LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
veroniek1955
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 feb 2007 09:32

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door veroniek1955 »

Ik ken de afspraak heel goed, lees de verdere reacties maar.

lucrecia
Berichten: 107
Lid geworden op: 03 dec 2006 02:42

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door lucrecia »

Had je dan het bedrag maar moeten pinnen, had je 2 centjes bespaard. Het word allemaal afgerond bij contante betaling.

cambrilenca
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 sep 2006 10:43

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door cambrilenca »

8) zorg dat je op 2 cent of 7 eindigt dan heb jij 2 cent winst

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door acjzr1 »

@SJZ,
Al staan er 98 bordjes (afgerond 100) dan nog moet men zich aan de afspraak houden en exacte contante betaling accepteren.
De consument heeft er niet voor gekozen om af te ronden,dat hebben de winkeliers zelf gedaan.Ik werk er in ieder geval niet aan mee. 8)

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door CB »


Geplaatst op 06 Feb 2007 19:48 door SJZ


--------------------------------------------------------------------------------

Het gaat mij niet om de 2 cent, maar het principe, en dat men gewoon de afspraken niet kent.

De afspraak die ook duidelijk in de winkels staat aangegeven is dat contante betalingen worden AFGEROND. Kennelijk begrijp jij de afspraak niet.
Dat klopt SJZ. Men mag afronden, als er niet gepast betaald kan worden. Indien je echter gepast kunt betalen, dan moeten ze het volgens de wet accepteren.

Kennelijk bij jij niet op de hoogte van deze wet.

magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door magel725 »

Wanneer je je om 2 cent druk kan maken is je leven wel heel erg oninteressant. Typisch Nederlands om erover te zeuren, maar waar gaat het over?! Echt een gebrek aan inzicht in prioriteiten en een teken van enorme zeurderigheid.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door SJZ »

De consument heeft er niet voor gekozen om af te ronden,dat hebben de winkeliers zelf gedaan.
Het staat jou dan ook vrij deze winkel voorbij te lopen.


Kennelijk bij jij niet op de hoogte van deze wet.
Klopt, en welke wet zou dat dan zijn (met vermelding van wetsartikel)?

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door CB »

Toch nog vrij snel gevonden op het internet:

Helaas geen wetsartikel gevonden, maar wel de ingangsdatum van de afrondingsregel.

SJZ je hebt gelijk.
Kan ik als klant wel blijven betalen met munten van 1 en 2 eurocent?
Ja, tenzij de winkelier vooraf duidelijk heeft aangegeven geen 1- en 2-eurocenten te accepteren. Het staat een winkelier namelijk vrij om zelf te bepalen met welke munten of biljetten er in de winkel wordt betaald.


Voor meer informatie ga naar onderstaande link

http://www.nvb.nl/index.php?p=11823

cygnum
Berichten: 90
Lid geworden op: 25 feb 2005 19:34

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door cygnum »

Dat er geen wetsartikel bij past klopt ook wel, want er is geen wet nodig die dit mogelijk maakt. Zie ook het volgende document: http://www.consumentenbond.nl/files/pdf ... et=nietlid

Verder zie ik het als volgt: contante betalingen mogen worden afgerond, maar hoe je dat betaalt, hangt af van welke munten/bankbiljetten de betreffende winkel accepteert. Als duidelijk is aangegeven dat ze 1 en 2 eurocenten weigeren, mag dat. Staat dat er niet, maar wel dat er afgerond wordt, dan zou een bedrag als 0,69 euro afgerekend moeten worden als 0,70. Dit kan dan wel met 1 en 2 centen betaald worden.

skn
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 mar 2007 21:08

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door skn »

Het is al een oude discussie,zie ik maar,ik wil de volgende tegenstelling wel even kwijt.
Men rond af om de 1 en 2 cents munten kwijt te raken,maar je mag er nog steeds wel mee betalen.
Help me eens om dat te rijmen,
Het is 1 euro en 18 cent,maar we ronden af dus dat wordt 1 euro twintig.
En ik betaal met een 1 euromunt,een 10 centmunt en 4 muntjes van 2 en 2 muntjes van 1 cent.
Ja,haha,we zijn op de goeie weg met zijn allen. :D :D :D :D

caballero
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 jan 2008 15:19

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door caballero »

over een paar jaar zullen wellicht ook de muntjes van 5 cent geweigerd worden

Pets Place Dokkum
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 jun 2009 01:08

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door Pets Place Dokkum »

Wij wijgeren de 1 en 2 cent
net als de 200 en 500 euro biljeten
dat zijn ook wetige betaal middelen
maar schijnbaar is het voor het eene wettige bataal middel normaal als het gewijgert word en het andere wettige betaal middel niet.......

1 cent is 0,3 cent waard

als ik als winkelier 100 centen naar de bank bren moet ik die in staafjes van 50 muntjees doen
anders wil de bank ze niet aan nemen
voor elk staafje muntgeld dat de bank aan neemt rekenen zij 35 cent "verwerkings kosten"

dus ik breng 100 cent naar de bank en krijg vervolgens 30 cent op mijn bankrekening bij geschreven

tegen dat verlies is er maar 1 optie
geen 1 en 2 centen meer aannemen

ik heb hier nog een emmer staan met 9,5 killo aan 1 en 2 centen
en ik gan geen kant op met die troep

een "wettig betaal middel' is een mooie term
maar betekend niet dat ik ook verplicht ben het te moetten aan nemen
pinnen is ook een wettig betaal middel
maar dat betekent niet dat elke winkelier verplicht is een pin apataat te moetten aanschaffen
net als de crediet kaart vvv bonnen check enz enz

alles leuk en aardig maar om een munt voor 100% waarde te moeten aan nemen en vervolgens maar 30% ven die waarde te mogen ontvangen is niet te doen
daar kan ik het licht in de winkel niet eens van laten branden

Fabel
Berichten: 211
Lid geworden op: 11 nov 2006 14:45

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door Fabel »

ik hoop dat uw briefje op de deur m.b.t. welke betaalmiddelen u accepteert goed leesbaar is.

Sjors_B
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 jun 2005 20:45

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door Sjors_B »

Ik heb bij de super de boer al eens een kar met boodschappen laten staan bij de kassa omdat ze het vertikten om 100 euro aan te nemen.

En als ik nou voor 5 euro in de kar had kan ik me er iets bij voorstellen.
Ik had voor 135 euro in de kar zitten. De juffie achter de kassa en haar chef hielden een heel verhaal over waarom, op mijn vraag hoevel valse ze dan al gehad hadden was het antwoord 0.
Ik ben vertrokken en nog gezegd dat ze dit soort regels bij de ingang van de winkel moeten plaatsen en niet aan de kassa. Eigen schuld dikke bult.

Daarna probleemloos bij de appie een kar vol gehaald.

A.Warnaar
Berichten: 253
Lid geworden op: 08 feb 2009 13:45

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door A.Warnaar »

ze hebben toch zo'n apparaat waar ze kunnen checken of het vals of echt is. Wat een onzin.

Jan1
Berichten: 772
Lid geworden op: 15 nov 2003 19:16

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door Jan1 »

Fabel


Geplaatst op 28 Jun 2009 08:37 door Fabel
ik hoop dat uw briefje op de deur m.b.t. welke betaalmiddelen u accepteert goed leesbaar is.
Naar boven

Dat is vrijwel zeker voor niet Friezen ook onleesbaar.

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door Wim2007 »

als ik als winkelier 100 centen naar de bank bren moet ik die in staafjes van 50 muntjees doenanders wil de bank ze niet aan nemen
voor elk staafje muntgeld dat de bank aan neemt rekenen zij 35 cent "verwerkings kosten"
Kortom: schaf de afrondingsregel af en geef de klant gewoon terug waar hij recht op heeft. In dat geval blijft men ook niet zitten met die losse centen. Een van de redenen waarom ik steeds minder vaak m'n boodschappen haal in Nederland is de afrondingsregel. In Duitsland kent men geen afrondingsregels en krijg ik gewoon wel het wisselgeld waar ik recht op heb.

Pets Place Dokkum
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 jun 2009 01:08

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door Pets Place Dokkum »

hier in dokkum is er nog maar 1 winkel die met 1 en 2 cennten werkt
en dat is de aldi
als ik hier mijn klanten 1 en 2 centjes terug geef willenn zij ze ook niet aannemen
nienamd wil die rommel meer in de portemonee
als een klant ze mag wijgeren dan mag ik als winkelier dat toch ook ?
of ben ik nu gek ?

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door Wim2007 »

ials een klant ze mag wijgeren dan mag ik als winkelier dat toch ook ?
of ben ik nu gek ?
Waarom zou u dan eigenlijk nog wisselgeld geven? Wat heeft het dan nog voor zin dat een winkel de artikelen voorziet van een prijs wanneer de winkelier zelf bepaalt wat hij teruggeeft aan wisselgeld? Het is opvallend dat wanneer een klant met de pinpas betaalt, winkeliers er geen enkel probleem mee hebben om de 2 cent extra wel te accepteren. Volgens mij is door deze opmerking een sterk argument gegeven om alleen nog maar inkopen te doen bij de Aldi en in het buitenland.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door CB »

Geplaatst op 02 Jul 2009 01:10 door Pets Place Dokkum


--------------------------------------------------------------------------------

als ik hier mijn klanten 1 en 2 centjes terug geef willenn zij ze ook niet aannemen
En waarom denk je dat de klant ze weigerd? Omdat jullie winkeliers ze niet accepteren. Wat moeten wij er dan nog mee. Draai de zaak dus niet om wil je.

Gesloten