LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Terugbetaling risico-opslag Florius / Direktbank mogelijk?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Bosmannetje
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 feb 2018 11:54

Terugbetaling risico-opslag Florius / Direktbank mogelijk?

Ongelezen bericht door Bosmannetje »

Is er iemand die ervaring heeft in het terugvragen van ten onrechte in rekening gebrachte risico-opslag bij Direktbank/Florius ?
Uit eigen beweging heb ik vorige maand een WOZ-verklaring naar de bank opgestuurd en zonder problemen en verdere vragen werd mijn risico-opslag op O gezet. Ik vermoed dat over eerdere jaren ook ten onrechte risico-opslag in rekening is gebracht.

Moneyman
Berichten: 30095
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Terugbetaling risico-opslag Florius / Direktbank mogelijk?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Bosmannetje schreef:Is er iemand die ervaring heeft in het terugvragen van ten onrechte in rekening gebrachte risico-opslag bij Direktbank/Florius ?
Uit eigen beweging heb ik vorige maand een WOZ-verklaring naar de bank opgestuurd en zonder problemen en verdere vragen werd mijn risico-opslag op O gezet. Ik vermoed dat over eerdere jaren ook ten onrechte risico-opslag in rekening is gebracht.
Als je nooit eerder aangetoond hebt dat de waarde inmiddels hoog genoeg is, waarom zou die opslag dan onterecht zijn?

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Terugbetaling risico-opslag Florius / Direktbank mogelijk?

Ongelezen bericht door CB »

Daarbij is bij mij de WOZ waarde de afgelopen jaren gestegen. Bij jou is dat neem ik aan ook gebeurt.

Bosmannetje
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 feb 2018 11:54

Re: Terugbetaling risico-opslag Florius / Direktbank mogelijk?

Ongelezen bericht door Bosmannetje »

Klopt, maar dat maakt het risicopercentage alleen nog lager. Dit lag al onder de 50%.

Moneyman
Berichten: 30095
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Terugbetaling risico-opslag Florius / Direktbank mogelijk?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Bosmannetje schreef:Klopt, maar dat maakt het risicopercentage alleen nog lager. Dit lag al onder de 50%.
Dan ben je dis blijkbaar rijkelijk laat in actie gekomen.

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Terugbetaling risico-opslag Florius / Direktbank mogelijk?

Ongelezen bericht door 16again »

Hoort de bank niet zelf die opslag te verlagen, zodra voldoende afgelost is? Dat maakt dat TS niet de enige is die "rijkelijk laat" is.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Terugbetaling risico-opslag Florius / Direktbank mogelijk?

Ongelezen bericht door kweenie »

De bank weet niet zomaar van iedere woning de WOZ waarde. Op basis van alleen de overgebleven schuld is dus niet te bruisheen wat de verhouding tussen schuld en woningwaarde is.

(Nog los van het formele punt dat in de voorwaarden waarschijnlijk zal staan dat verlaging alleen op verzoek van de eigenaar en niet met terugwerkende kracht gebeurt)

Moneyman
Berichten: 30095
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Terugbetaling risico-opslag Florius / Direktbank mogelijk?

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:Hoort de bank niet zelf die opslag te verlagen, zodra voldoende afgelost is? Dat maakt dat TS niet de enige is die "rijkelijk laat" is.
Nee. Enerzijds omdat de bank geen continu inzicht in de benodigde gegevens heeft, en anderzijds omdat het (als de optie überhaupt al in het contract is opgenomen) een actie zijdens de huiseigenaar is. De bank heeft hierin geen rol.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Terugbetaling risico-opslag Florius / Direktbank mogelijk?

Ongelezen bericht door arvandongen »

16again schreef:Hoort de bank niet zelf die opslag te verlagen, zodra voldoende afgelost is? Dat maakt dat TS niet de enige is die "rijkelijk laat" is.
De bank heeft er geen baat bij om uit zichzelf het risicoprofiel te verlagen. Ze zullen er dus geen energie in steken tenzij de klant er om vraagt. Je kan je hierbij afvragen of de bank niet klantvriendelijker zou moeten zijn. Echter zolang alle banken vergelijkbaar handelen is overstappen zinloos en is er geen effectieve manier de banken ertoe te bewegen de risico-opslag automatisch aan te passen.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Terugbetaling risico-opslag Florius / Direktbank mogelijk?

Ongelezen bericht door arvandongen »

Bosmannetje schreef:Is er iemand die ervaring heeft in het terugvragen van ten onrechte in rekening gebrachte risico-opslag bij Direktbank/Florius ?
Uit eigen beweging heb ik vorige maand een WOZ-verklaring naar de bank opgestuurd en zonder problemen en verdere vragen werd mijn risico-opslag op O gezet. Ik vermoed dat over eerdere jaren ook ten onrechte risico-opslag in rekening is gebracht.
Ik zou zeggen: Stuur de WOZ verklaringen van de eerdere 5 jaren ook op en kijk wat er gebeurt.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Terugbetaling risico-opslag Florius / Direktbank mogelijk?

Ongelezen bericht door renewouters »

arvandongen schreef:
Bosmannetje schreef:Is er iemand die ervaring heeft in het terugvragen van ten onrechte in rekening gebrachte risico-opslag bij Direktbank/Florius ?
Uit eigen beweging heb ik vorige maand een WOZ-verklaring naar de bank opgestuurd en zonder problemen en verdere vragen werd mijn risico-opslag op O gezet. Ik vermoed dat over eerdere jaren ook ten onrechte risico-opslag in rekening is gebracht.
Ik zou zeggen: Stuur de WOZ verklaringen van de eerdere 5 jaren ook op en kijk wat er gebeurt.
Een WOZ waarde is niet per definitie de marktwaarde. Op basis van een WOZ rapport neemt een bank ook geen hypotheek op een onderpand. Daar hebben ze echt een taxatierapport voor nodig waar veel meer in staat dan in een WOZ rapport.

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Terugbetaling risico-opslag Florius / Direktbank mogelijk?

Ongelezen bericht door jonis »

renewouters schreef:
arvandongen schreef:
Bosmannetje schreef:Is er iemand die ervaring heeft in het terugvragen van ten onrechte in rekening gebrachte risico-opslag bij Direktbank/Florius ?
Uit eigen beweging heb ik vorige maand een WOZ-verklaring naar de bank opgestuurd en zonder problemen en verdere vragen werd mijn risico-opslag op O gezet. Ik vermoed dat over eerdere jaren ook ten onrechte risico-opslag in rekening is gebracht.
Ik zou zeggen: Stuur de WOZ verklaringen van de eerdere 5 jaren ook op en kijk wat er gebeurt.
Een WOZ waarde is niet per definitie de marktwaarde. Op basis van een WOZ rapport neemt een bank ook geen hypotheek op een onderpand. Daar hebben ze echt een taxatierapport voor nodig waar veel meer in staat dan in een WOZ rapport.
Voor bepaling risico-opslag zoals bedoeld in dit topic is een WOZ waarde overzicht voldoende.....ook bij Florius.

Overigens is VEH icm consumentenbond een proefproces begonnen tegen Delta Lloyd ivm boeterentes voor juli 2016

https://www.belegger.nl/Beursnieuws/ANP ... rente.aspx

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Terugbetaling risico-opslag Florius / Direktbank mogelijk?

Ongelezen bericht door arvandongen »

De WOZ verklaring was voldoende, zo blijkt uit de openingspost.
Als de bank dat voor de eerdere jaren zou afwijzen, dan geven ze daarvoor een reden op. Op basis van dat antwoord kan je aanvullende info aanleveren.
Laatst gewijzigd door arvandongen op 06 feb 2018 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 30095
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Terugbetaling risico-opslag Florius / Direktbank mogelijk?

Ongelezen bericht door Moneyman »

jonis schreef:Overigens is VEH icm consumentenbond een proefproces begonnen tegen Delta Lloyd ivm boeterentes voor juli 2016

https://www.belegger.nl/Beursnieuws/ANP ... rente.aspx
Volgens mij heeft dat niets met dit topic te maken.

Bosmannetje
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 feb 2018 11:54

Re: Terugbetaling risico-opslag Florius / Direktbank mogelijk?

Ongelezen bericht door Bosmannetje »

De actie van VEH gaat inderdaad over een ander onderwerp.

Ik heb nog van niemand een reactie gehad die ook met mijn situatie te maken had: op het moment van afsluiten van de hypotheek en ook later bij de tussentijdse aanpassing van mijn renteperiode, heeft de bank mij (verborgen) een risico-opslag in rekening gebracht, zonder daarover te communiceren. Gezien de risicoklasse van < 50 % over die gehele periode, had mij nooit een risico-opslag in rekening gebracht mogen worden.

Wie heeft hier ook mee te maken gehad ?

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Terugbetaling risico-opslag Florius / Direktbank mogelijk?

Ongelezen bericht door CB »

Bosmannetje schreef:De actie van VEH gaat inderdaad over een ander onderwerp.

Ik heb nog van niemand een reactie gehad die ook met mijn situatie te maken had: op het moment van afsluiten van de hypotheek en ook later bij de tussentijdse aanpassing van mijn renteperiode, heeft de bank mij (verborgen) een risico-opslag in rekening gebracht, zonder daarover te communiceren. Gezien de risicoklasse van < 50 % over die gehele periode, had mij nooit een risico-opslag in rekening gebracht mogen worden.

Wie heeft hier ook mee te maken gehad ?
Meestal wordt het verstrekkingspercentage, waarop de risico-opslag wordt bepaald, vermeld in de offerte die ondertekend moet worden. Tevens wordt hierover ook gesproken bij het adviesgesprek. Aangezien je aangeeft, dat al bij het afsluiten het verstrekkingspercentage < 50% was, verbaast het mij, dat je nu pas klaagt over een te hoge risico-opslag. Stond dit soms niet in je offerte?

Bosmannetje
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 feb 2018 11:54

Re: Terugbetaling risico-opslag Florius / Direktbank mogelijk?

Ongelezen bericht door Bosmannetje »

Dat klopt; van het afsluiten van de hypotheek ong. 12 jaar geleden heb ik geen offerte meer. Die hypotheek is toen afgesloten via De Hypotheker en daarin is mij niets verteld van een risico-opslag. Ik ben toen akkoord gegaan met de aangeboden rente. Ong. 3 jaar geleden heb ik tussentijds mijn rente aangepast; die offerte heb ik nog wel en daarin wordt in het geheel niet over rente-opslag gesproken. Die wijziging is geheel digitaal gegaan, rechtstreeks met de bank.
N.a.v. de uitzending van Radar heb ik eind vorig jaar navraag gedaan en kreeg ik van de bank te horen dat er bij die tussentijdse aanpassing 0,4 % rente-opslag was berekend. Zonder enig commentaar werd na opsturen van mijn WOZ-formulier direkt die opslag op 0 gezet.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Terugbetaling risico-opslag Florius / Direktbank mogelijk?

Ongelezen bericht door CB »

Nu we een idee hebben over de tijdspanne van jouw verhaal, wordt de zaak een stuk duidelijker. 12 jaar geleden (2006) zat de huizenmarkt aan zijn top. Dus dat je toen veel overwaarde had klinkt logisch. Toen kwam met de crisis de enorme waardedaling van de huizenmarkt. Dus toen je ongeveer 3 jaar geleden (2015) tussentijds je rente hebt aangepast, zaten we nog steeds in die dip en zal ook bij jou je risicoprofiel zijn toegenomen. De huizenmarkt is pas sinds anderhalf jaar aan het herstel begonnen en begint weer aardig in de buurt te komen van voor de crisis. Dus de laatste aanpassing lijkt mij een logisch gevolg van het herstel van de huizenmarkt in de afgelopen anderhalf jaar.

Bosmannetje
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 feb 2018 11:54

Re: Terugbetaling risico-opslag Florius / Direktbank mogelijk?

Ongelezen bericht door Bosmannetje »

Je verhaal klopt technisch, maar in mijn geval gelukkig niet. Overigens zat mijn woningwaarde in 2010 op zijn top.

Ik heb nog de WOZ-waardes v.a. 2010 in mijn bezit. Het verloop van oud naar nieuw in het percentage woningwaarde t.o.v. WOZ-waarde is resp. 32, 32, 33, 37, 42, 42 en 40 %. Je ziet het: een dieptepunt in 2014 maar zo goed als zeker bij de komende WOZ-waarde weer onder de 40 % en weer bijna terug op de oude top. In alle jaren bleef ik buiten de risico-opslag.

Ik zoek nog steeds iemand die in dezelfde situatie zit en ervaring hierin heeft en mij kan adviseren.

Bosmannetje
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 feb 2018 11:54

Re: Terugbetaling risico-opslag Florius / Direktbank mogelijk?

Ongelezen bericht door Bosmannetje »

Ik maakte een schrijffout: ik bedoelde hypotheekwaarde t.o.v. WOZ-waarde. De percentages kloppen wel.

Gesloten