken "foute bankemployee's" op dit moment meer winst met het verkopen van DVD's met zwarte spaartegoeden.

Petesch
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 jun 2012 11:23

Re: Rabobank vraagt wel erg veel gegevens

Ongelezen bericht door Petesch »

Ik zou eens kijken naar art 52 lid 5 ipv 52a

Daarnaast staat er op de site die je noemde het volgende:
liet eindelijk het ministerie van Financiën iets van zich horen. Daar werd toegegeven dat de wettelijke grondslag voor het vastleggen van kopieën van identiteitsbewijzen inderdaad niet op de WID of MOT gebaseerd is, maar dat dit aan de Algemene Wet Rijksbelastingen (AWR) ontleend diende te worden.

Twosocks
Berichten: 114
Lid geworden op: 29 jan 2009 12:57

Re: Rabobank vraagt wel erg veel gegevens

Ongelezen bericht door Twosocks »

witte angora schreef:Ik zie het probleem niet. Of ze nu het nummer van mijn paspoort handmatig intikken, waarna ik een formulier onderteken, of dat ze een scan hebben van mijn paspoort waar dat nummer opstaat, inclusief handtekening en pasfoto, wat is het feitelijke verschil? Op die pasfoto na is de informatie identiek, dus?
Kijk hier eens: http://www.cbpweb.nl/pages/pb_20120712_ ... ewijs.aspx

Banken maken hogeresolutiescans van uw legitimatiebewijs. Waarom?
Waarom liegen zij? Waarom worden kopietjes die mensen zelf gemaakt hebben geweigerd?

Er zijn berichten dat de scans gebruikt worden door justitie. Is dit waar?

Een ding weet ik zeker: Opslag van hogeresolutiescans van legitimatiebewijzen levert een risico op!
Derhalve is het onverstandig om, als het niet nodig is, zo'n databank aan te leggen!

Misschien dat het gevaar op dit moment niet zo'n vaart loopt, wellicht veranderd dit op korte termijn.
Beter voorkomen dan genezen!

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Rabobank vraagt wel erg veel gegevens

Ongelezen bericht door bprosman »

Banken maken hogeresolutiescans van uw legitimatiebewijs. Waarom?
1 woord, efficiency, gewoon omdat het gemakkelijker is dan overschrijven.
Misschien dat het gevaar op dit moment niet zo'n vaart loopt, wellicht veranderd dit op korte termijn.
Beter voorkomen dan genezen!
Dus toch alleen maar een theorie ?

Petesch
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 jun 2012 11:23

Re: Rabobank vraagt wel erg veel gegevens

Ongelezen bericht door Petesch »

Een hele rare vraag: maar leest u wel de dingen die je stuurt?
U ontkracht ieder argument die u neerzet.

Twosocks
Berichten: 114
Lid geworden op: 29 jan 2009 12:57

Re: Rabobank vraagt wel erg veel gegevens

Ongelezen bericht door Twosocks »

Petesch schreef:Ik zou eens kijken naar art 52 lid 5 ipv 52a

Daarnaast staat er op de site die je noemde het volgende:
liet eindelijk het ministerie van Financiën iets van zich horen. Daar werd toegegeven dat de wettelijke grondslag voor het vastleggen van kopieën van identiteitsbewijzen inderdaad niet op de WID of MOT gebaseerd is, maar dat dit aan de Algemene Wet Rijksbelastingen (AWR) ontleend diende te worden.
De AWR is alleen van toepassing voor klanten die belastingplichtige diensten afnemen. Voor overige klanten was de WID en bij ongebruikelijke transacties ook de Meldplicht Ongebruikelijke Transacties (MOT) van toepassing. Tegenwoordig is dat WWFT.

Overigens wil ik nogmaals benadrukken: De overheid zelf geeft op dit moment aan, dat de kopie niet verplicht is!

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... waren.html

Hier wordt geen uitzondering vermeld, ook niet voor AWR!

Petesch
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 jun 2012 11:23

Re: Rabobank vraagt wel erg veel gegevens

Ongelezen bericht door Petesch »

Neemt u een spaarrekening af?
Een hypotheek?
Een betaalrekening?

Allemaal belastingplichtige producten/diensten.
De belastingdienst kan aan renseignering doen waaraan de bank moet meewerken.
Vervolgens komen dan, (jaja let op) de gegevensdragers van pas, die op een andere gegevensdrager gezet zijn.

Als ik een medewerker van de bank geweest zou zijn, en uw kwam met deze argumenten aan, had ik heel hard gaan lachen.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Rabobank vraagt wel erg veel gegevens

Ongelezen bericht door witte angora »

Identiteitscontrole bij financiële dienstverlening
Sinds 1 augustus 2008 zijn de Wet identificatie bij (financiële) dienstverlening (Wid) en de Wet melding ongebruikelijke
transacties (Wet MOT) samengevoegd in de Wet ter voorkoming van witwassen en financiering van
terrorisme (WWFT).12 De WWFT gaat uit van een ‘risicogeoriënteerde’ benadering: een financiële instelling moet
zelf inschatten in hoeverre een financiële transactie risico’s met zich meebrengt. Hoe groter dat risico, hoe meer
onderzoek naar de (identiteit van de) cliënt wordt vereist.13 De financiële instelling kan – als bewijs van de
identificatieverplichting (reconstructieplicht) – daarbij ook een afschrift (lees: kopie) van het gecontroleerde
identiteitsdocument vastleggen en gedurende vijf jaar bewaren.
Dit staat op blz. 8 van:
http://www.cbpweb.nl/downloads_rs/rs_ko ... bewijs.pdf

Men mag dus zeker wel een kopie van een identiteitsbewijs maken.

Twosocks
Berichten: 114
Lid geworden op: 29 jan 2009 12:57

Re: Rabobank vraagt wel erg veel gegevens

Ongelezen bericht door Twosocks »

bprosman schreef:
Banken maken hogeresolutiescans van uw legitimatiebewijs. Waarom?
1 woord, efficiency, gewoon omdat het gemakkelijker is dan overschrijven.
Misschien dat het gevaar op dit moment niet zo'n vaart loopt, wellicht veranderd dit op korte termijn.
Beter voorkomen dan genezen!
Dus toch alleen maar een theorie ?
Er zijn al meerder incidenten waarbij gegevens in verkeerde handen terechtgekomen zijn. Mijn stelling dat het nu misschien dus niet zo'n vaart loopt, is derhalve voorbarig en eerder in een opwelling geschreven.

Een google search bevestigd dat er regelmatig misstanden zijn en dat het niet slechts om een incident gaat.

Twosocks
Berichten: 114
Lid geworden op: 29 jan 2009 12:57

Re: Rabobank vraagt wel erg veel gegevens

Ongelezen bericht door Twosocks »

witte angora schreef:
Identiteitscontrole bij financiële dienstverlening
Sinds 1 augustus 2008 zijn de Wet identificatie bij (financiële) dienstverlening (Wid) en de Wet melding ongebruikelijke
transacties (Wet MOT) samengevoegd in de Wet ter voorkoming van witwassen en financiering van
terrorisme (WWFT).12 De WWFT gaat uit van een ‘risicogeoriënteerde’ benadering: een financiële instelling moet
zelf inschatten in hoeverre een financiële transactie risico’s met zich meebrengt. Hoe groter dat risico, hoe meer
onderzoek naar de (identiteit van de) cliënt wordt vereist.13 De financiële instelling kan – als bewijs van de
identificatieverplichting (reconstructieplicht) – daarbij ook een afschrift (lees: kopie) van het gecontroleerde
identiteitsdocument vastleggen en gedurende vijf jaar bewaren.
Dit staat op blz. 8 van:
http://www.cbpweb.nl/downloads_rs/rs_ko ... bewijs.pdf

Men mag dus zeker wel een kopie van een identiteitsbewijs maken.
Ik heb al eerder vermeld dat het zeker mag, echter er is geen wettelijke verplichting en dat beweren de banken!

Bovendien zou je kunnen stellen dat het wel mag volgens de wet WWFT en dat het CBP ook vind dat het mag, volgens de wet bescherming persoonsgegevens zou het weer niet mogen!

Gesloten