LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geld overgemaakt naar verkeerd nummer, andere naam en woonpl

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Sandra Voorstenbosch
Berichten: 63
Lid geworden op: 07 aug 2010 01:04

Geld overgemaakt naar verkeerd nummer, andere naam en woonpl

Ongelezen bericht door Sandra Voorstenbosch »

Vandaag belde mijn vriend dat hij het geld nog niet had ontvangen.
Toen ik inlogde schrok ik, er stond een overboeking naar een ander banknummer. Had ik dat nou verkeerd gedaan? Toch vreemd, want dit was een banknummer dat niet overeenkwam met de naam en woonplaats van mijn vriend, en toch was het geld niet teruggekomen. Geschrokken maakte ik een screenshot, dit geld wil ik wel terug.
Echter, SNS-klachten neemt de schrik niet weg, ze maken je alleen harder aan het schrikken door een kille en ijskoude mail, bij elkaar gecopy-paste in 3 verschillende lettertypes:

" In artikel 17.1 Gegevens en opdrachten van de Algemene bankvoorwaarden 2009 staat: "De klant draagt er zorg voor dat tot de bank gerichte verklaringen, zoals opdrachten, opgaven en mededelingen aan de bank duidelijk en volledig zijn en de juiste gegevens bevatten." In artikel 33 (met name lid 2 en 3) van het Reglement Privérekening staat dat de bank niet hoeft te controleren of het rekeningnummer van de begunstigde (unieke identificator) juist is, of deze hoort bij de naam van de begunstigde en of de in de betaalopdracht vermelde gegevens juist zijn. Deze artikelen zijn gebaseerd op de wet (artikel 7: 542 Burgerlijk Wetboek) waarin staat dat de bank niet aansprakelijk is als de klant een verkeerd rekeningnummer invult.

Het is dus niet zo dat een bank verplicht is betalingsopdrachten te controleren op de juistheid van rekeningnummer en tenaamstelling. SNS Bank kan wel een verzoek doen aan de begunstigde om het bedrag terug te boeken. Daarvoor kunt u de bijgevoegde link gebruiken om een verzoek in te dienen. https://www.snsbank.nl/particulier/klan ... -doen.html

Ik ga ervan uit dat deze toelichting duidelijk is."




Naast het feit dat ik nergens meer geld op kan nemen bij een bank of veilige pinapparaten hier in de stad, en het feit dat ze slordig zijn met toezenden van bankafschriften (soms ontvang ik er geen, soms ontvang ik dubbele, waarvan de nieuwste versie die is met een aantal gecorrigeerde fouten erin).

Deze kil-heid en slordigheid verwacht ik niet van een bank.

Zijn alle banken zo?

Wie heeft er een overstap-advies?

En kan je tegenwoordig al je rekeningnummer houden bij overstap (of nog niet en hoe lang duurt dat nog)?

reacties worden zeer gewaardeerd,

Sandra Voorstenbosch
Berichten: 63
Lid geworden op: 07 aug 2010 01:04

Re: Geld overgemaakt naar verkeerd nummer, andere naam en woonpl

Ongelezen bericht door Sandra Voorstenbosch »

ah, en dan ben ik nog vergeten te vermelden dat die url niet werkt voor zakelijke accounts.
Dus .. eh .. ja.. meer dan frustrerend, nog foute antwoorden geven ook..

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Geld overgemaakt naar verkeerd nummer, andere naam en woonpl

Ongelezen bericht door dhc »

Alle banken doen dit, overstappen heeft geen zin.
Verder zijn de voorwaarden duidelijk, als U geld terug wil dan zal je dit zelf moeten doen.

renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

Re: Geld overgemaakt naar verkeerd nummer, andere naam en woonpl

Ongelezen bericht door renegade66 »

maar als een groot bedrijf als uwv, sociale dienst, enz. verkeerd boeken dan kan de bank het ineens wel terughalen.

dit is meten met 2 maten, wat leven we toch in een verdeeld land.

het grote geld wint het altijd van de gewone burger.

evdbeek99
Berichten: 420
Lid geworden op: 06 jul 2007 20:36

Re: Geld overgemaakt naar verkeerd nummer, andere naam en woonpl

Ongelezen bericht door evdbeek99 »

Als je naar een ander bankrekeningnummer hebt overgemaakt (geen oud Postbank rekeningnummer) moet je meer dan 1 typefout hebben gemaakt. Er wordt een zogenaamde 11 proef gedaan.

De bank zou je wel moeten helpen om het geld terug te krijgen. Zij kunnen de rekeninghouder aanspreken en vragen om het geld terug te storten. Verder dan dat zal een bank helaas ook niet gaan. Als dit niet helpt en het gaat om een groot bedrag zal je naar de rechter moeten stappen.

Het vervelende is als je geld per ongeluk overmaakt naar iemand met geld problemen. Deze zal het geld meteen zien als een extra'tje en het uitgeven als zijn geld. Niet zo lang geleden stond er zo'n verhaal in de krant, een man had meen ik 30.000 euro over gemaakt naar een bijstandsmoeder met veel schulden. Nu heeft hij een betalningsregeling moeten treffen (na tussenkomst van de rechter) voor meen ik een 50 euro p.m. ofzo :wink:

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Geld overgemaakt naar verkeerd nummer, andere naam en woonpl

Ongelezen bericht door kweenie »

Sandra Voorstenbosch schreef: Deze kil-heid en slordigheid verwacht ik niet van een bank.
Ehm... wie is er ook alweer slordig? Ze voeren uit wat je hebt aangegeven: geld overmaken aan een bepaald rekeningnummer. Als je naar een verkeerd nummer hebt overgemaakt, dan heeft de bank dus gewoon zijn werk gedaan; zij zijn slechts intermediair. De andere partij heeft dan geld ontvangen waar zij geen recht op hebben, maar de bank is daarbij formeel geen partij. De bank kan niet zomaar geld van de rekening van een ander halen, ook al hebben ze dat onterecht ontvangen. Gelukkig niet. Jij zult dan zelf moeten aangeven dat je het geld terug wilt, eventueel via een civiele procedure.

Alleen als je echt een typfout hebt gemaakt en het rekeningnummer niet bestaat (omdat de 11-controle niet werkt) kan de bank het geld vrij eenvoudig weer terugboeken.
Sandra Voorstenbosch schreef: Zijn alle banken zo?
Ja.
Sandra Voorstenbosch schreef: Wie heeft er een overstap-advies?
Heeft dus weinig zin. Nou ja, op dit punt dan...
Sandra Voorstenbosch schreef: En kan je tegenwoordig al je rekeningnummer houden bij overstap (of nog niet en hoe lang duurt dat nog)?
Nee, elke bank heeft een bepaald 'blok' rekeningnummers, net zoals dat bij de telefoon een bepaald netnummer met een bepaalde woonplaats overeen komt. Je kunt dus ook aan het nummer herkennen naar welke bank het geld moet worden overgemaakt. Voorlopig komt daar geen verandering in.
Sandra Voorstenbosch schreef: reacties worden zeer gewaardeerd,
Bedankt, al zal mijn reactie waarschijnlijk niet zijn wat je had willen horen.

lientjuh
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 mar 2011 14:13

Re: Geld overgemaakt naar verkeerd nummer, andere naam en woonpl

Ongelezen bericht door lientjuh »

Mijn zoon is iets soortgelijks gebeurd: bij hem bleek het hiernaast nog om fraude te gaan door een oplichter via marktplaats. Bij hem kwam het rekeningnummer niet overeen met de naam die deze persoon had opgegeven. Navraag bij de SNS bank leerde me dat bij internetbankieren de bank niet verplicht was tot controle hiertoe, we kregen dezelfde mail van de bank terug met de regels die zij hanteren. Als je echter een overboeking komt doen op het kantoor van de bank mogen ze de betaling niet accepteren als tenaamstelling en rekeningnummer niet overeenkomen. Ik bankier zelf bij de ING en als daar iets niet klopt verschijnt er in het rood op mijn scherm dat deze rekening bij hen bekend is onder die naam; als ik door wil gaan moet ik op ok drukken. Volgens de SNS is dit in strijd met de privacy en mogen zij dit niet doen. Het lijkt me als bank ook niet dat je wilt dat je klanten andere mensen onder valse voorwendselen geld afhandig maken en zichzelf onder meerdere namen met hetzelfde rekeningnummer presenteren.
Wij zijn ons geld kwijt; de bank verschuilt zich achter hun regels, de politie kan tot nu toe ook niks met onze aangifte. Voor ons reden om de SNS bank te bannen.

VENCO dropje
Berichten: 382
Lid geworden op: 08 mar 2008 02:41

Re: Geld overgemaakt naar verkeerd nummer, andere naam en woonpl

Ongelezen bericht door VENCO dropje »

Voor dit specifiek probleem heeft het geen zin om van bank te veranderen. Alle banken hanteren dezelfde voorwaarden.
Neemt niet weg dat de manier van communiceren van SNS niet aan schoonheid verdient. Een consument letterlijk verwijzen naar de lettertjes van de voorwaarden is toch het laatste wat je moet doen.

Grootste veroorzaker van dit probleem is eigenlijk ING zelf omdat zij nog met oude postbank girorekeningnummers werken waar geen 11-proef op zit.
Als je overboekt naar een bankrekeningnummer dan wordt de 11-proef uitgevoerd door veelal iedere bank waar je als consument bankiert én dat moet volgens mij afdoende zijn om geen fouten te maken..maar je hebt ze :?
Als je overboekt naar een oude postbank girorekeningnummer kan alleen ING zelf de naam-nummer controleren want zij zijn eigenaar van deze gegevens. De anderen banken kunnen dit niet. Dus als je overboekt van een andere bank naar ING dan zou volgens mij ING als ontvangende bank het beste nog de naam-nummer controle van de begunstigde kunnen uitvoeren en de overboeking moeten weigeren als naam-nummer volgens bepaalde matching normen niet afdoende is. Maar goed dat zal ING weer niet doen want dan krijgen ze geen geld binnen :P

henk51
Berichten: 1677
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: Geld overgemaakt naar verkeerd nummer, andere naam en woonpl

Ongelezen bericht door henk51 »

maar als een groot bedrijf als uwv, sociale dienst, enz. verkeerd boeken dan kan de bank het ineens wel terughalen.

dit is meten met 2 maten, wat leven we toch in een verdeeld land.

het grote geld wint het altijd van de gewone burger.
renegade66
Zo dat is nieuw ik weet niet waar je de wijsheid vandaan haalt,een bank kan verzoeken aan diegene die het tenonrechte heeft ontvangen het terug te willen terug storten dat is wat anders dan zomaar terug halen. Ik heb jaren dit soort werk gedaan bij een grote bank instelling.


gr Henk

courier
Berichten: 331
Lid geworden op: 11 jan 2010 10:08

Re: Geld overgemaakt naar verkeerd nummer, andere naam en woonpl

Ongelezen bericht door courier »

Venco: De elfproef kan wel kloppen, dat wil niet zeggen dat dit ook het bankrekeningnummer van de gewenste rekeninghouder is.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Geld overgemaakt naar verkeerd nummer, andere naam en woonpl

Ongelezen bericht door SJZ »

Grootste veroorzaker van dit probleem is eigenlijk ING zelf omdat zij nog met oude postbank girorekeningnummers werken waar geen 11-proef op zit.
Venco, maar DAAR zit nu juist wel een naam/nummercontrole op. Eerst gaat het geld naar de ING, die blokkeert het en dan weer terug naar de eerst bank. Kost een dag maar het geld gaat dan niet naar een vreemde.

VENCO dropje
Berichten: 382
Lid geworden op: 08 mar 2008 02:41

Re: Geld overgemaakt naar verkeerd nummer, andere naam en woonpl

Ongelezen bericht door VENCO dropje »

@ SJZ, weet jij heel zeker dat ING bij alle inkomende gelden, afkomstig van een andere bank, controleert op naam-nummer begunstigde (eigen klant)? Zal me niets verbazen dat ze dit pas bij grotere bedragen doen.
@ Sandra Voorstenbosch: naar wat voor soort rekening was de overboeking overgemaakt, naar een bankrekening nummer of een ING postbankgiro rekeningnummer met minder dan 9/10 posities.

@ courier, je hebt een punt...als je per ongeluk of door fraude overboekt naar een bank rekeningnummer (met een goede 11-proef) die niet op naam staat van degene die je verwacht dan heb je een probleem.

Overigens...het zou veel slimmer voor banken zijn als ze niet meer vragen om de naam van de begunstigde in te voeren bij een overboeking...dan verwacht je als klant ook geen naam-nummer controle meer. Net als bij het kiezen van een telefoonnummer..daar hoef je toch ook geen naam bij het nummer in te voeren :lol:

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Geld overgemaakt naar verkeerd nummer, andere naam en woonpl

Ongelezen bericht door SJZ »

@ SJZ, weet jij heel zeker dat ING bij alle inkomende gelden, afkomstig van een andere bank, controleert op naam-nummer begunstigde (eigen klant)? Zal me niets verbazen dat ze dit pas bij grotere bedragen doen.
Ik heb vaak genoeg geld terug zien komen, ook bedragen van een paar tientjes.

Maar als je mij vraagt: weet je het zeker? dan moet ik nee zeggen. Nee, ik zie niet alle banktransacties in Nederland.

Maar draai de vraag eens om: heb jij wel eens gezien dat vanaf een andere bank er geld naar een ING/Postbankrekening geld werd overgemaakt met een echt FOUTE naam/nummer combinatie en dat dat geld NIET terugkwam?

VENCO dropje
Berichten: 382
Lid geworden op: 08 mar 2008 02:41

Re: Geld overgemaakt naar verkeerd nummer, andere naam en woonpl

Ongelezen bericht door VENCO dropje »

Vandaar de vraag aan Sandra Voorstenbosch (TS): dit is van een andere bank (SNS Bank) naar ING bank met een Postbank gironummer als begunstigde?

Ingrid011
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 mar 2011 00:16

Re: Geld overgemaakt naar verkeerd nummer, andere naam en woonpl

Ongelezen bericht door Ingrid011 »

Iets wat natuurlijk nooit de bedoeling is, is het geld dat je iemand verschuldigd bent overmaken naar de Belastingdienst. Dit is mij dit weekend overkomen. Een telefoontje naar de belastingdienst en het wordt terug gestort, zei de medewerkster van de bank. Mooi niet! De belastingdienst gaat eerst kijken of ik nog openstaande rekeningen bij hun heb en mocht ik het geld over een maand nog niet terug hebben, dan mag ik opnieuw contact opnemen.

Weet iemand of dit gebruikelijk is?

evdbeek99
Berichten: 420
Lid geworden op: 06 jul 2007 20:36

Re: Geld overgemaakt naar verkeerd nummer, andere naam en woonpl

Ongelezen bericht door evdbeek99 »

Als je het geld nog schuldig bent is dat toch niet zo verkeerd?

Ingrid011
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 mar 2011 00:16

Re: Geld overgemaakt naar verkeerd nummer, andere naam en woonpl

Ongelezen bericht door Ingrid011 »

Wel als je het geld aan iemand anders verschuldigd bent, dan de belastingdienst...

stap50per
Berichten: 88
Lid geworden op: 03 mar 2006 13:12

Re: Geld overgemaakt naar verkeerd nummer, andere naam en woonpl

Ongelezen bericht door stap50per »

ik heb een soortgelijk geval gehad bij ING bedrag overgemaakt naar verkeerd nummer en persoon (dus helemaal mn eigen fout)
na een paar keer contakt opgenomen te hebben met ING
kreeg ik nog wel het telefoonnummer van desbetreffende persoon en moest ik het verder zelf af handelen
deze persoon was zeer begripvol en nadat de papieren terug bij haar waren (lagen bij belastingadviseur) zou ze het geld direkt terug storten ik zou een maand later kontakt met haar opnemen maar voordat de maand om was belde ze zelf al dat het bedrag teruggestort was
\dus probeer te achterhalen wie die persoon is en neem zelf kontakt met hem/haar op

succes

morundo
Berichten: 225
Lid geworden op: 12 jun 2010 21:06

Re: Geld overgemaakt naar verkeerd nummer, andere naam en woonpl

Ongelezen bericht door morundo »

Vind wel netjes van de bank om de foonummer te geven.Een dat je iemand had die begrijpvol was.Maar ik dacht dat de bank zulke dingen Niet mag doen?Vlgs mij is dat doorgeven van prive gegevens.

stap50per
Berichten: 88
Lid geworden op: 03 mar 2006 13:12

Re: Geld overgemaakt naar verkeerd nummer, andere naam en woonpl

Ongelezen bericht door stap50per »

morundo schreef:Vind wel netjes van de bank om de foonummer te geven.Een dat je iemand had die begrijpvol was.Maar ik dacht dat de bank zulke dingen Niet mag doen?Vlgs mij is dat doorgeven van prive gegevens.
de naam van het bedrijf stond op de afschrift dus ik was zelf toch wel achter het nummer gekomen

Gesloten