LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] assurantiebelasting anwb

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
H Hoveling
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 okt 2010 16:24

Re: assurantiebelasting anwb

Ongelezen bericht door H Hoveling »

Ik had een mailtje gestuurd over dit geval naar de Telegraaf,als je naar de site van de Telgraaf gaat kun jullie lezen het hoe en waarom,want zij hebben gereageerd met een artikel
H Hoveling

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: assurantiebelasting anwb

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Goed gedaan! Heb het even neergezet dan kan iedereen het lezen voor het weg is uit de telgraaf!


ANWB-tarieven omhoog



03 dec. 2012, 18:04
De ANWB is een vereniging, maar toch betalen leden assurantiebelasting over de premie voor hun wegenwachthulp. Nu dit belastingtarief stijgt wordt de pechhulp iets duurder. Opzeggen voor het komende jaar is niet meer mogelijk.


Miljoenen leden van de ANWB kregen in oktober het ledenblad De Kampioen in de bus. Hier stonden de tarieven voor 2013 in gemeld.

Enkele weken later besloten VVD en PvdA in het regeerakkoord tot verhoging van het tarief van de assurantiebelasting. In plaats van 9,7 procent betaalt u vanaf 2013 21 procent belasting op bruto verzekeringspremies.

Door belastingverhoging tot 12 euro duurder uit

Het zal veel leden verbazen dat ze over de premie voor wegenwachthulp assurantiebelasting moeten betalen, omdat de ANWB een vereniging is. Toch is dit zo. De wegenwachtservice wordt gezien als verzekering. Over dat deel betaalt u assurantiebelasting, over de kosten voor het lidmaatschap niet.

Door die verhoging stijgt de premie voor wegenwachthulp bij de ANWB met 2 tot 12 euro. De ANWB meldt de nieuwe premies pas weer in De Kampioen die deze maand op uw deurmat valt. Hier kunt u ze alvast bekijken.

Te laat om op te zeggen

Worden de tarieven u na de belastingverhoging te gortig, dan is opzeggen niet meer mogelijk. Leden hadden voor 15 november moeten opzeggen voor 2013. Zegt u nu op, dan heeft dat pas effect voor 2014.

Vervelend is dat leden voor 15 november zelf hadden moeten inzien dat premies hoger zouden uitvallen dan de ANWB in De Kampioen van oktober communiceerde.

Opzegtermijn voor verenigingen

Bij verzekeringen geldt na automatische verlenging met een jaar een opzegtermijn van een maand. Dit is geregelt in de Wet Van Dam. Maar omdat deze wet niet van toepassing is op verenigingen, zitten alle ANWB-leden tot eind 2013 aan hun lidmaatschap vast.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: assurantiebelasting anwb

Ongelezen bericht door berndv »

ben in dat geval dan wel van mening dat je het lidmaatschap los moet zien van het verzekeringsdeel. aangezien het voor verzekeringen zo is geregeld dat die na een vaste termijn maandelijks opzegbaar moet zijn. Dan zou je dus de pechhulp op moeten kunnen zeggen. Het verenigingsdeel, waar ook het clubblad deel van uit maakt, zou dan gewoon jaarlijks opzegbaar kunnen blijven.

en dan dit:
rozemarijntje schreef:Dit is geregelt in de Wet Van Dam
Dit moet toch echt een -d zijn.

CaptainSlow
Berichten: 462
Lid geworden op: 01 mei 2010 12:59

Re: assurantiebelasting anwb

Ongelezen bericht door CaptainSlow »

En toch blijft de redenatie van ANWB heel dubbel, de wet zegt: verzekering, dus assurantiebelasting, ANWB zegt: vereniging, dus per jaar opzegbaar.
Hier wordt met twee maten gemeten.
De starre houding die de ANWB jaarlijks hanteert houden ze nu blijkbaar ook vast, ook voor diegenen die de Kampioen niet uitpluizen. Toen de acceptgiro kwam met begeleidend schrijven was opzeggen al niet meer mogelijk.
Dat was ik ook niet van plan, maar toch.

Ik ben jaren geen lid van de Wegenwacht geweest, dat opzeggen liep toen ook fout omdat ik in mijn hoofd had dat je uiterlijk óp 15 november op kon zeggen, en niet vóór.
Door de arrogante reactie aan de telefoon wilde ik eigenlijk nooit meer lid worden, helaas dekt de leasemaatschappij van de auto geen pechhulp met caravan in het buitenland, anders had ik nooit meer lid geworden, ik vind het nu eenmaal een onsympathiek bedrijf.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: assurantiebelasting anwb

Ongelezen bericht door kweenie »

Het zou dan eigenlijk logisch zijn dat de wegenwachthulp maandelijks opgezegd zou moeten kunnen worden, waarbij je wel lid van de vereniging blijft tot het eind van het jaar.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: assurantiebelasting anwb

Ongelezen bericht door kweenie »

CaptainSlow schreef:Door de arrogante reactie aan de telefoon wilde ik eigenlijk nooit meer lid worden, helaas dekt de leasemaatschappij van de auto geen pechhulp met caravan in het buitenland, anders had ik nooit meer lid geworden, ik vind het nu eenmaal een onsympathiek bedrijf.
Is routemobiel misschien een mogelijkheid? Of evt. een (doorlopende) reisverzekering? Volgens mij is een doorlopende reisverzekering met voertuighulp niet veel duurder dan ANWB europa plus aanhangwagenservice.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: assurantiebelasting anwb

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Wat een gezeur allemaal. Zeg gewoon de ANWB op als je het niet meer ziet zitten bij die club, en zoek een alternatief. Het is geen verplichting om lid te zijn van de ANWB.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: assurantiebelasting anwb

Ongelezen bericht door witte angora »

GJvdZ schreef:Wat een gezeur allemaal. Zeg gewoon de ANWB op als je het niet meer ziet zitten bij die club, en zoek een alternatief. Het is geen verplichting om lid te zijn van de ANWB.
Of koop een nieuwe auto met mobiliteitsgarantie, dan heb je de ANWB ook niet meer nodig. (Mits je de centen hebt natuurlijk).

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: assurantiebelasting anwb

Ongelezen bericht door kweenie »

witte angora schreef:Of koop een nieuwe auto met mobiliteitsgarantie, dan heb je de ANWB ook niet meer nodig. (Mits je de centen hebt natuurlijk).
Mobiliteitsservice is er bij veel merken voor alle auto's vanaf 2000, mits ze op de juiste momenten en bij een officiële zijn onderhouden. Daar hoef je dus niet meteen een nieuwe auto voor te kopen. Maar mobiliteitsservice geldt iha alleen voor de auto, niet voor een eventuele caravan.

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: assurantiebelasting anwb

Ongelezen bericht door Frantic2 »

witte angora schreef:
GJvdZ schreef:Wat een gezeur allemaal. Zeg gewoon de ANWB op als je het niet meer ziet zitten bij die club, en zoek een alternatief. Het is geen verplichting om lid te zijn van de ANWB.
Of koop een nieuwe auto met mobiliteitsgarantie, dan heb je de ANWB ook niet meer nodig. (Mits je de centen hebt natuurlijk).
Ook dan kan je dus niet opzeggen... en naar nu dus bovenwater komt onterecht want je wegenwacht is wel degelijk een verzekering.

Als de Telegraaf hier dieper induikt kan er dus eindelijk wat aan gedaan worden!

Ik ben altijd heel tevreden geweest over de wegenwacht, maar ik heb het nu bij mijn autoverzekering afgesloten, veel goedkoper, ook goede service en direct opzegbaar als ik een auto met garantie koop.

CaptainSlow
Berichten: 462
Lid geworden op: 01 mei 2010 12:59

Re: assurantiebelasting anwb

Ongelezen bericht door CaptainSlow »

Voor onze auto hebben we inderdaad een mobiliteits service, en ja, er zijn alternatieven voor de ANWB.
Het enige nadeel is dat deze alternatieven, allen gericht zijn op repatriëring, de ANWB is de enige (voor zover ik kon vinden) die, mochten de problemen op de heenreis ontstaan en je caravan nog bewoonbaar is, je caravan desgewenst naar de plek (camping) van bestemming brengt en aan het eind van de vakantie pas repatrieert.
Zo kan je vakantie toch doorgaan, en in je eigen vertrouwde caravan.
Ik heb nu dus een Europadekking exclusief Nederland met aanhanger supplement.
Volgend jaar (vóór 15 november :wink: ) ga ik wel weer eens kijken of er echt geen andere andere mogelijkheden zijn met soortgelijke dekking, eventueel i.c.m. met de reisverzekering.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: assurantiebelasting anwb

Ongelezen bericht door kweenie »

CaptainSlow schreef:de ANWB is de enige (voor zover ik kon vinden) die, mochten de problemen op de heenreis ontstaan en je caravan nog bewoonbaar is, je caravan desgewenst naar de plek (camping) van bestemming brengt en aan het eind van de vakantie pas repatrieert.
Zo kan je vakantie toch doorgaan, en in je eigen vertrouwde caravan.
Bij veel (doorlopende) reisverzekeringen kun je kiezen voor vervangend vervoer, zodat als je auto stuk gaat, je de vakantie gewoon met een huurauto kunt voortzetten. Als je een reisverzekering hebt, dan zou ik voor alle zekerheid even nagaan of het bij jou niet ook al in je reisverzekering zit. Of anders eventueel nagaan wat dat zou kosten. Grote kans dat als je nu een reisverzekering zonder vervangend vervoer hebt, het bijverzekeren daarvan goedkoper is dan een apart wegenwacht-lidmaatschap.

CaptainSlow
Berichten: 462
Lid geworden op: 01 mei 2010 12:59

Re: assurantiebelasting anwb

Ongelezen bericht door CaptainSlow »

kweenie schreef:
CaptainSlow schreef:de ANWB is de enige (voor zover ik kon vinden) die, mochten de problemen op de heenreis ontstaan en je caravan nog bewoonbaar is, je caravan desgewenst naar de plek (camping) van bestemming brengt en aan het eind van de vakantie pas repatrieert.
Zo kan je vakantie toch doorgaan, en in je eigen vertrouwde caravan.
Bij veel (doorlopende) reisverzekeringen kun je kiezen voor vervangend vervoer, zodat als je auto stuk gaat, je de vakantie gewoon met een huurauto kunt voortzetten. Als je een reisverzekering hebt, dan zou ik voor alle zekerheid even nagaan of het bij jou niet ook al in je reisverzekering zit. Of anders eventueel nagaan wat dat zou kosten. Grote kans dat als je nu een reisverzekering zonder vervangend vervoer hebt, het bijverzekeren daarvan goedkoper is dan een apart wegenwacht-lidmaatschap.
Ik heb het puur over de caravan, de auto is geregeld via de leasemaatschappij, die neemt eventueel wel een aanhanger/caravan mee terug, maar alleen in het geval van pech of schade aan de auto. Niet als de auto niets mankeert maar er pech of schade aan de aanhanger is.
De ANWB zet bij zowel pech aan de auto als aan de caravan je caravan desnoods op de camping en haalt je aan het eind van de vakantie weer op.
Omdat Wegenwachthulp in Nederland niet in dit pakket zit is het niet zo duur.
Volgend jaar ga ik op mijn gemak kijken of ik een goede combi kan vinden met een reisverzekering, of met de caravan verzekering.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: assurantiebelasting anwb

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

berndv schreef:ben in dat geval dan wel van mening dat je het lidmaatschap los moet zien van het verzekeringsdeel. aangezien het voor verzekeringen zo is geregeld dat die na een vaste termijn maandelijks opzegbaar moet zijn. Dan zou je dus de pechhulp op moeten kunnen zeggen. Het verenigingsdeel, waar ook het clubblad deel van uit maakt, zou dan gewoon jaarlijks opzegbaar kunnen blijven.

en dan dit:
rozemarijntje schreef:Dit is geregelt in de Wet Van Dam
Dit moet toch echt een -d zijn.

Hij is leuk die T maar schrijf dat dan naar de telegraaf dit is stukje uit de televaag :wink:

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: assurantiebelasting anwb

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Ik heb mobileiteids garantie,drie keer raden wie er komt :mrgreen:
Ben ook nog lid van anwb,ja weet het,maar voor geval dat...
Maar heb dus wel eens gebruik gemaakt toen de remmen het niet meer deden van mijn 2 mnd nieuwe auto,schoot door abs heen en niks werkte alleen handrem nog,gelukkig koelbloedige man ...naast me :wink: maar anwb kwam...kosten van pon mobiel..

frankie1977
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 dec 2012 11:55

Re: assurantiebelasting anwb

Ongelezen bericht door frankie1977 »

Het meest bijzondere blijft dat de ANWB aan zijn eigen algemene voorwaarden voorbij gaat.
(zie http://www.anwb.nl/bestanden/content/as ... n-2012.pdf)

artikel 8. Kunnen de kosten voor uw lidmaatschap of de voorwaarden wijzigen?
Wij kunnen de contributie en/of voorwaarden van het ANWB-lidmaatschap per 1 januari wijzigen. Wijzigingen worden uiterlijk 1 november gepubliceerd in de Kampioen en op anwb.nl.

De nieuwe tarieven worden pas bekend gemaakt in de kampioen die na 1 november bij de mensen in de bus komt. Ze houden zich dus niet aan de eigen voorwaarden!

Wat mij betreft een reden om na 15 november te kunnen opzeggen!
Ik ben als sinds 18 november bezig mijn lidmaatschap op te zeggen maar ze willen het gewoon niet begrijpen bij de anwb. Op mails reageren ze niet inhoudelijk, telefonisch zeer slecht bereikbaar en terugbelnotitie wordt geen aktie op ondernemen. Echt een schandalige werkwijze hebben ze daar.

Mijn voorstel allemaal storneren die incasso voor 2013 en allemaal voor laten komen.
De ANWB lijkt er door een heel halstarigge houding aan nemen gewoon op te gokken dat de meeste mensen wel zullen betalen en dan hebben ze dat geld alvast binnen.

Nicky_The
Berichten: 804
Lid geworden op: 01 dec 2010 11:51
Locatie: Noord-Holland

Re: assurantiebelasting anwb

Ongelezen bericht door Nicky_The »

Ik wist niet eens van een verhoging. Ik heb niets ontvangen! Ik wist niet beter als dat ik 2 jaar lang een actietarief had van 40 euro per jaar.. Met de extra belasting zou dit 44 euro per jaar zijn, maar er werd zomaar uit het niets dood leuk 52,75 euro van mijn rekening af geschreven..

Zie mijn topic: https://forum.www.trosradar.nl/viewtopi ... 1#p1725341

CaptainSlow
Berichten: 462
Lid geworden op: 01 mei 2010 12:59

Re: assurantiebelasting anwb

Ongelezen bericht door CaptainSlow »

Ik wist niet eens van een verhoging. Ik heb niets ontvangen! Ik wist niet beter als dat ik 2 jaar lang een actietarief had van 40 euro per jaar
Actietarief voor 2 jaar? Nooit van gehoord, je betaalt voor een vol kalenderjaar, ook al wordt je in augustus lid, alleen eind september hebben ze meestal een actie dat je het volgend jaar betaalt, en de maanden september t/m december van het huidige jaar er bij krijgt. Stel dat je hier op in gegaan bent eind september 2011 (hebben we gedaan voor een partnerlidmaatschap) dan betaalde je in september 2011 alvast het bedrag voor 2012 terwijl het wel ingaat in september 2011.
Is dat wat je bedoelt?

Waar ik met de ANWB ook nog mee in de clinch lig is het door de strot duwen van de automatische incasso, ik trek al een paar jaar de 1,50 acceptgirokosten van de factuur af en betaal per internetbankieren.
Dit jaar accepteren ze dit blijkbaar niet meer want de nieuwe pas voor 2013 is er nog steeds niet, ze houden ook geld vast wat ik nog tegoed heb vanwege het beëindigen van een doorlopende reisverzekering. Zij vinden dat ze van mij 1,50 tegoed hebben en houden een veel hogere creditering gewoon vast.
Op vragen hierover via de website reageren ze niet.

Het is een arrogante en tamelijk hypocriete club, dit is mijn laatste jaar.

Nicky_The
Berichten: 804
Lid geworden op: 01 dec 2010 11:51
Locatie: Noord-Holland

Re: assurantiebelasting anwb

Ongelezen bericht door Nicky_The »

CaptainSlow schreef:
Ik wist niet eens van een verhoging. Ik heb niets ontvangen! Ik wist niet beter als dat ik 2 jaar lang een actietarief had van 40 euro per jaar
Actietarief voor 2 jaar? Nooit van gehoord, je betaalt voor een vol kalenderjaar, ook al wordt je in augustus lid, alleen eind september hebben ze meestal een actie dat je het volgend jaar betaalt, en de maanden september t/m december van het huidige jaar er bij krijgt. Stel dat je hier op in gegaan bent eind september 2011 (hebben we gedaan voor een partnerlidmaatschap) dan betaalde je in september 2011 alvast het bedrag voor 2012 terwijl het wel ingaat in september 2011.
Is dat wat je bedoelt?

Waar ik met de ANWB ook nog mee in de clinch lig is het door de strot duwen van de automatische incasso, ik trek al een paar jaar de 1,50 acceptgirokosten van de factuur af en betaal per internetbankieren.
Dit jaar accepteren ze dit blijkbaar niet meer want de nieuwe pas voor 2013 is er nog steeds niet, ze houden ook geld vast wat ik nog tegoed heb vanwege het beëindigen van een doorlopende reisverzekering. Zij vinden dat ze van mij 1,50 tegoed hebben en houden een veel hogere creditering gewoon vast.
Op vragen hierover via de website reageren ze niet.

Het is een arrogante en tamelijk hypocriete club, dit is mijn laatste jaar.
Nee, dat is niet wat ik bedoel en die actie waar ik op in ben gegaan was wel degelijk voor 2 jaar.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: assurantiebelasting anwb

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Volgens mij als jij zwart op wit hebt? Dat je twee jr een abbo hebt voor 40 euro,dan sta je in je recht.
Dat de assurantiebelasting erbij komt oke...

Ik hoop dat je het zwart op wit hebt! Anders plegen ze volgens mij contract breuk,ze houden zich niet aan de afapraken.

Wat je kan doen is dan die 40 euro en assurantie storten,en erbij zetten contract nr...
Kijken wat er dan gebeurd...

Maar anwb is groot....dus of je dan verzekerd bent is een tweede..

Bel het juridisch loket eens???

Gesloten