LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] De halal hypotheek

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.

Wat vindt u van de halal hypotheek?

Ik ben moslim en vind het een goed initiatief
0
Geen stemmen
Ik ben moslim en ben er neutraal in
0
Geen stemmen
Ik ben moslim en vind het hypocriet. Het is gewoon rente!
2
8%
Ik ben geen moslim en vind het een goed initiatief
7
28%
Ik ben geen moslim en sta neutraal
0
Geen stemmen
Ik ben geen moslim en vind het onzin/hypocriet
16
64%
Geen mening/Iets anders
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 25

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

De halal hypotheek

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

In navolging van "islamic finance" is nu de "halal hypotheek" in opkomst. Een hypotheek waarbij het islamitisch verbod op heffen van rente omzeild wordt door financiele constructies waarbij de bank uiteindelijk toch een beloning krijgt voor het uitlenen van zijn geld. Zalm wil dit faciliteren door dit extra beetje aftrekbaar te maken. Wat vinden jullie van de halal hypotheek?

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: De halal hypotheek

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Ik vind het zowel onzin als hypocriet, want:

1. In feite betekent het dat er toch rente geheven wordt, dus dan kan je net zo goed een gewone hypotheek nemen. Substance over form, ook in de Koran en sharia!

2. Zij passen zich maar aan ons aan. Het is nu wel genoeg geweest. Straks willen ze ook nog in het Arabisch te woord gestaan worden.

3. Als je voor een geloof kiest dat er een dergelijke achterlijke economische ideeen op nahoudt, dan kan je of de regel geheel buiten beschouwing laten of je geloof laten vallen. Maar het omzeilen is onzin. We gaan toch ook geen imitatie varkensvlees op de markt brengen?

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: De halal hypotheek

Ongelezen bericht door SJZ »

Bij de Halal hypotheek betaal je ook gewoon rente, alleen mag je dat woord niet gebruiken. Dus hebben moslims met een halal hypotheek ook recht op fiscale tegemoetkomingen.

Dat de hele constructie zwaar hypocriet en onzinnig is, tja, dat doet fiscaal niet ter zake. Je mag ook giften geven aan (bijvoorbeeld) de kerk waar je lid van bent. Een andere belastingbetaler vindt het instituut kerk weer ouderwets en hypocriet. Tja, maar daar heeft de fiscus toch niks mee te maken?

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: De halal hypotheek

Ongelezen bericht door karr-2 »

Wij moeten ons niet aan de moslims aanpassen, het moet precies andersom zijn. Dit soort onzinnige zaken doe je maar in een islamitisch land, maar niet in Nederland. Als je dit toestaat, wat is dan de volgende stap?

bigjon
Berichten: 28
Lid geworden op: 15 nov 2004 17:05

Re: De halal hypotheek

Ongelezen bericht door bigjon »

Ik ben van mening dat je reactie erg kortzichtig is. De Halal hypotheek is een hypotheek die wereldwijd geaccepteerd is. Minister Zalm bekijkt enkel of hij het hier ook wil toestaan. De hypotheekvorm is niet enkel voor moslims toegestaan maar ook voor nietmoslims. Het is dus enkel een uitbreiding in de huidige hypotheekmarkt.

Je kan wel als een struisvogel je kop in het zand steken en denken dat de wereld niet veranderd, maar dat doe de wereld wel. 99% van de moslims in Nederland zijn hardwerkende mensen die ook hun stinkende best doen om wat te maken van hun leven hier. Als op deze manier ook voor hun een mogelijkheid bestaat een huis te kopen en zo nog meer te integreren in onze samenleving dan moet je dat toejuichen.

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: De halal hypotheek

Ongelezen bericht door karr-2 »

Ben ik met je eens, maar dan moeten ze wel willen integreren. En dat willen ze nou net niet, met dit soort zaken willen ze de wet aanpassen aan die van hen zodat het hier net zo gaat als willekeurig welk islamitisch land. En daar ben ik het niet mee eens.

bigjon
Berichten: 28
Lid geworden op: 15 nov 2004 17:05

Re: De halal hypotheek

Ongelezen bericht door bigjon »

Het niet willen integreren zal ongetwijveld voorkomen (en misschien wel meer dan ik door heb), echter door de negatieve beeldvorming die veel mensen hebben van de moslims word vergeten dat er naast de paar rotte appels heleboel mooie appels zijn onder de moslims.

Ik ben opgegroeid in een klein dorp met een woonwagenkamp, en als er eens een keer ruzie in de kroeg was en er werd gevochten dan werd daar even over gepraat. Echter als er een woonwagenbewoner bij betrokken was dan waren de verhalen over zo'n gevecht veel groter dan wat er echt gebeurd was. Enkel omdat er een negatieve beeldvorming bestond over het woonwagenkamp.

Zo gaat het in mijn beleving ook met de moslims. Ik zelf woon nu in een wijk waar erg veel moslims wonen, en ik kan niet anders zeggen dat het voornamelijk hard werkende mensen zijn die erg hun best doen wat van hun leven te maken in Nederland. Ze doen hun uiterste best te integreren, en om hun kinderen naar Nederlandse maatstaven op te laten groeien. Als ik dit vergelijk met een aantal Nederlandse gezinnen die enkel steun trekken en werkelijk helemaal niets doen de gehele dag dan vraag ik me af waarom die negatieve beeldvorming.

Ik ben heus niet blind voor de groep raddraaiers die het verpesten en dingen doen die absoluut niet kunnen. Maar zijn er niet genoeg Nederlanders die net zo erg zijn?

En om terug te komen op de Halal hypotheek, bekijk het maar van de andere kant dan. Dit betekent meer hypotheken, waardoor Nederlandse financiele instellingen meer omzet en winst kunnen draaien, en dus meer mensen in dienst kunnen nemen. Dus een win-win situatie voor iedereen toch?

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: De halal hypotheek

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

De islam bepaalt dat wisselkoersen, prijzen en de waarde van het geld aan Allah zijn om te bepalen. En aangezien rente invloed heeft op dat laatste is rente verboden in de islam. Deze achterlijke regel, in de Middeleeuwen ook door het christendom gehanteerd (verbod op "woeker"), heeft de economie van de gebieden die hieronder vielen geremd. Want ga maar na, wie wil er dan nog geld uitlenen? Als je je vrijwillig aan een dergelijke achterlijke regel houdt dan is het onzin om dat te omzeilen. Niet alleen dat, maar aan het eind heeft de bank toch een vergoeding gekregen voor het uitlenen of ter beschikking stellen van geld, rente dus. J

e kan de vergoeding camoufleren, je kan de rechtshandeling lening camoufleren, maar het komt op hetzelfde neer: rente.

En als de Almachtige Allah in de hemel daar in trapt dan is Allah dus blijkbaar niet almachtig. Sterker nog, dan zijn de bankiers een stuk slimmer dan Hij.

Het is hetzelfde als een moslim die een stuk varkensvlees in het suikerwater met gele kleurstof en vanillesmaak laat staan, het vervolgens bevriest doopt en dan ineens zegt dat het geen varkensvlees meer is maar een vanille-ijsje!

Om op de integratie terug te komen, ik geloof heus wel wat bigjon zegt. Maar dan zie ik niet in waarom we dan naar een schreeuwende minderheid binnen die groep moeten luisteren. Sterker nog, door die schreeuwende minderheid is het nu voor mijn partner moeilijker om naar NL te komen, terwijl ze niet eens uit Marokko of Turkije komt. Behalve deze schreeuwende minderheid heb ik ook meer dan genoeg van de illegale economische gelukszoekers die uit zwart Afrika, China en andere landen hier komen. Ze krijgen een generaal pardon waarna Verdonk zegt dat het nu toch echt genoeg is en de regels nog strenger maakt. Geen generaal pardon, en pak alsjeblieft de raddraaiers aan die hier al zitten in plaats van de grens botweg voor iedereen te sluiten!

bigjon
Berichten: 28
Lid geworden op: 15 nov 2004 17:05

Re: De halal hypotheek

Ongelezen bericht door bigjon »

Het is natuurlijk wel erg moeilijk discusieren met iemand die op voorhand een regel achterlijk te noemen. De regel is van oorsprong gebasseerd op het feit dat je geen winst mag maken (lees rente mag vragen) aan mensen van je eigen volk. Toegegeven het is discutabel dat ze er geen moeite mee hadden om rente te vragen aan een ander volk.

Aangezien over de gehele wereld Halal financing al een normaal geaccepteerd iets (zelfs banken in de VS als Citicorp bieden het aan), zie ik niet waarom het niet in Nederland zou kunnen. Maar goed een ieder zijn eigen mening.

Om nog even terug te komen op de integratie, Bor het is inderdaad raar dat we naar een kleine minderheid luisteren. Echter ik denk niet zo zeer dat wij er naar luisteren maar dat de media het interessant vind om elk geval met moslims op te blazen. Valt het je ook niet op dat op het moment dat er andere grote evenementen zijn (bijvoorbeeld WK of een hittegolf of stijgende olieprijzen) dat de moslims in ons land de krant niet halen. Is er echter niet iets bijzonders aan de hand dan voeren ze de boventoon in het nieuws.

Er zijn dus twee conclusies mogelijk, de onruststokers wachten op het moment dat er amper nieuws is opdat ze maximum exposure in de krant krijgen of het word als komkommernieuws door de media gebruikt om in slappe tijden toch maar zoveel als mogelijk kranten te verkopen.

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: De halal hypotheek

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

@Bigjon,

Ik vind de regel inderdaad achterlijk om de redenen die ik net heb genoemd. Sowieso verbaast het me dat Mohammed een handelaar was, hij was vast en zeker geen goede (daarom werd hij maar profeet). Want er zijn weinig regels schadelijker voor de economie dan die in de islam. Nogmaals, het christendom had er ook een handje van maar heeft dit gelukkig overboord gegooid. Bovendien zijn zeer veel moslimhandelaren schatrijk geworden door laag in te kopen en hoog te verkopen, dat is evengoed winst maken. De massa werd dom gehouden door te zeggen dat God de prijzen bepaalt.

Daarbij vind ik islamic finance een aanfluiting voor het geloof van degenen die zich daarmee bezighouden. Je bent stiekem toch rente aan het heffen of betalen, alsof een almachtige God dat niet zou doorhebben (als ik het al doorheb...). Je laat dus eigenlijk zien dat je gelooft dat God niet almachtig is, immers, je gelooft dat God zich om de tuin laat leiden door documenten. Zeg dan gewoon dat die regel niet meer van deze tijd is, net als het communisme....

Wat er in de krant staat, daar laat ik me in principe niet door leiden. Ik gebruik altijd 2 of meer media om mijn beeld te trachten te vormen, want met name bijv. de Volkskrant of Telegraaf is niet neutraal. Maar ik zie wel dat het met de immigratie uit de hand is gelopen, en dat dit op ALLE migranten terugslaat. Uit eigen ervaring, ik heb in Rotterdam gewoond en ken ook een aantal Chinese illegalen. Wat doen ze? Ze trekken heel Europa rond om een generaal pardon in de wacht te slepen. Er gaan geruchten dat Italie dat doet? Goed, hup, naar Italie. Belgie? Hup, naar Belgie. Of er wordt een fakehuwelijk gesloten tegen betaling van rond de 30.000 of meer. Om maar te zwijgen van het zoeken van een partner in Marokko of Turkije.

Ik laat mijn partner op de normale manier komen en mag me blauw betalen aan de IND en een advocaat, en stuit op onbegrip en tegenwerking. Terwijl zo'n illegaaltje tussen de mazen van het net doorsluipt. Mijn partner heeft gestudeerd en drie jaar werkervaring, leert Nederlands en spreekt Engels en Mandarijn. Het illegaaltje kan niet schrijven, nauwelijks lezen, en spreekt ook nauwelijks Nederlands, laat staan Engels.

Bovendien moet me van mijn hart dat ik me niet kan vinden in waar de islam voor staat. Religie in het algemeen al niet, maar de islam in het bijzonder. Ik vind het een gevaarlijk idee dat deze in West-Europa voet aan de grond krijgt, terwijl zij zich in hun landen allesbehalve tolerant tegen andere geloven opstellen. Ik beoordeel mensen individueel, maar heb ook meningen over ideologieen. Ik kan me niet vinden in de islam.

oxazepam
Berichten: 77
Lid geworden op: 30 aug 2006 13:49

Re: De halal hypotheek

Ongelezen bericht door oxazepam »

2. Zij passen zich maar aan ons aan. Het is nu wel genoeg geweest. Straks willen ze ook nog in het Arabisch te woord gestaan worden.
Integratie is wat anders dan assimilatie.

Integratie kotm van twee kanten en dat is geven en nemen. Zij passen zich heel veel aan aan onze normen en waarden en wetten en regels, en ook wij passen onze normen en waarden en wetten en regels aan de veranderende samenleving aan.

De vraag zou je eigenlijk om moeten draaien. Waarom géén halal hyptheek?

Worden wij er slechter van? Nee, ik zou geen gevolg kunnen noemen waardoor Nederland er financieel slechter van wordt. Behalve dan een hoop aannames gebaseerd op het verleden, welke kant noch wal raken.

Worden wij er beter van? Jazeker! Huizenbezit is goed voor de economie, daarom wordt dit ook gestimuleerd door de staat. Verder zal het een nieuwe markt zijn waar Nederlandse banken snel op in zullen springen.

oxazepam
Berichten: 77
Lid geworden op: 30 aug 2006 13:49

Re: De halal hypotheek

Ongelezen bericht door oxazepam »

Ik beoordeel mensen individueel
Op de één of andere manier geloof ik je niet helemaal...
Wat doen ze? Ze trekken heel Europa rond om een generaal pardon in de wacht te slepen...
Ze krijgen een generaal pardon...
Zij passen zich maar aan ons aan...

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: De halal hypotheek

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Ik beoordeel mensen individueel
Lees mijn tekst dan helemaal in plaats van er een paar stukjes uit te knippen. Persoonlijk voornaamwoorden verwijzen naar een afgebakende groep.
Op de één of andere manier geloof ik je niet helemaal...
Quote:
Wat doen ze? Ze trekken heel Europa rond om een generaal pardon in de wacht te slepen... Illegalen, die er doelbewust voor kiezen om de regels aan hun laars te lappen.

Quote:
Ze krijgen een generaal pardon...
Dezelfde groep, ze (lees waar "ze" op terugslaat) worden beloond voor hun illegale gedrag. In mijn ogen zijn inderdaad alle illegale immigranten parasieten die parasiteren op de goodwill van anderen en het voor anderen verpesten.

Quote:
Zij passen zich maar aan ons aan...
Zij=moslimmigranten. Of je neemt een normale hypotheek of je neemt er geen. Ik heb al eerder gezegd dat ik de regel achterlijk vind. Nog minder kan ik me vinden in geklaag over vrijheid van religie. Wij geven dat al meer dan genoeg en dat is meer dan je in landen als Egypte en Marokko kan vinden.

Waar ik slecht tegen kan is eerst een groep toegang verlenen waarvan het eigenlijk al helemaal niet de bedoeling was dat ze bleven, en vervolgens dan weer een houding aannemen dat het land te vol is.

Om maar eens op individueel of collectief beoordelen terug te komen: ik ken verschillende illegalen, en een ervan mag ik zelfs erg graag. Prima gozer, aardig, denkt aan andere mensen. Ik keur het alleen af dat hij illegaal naar Nederland is gekomen, evenals zijn tripje naar Italie om van een generaal pardon te profiteren. Hij hoort hier niet en daarmee basta. Hoe aardig ik hem ook vind. Acties zoals hongerstaking daar heb ik ook geen begrip voor: je neemt doelbewust het risico. Ook kinderen die weggestuurd worden zijn niet de schuld van de regering: het is de schuld van hun ouders, die hun kinderen hiermee belasten.

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: De halal hypotheek

Ongelezen bericht door Bailey »

Ik zou jou wel eens willen spreken als je in een gebied woont waar je niet veilig bent. Dan ben je ook blij als je ergens naar toe kan gaan, waar het wel veilig is.

Jonjo
Berichten: 1485
Lid geworden op: 14 aug 2005 09:18

Re: De halal hypotheek

Ongelezen bericht door Jonjo »

Zij passen zich aan, aan onze normen en waarden regels en wetten schreef oxazepam, wat bedoel je hier mee. Ze zijn toch verdomme niet naar binnen gesleept in dit land. Als ze zich niet willen richten naar onze gewoontes, regels en wetten, is er maar een dingOPZOUTEN!!!!

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: De halal hypotheek

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Ik zou jou wel eens willen spreken als je in een gebied woont waar je niet veilig bent. Dan ben je ook blij als je ergens naar toe kan gaan, waar het wel veilig is.
Niks veiligheid, economische migratie. De meesten weten precies wat ze moeten zeggen. "I being threatened by government. Me political refugee. If me sent back, they will kill me."

De meeste illegalen zijn plattelandsbewoners en vaak ook nog eens analfabeet. En om dan te denken dat zij snugger genoeg zouden zijn een politieke mening te ventileren die ze hun veiligheid zou kosten... laat me niet lachen!

Echte vluchtlingen zijn, zolang nodig, welkom. Maar dat betekent nog niet dat je iedere idioot maar moet toelaten.

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: De halal hypotheek

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Daar wil ik nog aan toevoegen dat maar een deel van de economische illegale migranten doet alsof ze politieke vluchtelingen zijn. De meesten steken de grens gewoon illegaal over, of maken misbruik van toeristenvisums (zoals onze grote vriendin Taida Pasic).

En ja, ik heb een hekel aan hun gedrag omdat ze:
-Het voor de anderen (m.n. echte vluchtelingen) verpesten;
-Ze de sfeer in dit land verzieken;
-Ze hun eigen land een slechte naam geven;
-Ze de regels overtreden;
-Ze liegen en bedriegen om een vergunning te krijgen.
Laatst gewijzigd door Bor Komorovski op 15 sep 2006 17:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Jonjo
Berichten: 1485
Lid geworden op: 14 aug 2005 09:18

Re: De halal hypotheek

Ongelezen bericht door Jonjo »

Of geven een verkeerde naam geboortedatum en land van herkomst op. Maakt hier niet uit, je mag gaan meebeslissen met onze wetgeving.

oxazepam
Berichten: 77
Lid geworden op: 30 aug 2006 13:49

Re: De halal hypotheek

Ongelezen bericht door oxazepam »

Zij passen zich aan, aan onze normen en waarden regels en wetten schreef oxazepam, wat bedoel je hier mee. Ze zijn toch verdomme niet naar binnen gesleept in dit land. Als ze zich niet willen richten naar onze gewoontes, regels en wetten, is er maar een dingOPZOUTEN!!!!
Je kent de Nederlandse geschiedenis niet helamaal geloof ik.

Met ze bedoel je, neem ik aan iedereen die anders is dan jou? iedereen die zwart is bijvoorbeeld, of alle Turken en Marokkanen, Ik neem aan dat je ook Indiers, indo's, Chinezen bedoeld, als het maar een afwijkend kleurtje heeft.

Laten we starten zo rond het jaar 1600 waar Het huidige Nederland zich vormde. Willem van Oranje had de slag bij Heiligerlee, of de Slag op de Mokerhei nooit gewonnen zonder buitenlandse huursoldaten. Deze Onaagepast Duitsers (Ik noem het even Duitsers, maar Duitsland was toen nog niet wat het nu is) die vestigten zich zomaar in Nederland, gevraagd door Willem. Ook toen was men niet blij met deze buitenlanders. Maar Gelukkig voor jou Jonjo, ze waren wel blank. enkele gewoontes die wij van deze Buitenalnders hebben overgenomen is dat we ons gingen wassen.

Gedurende onze gouden eeuw zijn hier veel Kooplui komen wonen, uit lettelijk alle windstreken van Europa, Veel Joden waarvoor het leven in andere landen te moeilijk was. Toenmalig Nederland verwelkomde hen en was blij met hun handelsgeest die goed aansloot bij onze gewoontes. Diverse Joodse woorden slopen onze taal binnen, en weer namen we enkele gebuiken over. Het joodse volk past zich aan maar bleef haar eigen gewoontes en geloof houden, tot woede van velen van die tijd.

We ontdekken indonesie, en manmanman wat was dat een bron van inkomsten. We gingen daar leven. Wij waren de heerser, dus aanpassen aan de domme inlanders deden we niet. Nee het land wat wij aan het plunderen waren moest zich maar aan ons aanpassen! Wel kwamen er ook sommigen indiers naar ons koude kikkerland. Om te werken. want we hadden die krachten nodig, want de blanke hulp was duurder dat de gratis indier. Zo rond 1955 kwam er een hausse aan indo's naar Nederland. Ze waren Nederlands, vaak dochter of zoon van een gemengd huwelijk echte Hollanders!!! Alleen wel donker... Deze Nederlanders vonden we maar niks hier. Toch hebben we veel gebruiken en eten van hen overgenomen.

Ondertussen hebben we natuurlijk een handje gehad met een van de logistiek grootste deportaties van mensen van de wereld. Een operatie zo complex dat Eichman hier nog een puntje aan kon zuigen. Deze mensen hebben er niet om gevraagd om van West Afrika naar Suriname of een van de eilanden te moeten komen om daar als handelswaar per kilo over de toonbank te gaan. Waren we vergeten te vragen...

Zo rond 1960 draaide de Nederlandse economie op volle toeren, en om te groeien hadden we mensen nodig. Nu was het rond 1960 niet meer normaal om Negers per kilo te kopen. Toen hebben we advertenties gezet in Spanje en Turkije en Marokko.

WE VROEGEN MENSEN LETTERLIJK OM HIER TE KOMEN.

Zo rond "nu" bestaat er een groot tekort aan hoogopgeleide arbeiders in Nederland

OP dit moment VRAGEN WIJ HOOG OPGELEIDE TECHNICI UIT DIVERSE LANDEN. hier komen veel mensen op af. Spreken vaak geen Nederlands want ze werken in een Engelstalig bedrijf. En er zitten soms ook bruinen tussen.

Zo zie je Jonjo. we hebben wel degelijk veelvuldig in de Nederlandse geschiedenis de door jouw zo gehate buitenlanders gevraagd/naar binnen gesleept om hier te vestigen. En in de loop van de eeuwen hebben zij zich aangepast, maar niet geassimileerd. En wij hebben diverse gebruiken overgenomen.

Dus opzouten?? Nee wel gewoon werken integegreren en niet z e i ken.

oxazepam
Berichten: 77
Lid geworden op: 30 aug 2006 13:49

Re: De halal hypotheek

Ongelezen bericht door oxazepam »

Zij=moslimmigranten
Ja sorry hoor maar dat is toch echt een generalisatie waarmee je je het zogenaamd individuele van je niet bekrachtigd.

Ik ken ook Zij=moslimmigranten die een eigen huis met hypotheek hebben. Valt hij dan weer niet onder zij. want hij is wel mosslimigrant, dus hoe kan dat nou, want zij=moslimmigrant, dus mosslimigrant=zij, dus hij.


(oh Jonjo dit is een van de gevraagden het is een collega hij heeft de oproep in de krant om hier te komen werken nog steeds bewaard hangt in zijn kantoor en als hij dan weer eens met een racistische randdebiel geconfronteerd wordt wijst hij hierop en zegt dan braaf dat hij bij zijn moeder wilde blijven maar dat Nederland hem zo graag wilde)

Gesloten