LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vragen over Argenta Bank in de praktijk

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
svdmeer
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 jun 2006 13:25

Vragen over Argenta Bank in de praktijk

Ongelezen bericht door svdmeer »

In diverse topics staan lovende verhalen over Argenta.
Daarom enkele vragen.

- Krijg je gewone Nederlandse rekeningnummers voor zowel spaarrekening als betaalrekening?

- Hoe is de interface van internetbankieren? Vooral bij een betaalrekening is het van belang dat deze mogelijkheden biedt. Zit er een goede zoekfunctie in, om bijvoorbeeld alle afschrijvingen die door het waterleidingsbedrijf zijn gedaan op te vragen? (Postbank Internetbankieren biedt daarvoor namelijk wel fantastische mogelijkheden)

- Werkt internetbankieren goed met Mozilla/Firefox? Wat zijn de ervaringen van Linux/Unix gebruikers?

- In hoeverre blijf je na het afsluiten afhankelijk van de tussenpersoon? (waar ik niet zo gelukkig mee ben, heb onlangs de nodige moeite moeten doen om een verzekering op te zeggen die ik heb afgesloten via een tussenpersoon die inmiddels niet meer bestaat)

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Vragen over Argenta Bank in de praktijk

Ongelezen bericht door SJZ »

1. Ja, ja.

2. Je kan zoeken op bedrag, tegenrekening, bedrag, periode, budgetcode (die kun je per post zelf toevoegen aan een bedrag) of naam van de begunstigde

3. Geen idee

4. Na het afsluiten van de rekening heb je niks meer met die tussenpersoon te maken. Sterker nog: je kunt beter 1 rekening (betaalrekening) bij de tussenpersoon afsluiten, en pas als je die hebt binnen hetzelfde abonneenummer een tweede rekening (bv. spaarrekening) openen. Dan blijft het 1 abonnement, na inloggen krijg je dan al je rekeningen in 1 x op je scherm te zien.

De tussenpersoon is eigenlijk alleen nodig voor legitimatie bij het eerste contact. Daarna hoor je er nooit meer wat van en regel je alles zelf bij de bank.

stekel
Berichten: 298
Lid geworden op: 20 jun 2005 08:16

Re: Vragen over Argenta Bank in de praktijk

Ongelezen bericht door stekel »

Argenta werkt als een normale bank!

Sometimes
Berichten: 187
Lid geworden op: 24 apr 2006 14:59

Re: Vragen over Argenta Bank in de praktijk

Ongelezen bericht door Sometimes »

Ik gebruik alleen een spaarrekening van Argenta, en dat bevalt me prima. Nog geen enkel probleem gehad.

Moet eerlijk zeggen dat dit voor de meeste banken wel geldt waar ik een rekening heb.

Warrie
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 jun 2006 01:32

Re: Vragen over Argenta Bank in de praktijk

Ongelezen bericht door Warrie »

mijn ervaringen met argenta zijn ook goed. ik heb een spaar en betaal rekening (ben overgestapt van de postbank)

Zelf maak ik geen gebruik van de zoekfunctie maar exporteer de mutaties naar een excel bestand (net als bij de postbank) en dan kun je ze zelf in je boekhoud prog naar hartelust zoeken.

Je krijgt een nederlands nummer wat je bij iedereen kan achterlaten zonder poespas. bij de betaalrekening krijg je een pinpas met chipknip waar je overal kan pinnen en mee betalen.

Die tussenpersoon zie je nooit meer terug, de helpdesk is van argenta zelf.

per dag zie je hoeveel rente je hebt opgebouwd per rekening ook leuk ;)

svdmeer
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 jun 2006 13:25

Re: Vragen over Argenta Bank in de praktijk

Ongelezen bericht door svdmeer »

Nog een vraagje: Heel soms krijg ik nog wel eens een acceptgiro van een bedrijf. Kan ik die gewoon naar Argenta sturen of moet ik die overboeken via internetbankieren door de gegevens over te typen?

Xpert
Berichten: 463
Lid geworden op: 27 aug 2005 15:54

Re: Vragen over Argenta Bank in de praktijk

Ongelezen bericht door Xpert »

Bij Argenta gaat alles digitaal.

De gegevens op de accpetgiro kan je invoeren op de beschermde site van Argenta en je opdracht wordt automatisch verwerkt.

svdmeer
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 jun 2006 13:25

Re: Vragen over Argenta Bank in de praktijk

Ongelezen bericht door svdmeer »

Twee weken + 1 dag geleden op een vrijdagmiddag Argenta aangevraagd via een tussenpersoon. Onder andere aan de hand van positieve geluiden uit dit topic. Daarom nu ook mijn eigen ervaringen.

De eerste indrukken zijn positief en snel. Echter zonder enige marketing. Briefjes zijn gedrukt op simpel zwart/wit briefpapier, geen gelikte folders maar aan elkaar geniette A4-tjes. Dat zie je bij geen enkele bank meer. Dit zegt echter niets over de kwaliteit, want die bleek uitstekend te zijn.

Via tussenpersoon Argenta spaarrekening aangevraagd. Maandag kreeg ik het rekeningnummer gemaild met een wachtwoord. Ik kon echter niet inloggen. Later kwam ik er achter dat dit met een rekeningnummer niet gaat. Dinsdag kreeg ik het abonnementsnummer en kon ik inloggen.

Eerste inleg gedaan via tegenrekening bij ABN-AMRO. Ging twee dagen over heen, wat ik jammer vond omdat ik steeds lees dat het heel snel gaat. Gelijk betaalrekening met bankpas + 2e spaarekening aangevraagd. Dag daarna stonden de rekeningnummers al in de lijst. Die woensdag kreeg ik ook al het lijstje TAN-codes en mijn pincode. De dag daarop, donderdag kwam de bankpas al binnen! Zo snel heb ik het nog nooit gezien. Pincode was onduidelijk afgedrukt, een cijfer moet ik gokken uit drie mogelijkheden maar dat ging goed en het werkt prima.

Ik heb wat ge-experimenteerd met overmaken. Dat bleek na verloop van die eerste week ineens wel zo snel te gaan als iedereen beweert. Tussen Argenta-rekeningen gelijk de dag daarop, van Argenta naar ABN-AMRO en Postbank en andersom meestal ook. Ik heb het zelfs meegemaakt dat ik 's ochtends van ABN-AMRO een bedragje naar Argenta overboekte en 's middags stond het er op. ABN-AMRO is namelijk ook zeer snel en verwerkt opdrachten via internet gelijk in tegenstelling tot Argenta die het agendeert voor de volgende dag. Transacties van ABN-AMRO naar Argenta blijken dan ook zeer snel te verlopen.

Op het pinnen kwam ik enige beperkingen tegen. Saldo opvragen is op geen enkele pinautomaat mogelijk. Lastiger vind ik de beperking dat je slechts 1 keer per dag kunt pinnen bij een automaat van een Nederlandse (dus niet-Argenta) bank. In winkels pinnen kan echter wel onbeperkt. De helpdesk heeft dit bevestigd. Overigens zijn de mailtjes vragen die ik de helpdesk de afgelopen twee weken heb gestuurd steeds binnen 1 uur (!!) beantwoord.
De betaalrekening heeft ook als beperking dat je niet rood kunt staan. Volgens de helpdesk van Argenta is dit ook niet aan te vragen.

De internetbankieren website van Argenta werkt uitstekend. Ik maak veel gebruik van FreeBSD en ook onder dat systeem werkt het met de Gnome webbrowser (gebaseerd op Mozilla) gelijk uitstekend. Dat is goed nieuws voor de niet-Windows gebruikers, hoewel Argenta het officieel niet ondersteunt.

Conclusie: Zeer positief. Snel, alles kosteloos en de hoogste rente. Rente die je bij alle de meeste andere banken enkel kunt evenaren met spaarekeningen onder voorwaarden.

De beperkingen op de betaalpas maken dat ik voor de dagelijkse boodschappen mijn rekening bij ABN-AMRO blijf gebruiken, die geen beperkingen kent op gebied van pas-gebruik en heeft mogelijkheid om rood te staan mocht dit onverhoopt een keer noodzakelijk zijn. Bovendien biedt Argenta geen Credit Card en heb je een tegenrekening nodig voor Argenta.

Argenta heb ik aangevraagd om de Postbank te vervangen. En de Postbank is verslagen doordat Postbank vooral erg traag is en amper rente biedt. Maar Argenta biedt dusdanige kwaliteit dat ook het meeste spaargeld dat ik bij ABN-AMRO heb gestald naar Argenta gaat. Mocht je Argenta gaan gebruiken in combinatie met produkten van een andere bank, dan raad ik je een bank aan die ook snel is.

Kortom, uitstekend produkt op enkele kleine beperkingen na mbt. betaalrekening en bankpas.

Mensen die Argenta ook overwegen en zoekende in dit topic belanden, kunnen met deze info hun voordeel doen.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Vragen over Argenta Bank in de praktijk

Ongelezen bericht door SJZ »

Briefjes zijn gedrukt op simpel zwart/wit briefpapier, geen gelikte folders maar aan elkaar geniette A4-tjes.
Ja, dat hoort er een beetje bij. Tot nog niet zo heel lang geleden moesten de medewerkers bij Argenta zelfs nog koffiemuntjes kopen voor hun koffie. En dat gold óók voor de directie, ook die lui liepen met gekochte koffiemuntjes rond. Argenta is een beetje de Aldi onder de banken.

svdmeer
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 jun 2006 13:25

Re: Vragen over Argenta Bank in de praktijk

Ongelezen bericht door svdmeer »

@venantius: In de zin waarin ik dat schrijf heb ik het over Nederlandse geldautomaten.

Gesloten