LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] vals geld uit de geldautomaat !?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
geen valsemunter
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 jun 2005 00:55

Re: vals geld uit de geldautomaat !?

Ongelezen bericht door geen valsemunter »

Beste HvdB,

Bijdeze wil ik je van Harte uitnodigen om jouw talent met ons te delen.

Kennelijk beschik jij als een van de weinige onder ons over de gave om met het blote oog een veiligheids scan uit de voeren waar het MKB duizenden en duizenden euros voor uit geeft aan uv lampen. Gefeliciteerd! U moet een gelukkig mens zijn met deze zegen.
Wellicht kunt u mijn vrienden van de ING bank ook eens leren hoe dit in zijn werk gaat? Ik, die al jaren met contant geld werk ben dit kunstje ook nog niet machtig dus leg mij het maar eens uit dan.

HvdB
Berichten: 1097
Lid geworden op: 25 aug 2004 17:58

Re: vals geld uit de geldautomaat !?

Ongelezen bericht door HvdB »

Een hamburgerrestaurantmedewerker kreeg het wel voor elkaar en jij niet?

Had jij de biljetten tegen het licht gehouden? Blijkbaar niet want een watermerk is niet na te maken.

geen valsemunter
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 jun 2005 00:55

Re: vals geld uit de geldautomaat !?

Ongelezen bericht door geen valsemunter »

De hamburgerrestaurantmedewerker had 1 van de honderden door zijn werkgever noodzakelijkerwijs aangeschafte UV LAMPEN tot zijn beschikking.
Ik zou je willen uitnodigen om eens te gaan kijken bij een willekeurige geld automaat en tellen hoeveel mensen hun pas opgenomen geld eerst even tegen het licht houden.
Overigens had dit biljet de juiste kleur, papierkwaliteit, draad én watermerk.
Slechts met behulp van de eerder genoemde uv lamp bleek er een echtheidskenmerk te ontbreken.
Ik verzeker u dit: De lieden die zelf eurobiljetten produceren doen dit niet bij oma op zolder op een vrije zaterdag ochtend. Er wordt flink geinvesteerd in matriaal en apparatuur om deze vervalsingen te maken. Ze zijn voor de klant moeilijk van echt te onderscheiden, tenzij hij of zij daar een uitgesproken talent voor heeft.
Of een uv lamp natuurlijk.
Maar zeg nou eens eerlijk, hoeveel mensen kent u die altijd een uv lamp bij zich hebben?

HvdB
Berichten: 1097
Lid geworden op: 25 aug 2004 17:58

Re: vals geld uit de geldautomaat !?

Ongelezen bericht door HvdB »

Het feit blijft dat je vals geld uit hebt proberen te geven. Dat mag niet.
Iedere burger wordt geacht de wet te kennen en jij dus ook.


Overigens had dit biljet de juiste kleur, papierkwaliteit, draad én watermerk.
Slechts met behulp van de eerder genoemde uv lamp bleek er een echtheidskenmerk te ontbreken.

Ik geloof hier geen drol van!

geen valsemunter
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 jun 2005 00:55

Re: vals geld uit de geldautomaat !?

Ongelezen bericht door geen valsemunter »

Werkt u toevallig bij de ING bank?
Ik zal het nog zwaar krijgen om dit onwaarschijnlijke verhaal aannemelijk te maken morgen.
De politie agent vond overigens ook dat het biljet nauwlijks van echt te onderscheiden was en wilde maar met moeite aannemen dat ik het zojuist uit de geldautomaat gepint had.
Wordt vervolgd.

zonnetje2
Berichten: 253
Lid geworden op: 20 apr 2005 00:08

Re: vals geld uit de geldautomaat !?

Ongelezen bericht door zonnetje2 »

Hallo geen valsemunter,
Nog even terug bij af, heb je geen bon van het gepinde bedrag, daarop staat nml. het tijdstip waarop je gepind hebt en maakt je bewijs een stuk aannemelijker.

Gast

Re: vals geld uit de geldautomaat !?

Ongelezen bericht door Gast »

Dan heb je nog geen bewijs,want wie zegt dat je die 20 euro al niet eerder bij je had?

Harry Steenhoven
Berichten: 48
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:25

Re: vals geld uit de geldautomaat !?

Ongelezen bericht door Harry Steenhoven »

"geen valsemunter" probeert zich er tussenuit te draaien.
Ik denk dat hij op de hoogte was van dit geld.
Laatst gewijzigd door Harry Steenhoven op 13 jun 2005 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Harry Steenhoven
Berichten: 48
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:25

Re: vals geld uit de geldautomaat !?

Ongelezen bericht door Harry Steenhoven »

Ter kennisneming!!!
PvdA-Kamerlid Van Oven vindt dat in ieder geval de door minister Korthals voorgestelde strafverhoging voor een lichte vorm van valsemunterij aan de lage kant is. Als het aan de VVD-bewindsman ligt kan iemand een celstraf van maximaal een jaar oplopen als hij er straks achterkomt dat hij vals eurogeld in de portemonnee heeft zitten en dat vervolgens toch bewust uitgeeft. Nu ligt de grens bij drie maanden.

De PvdA stelt voor om dit te verhogen naar vier jaar. "Op die manier komt die straf meer overeen met andere vormen van valsemunterij waar ook een maximum van vier jaar op staat", aldus Van Oven.
Je draait gewoon de bak in.

JH
Berichten: 2919
Lid geworden op: 30 aug 2003 14:37

Re: vals geld uit de geldautomaat !?

Ongelezen bericht door JH »

Geplaatst op 12 Jun 2005 22:36 door HvdB


--------------------------------------------------------------------------------

Wat een klinklare onzin zeg. Zelfs zonder UV lamp kan je gemakkelijk echt geld van vals geld onderscheiden.
Als je geld uit de pinautomaat van de bank haalt mag je aannemen dat er al een screening door de bankinstelling heeft plaatsgevonden. Juist de bank behoort authentieke biljetten in de automaat te plaatsen.

Lya
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 jun 2005 13:43

Re: vals geld uit de geldautomaat !?

Ongelezen bericht door Lya »

Er staat een straf op het uitgeven/bewust bezitten van vals geld. Dat is waar. Een bank kan soms niet alle biljetten controleren m.b.v. een uv lamp, en kan verschillen tussen echte en valse biljetten soms niet met blote oog zien. Dat is ook waar. Maar hoe kan de bank (én de regelgeving) van de consument verwachten dat die dat wel kan? In andere woorden, als klant ben je gewoon altijd de l*l. De biljetten die de bank zélf accepteert van klanten dienen gecontroleerd te worden. Als er 'geen tijd' is dat te doen m.b.v. een uv lamp, en er eindigen tóch valse biljetten in pin automaten, moet dat betekenen dat de medewerkers van de bank de valse biljetten ook niet opmerken zonder controle met dure apparaten. Dit gooit meteen het argument omver dat klanten het zelf moeten kunnen zien bij het pinnen. Als de bank niet kan garanderen dat alle biljetten in hun automaten echt zijn, moeten ze maar uv lampen boven het opnamevak plaatsten zodat de klant dat zelf kan doen. Wat dat betreft weet ik niet wat duurder is, zelf de tijd (en misschien zelfs extra medewerkers) nemen, of nieuwe pin automaten plaatsen. Als vals geld werkelijk zo gemakkelijk gedetecteerd zou kunnen worden als sommigen beweren, waarom zouden diegenen dan denken dat er zoveel geld wordt gestoken in uv lampen bij praktisch elke winkel die je tegenkomt? In andere woorden, de verantwoordelijkheid voor het uitgeven van valse biljetten wordt onterecht bij de consument gelegd. Gewoon treurig!

berendjan
Berichten: 469
Lid geworden op: 25 jul 2004 17:58

Re: vals geld uit de geldautomaat !?

Ongelezen bericht door berendjan »

Regels zijn niet gemaakt om de braven die ongelukkigerwijs een keertje over de schreef gaan een oor aan te naaien maar omdat er nu eenmaal hele massa's zijn die bewust geregeld over de schreef gaan te kunnen sanctioneren. Maar een regel en wet geldt wel voor iedereen. Voor de brave burger die onbewust of ongewild in de fout gaat net zo goed als voor diegene die altijd te hard of door het rode stoplicht of met alcohol op rijdt etc. enz. De enige die daar nuance in kan aanbrengen is de rechter die over de omvang van de sanctie moet beslissen. Die zal vaak de brave burger minder streng straffen dan de recedivist. Zo is dat ook met zwart geld. Wij lopen allemaal het risico met vals geld te worden geconfronteerd. Zeker met biljetten van 10 of 20 euro. Als ik al in de supermarkt betaal met die waardes wordt meestal niet gecontroleerd of het biljet wellicht vals zou kunnen zijn. Net als in de horeca. Daar heb ik persoonlijk nog nooit meegemaakt dat 10 of 20 euro biljetten worden gecontroleerd. Als daar valse biljetten tussen zitten komen die gewoon in de kassala. En van daaruit weer of bij de klant die wisselgeld terugkrijgt of bij de bank als het daar gestort wordt. Diegene die bij de bank geld gaat storten en daar zit vals geld bij krijgt, als dat ontdekt wordt, dat vals geld ook niet vergoed.
Als je vals geld uit de muur haalt en bij de eerste betaling die je daar mee doet wordt dit ontdekt, heb je pech gehad. Ook al ben je goudeerlijk, dan nog wordt geen verschil gemaakt met de valsemunter die vervalst geld in kleine coupures in roulatie te brengen of probeert om te wisselen voor echt geld. Dat is gewoon dikke pech hebben, net als wanneer je met je wisselgeld een vals biljet terugkrijgt.
Trouwens de forumdeelnemer die eerst geld uit de muur gaat halen en dan daarmee bij de supermarkt gaat betalen: waarom doe je zo ingewikkeld. Je kunt bij de supermarkt ook pinnen. Nu hou je mensen twee keer op. Een keer bij de bank en de tweede keer aan de kassa.

L. Affûteur
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 jun 2005 23:59

Re: vals geld uit de geldautomaat !?

Ongelezen bericht door L. Affûteur »

Als je vals geld uit de muur haalt en bij de eerste betaling die je daar mee doet wordt dit ontdekt, heb je pech gehad. Ook al ben je goudeerlijk, dan nog wordt geen verschil gemaakt met de valsemunter die vervalst geld in kleine coupures in roulatie te brengen of probeert om te wisselen voor echt geld.
Ik denk dat er toch wel een degelijk verschil bestaat. Als je geld wisselt bij een bank, levert deze een dienst. Door het afgeven van valse biljetten zit er een gebrek aan de geleverde dienst. Door de bank ingebreke te stellen kun je een vergoeding vragen van de geleden schade. Je bonnetje heb je niet eens nodig om aan te tonen dat je het geld uit de muur gehaald hebt. Het staat keurig op je dagafschrift. Nu moet je gaan bewijzen dat het valse biljet uit dezelfde muur gekomen is. Beetje gecompliceerder maar ik mag toch aannemen dat in deze elektronische tijd de bank precies weet welke nummers aan wie geleverd zijn. En nu de hamvraag: wie moet het bewijs leveren. De oplossing zal zijn dit aan de rechter voor te leggen en te vragen de bewijslast bij de bank te leggen. Leuk proefproces voor de consumentenbond of trosradar. En nu nog een scherpe jurist, Berendjan mischien?

geen valsemunter
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 jun 2005 00:55

Re: vals geld uit de geldautomaat !?

Ongelezen bericht door geen valsemunter »

De banken kijken wel uit voordat ze toegeven dat ze fouten maken... Ik kan me nog goed herinneren dat er beweert werd dat PIN betalingen 100% fraude bestendig waren en met je credit kaart aankopen doen op internet ook. Natuurlijk is het van belang dat het volk de banken vertrouwt en is het vervelend als er beweert wordt dat het ook wel eens mis kan gaan. Maar ik pik het niet dat ik voor leugenaar wordt uitgemaakt of voor gek wordt versleten!
EN IK WIL MIJN GELD TERUG!!!

edmoor
Berichten: 316
Lid geworden op: 10 jul 2003 17:24

Re: vals geld uit de geldautomaat !?

Ongelezen bericht door edmoor »

Ik ben ook wel benieuwd naar het standpunt van de consumentenbond in deze.
Heb je je verhaal al aan hen voorgelegd?

berendjan
Berichten: 469
Lid geworden op: 25 jul 2004 17:58

Re: vals geld uit de geldautomaat !?

Ongelezen bericht door berendjan »

Als een bank geld wisselt is dat service van de bank. Tenzij zij daar geld voor vragen. Dan is het een dienst en dan gelden andere regels. De man of vrouw die jij op straat aanspreekt of die een munt in kleinere waarden wilt wisselen omdat je de parkeermeter moet bijvullen of een winkelkarretje moet pakken vraag je ook niet naar zijn gegevens voor het geval hij jou een verkeerde of een beschadigde munt geeft. Bij uitbetaling van geld wordt niet geregistreerd welke nummers de bankbiljetten hebben. Dat gebeurde vroeger niet toen je nog alleen aan de balie geld kon opnemen, dat gebeurt nu ook niet in de geldautomaat. Daar wordt alleen geregistreerd welke waarden worden uitgegeven zodat ook de automaat op een gegeven moment weet dat bepaalde waarden op zijn en die niet meer uitbetaald kunnen worden tot het vakje weer wordt bijgevuld. Je hebt dus, aan de hand van het pinstrookje of je rekeningafschrift alleen een bewijs waar je op welke dag en tijdstip welk bedrag hebt gepind. Noch op het strookje, noch op het rekeningafschrift staat echter uit welke waarden het gepinde bedrag bestaat. OP het moment waarop jij de bank ervan beticht, terecht maar ook onterecht, dat ze jou een of meerdere valse biljetten hebben uitbetaald moet jij bewijzen dat de bank die je beticht dit heeft gedaan. Want ook in dit geval geldt: wie eist, bewijst. Als misdadigers er uit zouden zien als in stripverhalen met een kale, vierkante kop met stoppelbaard en Zorromasker en een gestreepte trui met daarop een gevangennummer waren ze gemakkelijk herkenbaar. Helaas zien ze eer zo alleen in strips zo uit. En helaas moeten in deze maatschappij de goeden lijden onder de kwaden.

akkemie
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 jun 2005 16:45

Re: vals geld uit de geldautomaat !?

Ongelezen bericht door akkemie »

Vorig weekend is ons hetzelfde overkomen.
Mijn zoon gaat pinnen bij de rabo in Purmerend....zit er een vals briefje bij.
Die heeft ie meteen gebruikt bij een tankstation.
Is erg lullig, maar als je naar de bank gaat dan geloven ze je toch niet.
Is toch belachelijk voor woorden.... een bank die vals geld geeft en je doet er niks aan.

Ursulets
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:39

Re: vals geld uit de geldautomaat !?

Ongelezen bericht door Ursulets »

Interessant detail is het wel/niet "te goeder trouw" handelen van de persoon bij het uitgeven van het (naar later blijkt valse) bankbiljet.
Eenzelfde situatie komt naar voren als ik voor een aannemelijke prijs een fiets koop in een winkel die later gestolen blijkt te zijn. Hier kan ik dan ook niet voor vervolgd worden.
Aangezien ik van een bank redelijker wijs mag aannemen dat zij er ALLES aan doen om het in omloop brengen van vals geld door hun te voorkomen, is mijns inziens de bank in dit geval altijd fout omdat ik in dit geval te goeder trouw handel.
De bank moet dus het biljet vergoeden en een schadevergoeding uitkeren.

MacPush
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 jun 2005 19:43

Re: vals geld uit de geldautomaat !?

Ongelezen bericht door MacPush »

De bank controleerd niet al het geld, hoe druk of rustig het ook is. Al zouden zij dat wel doen, dan nog is er vals geld wat door hun controle komt. Ook de banken halen dus niet al het valse geld uit roulatie. Op het moment dat je vals geld uit de automaat haalt en het uit geeft, kun je hier niets mee. Je maakt je alleen strafbaar als je hier van op de hoogte bent op het moment van uitgeven. Het enige wat je kunt doen is hier melding van maken bij de bank. Mocht dat niet helpen, dan kan "De Nederlandsche Bank" je misschien verder helpen.

lurvi09
Berichten: 50
Lid geworden op: 14 jun 2005 21:23

Re: vals geld uit de geldautomaat !?

Ongelezen bericht door lurvi09 »

Als een bank geld wisselt is dat service van de bank. Tenzij zij daar geld voor vragen.
Aangezien ik geld betaal voor mijn betaalpas (en ik daar ook niets anders mee doe dan betalen en geldopnemen) ga ik er van uit dat de bank mij hier een dienst bewijst en geen service verleend. Bovendien moet je vals geld kunnen weigeren, ook dat kan bij een betaalautomaat niet. Je kunt hoogstens tijdens openingstijden naar het loket gaan, als dat er al is. In kleinere plaatsen is vaak alleen een automaat en niet eens een loket. Ik vind dat de bank hier de hand in eigen boezem zal moeten steken en de 20 euro aan de klant terug moet geven. Zijn zij immers niet degene die het valse geld aangeboden hebben?

Gesloten