LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Extreme kosten Beleggingspolis NAT.NL

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Ricard

Extreme kosten Beleggingspolis NAT.NL

Ongelezen bericht door Ricard »

In 1993 heb mij een beleggingspolis van Nationale Nederlanden afgesloten. Dit zou een spaarpotje voor later moeten zijn (30 jr looptijd).
Deze polis, "Effect sparen", is gekoppeld aan een z.g. levensverzekering. Dit houd niet meer in dat de betaalde premies bij
overlijden worden terug betaald.
Na jaren lang hieraan betaald kreeg ik na diverse telefoontjes eindelijk een overzicht van NL. De verwachting was hoog, omdat ik in de beurs-hoogtij dagen instapte. Groot was de schrik echter toen bleek dat de opgebouwde waarde veel minder was dan ik ooit ingelegd had, alhoewel de fondsen behoorlijk waren gestegen.
Na veel aandringen kreeg ik een schriftelijke verklaring hiervoor.
De kosten die de eerste 10 jaar worden ingehouden bedragen ca.
50 % !!!!
Na 10 jaar bedraagt dit ca. 15 % !!!!
Deze kosten zijn totaal niet te rechtvaardigen voor het beheer en aankoop-verkoop van aandelen. Ook niet voor de summiere "levensverzekering".
Probeer bovendien met deze kosten maar eens om een rendement te halen. De eerste 10 jaar zal, alleen al om quit te spelen, het rendement
op de aandelen ca. 106 % op jaarbasis moeten zijn, met inflatiecorrectie.
Na 10 jaar zal dit ca. 22% moeten zijn. EN DAN HEB JE NOG NIETS VERDIEND !
Ik ben niet zo'n rekenwonder, maar het gemiddeld rendement moet dan over de hele looptijd volgens mij 45-50 % bedragen, alleen al om je inleg terug te krijgen.
Duidelijk dat deze polis een sterk staaltje oplichterij/zakkenvullerij is.
Afkopen gaat wel, maar tegen niet vooraf te noemen kosten (of ze die al niet genoeg hebben gehad).
Het klachteninstituut kan weinig voor mij doen.
Wie heeft er ook ervaring met dit soort schandalige en misleidende polissen ?
En is dit soort oplichterspraktijken nou echt niet aan te pakken ?

:cry:

Greetje

Re: Extreme kosten Beleggingspolis NAT.NL

Ongelezen bericht door Greetje »

We zijn net als jij eens gaan informeren naar ons saldo, omdat we nooit een overzicht of iets kregen. Het geld van de spaarloonregeling werd daar zogenaamd belegd. na heel veel telefoontjes en brieven zijn we nog niet veel wijzer. We weten alleen dat we ook niets gespaard hebben.en er ook op toegelegd hebben. De tussenpersoon die ons het aanbevolen had wilde ons ook niet helpen. we begrijpen nu waarom.. hij heeft zijn geld binnen. ik begrijp niet dat zulke dingen zomaar kunnen je moet toch zeker ieder jaar een overzicht krijgen? volgens mij zijn er nog heel veel mensen die maar betalen en denken dat ze sparen terwijl je gewoon geplukt wordt. Jammer.. je kan gewoon niets of niemand vertrouwen dat blijkt wel.

Gast

Re: Extreme kosten Beleggingspolis NAT.NL

Ongelezen bericht door Gast »

Ik heb al 3 jaar een beleggingsverzekering bij NN. Na 3 jaar was ik benieuwd wat de opgebouwde waarde was. Dat viel mij niet tegen maar NN had mij beloofd dat ik het jaarlijks zou ontvangen. Ik heb er zelf om moeten vragen!! Daarnaast vind ik de service van NN ontzettend slecht. Het duurt maanden voordat je antwoord krijgt en dan is het antwoord meestal "wij kunnen u niet verder helpen u moet contact opnemen met de afdeling hypotheken"

Ricor

Re: Extreme kosten Beleggingspolis NAT.NL

Ongelezen bericht door Ricor »

Hallo Greetje en gast,

Sorry voor mijn late reactie.
Ook uit jullie ervaringen blijkt maar weer dat je je centjes beter gewoon op de bank kunt zetten.
Ik ben ook vele malen benaderd met het verzoek om mijn spaarloon te gebruiken voor een of andere polis. Ze spiegelen dan een enorm rendement voor. Let op, hierin zit ook het rendement dat je sowieso op een spaarloonregeling hebt, nl dat je een deel van je brutoloon netto spaart. Ik heb offertes gezien en ze komen allemaal op 1 ding neer: ze willen meeprofiteren van jouw voordeel !!! :evil:

NN staat bekend om hun zeer gebrekkige informatieverstrekking. Zou ik ook doen als je iets te verbergen hebt.
Ik heb inmiddels een advocaat benaderd.
Deze bevestigd dat deze polissen eigenlijk zinloos zijn vanwege de extreme kosten, maar voegt er tegelijkertijd aan toe dat er helaas moeilijk iets aan te doen valt.

Ik heb inmiddels ruime ervaringen met dergelijke produkten op gedaan en kan een welgemeend advies geven: ABSOLUUT NIET DOEN !!!
Zet je spaarcenten op de bank en laat je spaarloon lekker staan, je hebt hier sowieso al een heel aardig rendement op.
Wil je wat meer met je spaargeld en ben je niet bang om wat risico te lopen, koop dan zelf aandelenfondsen via de postbank of een anderen bank. De kosten zijn in ieder geval klein en je blijft vrij beschikken over je geld.
Bovendien heb je vele malen meer kans op een gunstig rendement.

Ricard

Re: Extreme kosten Beleggingspolis NAT.NL

Ongelezen bericht door Ricard »

Sorry, gebruikersnaam hierboven moet Ricard zijn :oops:

Heereveld
Berichten: 23
Lid geworden op: 20 mei 2005 19:08

Re: Extreme kosten Beleggingspolis NAT.NL

Ongelezen bericht door Heereveld »

Richard, ook ik heb zo'n vehicel, een flexibel verzekerd belegenpolis bij NN. Sinds begin 96. Eenzelfde verhaal, momentele waarde slechts de helft van de inleg tot nu toe. Overigens, de huidige waarde, zie ik pas sinds 2 jaar op het overzicht staan. Daarvoor alleen "rare" en wilde berekeningen met "historische" en afgeslagen rendementen. Ook ik voel me genomen, maar vrees dat we weinig kunnen doen. Ahoewel, een stukje verderop in dit forum is de discussie over spaarbeleg en sprintplan van Aegon goed losgebarsten. En dergelijke constructies zijn gelijk aan wat wij hebben. Ik vrees eigenlijk dat alle mensen die een kapitaalverzekering/lijfrenteconstructie met een open eindkapitaal een probleem hebben. Een prangende vraag nog echter; waar heb jij de precieze (jaarlijkse of maandelijkse kosten) kunnen achterhalen ?
En ten tweede, wat doen we nu ? Premievrij maken (en minimaal 15 jaar uitzitten) of afkopen ? En als je afkoopt, krijg je dan nog een belastingsaanslag omdat je voor de 15 jaar van deze vermogensverdwijner verlost wil zijn ? Nb. lees evt. ook mijn stukje onder lijfrenten. Er is op dit forum een wereld voor mij open gegaan. Ik vrees alleen dat vele mensen het nog niet weten. Die horen iets van "Spaarbeleg" en "Legiolease" en denken: "gelukkig, ik zit niet bij die club". Nee, maar je speelt wel in dezelfde divisie. Kijk maar eens goed je rendement na, dat komt echt alleen niet door een gedaalde beurs.

Gast

Re: Extreme kosten Beleggingspolis NAT.NL

Ongelezen bericht door Gast »

Er is inmiddels een woud van stichtingen en consumentenorganisaties. Zie voor links op:

http://www.geldwijs.nl
http://www.koersplandewegkwijt.nl

Mogelijk is er al een stichting of organisatie die strijdt tegen 1 of meerdere genoemde partijen. Bestaat die nog niet, dan kun je een stichting oprichten als je genoeg gedupeerden kunt vinden. Met die stichting ga je in onderhandeling met NN om de kosten terug te vorderen. En anders een collectieve rechtszaak.

Heereveld
Berichten: 23
Lid geworden op: 20 mei 2005 19:08

Re: Extreme kosten Beleggingspolis NAT.NL

Ongelezen bericht door Heereveld »

Bedankt Gast :wink: !!! Zeker op koersplan de wegkwijt heb ik zeer veel informatie gevonden. Heb me daar uiteindelijk ook maar aangemeld en ben in het Forum aldaar maar een discussie opgestart : "En de andere van het dievengilde" ?" Mogelijk zijn er meer mensen wakker aan het worden ! En roep het van de daken, schreeuw het van de toren......mensen, kijk uit daadwerkelijk ingelegde premie na. (of laat deze nakijken). Ik vrees dat U versteld zult staan. Misschien schrikt U wel zo, dat U er aan overlijdt. Maar dat levert Uw nabestaanden dan tenminste nog wel het meest op, en draait U (postuum) Uw verzekeraar nog een (klein) pootje uit :lol: .

Gesloten