LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Betalen met je pinpas zonder pin

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Rinustp
Berichten: 186
Lid geworden op: 05 okt 2014 19:46

Betalen met je pinpas zonder pin

Ongelezen bericht door Rinustp »

Sinds gisteren ben ik een ervaring rijker.
Het blijkt mogelijk te zijn om te betalen met je pinpas zonder een pincode in te voeren.
Let wel!!! Ik heb het hier niet over contactloos betalen maar over daadwerkelijk pinnen!!

Gisteren moest ik bij een parkeerveld van Q-park betalen met mijn pinpas. Ik moet daarvoor de pinpas in de terminal stoppen zoals we dat al jaren doen.
Ik hoefde echter geen pin in te voeren en het bedrag wat ik moest betalen was redelijk maar niet van te voren bekend. Ik hoefde natuurlijk ook niet op 'ja' te drukken en het bedrag werd automatisch van mijn bankrekening afgeschreven.

Ik heb mijn bank(ASN) gebeld en daar vertelde ze me dat dit gebruikelijk is bij tolwegen en parkeergelegenheden zoals o.a. parkeergarages.
Toch blijft het feit dat er met geen enkele toestemming (behalve het insteken van mijn pinpas) een willekeurig bedrag van mijn rekening kan worden afgeschreven. Zelfs bij de chipknip moest je nog op ja drukken.
Daarom ook de Nederlandse bank gebeld. Die hadden er geen verklaring voor en kende het systeem niet.
Daarop Currens gebeld die het betalingsverkeer regelt. Daarvan krijg ik nog een telefoontje terug met uitleg.

Waarom ik dit op het forum plaats is omdat ik me dan afvraag (en daar wil ik graag meningen over),

Waarom kan er zonder toestemming willekeurige bedragen van mijn bankrekening worden afgeschreven,
(tot een maximum van € 50,00, zegt de bank)?
Als dat zo is, waarom kan dat niet op alle plaatsen en moet er weer voor een gigantisch bedrag een nieuw systeem-contactloos betalen- worden ingevoerd?
Waarom heb ik niet van te voren inzicht in het bedrag wat afgeschreven wordt?
Hoe kan ik iets bewijzen als er teveel wordt afgeschreven want ik krijg ook geen bonnetje?

Wat is dit nou weer voor systeem? Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

SuuSnl
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 jan 2015 12:05

Re: Betalen met je pinpas zonder pin

Ongelezen bericht door SuuSnl »

Goed dat je dit aankaart. Ik heb me hier in Frankrijk altidj al over verwonderd. Inderdaad bij betalen van Tol maar ook in restaurants.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Betalen met je pinpas zonder pin

Ongelezen bericht door bprosman »

Dit systeem ken ik niet, maar in de US heb ik al vaker meegemaakt dat ook bij een creditcard in sommige winkels (branches) bij bedragen <$50 geen handtekening of pincode (meer) vereist is.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Betalen met je pinpas zonder pin

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Rinustp schreef:Sinds gisteren ben ik een ervaring rijker.
Het blijkt mogelijk te zijn om te betalen met je pinpas zonder een pincode in te voeren.
Let wel!!! Ik heb het hier niet over contactloos betalen maar over daadwerkelijk pinnen!!

Gisteren moest ik bij een parkeerveld van Q-park betalen met mijn pinpas. Ik moet daarvoor de pinpas in de terminal stoppen zoals we dat al jaren doen.
Ik hoefde echter geen pin in te voeren en het bedrag wat ik moest betalen was redelijk maar niet van te voren bekend. Ik hoefde natuurlijk ook niet op 'ja' te drukken en het bedrag werd automatisch van mijn bankrekening afgeschreven.

Ik heb mijn bank(ASN) gebeld en daar vertelde ze me dat dit gebruikelijk is bij tolwegen en parkeergelegenheden zoals o.a. parkeergarages.
Toch blijft het feit dat er met geen enkele toestemming (behalve het insteken van mijn pinpas) een willekeurig bedrag van mijn rekening kan worden afgeschreven. Zelfs bij de chipknip moest je nog op ja drukken.
Daarom ook de Nederlandse bank gebeld. Die hadden er geen verklaring voor en kende het systeem niet.
Daarop Currens gebeld die het betalingsverkeer regelt. Daarvan krijg ik nog een telefoontje terug met uitleg.

Waarom ik dit op het forum plaats is omdat ik me dan afvraag (en daar wil ik graag meningen over),

Waarom kan er zonder toestemming willekeurige bedragen van mijn bankrekening worden afgeschreven,
(tot een maximum van € 50,00, zegt de bank)?
Als dat zo is, waarom kan dat niet op alle plaatsen en moet er weer voor een gigantisch bedrag een nieuw systeem-contactloos betalen- worden ingevoerd?
Waarom heb ik niet van te voren inzicht in het bedrag wat afgeschreven wordt?
Hoe kan ik iets bewijzen als er teveel wordt afgeschreven want ik krijg ook geen bonnetje?

Wat is dit nou weer voor systeem? Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

Ik ken dit systeem wel, zit ook bij mij in de buurt en afgelopen weekend ervaring mee gehad.

Het waarom er zonder toestemming willekeurige bedragen van je bankrekening worden afgeschreven, lijkt mij vrij duidelijk. Bij ons staat op de paal uitgelegd.

Tevens kun je nog steeds met muntgeld betalen, althans bij mij. Daarbij kon ik precies zien hoeveel het parkeren mij kostte, kreeg een parkeerkaartje welke ik zichtbaar moet achterlaten ( moet jij kenteken intoetsen soms ? )

En bonnetje kon ik ook nog printen als ik dat wilde. Lijkt erop dat je een goedkope versie hebt van de betaal automaat als bij mij :mrgreen:

Rinustp
Berichten: 186
Lid geworden op: 05 okt 2014 19:46

Re: Betalen met je pinpas zonder pin

Ongelezen bericht door Rinustp »

Intussen ben ik teruggebeld door Current. Zij legde uit dat het gaat over een nieuw systeem, 'Dip en Go' genoemd. Omdat die naam er bij Q-park niet bij staat en omdat ik er nog nooit mee had betaald was het voor mij volkomen nieuw.
Hier wordt het ook uitgelegd:
http://www.pin.nl/betalen-zonder-pincod ... automaten/

Op de vraag waarom we dan naar het contactloos betalen moeten overstappen kreeg ik als antwoord dat contactloos betalen straks zoveel mogelijk via smartphones gaat gebeuren en niet met je bankpas. De bankpas is vooral beschikbaar voor mensen zonder smartphone.

Het systeem dip en Go is de opvolger van de chipknip.

Fijn hè, al die verschillende systemen. Dat is voor het gemak. :D

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Betalen met je pinpas zonder pin

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Rinustp schreef:Op de vraag waarom we dan naar het contactloos betalen moeten overstappen kreeg ik als antwoord dat contactloos betalen straks zoveel mogelijk via smartphones gaat gebeuren en niet met je bankpas. De bankpas is vooral beschikbaar voor mensen zonder smartphone.
Lekker is dat, want ik weiger stellig mijn telefoon te gebruiken voor bankzaken en het eerste wat ik deed met die nieuwe bankpas was contactloos betalen uitschakelen. Moet er niets van hebben, want het is me veel te fraudegevoelig. Iedere malloot kan zo van je rekening afschrijven.

Rinustp
Berichten: 186
Lid geworden op: 05 okt 2014 19:46

Re: Betalen met je pinpas zonder pin

Ongelezen bericht door Rinustp »

Teunbosseman schreef:
Ik ken dit systeem wel, zit ook bij mij in de buurt en afgelopen weekend ervaring mee gehad.

Het waarom er zonder toestemming willekeurige bedragen van je bankrekening worden afgeschreven, lijkt mij vrij duidelijk. Bij ons staat op de paal uitgelegd.

Tevens kun je nog steeds met muntgeld betalen, althans bij mij. Daarbij kon ik precies zien hoeveel het parkeren mij kostte, kreeg een parkeerkaartje welke ik zichtbaar moet achterlaten ( moet jij kenteken intoetsen soms ? )

En bonnetje kon ik ook nog printen als ik dat wilde. Lijkt erop dat je een goedkope versie hebt van de betaal automaat als bij mij :mrgreen:
Op de betaalpaal van Q-park staat niets uitgelegd. Het is een vrij nieuwe paal omdat dit parkeerveld onlangs is uitgebreid.

Bij het inrijden steek je je pas in de terminal en bij het uitrijden ook. Dus geen kenteken intoetsen.
Er is wel cameratoezicht ter plekke maar dat heeft meer te maken met het feit dat wij regelmatig de slagboom 'verwijderde' omdat het systeem niet werkte en Q-park niet naar de klachten luisterden.

Met muntgeld betalen gaat niet en de paal is ook niet op contactloos betalen voorbereid.
Volgens mij kan ik ook niet met het parktoken werken (parkmobile).
Ik denk dat bij Q-park 2015 nog niet is aangebroken.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Betalen met je pinpas zonder pin

Ongelezen bericht door eleven »

bprosman schreef:Dit systeem ken ik niet, maar in de US heb ik al vaker meegemaakt dat ook bij een creditcard in sommige winkels (branches) bij bedragen <$50 geen handtekening of pincode (meer) vereist is.
Bij tolpalen in Franrijk/Spanje/Italië hoef je nergens een pin te gebruiken.
Alleen moet je natuurlijk kijken zoals ook met pin, welk bedrag op de monitor staat, wat afgeschreven wordt.
In Duitsland zijn winkels waar je geen pin hoef te gebruiken, maar je moet dan een handtekening zetten op de rekenin/bon.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Betalen met je pinpas zonder pin

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Rinustp schreef:
Teunbosseman schreef:
Ik ken dit systeem wel, zit ook bij mij in de buurt en afgelopen weekend ervaring mee gehad.

Het waarom er zonder toestemming willekeurige bedragen van je bankrekening worden afgeschreven, lijkt mij vrij duidelijk. Bij ons staat op de paal uitgelegd.

Tevens kun je nog steeds met muntgeld betalen, althans bij mij. Daarbij kon ik precies zien hoeveel het parkeren mij kostte, kreeg een parkeerkaartje welke ik zichtbaar moet achterlaten ( moet jij kenteken intoetsen soms ? )

En bonnetje kon ik ook nog printen als ik dat wilde. Lijkt erop dat je een goedkope versie hebt van de betaal automaat als bij mij :mrgreen:
Op de betaalpaal van Q-park staat niets uitgelegd. Het is een vrij nieuwe paal omdat dit parkeerveld onlangs is uitgebreid.

Bij het inrijden steek je je pas in de terminal en bij het uitrijden ook. Dus geen kenteken intoetsen.
Er is wel cameratoezicht ter plekke maar dat heeft meer te maken met het feit dat wij regelmatig de slagboom 'verwijderde' omdat het systeem niet werkte en Q-park niet naar de klachten luisterden.

Met muntgeld betalen gaat niet en de paal is ook niet op contactloos betalen voorbereid.
Volgens mij kan ik ook niet met het parktoken werken (parkmobile).
Ik denk dat bij Q-park 2015 nog niet is aangebroken.

Aahh, Dus is het een afgesloten terrein?
Bij mij staan ze gewoon in een winkelcentrum en heten inderdaad Dip en Go ( leuke naam voor een saus ) palen staan. Zal eens kijken of ik een fotootje ervan kan posten want ook met muntgeld betalen vindt ik wel een pre.

doemaarwat
Berichten: 24
Lid geworden op: 31 okt 2010 11:22

Re: Betalen met je pinpas zonder pin

Ongelezen bericht door doemaarwat »

Ik vind het niks en ik zou er zeker niet aan meedoen. Afgezien dat je vooraf het bedrag niet kan zien en goedkeuren vind ik het betalen met je smartphone al helemaal een slecht idee. Alles wordt geregistreerd. Nu wordt het nog gebracht dat het handig is, maar later als het ingeburgerd is en iedereen er min of meer afhankelijk van gemaakt is, dan zal je zien dat je gegevens voor van alles en nog wat gebruikt gaan worden. De belastingdienst, uitkeringsinstanties, politie, ze gaan iedereen in de gaten houden. Ook al doe je niks verkeerd en hou je je netjes aan alle regeltjes, je wordt constant gecontroleerd en je zal geen privacy meer hebben. De UWV heeft al vaker mensen via Facebook en Hyves gevolgd om te kijken of ze iemand niet konden pakken. Ik vind het goed dat mensen die iets verkeerds doen, gepakt worden. Maar ik wil niet in een samenleving leven waarbij je constant gevolgd en in de gaten gehouden wordt. Je wilt toch ook niet dat je ouders continue over je schouders meekijken en dat je verantwoording over van alles moet afleggen, ook al doe je niks verkeerds. Dat is geen vrije samenleving meer! We worden steeds meer en meer gevangenen van dit soort registratie systemen. Daarom betaal ik zoveel mogelijk contant.

Josephien12
Berichten: 715
Lid geworden op: 01 sep 2010 18:39

Re: Betalen met je pinpas zonder pin

Ongelezen bericht door Josephien12 »

Ik vind het ook niks. Is er een mogelijkheid om dit uit te zetten? Ik sjouw ook express niet met een hoop contant op zak.

doemaarwat
Berichten: 24
Lid geworden op: 31 okt 2010 11:22

Re: Betalen met je pinpas zonder pin

Ongelezen bericht door doemaarwat »

Ik pin gewoon het bedrag wat ik nodig heb voordat ik boodschappen ga doen. Hiermee betaal ik dan in de winkel. Voordeel daarvan is dat je ook niet ongemerkt meer uit geeft dan dat de bedoeling was. Naast dit voordeel plus het voordeel dat niet alles geregistreerd staat voor Big Brother, heb je bij contant betalen ook nog het voordeel dat banken niet steeds meer geld kunnen creëren. Als namelijk bijna iedereen vooral giraal betaald, dan is er minder fysiek geld nodig en kunnen banken meer schulden uitschrijven en geld creëren doordat ze meer geld in de kluis hebben liggen. Dit klinkt misschien ingewikkeld, maar dat heeft Rader in een uitzending al eens duidelijk uitgelegd.

http://www.radartv.nl/uitzending/archie ... ieuwsbrief

Drie grote voordelen dus om zoveel mogelijk contant te blijven betalen!

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Betalen met je pinpas zonder pin

Ongelezen bericht door GJvdZ »

doemaarwat schreef:Ik pin gewoon het bedrag wat ik nodig heb voordat ik boodschappen ga doen. Hiermee betaal ik dan in de winkel. Voordeel daarvan is dat je ook niet ongemerkt meer uit geeft dan dat de bedoeling was.
En het nadeel is dat na een tijdje alleen nog maar kunt zien hoeveel cash je hebt opgenomen maar niet meer kan vinden waar het aan op is gegaan...

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Betalen met je pinpas zonder pin

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Julie4444 schreef:
Rinustp schreef:Op de vraag waarom we dan naar het contactloos betalen moeten overstappen kreeg ik als antwoord dat contactloos betalen straks zoveel mogelijk via smartphones gaat gebeuren en niet met je bankpas. De bankpas is vooral beschikbaar voor mensen zonder smartphone.
Lekker is dat, want ik weiger stellig mijn telefoon te gebruiken voor bankzaken en het eerste wat ik deed met die nieuwe bankpas was contactloos betalen uitschakelen. Moet er niets van hebben, want het is me veel te fraudegevoelig. Iedere malloot kan zo van je rekening afschrijven.

Asn bank geeft halve info. Mijn ING pas heeft een wifi icoontje en deze is voor contactlos betalen. Ja, kan ook via smartphone dat zijn dus reeds 2 mogelijkheden.

@Julie, niet iedere malloot kan zomaar afschrijven, in theorie is wel wat mogelijk maar een metalen hoesje voorkomt dit en daarbij kan tot max 50,- per dag. Daarboven moet nog steeds de pincode worden ingetoetst.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Betalen met je pinpas zonder pin

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

doemaarwat schreef:Ik vind het niks en ik zou er zeker niet aan meedoen. Afgezien dat je vooraf het bedrag niet kan zien en goedkeuren vind ik het betalen met je smartphone al helemaal een slecht idee. Alles wordt geregistreerd. Nu wordt het nog gebracht dat het handig is, maar later als het ingeburgerd is en iedereen er min of meer afhankelijk van gemaakt is, dan zal je zien dat je gegevens voor van alles en nog wat gebruikt gaan worden. De belastingdienst, uitkeringsinstanties, politie, ze gaan iedereen in de gaten houden. Ook al doe je niks verkeerd en hou je je netjes aan alle regeltjes, je wordt constant gecontroleerd en je zal geen privacy meer hebben. De UWV heeft al vaker mensen via Facebook en Hyves gevolgd om te kijken of ze iemand niet konden pakken. Ik vind het goed dat mensen die iets verkeerds doen, gepakt worden. Maar ik wil niet in een samenleving leven waarbij je constant gevolgd en in de gaten gehouden wordt. Je wilt toch ook niet dat je ouders continue over je schouders meekijken en dat je verantwoording over van alles moet afleggen, ook al doe je niks verkeerds. Dat is geen vrije samenleving meer! We worden steeds meer en meer gevangenen van dit soort registratie systemen. Daarom betaal ik zoveel mogelijk contant.
Onzin, bedrag kun je prima zien.


Rest is niet mijn inzicht in tegenwoordige leven. Er zijn landen welke vele malen minder een "vrije samenleving" hebben als NL.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Betalen met je pinpas zonder pin

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Josephien12 schreef:Ik vind het ook niks. Is er een mogelijkheid om dit uit te zetten? Ik sjouw ook express niet met een hoop contant op zak.

Wifi en of mobiel internet uitzetten

doemaarwat
Berichten: 24
Lid geworden op: 31 okt 2010 11:22

Re: Betalen met je pinpas zonder pin

Ongelezen bericht door doemaarwat »

GJvdZ schreef:
doemaarwat schreef:Ik pin gewoon het bedrag wat ik nodig heb voordat ik boodschappen ga doen. Hiermee betaal ik dan in de winkel. Voordeel daarvan is dat je ook niet ongemerkt meer uit geeft dan dat de bedoeling was.
En het nadeel is dat na een tijdje alleen nog maar kunt zien hoeveel cash je hebt opgenomen maar niet meer kan vinden waar het aan op is gegaan...
Daar heb ik geen last van. Krijg bij ons in de supermarkt gewoon een bonnetje mee :-)

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Betalen met je pinpas zonder pin

Ongelezen bericht door CB »

doemaarwat schreef:Daar heb ik geen last van. Krijg bij ons in de supermarkt gewoon een bonnetje mee :-)
En die bonnetjes plak je natuurlijk in je dagboek.

doemaarwat
Berichten: 24
Lid geworden op: 31 okt 2010 11:22

Re: Betalen met je pinpas zonder pin

Ongelezen bericht door doemaarwat »

[/quote] Rest is niet mijn inzicht in tegenwoordige leven. Er zijn landen welke vele malen minder een "vrije samenleving" hebben als NL.[/quote]

Als je het gevaar niet wil zien waarop we afstevenen, dan heb je er vast ook geen probleem mee dat er een dna-profiel van je wordt vastgelegd. Of dat je een onderhuidse chip ingeplant krijgt waarmee je kan betalen (handig toch?) en waarmee men altijd kan achterhalen waar je op welk moment was. Waar ligt de grens? Voor mij is de grens al lang bereikt. Doe niet meer mee met die onzin.

Laatst had ik pech met de auto en vroeg aan zo'n gele anwb-paal of ze langs konden komen. Bij het horen van het bedrag wat ik dan moest betalen omdat ik dan lid moest worden, heb ik bedankt en gezegd dat ik dan wel een vriend van me zou bellen om me te helpen. De vrouw wou wel persé nog even mijn naam en kenteken weten. Op de vraag waarom, kreeg ik als antwoord dat het puur en alleen voor hun administratie was. Ik zag hier geen nut in en heb het dan ook niet gegeven.

Ik bedoel maar, bedrijven zijn continue bezig met het achterhalen en registreren van persoonlijke informatie zonder dat het direct nut heeft. Of het nu de bank is, facebook, de anwb, etc. Het lijkt onschuldig, totdat men niet meer om het bedrijf heen kan en het bedrijf zoveel macht heeft dat het eisen kan stellen waar je als consument bijna niet meer onderuit kan. Zie maar naar nu weer Facebook met de foto's die ze van je kunnen gebruiken bij hun advertenties.

Beste is dus gewoon pinnen en contant betalen en zo min mogelijk gegevens verstrekken aan bedrijven. Ofwel "Nee" durven zeggen en niet alles zomaar accepteren. Maar ja, meeste mensen durven dat niet en komen pas in opstand als het al te laat is. Of de grenzen wat acceptabel is worden langzaam maar zeker steeds meer en meer opgerekt....

Josephien12
Berichten: 715
Lid geworden op: 01 sep 2010 18:39

Re: Betalen met je pinpas zonder pin

Ongelezen bericht door Josephien12 »

Teunbosseman schreef:
Josephien12 schreef:Ik vind het ook niks. Is er een mogelijkheid om dit uit te zetten? Ik sjouw ook express niet met een hoop contant op zak.

Wifi en of mobiel internet uitzetten
Ik heb geen smartfoon, alleen een heel ouyderwetse degelijke nokia. Ik bedoel natuurlijk dat contactloos betalen via het bankpasje wat TS beschrijft.

En nee, ik wil niet het risicolopen 50 euro per dag kwijt te zijn.

Gesloten