LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] het frustratie beleid van de ING bij overlijden

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
marsmello
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 mar 2010 09:34

het frustratie beleid van de ING bij overlijden

Ongelezen bericht door marsmello »

Op 5-12-2009 is mijn vader overleden, het toeval wil dat mijn vader zijn woning net de ontbindende voorwaarden had op 7-12-2009 en dat zijn woning zou passeren op 8-01-2010. Hij had een hypotheek bij de Postbank, met daaraan gekoppeld obligaties (Global obligatie fonds). Op 4-01-2010 krijg ik een brief binnen van de notaris dat er een groot bedrag gestort moet worden ivm de verkoop van de woning. Ik wist niet of er voldoende saldo op de rekening aanwezig was of dat het bij een andere bank stond. Inmiddels was de verklaring van erfrecht al geregeld en had ik alle benodigde papieren (ben enig kind). Ik wilde het overlijden persoonlijk melden en inzage in de rekening. De man aan de balie vertelde mij dat dit niet mogelijk was en dat dit alleen telefonisch ingediend kon worden en dat hij mij niet de inzage kon geven! ( de overleden persoon moest met zijn pasje en legitimatie maar aan de balie komen!!!) Let wel, ik had de verklaring van erfrecht en akte van overlijden en mijn legitimatie bij! Hier ging het al fout, die man heeft mij totaal niet willen helpen. Ik ben boos naar Roosendaal gereden en daar werd ik door een medewerker van de ING gelukkig "goed" geholpen. Zij heeft mij inzage gegeven en heeft de papieren ingevuld en ingestuurd. Omdat ik na 4 weken nog niets had vernomen van de ING ivm met het overlijden ben ik naar de nabestaandendesk gaan bellen. Daar konden ze mij vertellen dat ze post hadden gestuurd naar mijn overleden moeder op een 8 jaar geleden adres!( waren inmiddels al twee keer verhuisd en de rekening stond al 14 maanden op erven van) Ik heb haar moeten uitleggen dat de verklaring van erfrecht voor 2 personen was en dat er ook een akte van overlijden van mijn moeder was bijgevoegd. Ze zag het in het systeem en maakte haar excuus. Vervolgens merk ik dat de dagafschriften nog steeds niet naar mijn adres komen en ga wederom telefoneren, nu kunnen ze mij vertellen dat ze pagina twee missen van de verklaring van erfrecht. Deze nogmaals gekopieerd en tegelijk schriftelijk de aanvraag gedaan om de rekeningen toe te voegen aan het internet bankieren. Na ongeveer twee weken is nog geen rekening toegevoegd, weer maar eens bellen. Nu blijkt dat het internetbankieren op naam van mijn man is aangevraagd en dus niet toegevoegd kan worden. Oke, ik weet hoe het werkt en wat de reden hiervan is,maar waarom krijg ik dan geen bericht dat het toevoegen niet mogelijk is en dat er een code op mijn naam aangevraagd moet worden?? Ook dit is na ongeveer twee weken geregeld. Pluim voor de medewerker die dit verzorgd heeft! Maar de obligaties die omgezet zouden worden naar een soort directbankieren (dit was schriftelijk medegedeeld inclusief de algemene voorwaarden) maar ze waren niet zichtbaar onder het internet. Wederom de telefoon maar eens gepakt. Na ongeveer 20 minuten met de helpdesk gebeld te hebben, konden ze mij niet verder helpen en moest ik contact opnemen met de nabestaandendesk. Daar heb ik 45 minuten aan de lijn gehangen toen ik de mededeling kreeg dat het obligatie fonds leeg was en dat was gebeurd met de verkoop van de woning! Dit was absoluut verkeerde informatie omdat ik de dag ervoor nog 1201 euro gestort had gekregen ivm de meerwaarde hypotheek. Ik gaf dit aan de medeweker door, maar die vertelde mij dat het niet meer bestond en mij niet verder kon helpen. Ik kon schriftelijk hypotheek gegevens opvragen! Dit wilde zeggen dat er ongeveer 100.000 euro kwijt was! Oja, ik moest maar eens even met de notaris bellen die wist het wel! Ik ben direct naar het kantoor in Bergen op Zoom binnen gegaan, het probleem uitgelegd aan een medewerker. Die heeft ook de telefoon gepakt en die is ook gaan bellen. Die heeft ruim 50 minuten het "kastje muur"effect van de ING mogen ervaren. Na die 50 minuten wisten wij dat de obligaties er nog wel degelijk zijn en dat ze "ontpand"moeten worden. Ik heb begrepen dat ze los gemaakt moeten worden van de hypotheek! Let wel op 8-01-2010 was de woning verkocht en was er dus ook geen hypotheek meer! Dit had de ING allang zelf moeten doen! Maar oke, ik heb weer maar eens een brief gestuurd met het verzoek tot ontpanding en wat mij vrij logisch is de opdracht tot verkoop!
Vervolgens krijg ik antwoord van de ing dat mijn beide ouders nog onder de voormalige bewindvoerder staan en dat ik daar contact mee op moet nemen voor dit verzoek! Hoezo onder bewind? Ze zijn beide overleden! Nogmaals gebeld met de ING, daar blijkt dat de afdeling hypotheken niet samen werkt met de nabestaandendesk! Nu vraag ik je, waar dient die nabestaande desk dan voor? Met als gevolg dat ik inmiddels voor de derde keer de verklaring van erfrecht, twee aktes van overlijden een kopie van mijn legitimatie en een nieuw verzoek tot ontpanding en verkoop van de obligaties kan sturen naar de ING.

Nee, de dienstverlening van de ING is minimaal. Dan heb ik het niet over de medewerkers die mij netjes geholpen hebben, maar over het gecentraliseerde schriftelijk systeem van de ING. Het had een hoop tijd en moeite gescheeld als dit zaken gewoon op katoor geregeld kan worden. Let wel, op 4 januari is het overlijden schriftelijk ingediend, en nu op 11 maart zijn de obligatie zelfs kwijt geweest en nog steeds niet voor handen! Hoe lang blijft deze frustratie van de ING duren?

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: het frustratie beleid van de ING bij overlijden

Ongelezen bericht door Chocomelk »

marsmello schreef:Ik wilde het overlijden persoonlijk melden en inzage in de rekening. De man aan de balie vertelde mij dat dit niet mogelijk was en dat dit alleen telefonisch ingediend kon worden en dat hij mij niet de inzage kon geven! ( de overleden persoon moest met zijn pasje en legitimatie maar aan de balie komen!!!)
Zo dus bij de ING komen overleden mensen aan de balie om zich te
legitimeren !!?? :shock:

Gesloten