LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Idee afwijkend bedrag incasso melden?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
liefdeisdeweg
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 okt 2016 17:28

Idee afwijkend bedrag incasso melden?

Ongelezen bericht door liefdeisdeweg »

Van mijn bank ASN ontvang ik emails dat er vooraf een incasso gaat plaatsvinden. Bijvoorbeeld mijn hypotheek van 590 euro.

Wat ik liever heb: (optie)

Ik ontvang liever een email: dat er een afwijkende bedrag afgeschreven wordt. Bijvoorbeeld dat er opeens 600 euro van dezelfde incassant afgeschreven wordt. Of dat er een nieuwe partij is die wat wil afschrijven. De vaste bedragen weet ik inmiddels wel. Wanneer ik een email zou krijgen dat er een ander bedrag of dat er op een andere datum wat wordt afgeschreven wordt heb ik daar in met in ogen meer aan. Zo kan ik sneller eventuele fouten ontdekken. Dezelfde bedragen hoef ik dan niet meer te controleren en bespaart mij tijd.

Zijn er dergelijke opties bij banken?

NeoDutchio
Berichten: 12325
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Idee afwijkend bedrag incasso melden?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Geen idee, Vraag het eens aan de bank.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Idee afwijkend bedrag incasso melden?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

liefdeisdeweg schreef:Van mijn bank ASN ontvang ik emails dat er vooraf een incasso gaat plaatsvinden. Bijvoorbeeld mijn hypotheek van 590 euro.

Wat ik liever heb: (optie)

Ik ontvang liever een email: dat er een afwijkende bedrag afgeschreven wordt. Bijvoorbeeld dat er opeens 600 euro van dezelfde incassant afgeschreven wordt. Of dat er een nieuwe partij is die wat wil afschrijven. De vaste bedragen weet ik inmiddels wel. Wanneer ik een email zou krijgen dat er een ander bedrag of dat er op een andere datum wat wordt afgeschreven wordt heb ik daar in met in ogen meer aan. Zo kan ik sneller eventuele fouten ontdekken. Dezelfde bedragen hoef ik dan niet meer te controleren en bespaart mij tijd.

Zijn er dergelijke opties bij banken?
Alle opties zijn er maar dergelijke opties vergen veel ontwikkelingstijd en dus geld.

De bank moet dus een systeem ontwikkelen wat kijkt naar de eerdere afschrijvingen en moet analyseren of deze afwijkend zijn, de vraag is of € 10,00 meer al afwijkend is dit moet dus per klant instelbaar zijn.

Los dat de vraag dan is hoever moet die tool terug kijken. 1 jaar, 6 maanden of 2 jaar of 10 jaar? En wat als de tool een afwijkende incasso niet mailt is de bank dan opeens aansprakelijk? (we zijn steeds meer een claim cultuur aan het vormen in Nederland).

Dit soort dingen klinken altijd erg simpel. Ik controleer 1 keer per 2 weken minimaal mijn afschriften en weet dus of iets afwijkend is of niet.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Idee afwijkend bedrag incasso melden?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ze moeten alles melden, maar het zou een idee kunnen zijn om er een ander kleurtje aan te geven en.of in het onderwerp van de mail een sleutelwoord op te nemen als "afwijkende incasso" o.i.d.. Je e-mail client kan daar op filteren.
sylvesterb schreef:De bank moet dus een systeem ontwikkelen wat kijkt naar de eerdere afschrijvingen en moet analyseren of deze afwijkend zijn, de vraag is of € 10,00 meer al afwijkend is dit moet dus per klant instelbaar zijn.
Dit soort dingen kun je agile ontwikkelen. De eenvoudigste oplossing is:
1. De vorige incasso op basis van bepaalde criteria (bankrekeningnummer, machtiging, ect.) er bij zoeken.
2. Als het bedrag meer dan 2 cent afwijkt, een andere kleur gebruiken.

Hierna kun je opnieuw bepalen of het wenselijk is om dit aan te passen.

rvjapio
Berichten: 1002
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Idee afwijkend bedrag incasso melden?

Ongelezen bericht door rvjapio »

Als u regelmatig uw saldo bijhoudt, dan bent u altijd up-to-date.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Idee afwijkend bedrag incasso melden?

Ongelezen bericht door scontra »

liefdeisdeweg schreef:Van mijn bank ASN ontvang ik emails dat er vooraf een incasso gaat plaatsvinden. Bijvoorbeeld mijn hypotheek van 590 euro.
Denkelijk krijgt u een e.mail als er een incasso gepland staat, met de daarbij behorende gegevens.
Een dergelijke melding vooraf voorkomt een hoop gedoe achteraf.
Het is makkelijker om vooraf een correctie aan te brengen dan achteraf.
Als het periodieke afschrijvingen zijn, waarvoor u een machtiging heeft afgegeven dan lijkt mij dit inderdaad overbodig en mogelijk kan deze berichtgeving gewoon gestopt worden.

Maar welke reden gaf de ASN-bank voor het toezenden van deze e.mails toen u hun ernaar vroeg. ??

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Idee afwijkend bedrag incasso melden?

Ongelezen bericht door renewouters »

Je kunt alles maken maar het is de vraag of er een business case voor te maken is. De kosten zullen moeten worden terugverdiend, dus de banken zouden dit als optie kunnen aanbieden. Het tarief hangt dan weer af van hoeveel mensen dit zouden willen hebben. Ik gok dat er niet veel mensen hiervoor willen betalen.

v.d.Heyden
Berichten: 738
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: Idee afwijkend bedrag incasso melden?

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

ABN/AMRO heeft zgn alerts per SMS (betaald) of email (gratis). Kun je zelf instellen.

"Via Betaalalerts ontvangt u een melding per sms of e-mail als een bedrag wordt af- of bijgeschreven op uw rekening. Of als uw saldo te laag wordt.
Betaalalerts voor afschrijvingen helpen u fraude tegen te gaan. De Betaalalerts op afschrijvingen voor zakelijke klanten zijn gratis. Twijfelt u aan een afschrijving? Bel ons direct via 088 – 226 26 26. Hoe sneller u belt, hoe groter de kans dat we eventuele schade kunnen beperken als er wat aan de hand is."
Bron: ABN/AMRO.

Ik weet niet of dit is wat u bedoelt en of andere banken iets soortgelijks aanbieden.

v.d.Heyden

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Idee afwijkend bedrag incasso melden?

Ongelezen bericht door kweenie »

alfatrion schreef: Dit soort dingen kun je agile ontwikkelen. De eenvoudigste oplossing is:
1. De vorige incasso op basis van bepaalde criteria (bankrekeningnummer, machtiging, ect.) er bij zoeken.
2. Als het bedrag meer dan 2 cent afwijkt, een andere kleur gebruiken.
Vraag is dan wel hoe ver terug gekeken niet gaan worden. Een volgens mij werkt bijvoorbeeld de Belastingdienst met een jaarbedrag gedeeld door twaalf, afgerond op hele euro's, zodat het kan zijn dat je de ene maand een euro hoger zit dan de andere maand. Dan krijg je dus steeds die waarschuwingen.

Ik denk zelf dat het handiger zou zijn als je zelf een en ander zou kunnen aanpassen en filteren. Bijvoorbeeld in een mail toepassing. Of rechtstreeks de bank data. Misschien dat iemand zin heeft zo'n app te ontwikkelen?

smilie
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 sep 2009 17:50

Re: Idee afwijkend bedrag incasso melden?

Ongelezen bericht door smilie »

Bij RaboBank krijg ik drie dagen voor incasso email met informatie. Dit is wel alleen voor nieuwe, eerste keer incasso.

Daarnaast heb ik ook zgn goedkeuring lijst. Dat wil zeggen dat ik via Rabo bankieren incassant op de lijst moet toevoegen anders wordt incasso per definitie geweigerd.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Idee afwijkend bedrag incasso melden?

Ongelezen bericht door alfatrion »

kweenie schreef:
alfatrion schreef:Dit soort dingen kun je agile ontwikkelen. De eenvoudigste oplossing is:
1. De vorige incasso op basis van bepaalde criteria (bankrekeningnummer, machtiging, ect.) er bij zoeken.
2. Als het bedrag meer dan 2 cent afwijkt, een andere kleur gebruiken.
Vraag is dan wel hoe ver terug gekeken niet gaan worden.
Gewoon zover als nodig is. Het gaat om een computerprogramma.
kweenie schreef:Een volgens mij werkt bijvoorbeeld de Belastingdienst met een jaarbedrag gedeeld door twaalf, afgerond op hele euro's, zodat het kan zijn dat je de ene maand een euro hoger zit dan de andere maand. Dan krijg je dus steeds die waarschuwingen.

Ik denk zelf dat het handiger zou zijn als je zelf een en ander zou kunnen aanpassen en filteren. Bijvoorbeeld in een mail toepassing. Of rechtstreeks de bank data. Misschien dat iemand zin heeft zo'n app te ontwikkelen?
Volgens mij brengt de Belastingdienst steeds het zelfde bedrag in rekening, met uitzondering van de laatste maand. Overigens is dit iets dat niet voorkomen hoeft te worden, maar prima geïnventariseerd kan worden. Je vraagt om een veel complexere aanpassing. Het risico dat je het verkeerde bouwt is een stuk groter als je daar in eens probeert te komen, dan dat je daar in stapjes probeert te komen. Als het gaat om de besturing van een kerncentrale, dan is het rampzalig als je iets bouwt dat in de eerste iteratie niet goed werkt doordat het nog niet compleet is, maar dit is helemaal niet kritisch. Het enige is dat incasso een paar weken lang flacky (steeds van kleur veranderen) zijn, dat overleven we wel.

NeoDutchio
Berichten: 12325
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Idee afwijkend bedrag incasso melden?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
kweenie schreef:
alfatrion schreef: Volgens mij brengt de Belastingdienst steeds het zelfde bedrag in rekening, met uitzondering van de laatste maand.
Volgens u brengt de belastingdienst hetzelfde bedrag in rekening, behalve de laatste maand. Dus brengen ze niet elke maand hetzelfde bedrag in rekening. En wat verstaat u onder de laatste maand? Wegenbelasting betaal ik per maand en elke derde maand is het bedrag lager dan de 2 voorgaande. Mobile telefonie, de ene maand bel ik vaker als de ander. Enkel de normale vaste lasten als huur/hypotheek, gas/water/licht en onderhoudscontracten kunnen hiervoor ingezet worden, de rest is te grillig.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Idee afwijkend bedrag incasso melden?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het hele idee van een afwijkend incassobedragen melden, is dat afwijkende incassobedragen worden gemeld. Dat het algoritme incasso's van provider steeds markeert als zijnde afwijkend is geen bug maar een feature.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Idee afwijkend bedrag incasso melden?

Ongelezen bericht door kweenie »

Als het gaat om de besturing van een kerncentrale, dan is het rampzalig als je iets bouwt dat in de eerste iteratie niet goed werkt doordat het nog niet compleet is, maar dit is helemaal niet kritisch. Het enige is dat incasso een paar weken lang flacky (steeds van kleur veranderen) zijn, dat overleven we wel.
Het is zeker geen zaak van leven of dood. Maar het is zeer slecht voor het imago van je bedrijf als je een systeem op de markt brengt dat slecht werkt. En als bank zou ik daar nog terughoudender mee zijn. Dat kan je heel wat schade opleveren.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Idee afwijkend bedrag incasso melden?

Ongelezen bericht door alfatrion »

De doorlooptijd van ontwikkeling van software ligt tenminste drie keer zo hoog als het waterfall model, waarbij vooraf geprobeerd om alle eisen duidelijk te hebben, dan als men de agile methode toepast. Een van de populaire ontwikkel methode is Scrum. Binnen scrum worden er sprints (iteratie) georganiseerd, waarbij de duur van sprint één tot vier weken duurt, waarbij twee weken het meest toegepast wordt. Dit wil uiteraard niet zeggen dat er iedere twee weken een nieuwe software versie uitgebracht moet worden.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Idee afwijkend bedrag incasso melden?

Ongelezen bericht door renewouters »

alfatrion schreef:De doorlooptijd van ontwikkeling van software ligt tenminste drie keer zo hoog als het waterfall model, waarbij vooraf geprobeerd om alle eisen duidelijk te hebben, dan als men de agile methode toepast. Een van de populaire ontwikkel methode is Scrum. Binnen scrum worden er sprints (iteratie) georganiseerd, waarbij de duur van sprint één tot vier weken duurt, waarbij twee weken het meest toegepast wordt. Dit wil uiteraard niet zeggen dat er iedere twee weken een nieuwe software versie uitgebracht moet worden.
Maar het kost nog steeds geld. En dan is weer de vraag of er een business case voor een feature als dit te maken is. Het levert de bank waarschijnlijk geen klant extra op, en de meeste klanten zullen er niet voor willen betalen. Waarom zou je dan toch gaan investeren?

Dirkie
Berichten: 2932
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Idee afwijkend bedrag incasso melden?

Ongelezen bericht door Dirkie »

scontra schreef:
liefdeisdeweg schreef:Van mijn bank ASN ontvang ik emails dat er vooraf een incasso gaat plaatsvinden. Bijvoorbeeld mijn hypotheek van 590 euro.
Denkelijk krijgt u een e.mail als er een incasso gepland staat, met de daarbij behorende gegevens.
Een dergelijke melding vooraf voorkomt een hoop gedoe achteraf.
Het is makkelijker om vooraf een correctie aan te brengen dan achteraf.
Als het periodieke afschrijvingen zijn, waarvoor u een machtiging heeft afgegeven dan lijkt mij dit inderdaad overbodig en mogelijk kan deze berichtgeving gewoon gestopt worden.
In plaats van gedoe achteraf (wat eigenlijk alleen bestaat uit het terugdraaien van de incasso wat een paar muiskliks is) krijg je dus gedoe vooraf. Want je krijgt het bericht pas van je bank als die de incasso ontvangen heeft waar je zelf een machtiging voor gegeven hebt. Dus de bank kan het niet meer stoppen en het bedrijf waar de incasso voor is kan ook niets meer doen. Dus feitelijk heb je niets aan een dergelijk bericht.

Gesloten