LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Afkoopwaarde na belasting?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Himu
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 okt 2013 18:28

Afkoopwaarde na belasting?

Ongelezen bericht door Himu »

Hoi,
Ik heb een woekerpolis afgekocht, echter zou ik willen weten wat de waarde na de belasting is.
Polis 1: afkoopwaarde 1250
Polis 2: afkoopwaarde 5000
Van berekensites kan ik niet herleiden wat ik over hou.
Deze polisjes van RVS zijn erg onduidelijk in wat de kosten zijn...

Johan1968
Berichten: 24
Lid geworden op: 22 nov 2011 09:23

Re: Afkoopwaarde na belasting?

Ongelezen bericht door Johan1968 »

Als het spaarpolissen zijn en de betaalde premies zijn meer dan de afkoopwaarde alles.

Als het lijfrentepolissen zijn dus premies zijn afgetrokken van de belasting wordt de afkoopwaarde progressief belast.

Himu
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 okt 2013 18:28

Re: Afkoopwaarde na belasting?

Ongelezen bericht door Himu »

/leek. Wat houdt het dan in voor mij?
In hoeverre is heffing vrij vermogen voor mij van toepassing? Of betaal ik de volle mep in box3

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Afkoopwaarde na belasting?

Ongelezen bericht door langste adem »

Dit is wat ik er van weet :
Bij afkoop van een lijfrentepolis wordt eerst (52%) inkomstenbelasting ingehouden (waarschijnlijk door RVS al). Daarnaast betaal je 20% revisierente over de afkoopsom. In het slechtste geval hou je dus maar 28% over.

Verdien je weinig en val je niet in het 52% tarief, dan zal dit later worden rechtgetrokken bij de belastingaangifte inkomstenbelasting. Je krijgt dan het verschil terug via een teruggaaf.

Voor wat betreft de revisierente van 20% : die is alleen voor polissen afgesloten na 1992. Polissen van voor die tijd vallen nog onder het oude belastingregime waarover geen revisierente is verschuldigd.
Revisierente is een soort van boete omdat je mogelijk fiscalen voordelen genoten hebt. Heb je nooit je betaalde premies afgetrokken in eerdere aangiftes, dan hoef je in bepaalde gevallen geen revisiernte te betalen. Er is overigens een vrijstelling voor kleine afkoopsommen ; de afkoopsom van €1250 valt daaronder, maar de afkoopsom van €5000 niet.

Gesloten