LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Overboeking: geld paar dagen zoek?!

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
lilaes
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 jan 2009 18:54

Overboeking: geld paar dagen zoek?!

Ongelezen bericht door lilaes »

Al jaren hebben wij "last" van het overboekingsgeintje van banken. Onze rekening loopt bij de ABN AMRO, de hypotheek bij Fortis. Elke maand maken wij het bedrag van de lopende rekening over naar de hyptheekrekening (automatisch).

Niets aan de hand, zou je zeggen. Ware het niet dat Fortis al jarenlang het geld een paar dagen achterhoudt, maar wel het hypotheekbedrag al afschrijft. Gevolg is dat wij dus al jarenlang geconfronteerd worden met extra te betalen rente.

Per 1-11-2009 is valuteren verboden ..... maar nog steeds flikt Fortis het om ons geld een paar dagen zoek te laten zijn. Het wordt bij ons op de 26e van de maand afgeschreven, pas op de 29e wordt het weer bijgeschreven bij de Fortis. :twisted:. Het kost ons dus geld, rente omdat we een dag "rood" staan op de hypotheekrekening (wordt de 28e afgeschreven), maar ook te ontvangen rente omdat we het bedrag al een paar dagen eerder van onze betaalrekening laten afschrijven.

Wat kan ik er als consument aan doen? Ben er na bijna 10 jaar wel een beetje klaar mee!
Laatst gewijzigd door lilaes op 26 jan 2010 22:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Tassadar
Berichten: 105
Lid geworden op: 23 dec 2009 14:42

Re: Overboeking: geld paar dagen zoek?!

Ongelezen bericht door Tassadar »

Volgens mij is dit geen valuteren, maar gewoon traag overboeken door ABN AMRO en/of Fortis. Valuteren is bv. dat je je salaris op de 25e krijgt (met valutadatum de 26e) en vervolgens op dezelfde 25e overmaakt (met valutadatum de 24e). Op die manier betaal je twee dagen debetrente, terwijl je in werkelijkheid nooit rood hebt gestaan. Dit is per 1 november 2009 verboden voor betaalrekeningen. Bij jou gaat het echter om een trage verwerking.

Over welke maand(en) gaat het? Als het op een vrijdag wordt afgeschreven, zou het nog kunnen dat het pas op maandag bijgeschreven is, maar dan zou je hypotheek natuurlijk niet op zondag afgeschreven kunnen worden.

Dat neemt ook niet weg dat het in dit geval traag verwerkt wordt. Als ik van mijn Triodosrekening geld overmaak voor 12.00 uur (of soms zelfs nog later), dan staat het er bij de ontvanger vaak 's middags nog op.

lilaes
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 jan 2009 18:54

Re: Overboeking: geld paar dagen zoek?!

Ongelezen bericht door lilaes »

Het is geen eenmalige actie geweest, maar dit gaat al bijna 10 jaar lang op deze manier. Lijkt me wel heel toevallig dat ik elke maand op een vrijdag het geld laat overboeken :wink: .

vakkiel
Berichten: 225
Lid geworden op: 02 mar 2008 20:32

Re: Overboeking: geld paar dagen zoek?!

Ongelezen bericht door vakkiel »

@lilaes
Mijn voorganger heeft gelijk. Kijk eerst eens wat er precies aan de hand is voordat je zo hoog van de daken gaat schreeuwen...

lilaes
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 jan 2009 18:54

Re: Overboeking: geld paar dagen zoek?!

Ongelezen bericht door lilaes »

@ Tassadar: bedankt voor je uitleg, valutering is inderdaad wat anders, maar je begrijpt de strekking van mijn vraag.

@ Vakkiel: ... bedankt voor je geweldige reactie :evil: . Hoog van de daken schreeuwen? Ik gebruik misschien de verkeerde term in mijn onwetendheid, feit is dat MIJN geld 3 dagen van de aardbodem verdwijnt en dat ik daardoor al jarenlang geconfronteerd wordt met extra kosten.

Om mijn vraag in z'n algemeenheid te nuanceren: weet iemand hoe ik dit probleem kan aanpakken?

henk51
Berichten: 1677
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: Overboeking: geld paar dagen zoek?!

Ongelezen bericht door henk51 »

Het bedrag is al 10 jaar 1dag te laat op hypotheek rekening waarom dan niet 1 dag eerder overboeken is dat probleem opgelost.
maar ook te ontvangen rente omdat we het bedrag al een paar dagen eerder van onze betaalrekening laten afschrijven.
Ik wist niet dat een betaalrekening bij ABN AMRO creditrente geeft over je tegoed.Ik kan het nergens terugvinden op de ABN site

gr Henk

VENCO dropje
Berichten: 382
Lid geworden op: 08 mar 2008 02:41

Re: Overboeking: geld paar dagen zoek?!

Ongelezen bericht door VENCO dropje »

Begrijp ik het goed:

1. Jij boekt zelf van je betaalrekening bij AAB naar een soort van "hypotheek rekening" bij Fortis. Hier gaan dus 3 werkdagen over heen waarbij zowel de afboeking bij AAB (26e) als de bijboeking bij Fortis Bank (29e) de boekdatum gelijk is aan de valutadatum.
2. Fortis incasseert vervolgens je aflossing/rente van je "hypotheek rekening" met valutadatum de 28e

Je vraag gaat over 1 neem ik aan. Tot 2012 mogen banken volgens de Europese regelgeving maximaal 3 werkdagen als uitvoeringstermijn hanteren ...maar als de bank van de begunstigde (Fortis) het geld heeft ontvangen op haar rekening moeten ze het ook per die datum op jouw hypotheek rekening bijboeken. Het lijkt mij stug dat Fortis pas 3 dagen later het geld ontvangt van AAB (NB één bedrijf maar a la).
Echter ik vraag me af of je hypotheekrekening (Fortis als hypotheekbedrijf) onder de Europese regelgeving van betaalaanbieders valt? Als deze rekening puur alleen voor de aflossing/rente van de hypotheek is dan betwijfel ik dit.
Neemt niet weg dat ik het niet netjes vind. Waarom laat je Fortis niet direct incasseren op je rekening bij AAB?

elmo43
Berichten: 542
Lid geworden op: 03 sep 2009 19:53

Re: Overboeking: geld paar dagen zoek?!

Ongelezen bericht door elmo43 »

Elke maand maken wij het bedrag van de lopende rekening over naar de hyptheekrekening (automatisch
Er staat toch echt automatisch en doet ts dit niet zelf. Soms is goed lezen een optie.

lilaes
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 jan 2009 18:54

Re: Overboeking: geld paar dagen zoek?!

Ongelezen bericht door lilaes »

Fortis het geld van de AAB laten afhalen is geen optie, omdat Fortis destijds als eis had dat er een betaalrekening van de Fortis tegenover de hypotheek staat (en wij gebruiken deze Fortis-betaalrekening dus alleen voor aflossing van de hypotheek).
Wij laten maandelijks via auto incasso het bedrag op de 26e van AAB overschrijven naar de betaalrekening van de Fortis, waar dit op de 29e wordt bijgeschreven. Op de 28e incasseert Fortis echter het geld al voor de hypotheek.
Lijkt mij toch op tijd: 26e overboeken voor betaling op de 28e?

Wij ontvangen wel degelijk rente op de betaalrekening (ok, het is niet veel, maar toch, het gaat om het idee :) )
Fortis rekent het een forse rente voor het maandelijks 1 dag rood staan (15% geloof ik).

Overigens, als ik "normale" rekeningen betaal of geld overmaak, zitten er geen 3 dagen tussen :?: (hoewel het geld dan naar een andere bank dan Fortis wordt overgemaakt)

jvn
Berichten: 221
Lid geworden op: 15 jul 2009 13:55

Re: Overboeking: geld paar dagen zoek?!

Ongelezen bericht door jvn »

lilaes schreef:Al jaren hebben wij "last" van het overboekingsgeintje van banken. Onze rekening loopt bij de ABN AMRO, de hypotheek bij Fortis. Elke maand maken wij het bedrag van de lopende rekening over naar de hyptheekrekening (automatisch).

Niets aan de hand, zou je zeggen. Ware het niet dat Fortis al jarenlang het geld een paar dagen achterhoudt, maar wel het hypotheekbedrag al afschrijft. Gevolg is dat wij dus al jarenlang geconfronteerd worden met extra te betalen rente.

Per 1-11-2009 is valuteren verboden ..... maar nog steeds flikt Fortis het om ons geld een paar dagen zoek te laten zijn. Het wordt bij ons op de 26e van de maand afgeschreven, pas op de 29e wordt het weer bijgeschreven bij de Fortis. :twisted:. Het kost ons dus geld, rente omdat we een dag "rood" staan op de hypotheekrekening (wordt de 28e afgeschreven), maar ook te ontvangen rente omdat we het bedrag al een paar dagen eerder van onze betaalrekening laten afschrijven.

Wat kan ik er als consument aan doen? Ben er na bijna 10 jaar wel een beetje klaar mee!
reactie jvn: U kunt deze klacht voorleggen aan de geschillencommissie bankzaken.

henk51
Berichten: 1677
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: Overboeking: geld paar dagen zoek?!

Ongelezen bericht door henk51 »

Wij laten maandelijks via auto incasso het bedrag op de 26e van AAB overschrijven naar de betaalrekening van de Fortis
Waarom niet op de 25e dan is het probleem wat betreft rood staan opgelost. Kun je daarna altijd nog in discussie gaan met Fortis over het trage overboeken. Ik zou dat jaren geleden al zo gedaan en hebben,en ook jaren geleden al laten uitzoeken.Dat beetje rente op de ABN rekening valt in het niet bij de 15% van Fortis.

gr Henk

VENCO dropje
Berichten: 382
Lid geworden op: 08 mar 2008 02:41

Re: Overboeking: geld paar dagen zoek?!

Ongelezen bericht door VENCO dropje »

@ Elmo, het gaat mij om definities:
A. automatische periodieke overboeking die ts zelf initieert óf
B. automtische doorlopende incasso, waarbij ts Fortis heeft gemachtigd tot een afboeking van de rekening bij AAB..De hypotheekrekening is dan feitelijk een incasso rekening waarvan de incasso wordt geïnitieerd.

Dan de Europese regelgeving...over uitvoeringstermijnen:
-------------------
Artikel 69 Betalingstransacties op een betaalrekening

1. De lidstaten schrijven voor dat de betalingsdienstaanbieder
van de betaler (= AAB dus) er voor moet zorgen dat de rekening van de
betalingsdienstaanbieder van de begunstigde (= Fortis) uiterlijk aan het
einde van de eerstvolgende werkdag na het tijdstip van ontvangst
overeenkomstig artikel 64 voor het bedrag van de betalingstransactie
wordt gecrediteerd. Tot 1 januari 2012 kunnen een
betaler (= ts) en zijn betalingsdienstaanbieder (= AAB) een termijn van ten
hoogste drie werkdagen overeenkomen.
Deze termijnen kunnen
voor betalingstransacties die op papier worden geïnitieerd, met
nogmaals een werkdag worden verlengd.

--> Dus ts wat ben jij overeengekomen met AAB. Lees de voorwaarden van AAB over je betaalrekening

2. De lidstaten schrijven voor dat de betalingsdienstaanbieder
van de begunstigde (= Fortis) het bedrag van de betalingstransactie
valuteert en beschikbaar stelt op de betaalrekening van de
begunstigde (= hypotheek rekening van ts) zodra de betalingsdienstaanbieder (= Fortis) het geld ontvangen heeft overeenkomstig artikel 73.

--> Dus ts wat ben jij overeengekomen met Fortis. Lees de voorwaarden van Fortis over de hypotheekrekening.

En dan hier..een specifieke regel over "incasseren":
3. De lidstaten schrijven voor dat de betalingsdienstaanbieder
van de begunstigde (= Fortis) een door of via de begunstigde geïnitieerde
betalingsopdracht (= de incasso machtiging van ts aan Fortis om vanaf de hypotheekrekening te incasseren) toezendt aan de betalingsdienstaanbieder van de betaler (= AAB) binnen de tussen de begunstigde (= ts) en zijn betalingsdienstaanbieder (= Fortis) overeengekomen termijnen, zodat automatische debiteringen op de afgesproken datum kunnen plaatsvinden.

--> Dus ts welke incasso datum/termijn ben jij in je incasso machtiging met Fortis overeengekomen.
---------------------

lilaes
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 jan 2009 18:54

Re: Overboeking: geld paar dagen zoek?!

Ongelezen bericht door lilaes »

@ vencodropje: helemaal duidelijk, bedankt voor je gedetailleerde uitleg.

Ik zal de voorwaarden erbij moeten zoeken, de betaalrekening bij AAB loopt al vanaf 1990, dus ik zal echt moeten spitten ;-). We zijn iig niet bewusteen regeling van 3 dagen overeengekomen. Valt me wel op dat - wanneer ik geld naar vrienden of familie overmaak - dit wel per direct op hun rekening wordt bijgeschreven :? . ook de voorwaarden voor Fortis ken ik niet uit mijn hoofd, ik weet dus wat ik de komende paar dagen kan gaan doen :lol: .

Het gaat om een overboeking welke ik zelf initieer, dus ik heb Fortis niet gemachtigd geld van mijn AAB rekening af te schrijven, wel van de Fortis betaalrekening.

Tuurlijk is het makkelijk om het geld een dag eerder over te boeken, ik was echter in de veronderstelling dat dit soort geintjes na 1-11-2009 verleden tijd zouden zijn ivm het valuteringsverbod .... En ik vind het toch ook een beetje een principekwestie: waar is mijn geld 12x3 = 36 dagen per jaar? We hebben het toch over een behoorlijk bedrag!

joostramakers
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 jan 2010 22:45

Re: Overboeking: geld paar dagen zoek?!

Ongelezen bericht door joostramakers »

Ik heb er een nieuw onderwerp voor aangemaakt, en zie nu dus hier min of meer hetzelfde onderwerp, excuus. Mijn tekst:

Per 1 november 2009 zijn door de nieuwe Europese regelgeving de betaalvoorwaarden van de Nederlandse banken veranderd, waaronder de uitvoeringstermijn en het verbod van valutering. Ik lees op de site van de Nederlandse vereniging van banken het volgende:

De uitvoeringstermijn
Door de nieuwe regelgeving worden ook internationale overschrijvingen binnen de Europese Unie en de landen van de Europese Economische Ruimte (IJsland, Noorwegen en Liechtenstein) binnen drie werkdagen verwerkt. Vanaf 1 januari 2012 moet de verwerking binnen één werkdag geschieden. Deze termijnen kunnen voor betaaltransacties die op papier worden geïnitieerd met nogmaals een werkdag worden verlengd.

Het verbod van valutering
Valutering van betaaltransacties is niet meer toegestaan. In Nederland was dit al niet meer bij alle banken gebruikelijk. Dit betekent dat de valutadatum van de creditering van de betaalrekening van de begunstigde uiterlijk valt op de werkdag waarop de rekening van de bank van de begunstigde wordt gecrediteerd. De valutadatum van de debitering van de betaalrekening van de betaler mag niet eerder zijn dan de datum van debitering van de betaalrekening van de betaler.


Ik heb redenen om aan te nemen dat bepaalde Nederlandse banken zich weliswaar aan de letter van de wet houdt, doch niet aan de regels zoals de geest van de wet beoogt. Het kan namelijk toch nooit de bedoeling zijn dat nu de valutering per 1 november 2009 is afgeschaft, men nu ergens in het proces de verwerkingstijd bewust, moedwillig en kunstmatig heeft verlengd, om zodoende maximaal gebruik te kunnen maken van de wettelijk toegestane 3 werkdagen die de overgangsperiode tot 2012 toestaat en zodoende via een omweg toch langer over geld en rente kan beschikken?

In 2012 moeten alle banken dan alle betalingen binnen 1 werkdag verwerken. Het kan toch nooit de bedoeling zijn dat de consument tot 2012 nu nog langer op zijn geld moet wachten? Het feit dat ik mijn WAO uitkering van het UWV in 6 jaar tijd nog nooit na de 13e heb ontvangen, meestal al op de 10e, 11e of 12e, en dat na ingang van de nieuwe regels per 1 november 2009 ik mijn uitkering pas op de 14e van de maand ontvang, deed mij op onderzoek gaan.

Ik merk dat ook andere overboekingen nu langer duren. Zo vertelde de belastingdienst dat zij een betaling aan mij afgelopen dinsdag 26 januari de deur hadden uitgedaan, vanaf de ING naar mijn bank Fortis, dit bedrag is nu vrijdag half elf 's avonds 29 januari nog niet bij mij bijgeschreven. Ik vrees dat dit nu dus pas maandag 1 februari wordt. 6 dagen later dus!

oh ja, waarom heeft een computer als het gaat om overboekingen 2 rustdagen nodig? Die rust hebben ze toch al niet op het moment dat je geld pint of betaalt bij de supermarkt? Waarom kan de computer dan selectief alleen op werkdagen bepaalde arbeid uitvoeren en andere niet?

stofzuigertje

Re: Overboeking: geld paar dagen zoek?!

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Hartelijk dank voor deze gouden tip....

Ik ga nu elk jaar op 30 december geld overboeken tussen deze banken en heb dan op 31 december en 1 januari niets meer en hoef dan ook niets te betalen!

Dus misbruik dit voor belastingen want de opgave is bepalend...
Die 1,2% kun je zo leuk legaal ontduiken omdat zij eigenaar zijn tijdelijk dus moeten zij voor mijn geld betalen!
Als iedereen dit gaat doen zullen de banken dit beter gaan regelen dus maak misbruik van trage banken die rente willen plukken!

vakkiel
Berichten: 225
Lid geworden op: 02 mar 2008 20:32

Re: Overboeking: geld paar dagen zoek?!

Ongelezen bericht door vakkiel »

Stofzuigertje, mag ik vragen wat voor werk jij doet ?

stofzuigertje

Re: Overboeking: geld paar dagen zoek?!

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik werk aan huis en omdat dit privé is dus geen info.
Ook hoorde dat niet onder dit onderwerp.

Ik tipte alleen dat je zo als je teveel contant hebt dit zo legaal kunt laten verdwijnen
zonder buitenlandse verboden bank rekeningen!
Dus als je per 01-01-2009 en per 31-12-2009 iets teveel geld had bespaar je een
belastingtarief van 1,2% ongeacht het eventuele rendement over dit geld.

Dus contant, sparen of beleggen maakt niets uit!
De persoon of bedrijf die dit op 31 dec. en 1 jan. in bezit heeft is dus belasting verschuldigd.

Als banken via hun systeem zo rente willen plukken zal ik ze op deze manier terug pakken, dan maar iets minder Bonus.

vakkiel
Berichten: 225
Lid geworden op: 02 mar 2008 20:32

Re: Overboeking: geld paar dagen zoek?!

Ongelezen bericht door vakkiel »

@Stofzuigertje
Ik praat het gedrag van de banken niet goed maar dat zie je in elke beroepsgroep en waarschijnlijk ook in jouw beroepsgroep. ( wat je ook doet )
Voorbeelden:

- Garages met hoge uurlonen en materiaalkosten
- Bouwbedrijven met een offerte die 2 x over de kop gaat
- Ontstoppingsbedrijven die voor komen rijden en nog niks gedaan hebben en dan al € 100,-- kwijt zijn....

Begrijp me niet verkeerd het is goed dat de financiële sector aangepakt word, maar laten we dan ook IEDERE sector een keer doorlichten...

Consumentt
Berichten: 754
Lid geworden op: 20 nov 2005 19:27

Re: Overboeking: geld paar dagen zoek?!

Ongelezen bericht door Consumentt »

10 jaar lang creditrente betalen omdat je te beroerd bent om de automatische overboeking een dag te vervroegen. Hoe slim ben je dan :mrgreen:

lilaes
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 jan 2009 18:54

Re: Overboeking: geld paar dagen zoek?!

Ongelezen bericht door lilaes »

Consumentt schreef:10 jaar lang creditrente betalen omdat je te beroerd bent om de automatische overboeking een dag te vervroegen. Hoe slim ben je dan :mrgreen:
Bedankt voor deze zinvolle bijdrage. Misschien is de overboeking al een paar keer vervroegd en maakt dat ook niet uit (omdat het geld dan een dag langer zoek is) ?!?!?

Gelukkig zijn er ook mensen die wel de moeite nemen serieus te reageren.

Gesloten