LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] DSB rente over rood staan en niet kunnen betalen

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Janny
Berichten: 2094
Lid geworden op: 27 aug 2003 21:15

Re: DSB rente over rood staan en niet kunnen betalen

Ongelezen bericht door Janny »

Een collega van mij gaf trouwens aan dat ze het gevaarlijk vind een organisatie vernoemd wordt naar een persoon..... Is dat zo?
Dat is op zich natuurlijk onzin. zoek maar eens naar al die bedrijven die onder hun Familienaam werken, zijn die daarom slecht?
Veel automerken zijn familienamen of daarvan afgeleid. Dus sek die naam is niet verkeerd. Veeleer de juridische opbouw van het bedrijf, en het alles in één hand houden.Daar zit gevaar in. Maar hoe groter een bedrijf wordt hoe moeilijker het wordt om alle zaken voor iedereen goed te houden.Dan moet je zorgen dat de veiligheid van de klant geborgd word door taken te delegeren. en verantwoordelijkheden te delen.
Verder, je moet je onderneming niet als melkkoe zien, maar als organisatie waar met vreugde gewerkt kan worden., ,om in je onderhoud te voorzien en om een ander iets te kunnen geven. Geven om niet(ik bedoel niet het sponseren, dan vraag je een tegenprestatie) maakt gelukkig.
Wie Dirk Scheringa gevolgd heeft ziet dan ook dat daar bij hem de zaak verkeerd ging. Onvoldoende kennis en kunde om alles te leiden.
Groet Janny

gew: beloning in prestatie .jb
Laatst gewijzigd door Janny op 23 dec 2009 16:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Consumentt
Berichten: 754
Lid geworden op: 20 nov 2005 19:27

Re: DSB rente over rood staan en niet kunnen betalen

Ongelezen bericht door Consumentt »

student538 schreef:Een collega van mij gaf trouwens aan dat ze het gevaarlijk vind een organisatie vernoemd wordt naar een persoon.....
Rare collega heb je die zo'n onzin uitkraamt.
Beter een organisatie met een persoonsnaam dan zo'n door een marketing bureau verzonnen fantasienaam om achter te verschuilen.
Enexis, Vitens, Oxfam, Sanquin en noem ze maar op.
Heb ik toch liever te doen met Verkade, Douwe Egberts e.d.
Bij DSB was die persoonsnaam maar wat handig om te weten wie er afgebrand moest worden.

student538

Re: DSB rente over rood staan en niet kunnen betalen

Ongelezen bericht door student538 »

Laat dat maar voor wat betreft m'n collega.

Zojuist telefoontje gehad van de DSB bank. Omdat ik een negatief saldo heb laat het saldo overzicht langer op zich wachten. En de debetrente staat op dit moment op rond de 11%. De telefoniste gaf aan dat ze er niets aan kon doen dat ik nu debetrente moet betalen, want zo zijn de regels. Wel kon ik een klacht brief gaan schrijven. Dan gaan ze hier verder naar kijken. Het adres is Postbus 61, 1687ZH in Wognum.

Ik heb ook nog een antwoordnummer van de DSB. Ik denk dat het daar beter heen kan scheelt weer een postzegel.

stofzuigertje

Re: DSB rente over rood staan en niet kunnen betalen

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Omdat geld storten op Rode rekening niet mogelijk is, en de standen niet doorgegeven zijn is geld vragen verboden na 12 oktober, ik kreeg niets meer (1%) dus U hoeft dan ook niets te betalen.

Zij hadden U eerder een mogelijkheid moeten bieden om het rood staan aan te zuiveren, dus DNB beheerde het niet goed.
Zij trokken de stekker eruit dus als U wilde, het kon niet eens!

student538

Re: DSB rente over rood staan en niet kunnen betalen

Ongelezen bericht door student538 »

1%? Wat bedoel je daarmee precies?

student538

Re: DSB rente over rood staan en niet kunnen betalen

Ongelezen bericht door student538 »

Vandaag gebeld door de DSB bank. Mensen met een negatief saldo hebben nog geen overzicht ontvangen. Hiervoor moeten de curatoren toestemming voor geven. Een saldo overzicht zou ik in iedergeval in januari 2010 gaan ontvangen. Ik heb ook gevraagd wat het negatieve saldo is. Dat had de medewerkster wel voor haar liggen maar mocht ze niet zeggen. Erg flauw dus. De rente van 11% loopt gewoon door. Ik heb gevraagd of ik het nu ook alvast kon gaan storten. En met de vraag of ik te veel betaal dat dan ook terug krijg. Dat kon ze niet met zekerheid zeggen.

De instructie is dat je naar giro 240350 geld dient over te maken onder vermelding van je oude DSB bankrekeningnummer. Daarmee zou je het negatieve saldo in het positieve kunnen brengen.

Mensen die dit net als mij ook hebben dien uw klacht a.u.b. in bij www.kifid.nl !!!!

student538

Re: DSB rente over rood staan en niet kunnen betalen

Ongelezen bericht door student538 »

Uitspraak KIFID jegens DSB bank:




In verband met de u ongetwijfeld bekende ontwikkelingen rondom DSB te Wognum is de behandeling van klachten dan wel de bemiddeling ter oplossing daarvan ernstig bemoeilijkt zo niet onmogelijk geworden.

Klachten tegen DSB Bank DSB bestaat uit een aantal rechtspersonen (bedrijven) en een zogenaamde holding of beheersmaatschappij. Het DSB bankbed rijf en de holding zijn inmiddels failliet verklaard. Na faillissement van een bedrijf neemt de curator de leiding over van de directie en vervalt met het intrekken van de vergunning door de AFM de aansluiting bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (KIFID). De mogelijkheid voor KIFID om klachten tegen de failliete DSB onderdelen te behandelen komt daarmee te vervallen.

Klachten tegen DSB Leven NV. en DSB Schade N.V.
De vooruitzichten voor de onderdelen van DSB die (nog) niet failliet zijn, zijn onzeker. Voor de Ombudsman is in relatie tot deze bedrijven geen goede klachtbehandeling mogelijk.
Klachtbehandeling tegen de verzekeraars die deel uitmaken van de DSB groep kan daarom geen doorgang (meer) vinden. Ten aanzien van deze zaken zullen de verdere ontwikkelingen moeten worden afgewacht. Correspondentie daarover met ons instituut heeft nu geen zin.

Klachteninstituut Financiële Dienstverlening - Postbus 93257 - 2509 AG - Den Haag Tel. 070 333 89 99 - Fax 070-3338900 - http://www.kifid.nl



Reeds bereikte bemiddelresultaten en de Aanbeveling In een aantal zaken tegen DSB is reeds een bemiddelresultaat bereikt dat door de ontwikkelingen niet is geconcretiseerd. Overeengekomen regelingen zijn nog niet uitgevoerd. De Ombudsman kan consumenten in die gevallen niet van dienst zijn. Bij de uitvoering van overeengekomen regelingen zal steeds door curatoren moeten worden beoordeeld of er sprake is van een opeisbare vordering en of, en in hoeverre, in de rangschikking van schuldeisers die vorderingen kunnen worden gehonoreerd. Over uitvoering van overeenkomsten die zijn getroffen met niet-gefailleerde onderdelen van DSB zal de nog bevoegde directie beslissen.

Ten aanzien van mijn algemeen geformuleerde Aanbeveling inzake overkreditering en koopsompolissen van 8 oktober 2009 (zie http://www.kifid.nl) geldt dat de toenmalige, bevoegde, directie die heeft aanvaard en nakoming heeft toegezegd. Ook daaromtrent zal thans door curatoren worden beslist. De Ombudsman heeft daarin geen bevoegdheden.

Het spijt mij dat ik u niet in gunstiger zin kan berichten.

Met vriendelijke groet,

Ombudsman Financiële Dienstverlening, mr. *

voor deze:


mw. mr. * Hoofd Juridische Zaken Bank/Beleggen

*= Namen uit privacy overwegingen verwijderd.

student538

Re: DSB rente over rood staan en niet kunnen betalen

Ongelezen bericht door student538 »

Zojuist een gesprek gevoerd met het Juridisch Loket welke u kan voorzien in gratis juridisch advies website: http://www.hetjl.nl

Eerst beklag doen bij de curatoren van de DSB bank. Stel daarin die brief dat u niet in de gelegenheid was om het saldo te kunnen opvragen en stel hun ingebreke dat je het saldo niet kunt aanzuiveren. Mocht het niet tot een oplossing komen geef dan in aan dat u dan de rechter-commissaris een schrijven doet toekomen. Het adres: Rechter Commissaris rechtbank Amsterdam Mr. M.L.D. Akkaya faillissementen code: HA RK 09_785.

Bedrijfsbureau rechter-commissaris
Telefoon (020) 541 23 93
Fax: (020) 541 25 90

http://www.rechtspraak.nl/Gerechten/Rec ... ummers.htm

Ik kwam eerst uit bij rechtbankamsterdam.nl maar die website is niet van deze rechtbank. Via link via detelefoongids.nl ben ik tot deze gegevens gekomen. De link via detelefoongids.nl bleek overigens niet te kloppen! Maar goed het was een leuke zoektocht.

Dode link: http://www.rechtspraak.nl/rechtbank/amsterdam

John 137
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 jan 2010 15:30

Re: DSB rente over rood staan en niet kunnen betalen

Ongelezen bericht door John 137 »

Ik had twee betaalrekeningen en twee spaarrekeningen met een totaal saldo van meer dan €9500,00 Omdat de website van DSB al geruime tijd niet bereikbaar was had ik geen actueel saldo overzicht per rekening. Rood staan bij DSB was niet mogelijk, dus 3 x € 250,00 van de rekeningen gehaald en als het er af ging was er blijkbaar genoeg saldo per rekening. Voor de kerst zouden alle spaarders hun geld uitgekeerd krijgen, dus na de kerst gebeld met DNB. DE Nederlandse Bank kon mij vertellen dat wij ons geld nog niet hadden omdat er een lening bij DSB liep. Ik heb de telefoniste uitgelegd dat wij geen geld geleend hebben, maar wel geld op spaarrekeningen hebben, waarop de telefoniste zei dat het geld de eerste week van januari op de rekening gestort zou worden. Die eerste week is inmiddels om dus weer gebeld. Nu is het verhaal van DNB ineens anders, er is één rekening die enkele euro's roodstaat, daarom heeft DNB nog niet uitgekeerd. Het totaalsaldo van de rekeningen is ruim €9500,00, maar DNB heeft daar geen interesse voor.
€ 9500,00 is bij DNB roodstand en dus hoeven zij volgens zeggen voorlopig nog niet uit te betalen, volgens de telefoniste kan dit nog weken op zich laten wachten. Nu lees ik op dit forum dat ik over die ene rekening die roodstaat waarschijnlijk ook nog debetrente moet betalen. Dit zijn praktijken die je in een derdewereldland zou verwachten, maar niet in Nederland.
Met DSB heb ik nooit problemen gehad, maar mijn vertrouwen in “De Nederlandse Bank“ is een stuk minder geworden.

Alle mensen die net als ik gedupeerd zijn door DNB wens ik veel succes met de afhandeling van de DSB rekeningen

Anne1000
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 dec 2009 11:56

Re: DSB rente over rood staan en niet kunnen betalen

Ongelezen bericht door Anne1000 »

Ik heb weer gebeld. Volgens DNB had ik eind november een saldo-overzicht moeten krijgen. Tot op heden heb ik die niet gehad. Ze willen nog steeds niet zeggen hoeveel ik rood sta en ik kan ook nog steeds niet storten, maar ze blijven volhouden dat ik wel rente moet betalen.

Als ik zeg dat er niet op mail wordt gereageerd verteld ze mij dat ik dit per brief met handtekening moet doen anders krijg ik geen antwoord. Met de mail mogen ze alleen standaard antwoorden terug sturen en als dat niet kan doen ze niets...
Die brief heb ik verstuurd.

Leest Radar dit forum wel eens, zou enige reactie hierop op prijs stellen. Dit is immers een gevolg uit eerdere acties. Ik ben pas in de problemen gekomen nadat de bank failliet werd.

student538

Re: DSB rente over rood staan en niet kunnen betalen

Ongelezen bericht door student538 »

Ik heb de zaak ook voorgelegd aan bekende belangenbehartiger van DSB gedupeerden. Zij gaan zaterdag (morgen dus) hierover vergaderen. Zodra er meer bekend is zal ik u hiervan berichten.

Het faxnummer had ik foutief vermeld, zaken kunt naar het volgende adres versturen:

Rechtbank Amsterdam
Sector civiel recht team Insolventiezaken
Postbus 84500
1080 BN Amsterdam

Faxen kan ook 020-5413379

student538

Re: DSB rente over rood staan en niet kunnen betalen

Ongelezen bericht door student538 »

Vandaag saldo-overzicht mogen ontvangen. Helaas wordt niet van alle boekingen tijdelijke specificatie weergegeven. De omschrijving ontbreekt dan.

In de brief van de DSB:

Toelichting

Hierbij ontvangt u een overzicht dat betrekking heeft op uw rekening bij de DSB Bank. Het overzicht geeft uw huidige saldo aan, alsmede alle mutaties met betrekking tot deze rekening vanaf 1 juli 2009. Als u meerdere producten en/of rekeningen heeft bij DSB Bank, ontvangt u per product een afzonderlijk overzicht.

Aflossende debetsaldo

Zoals u op bijgaand overzicht kun zien, staat op uw rekening bij DSB Bank een debetsaldo geadministreerd.

Wij wijzen u erop dat het faillissement van DSB Bank geen verandering brengt in uw contractuele (betalings) verplichtingen. U zal uw schuld bij DSB Bank uit hoofde van het op uw rekening geadministreerde debetsaldo dan ook moeten aflossen. Ook bent u, ongeacht de Noodregeling en het daarop volgende faillissement, over uw uitstaande debetsaldo nog steeds (debet)rente verschuldigd.

Wij zullen u binnenkort nader berichten over de wijze waarop- en de termijn waarbinnen - u uw schuld bij DSB Bank kunt aflossen.

Mocht u uw schuld al direct willen aflossen, dan kunt u dit doen door het op bijgaand overzicht vermelde bedrag onver vermelding van uw rekeningnummer over te maken naar rekeningnummer 24.03.50.308 ten name van DS Bank N.V. te Wognum.

Jaaropgave

U zult voor maart 2010 op regeuliere wijze een jaaropgave van uw producten bij DSB Bank ontvangen, met vermelding van uw saldo per 1 januari 2009 en 31 december 2009.

Vragen?

Voor vragen over uw producten bij DSB Bank en/of of het hierbij verstrekte overzicht, verwijzen wij u naar onze website, www.dsbbank.nl. Op de website vindt u eveneens veelgestelde vragen en antwoorden daarop. Ook zijn wij telefonisch bereikbaar: 0883723000

student538

Re: DSB rente over rood staan en niet kunnen betalen

Ongelezen bericht door student538 »

Het lijkt er sterk op dat de DSB BANK heel TRAAG overdoet om negatieve saldo te laten weten. Want die waren als laatste aan de beurt. Je moet wel debetrente betalen terwijl je saldo niet kunt aanzuiveren. DE CURATOREN laten dan natuurlijk zolang mogelijk je niet weten wat je debetsaldo is. Op die MANIER kunnen ze LEKKER RENTENIEREN.

Anne1000
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 dec 2009 11:56

Re: DSB rente over rood staan en niet kunnen betalen

Ongelezen bericht door Anne1000 »

Ook ik heb mijn saldo-overzicht nu ontvangen. Met de rente die ik moet betalen... Op mijn bezwaarbrief heb ik geen reactie gekregen.

Stuur
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 dec 2009 18:41

Re: DSB rente over rood staan en niet kunnen betalen

Ongelezen bericht door Stuur »

Wij hebben gister ons geld terug gekregen :D Ben er erg blij mee. Als ik alle pinbetalingen juist heb bijgehouden, is het iets van 40 euro minder maar het zou kunnen zijn dat ik een pinbetaling ben vergeten. Ik heb nog steeds het overzicht van een rekening niet ontvangen, die ene rekening die door het opnemen het geld wat we in die 3 dagen konden opnemen rood stond. Ik kan dus ook nog niet nakijken hoe het zit met de kosten van het rood staan. Ik zou het echt raar vinden als ik daarvoor moet betalen. Ik stond alleen maar rood door het crashen van de bank en het heeft 3 maanden geduurd omdat de DNB niet eerder over de brug kwam. Ik ga vandaag maar weer eens bellen waar het overzicht blijft, ben wel benieuwd. Als blijkt dat ik rente moet betalen ga ik er zeker nog een brief aan wagen.

Anne1000
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 dec 2009 11:56

Re: DSB rente over rood staan en niet kunnen betalen

Ongelezen bericht door Anne1000 »

Ik ben vandaag gebeld door de DSB nav een mail, nog niet op de brief, die was onbekend... die mail was meer dan een maand geleden.

Zodra ik het overzicht heb gekregen heb ik diezelfde dag nog betaald incl de rente, er stond ook een rekeningnr in de begeleidende brief.

In het telefoongesprek heb ik aangegeven dat mijn bezwaar tegen de rente nog steeds geld.

Ze zou het bij de andere klachten over debet rente leggen en misschien zou het terug gestort worden.

Wat ik hiermee aan wil geven is dat bezwaar maken misschien nog steeds handig is, blijkbaar doen ze daar toch nog wat mee en zijn er meer mensen die dat gedaan hebben.

Overigens stond ik voor weinig rood en was het rentebedrag bijna niets, nogmaals ik stond nooit rood en moest gokken toen ik mocht pinnen, ik had geen idee wat er op stond.

Ik blijf echter principieel tegen het heffen van de rente als je geen overzicht had en niet in staat was dit aan te zuiveren.

student538

Re: DSB rente over rood staan en niet kunnen betalen

Ongelezen bericht door student538 »

Reactie van DSB Ramp:

Wij zijn ook van mening dat de debetrente na 12 oktober niet meer van kracht
zou mogen zijn. Je krijgt immers over je spaargeld ook geen rente meer vanaf
die periode.

Onze vraag is alleen hoe moet je die roodstand inlossen als alle rekeningen
zijn bevroren? Je kunt geen geld storten op je DSB betaalrekening.

Stuur een aangetekende brief naar de curatoren met jou klacht en dan even
afwachten hoe hier op wordt gereageerd,

Rud-gr
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 feb 2010 10:23

Re: DSB rente over rood staan en niet kunnen betalen

Ongelezen bericht door Rud-gr »

Beste Anne1000,

Ons is echt precies hetzelfde overkomen, nooit rood gestaan en per ongeluk te veel gepind in de laatste dagen dat het kon (we wisten ook niet hoeveel er op de rekening stond).

Na tig keer heen en weer bellen, waarbij vooral de onwetendheid van het DSB callcenter echt verbijsterend is, kwamen we in een een leuk cirkeltje: zolang er een totaal negatief saldo is over alle rekeningen kan je bij de DNB geen aanspraak maken op de garantieregeling. DSB doet echter geen donder totdat je het negatieve saldo hebt aangevuld van de betreffende rekening. Daarna moet je maar hopen dat dat wordt doorgegeven aan de DNB waarna je het geld van de rekeningen met een positief saldo kan gaan proberen terug te krijgen. Nu is er 1 ding wat wij niet zagen zitten: blind geld storten op een DSB rekening!

Gelukkig was er bij de DNB veel meer verstand van zaken en na een paar gesprekken hebben wij besloten om alle saldi van al onze rekeningen op een hoop te gooien en het overblijvende bedrag te storten op rekening 24.035.0308 van de DSB. Overigens had de DNB de voorkeur om alles nog even af te wachten maar dat zagen wij niet zo zitten met de deadline van 22 maart in het achterhoofd.

Dan blijft over het gedoe met de debetrente waar we niks aan kunnen doen en die steeds hoger wordt: de DNB had veel begrip voor ons standpunt (en dat van vele anderen ongetwijfeld) dus hebben wij in de brief vermeld dat wij geen rente betalen na de faillissementsdatum, men vergoedt tenslotte ook geen creditrente en we kunnen er met geen mogelijkheid wat aan doen.

In de volgende post zet ik de brief die wij hebben verstuurd naar de DSB, DNB en hun 2 mailadressen. Misschien heb je er wat aan, misschien hebben anderen er wat aan. Voor wat mij betreft is het zo opgelost, nu maar hopen dat de curatoren er ook zo over denken. :-)

Gr,
Rutger
Laatst gewijzigd door Rud-gr op 09 feb 2010 10:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Rud-gr
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 feb 2010 10:23

Re: DSB rente over rood staan en niet kunnen betalen

Ongelezen bericht door Rud-gr »

DSB
Postbus 70
1687ZH Wognum

Stad, datum

Geachte heer, mevrouw,

Na diverse keren met DNB en de DSB klantenservice contact te hebben gehad en telkens verschillende antwoorden en oplossingen te hebben gehoord sturen wij u een overzicht van onze rekeningen, de saldi daarop ten tijde rondom het faillissement van de DSB bank en het totaalbedrag aan saldi dat nog open staat.

Als eerste willen we opmerken dat slechte en tegenstrijdige informatie van het callcenter het afhandelen van deze zaak er niet eenvoudiger op heeft gemaakt. Tevens hebben wij lang gewacht op een brief die volgens het callcenter van de DSB zou moeten komen van de DNB, deze brief hebben wij echter nooit ontvangen.

Na overleg met de klantenservice van de DNB hebben we besloten om de betaling via ons eigen rekeningoverzicht te voldoen.

Vervolgens willen we opmerken dat wij geen debetrente gaan betalen over tegoeden die we niet hebben kunnen aanvullen door het faillissement. Als het ons mogelijk was gemaakt direct salto-informatie te krijgen over onze tegoeden dan hadden we überhaupt geen debetstand gehad en anders hadden we die in ieder geval direct kunnen aanvullen. Aangezien er ook geen creditrente wordt verrekend voor positieve saldi, zien we niet waarom dat anders zou moeten zijn voor negatieve saldi. Naar onze mening ontbreekt iedere titel vanuit juridisch perspectief voor het verschuldigd zijn van debetrente vanaf het moment dat mijn partner en ik geconfronteerd werden met de onmogelijkheid om aan de betalingsverplichting te voldoen.

Volgens het overzicht van de DNB is het openstaand bedrag €XXX,XX. Het verschil zit dan ook in de debetrente die na het faillissement wordt gerekend.

078.XX.XX.XXX t.n.v. XXXXX (betaalrekening A)
Saldo op 14 oktober 2009: € XXX,XX Debet (zonder debet en credit rente dus!)

078.XX.XX.XXX t.n.v. XXXXX (betaalrekening B)
Saldo op 1 november 2009: € XXX,XX Credit

078.XX.XX.XXX t.n.v. XXXXX (spaarrekening)
Saldo op 1 november 2009: € XXX,XX Credit

Het totaalsaldo dat wij nog moeten voldoen is: € XXX,XX

Dit bedrag is op 8 februari 2010 voldaan op rekening nummer 24.035.0308 onder vermelding van "078.XX.XX.XXX t.n.v. XXXXX".

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,


XXXXX
Een kopie van deze brief is verzonden naar:
-[email protected], [email protected] en DNB, T.a.v. DNB-DGS, Postbus 665, 1000 AP Amsterdam.

Bijlagen (4)
- Overzichten eindsaldi rekeningen (3)
- Bewijs betaling (1)

student538

Re: DSB rente over rood staan en niet kunnen betalen

Ongelezen bericht door student538 »

Vandaag heeft de Consumentenbond gebeld. Zij geven aan dat over de bewuste maanden géén debet rente hoeft worden betaald. Wellicht dat de brief geholpen heeft naar de rechter-commissaris toe.

Gesloten