LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Visa vraag salaris & bank info

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
MavdBo
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 mar 2013 20:55

Visa vraag salaris & bank info

Ongelezen bericht door MavdBo »

Ik ontving vandaag een brief van ICS, Visa card.
Als je in de toekomst je openstaande bedrag in termijnen wilt betalen, dient dit voortaan geregistreerd te worden.
Je moet daarvoor een kopie van je recente salarisbrief, kopie voorzijde bankpas en kopie bankafschrift met loonlasten opsturen.
Ik vraag me af: mag dat zomaar? Dit is toch nogal vertrouwelijke info en dan hebben ze meteen al je financiële gegevens?
Ik vind het nogal wat eerlijk gezegd....

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Visa vraag salaris & bank info

Ongelezen bericht door sjohie »

MavdBo schreef:Ik ontving vandaag een brief van ICS, Visa card.
Als je in de toekomst je openstaande bedrag in termijnen wilt betalen, dient dit voortaan geregistreerd te worden.
Je moet daarvoor een kopie van je recente salarisbrief, kopie voorzijde bankpas en kopie bankafschrift met loonlasten opsturen.
Ik vraag me af: mag dat zomaar? Dit is toch nogal vertrouwelijke info en dan hebben ze meteen al je financiële gegevens?
Ik vind het nogal wat eerlijk gezegd....
Dat is toch niks anders als de info die je op moet geven als je roodstand of een doorlopend krediet aanvraagt bij je bank? En dit is niks unieks voor ICS, dit vroeg de ABN Amro bijvoorbeeld ook al toen ze zelf hun EC/MC creditcards nog uitgaven.

Mallet
Berichten: 162
Lid geworden op: 07 mar 2010 23:14

Re: Visa vraag salaris & bank info

Ongelezen bericht door Mallet »

MavdBo schreef:Ik ontving vandaag een brief van ICS, Visa card.
Als je in de toekomst je openstaande bedrag in termijnen wilt betalen, dient dit voortaan geregistreerd te worden.
Je moet daarvoor een kopie van je recente salarisbrief, kopie voorzijde bankpas en kopie bankafschrift met loonlasten opsturen.
Ik vraag me af: mag dat zomaar? Dit is toch nogal vertrouwelijke info en dan hebben ze meteen al je financiële gegevens?
Ik vind het nogal wat eerlijk gezegd....
Maak jij momenteel gebruik van de kredietfaciliteit van je Visa? Zo ja; dat is zowat de allerduurste vorm van lenen. ICS hanteert namelijk een rentepercentage van 15% op jaarbasis. Dat is het maximale percentage dat momenteel gevraagd mag worden. Mijn advies is om geen gebruik te maken van deze leningvorm en de gespreid betalen faciliteit uit te zetten (kan in mijnICS).

Wat is precies de reden dat ze nu opeens aankomen met dit verzoek? Zijn ze in het verleden onzorgvuldig geweest met het verstrekken van deze leningen? Staat daarover iets in de brief?

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Visa vraag salaris & bank info

Ongelezen bericht door CB »

@MavdBo,

Had je dan verwacht dat ze je geld lenen op je blauwe ogen? :wink:

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Visa vraag salaris & bank info

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Om welke ICS Visa card gaat het? ANWB?

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Visa vraag salaris & bank info

Ongelezen bericht door tenormin »

Als het Visa via ANWB is moet je sowieso, voor je een card krijgt, met de financiële billen bloot. Ga je in het in termijnen betalen circuit, ja, dan moet je dat weer tonen. De 15% tikt dan aardig aan, zou het niemand adviseren die de card op die manier wil gebruiken, maar dat is mijn idee. 't Enige voordeel wel is dat je geld wel verzekerd is, dat wel.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Visa vraag salaris & bank info

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik heb enige tijd geleden, voor de vakantie, ook een aanvraag gedaan voor een CC. Gewoon om ermee te betalen, omdat dat soms in het buitenland prettig is, en niet om in termijnen te kunnen betalen. (liever niet, zelfs.) Met de kleinste bestedingslimie. Ondanks dat mijn inkomen ruim voldoende is voor de kaart, wilden ze toen ook allerlei aanvullende gegevens: inkomen partner, woonlasten etc. en alles met bewijsstukken.

Die aanvraag heb ik dus maar bij het oud papier gegooid... Als mijn inkomen (waarvan ze al een loonstrook hadden) al ruim voldoende is, wat moeten ze dan met het inkomen van mijn partner? En met mijn woonlasten? Straks willen ze ook nog weten waar ik mijn boodschappen doe.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Visa vraag salaris & bank info

Ongelezen bericht door bprosman »

Als mijn inkomen (waarvan ze al een loonstrook hadden) al ruim voldoende is, wat moeten ze dan met het inkomen van mijn partner? En met mijn woonlasten?
Omdat inkomen alleen niets zegt. Al verdien je 5 keer modaal, als je woonlasten 99% van je inkomen zijn schiet je er qua bestedingsruimte weinig mee op.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Visa vraag salaris & bank info

Ongelezen bericht door sjohie »

kweenie schreef:Ik heb enige tijd geleden, voor de vakantie, ook een aanvraag gedaan voor een CC. Gewoon om ermee te betalen, omdat dat soms in het buitenland prettig is, en niet om in termijnen te kunnen betalen. (liever niet, zelfs.) Met de kleinste bestedingslimie. Ondanks dat mijn inkomen ruim voldoende is voor de kaart, wilden ze toen ook allerlei aanvullende gegevens: inkomen partner, woonlasten etc. en alles met bewijsstukken.

Die aanvraag heb ik dus maar bij het oud papier gegooid... Als mijn inkomen (waarvan ze al een loonstrook hadden) al ruim voldoende is, wat moeten ze dan met het inkomen van mijn partner? En met mijn woonlasten? Straks willen ze ook nog weten waar ik mijn boodschappen doe.
Was het misschien een CC die gekoppeld ging worden aan een gedeelde rekening?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Visa vraag salaris & bank info

Ongelezen bericht door kweenie »

bprosman schreef:
Als mijn inkomen (waarvan ze al een loonstrook hadden) al ruim voldoende is, wat moeten ze dan met het inkomen van mijn partner? En met mijn woonlasten?
Omdat inkomen alleen niets zegt. Al verdien je 5 keer modaal, als je woonlasten 99% van je inkomen zijn schiet je er qua bestedingsruimte weinig mee op.
Het is praktisch onmogelijk om zulke hoge woonlasten te krijgen. Zowel bij huur als bij koop is er een bepaalde maximale verhouding tussen huur- of hypotheeklasten en inkomen, waarbij ook als je tegen het maximum zit er nog voldoende ruimte is voor een CC.
Was het misschien een CC die gekoppeld ging worden aan een gedeelde rekening?
Bedankt voor het meedenken. Het was dan wel een 'losse' CC, maar het zou er misschien mee te maken kunnen hebben.

Wat mij trouwens nog het meest stoorde, nog even los van de vraag of ze al deze dingen nodig hebben en zouden moeten/mogen weten, is dat je dit niet van tevoren hoort. Op het moment dat je de aanvraag doet, wordt er over gesproken dat alleen een bewijs van je eigen inkomen voldoende is. Nadat je de hele vragenlijst hebt doorgespit en opgestuurd, krijg je vervolgens nog weer vragen naar allerlei aanvullende gegevens. Als ze dat nu van tevoren al hadden gemeld, dan had je dat eventueel zelfs al meteen kunnen meesturen. Maar nu krijg je het gevoel dat ze na die gegevens vast met wéér nieuwe vragen komen.

Bovendien zou je denken dat bij zo'n kleine limiet, waarbij je ook nog eens kiest voor niet in termijnen betalen, de check bij het BKR toch al een redelijke indicatie geeft dat er geen andere leningen zijn en er ook geen achterstanden op leningen zijn geweest.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Visa vraag salaris & bank info

Ongelezen bericht door CB »

kweenie schreef:
bprosman schreef:
Als mijn inkomen (waarvan ze al een loonstrook hadden) al ruim voldoende is, wat moeten ze dan met het inkomen van mijn partner? En met mijn woonlasten?
Omdat inkomen alleen niets zegt. Al verdien je 5 keer modaal, als je woonlasten 99% van je inkomen zijn schiet je er qua bestedingsruimte weinig mee op.
Het is praktisch onmogelijk om zulke hoge woonlasten te krijgen. Zowel bij huur als bij koop is er een bepaalde maximale verhouding tussen huur- of hypotheeklasten en inkomen, waarbij ook als je tegen het maximum zit er nog voldoende ruimte is voor een CC.
Ik kan me haast niet voorstellen, dat je dit serieus bedoeld. Je zal de mensen de kost moeten geven, die een dusdanige woonlast hebben, waarbij er geen ruimte meer is voor een cc. Dat kan jij zelfs met je hoge inkomen niet. :wink: Zeker de afgelopen 10 jaar was het een sport bij financiële instellingen en intermediairs om de mensen bij de aankoop van woningen tot aan de wenkbrauwen toe te financieren.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Visa vraag salaris & bank info

Ongelezen bericht door sjohie »

kweenie schreef:
bprosman schreef:
Als mijn inkomen (waarvan ze al een loonstrook hadden) al ruim voldoende is, wat moeten ze dan met het inkomen van mijn partner? En met mijn woonlasten?
Omdat inkomen alleen niets zegt. Al verdien je 5 keer modaal, als je woonlasten 99% van je inkomen zijn schiet je er qua bestedingsruimte weinig mee op.
Het is praktisch onmogelijk om zulke hoge woonlasten te krijgen. Zowel bij huur als bij koop is er een bepaalde maximale verhouding tussen huur- of hypotheeklasten en inkomen, waarbij ook als je tegen het maximum zit er nog voldoende ruimte is voor een CC.
Was het misschien een CC die gekoppeld ging worden aan een gedeelde rekening?
Bedankt voor het meedenken. Het was dan wel een 'losse' CC, maar het zou er misschien mee te maken kunnen hebben.

Wat mij trouwens nog het meest stoorde, nog even los van de vraag of ze al deze dingen nodig hebben en zouden moeten/mogen weten, is dat je dit niet van tevoren hoort. Op het moment dat je de aanvraag doet, wordt er over gesproken dat alleen een bewijs van je eigen inkomen voldoende is. Nadat je de hele vragenlijst hebt doorgespit en opgestuurd, krijg je vervolgens nog weer vragen naar allerlei aanvullende gegevens. Als ze dat nu van tevoren al hadden gemeld, dan had je dat eventueel zelfs al meteen kunnen meesturen. Maar nu krijg je het gevoel dat ze na die gegevens vast met wéér nieuwe vragen komen.

Bovendien zou je denken dat bij zo'n kleine limiet, waarbij je ook nog eens kiest voor niet in termijnen betalen, de check bij het BKR toch al een redelijke indicatie geeft dat er geen andere leningen zijn en er ook geen achterstanden op leningen zijn geweest.
Er zijn werkelijk waar gevallen bekend van mensen die hun werkgeversverklaring aanpasten, door wat cijfertjes te veranderen, om zo een hogere hypotheek te kunnen krijgen. :shock: Onderschat de financiële stupiditeit van sommige mensen niet.

Gesloten