LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zorgpremies zullen met 10% per jaar gaan stijgen

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Zorgpremies zullen met 10% per jaar gaan stijgen

Ongelezen bericht door bprosman »

Duidelijk dat dit niet wordt opgebracht met alleen de maandelijkse premie.
Werkgevers betalen ook een deel, of je betaalt zelf extra via loonbelasting. dit bedraagt circa 6% van je loon.
Dat was in 2001 ook al zo, die kosten had ik er al vanaf getrokken anders was de premie FL. 8903,80 geweest.
Of individuele gevallen beter/slechter af zijn in het oude systeem is om het even.
Nee het bewijst juist dat deze stelling complete onzin is :
RE: Zorgpremies zullen met 10% per jaar gaan stijgen

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Zorgpremies zullen met 10% per jaar gaan stijgen

Ongelezen bericht door 16again »

bprosman schreef:Nee het bewijst juist dat deze stelling complete onzin is :
RE: Zorgpremies zullen met 10% per jaar gaan stijgen
TS heeft topic titel niet uit de duim gezogen:
https://radar.avrotros.nl/nieuws/detail ... n-stijgen/
Geen idee waarom je dat onzin vindt: in die stelling gaat het over de premie nu en over de komende jaren, de premie destijds in 2001 is daarbij irrelevant

Marc01
Berichten: 125
Lid geworden op: 02 mar 2005 12:29

Re: Zorgpremies zullen met 10% per jaar gaan stijgen

Ongelezen bericht door Marc01 »

Nou, nou de damage control figuranten van kennelijk de verzekeraars zijn ook weer actief. Of iemand is bang voor zijn (graai) baan.

Het begint al “oud bollig” te worden omdat iemand die vanuit de praktijk eens zijn bek opentrekt, als “gek”, “onbetrouwbaar”, en “fantasierijk” te bestempelen. Want een glazenbol is natuurlijk “gek”. Kennelijk hebben verzekeringen met de afhandeling van een zaak wel een glazenbol! En die in het kwadraat! Maar ik snap het wel, de “leek”die dit leest snapt het niet, en daarom willen ze op een manipulerende manier de reputatie over de “boodschapper” beïnvloeden.

Zolang machtige verzekeraar de politiek en de regering in hun macht hebben zal er geen recht zegevieren! En het “graaien” voortduren, kortom het benadelen van slachtoffers om geld en woeker winsten. Laat ik de macht die ze over artsen en advocaten hebben maar even in het midden.

Want je denkt toch niet dat als ik hier een discussie wil oproepen over het amorele gedrag van verzekeraars, met een zeer eenvoudige reken sommetje op een kleuterschool niveau aankom zetten. Maar ze “happen” wel. Als of ze door een bij gestoken zijn.

Er zijn ook mensen die bewust door een rood verkeerslicht fietsen of lopen. Tot het (puberale) kinderlijke gedrag af.

Zelfs op de kleuterschool hebben ze met de kleurenblokken het verschil tussen rood en groen geleerd. En toch doen ze het.

Dit heeft met waarden en normen te maken. Karakter en zelfdiscipline, en met fatsoen tegen over je medemens en of je die wel of niet bezit. Want daarmee is de basis, en het opstapje naar “meer” gelegd. Zeker als het gedrag dat anderen benadeeld niet wordt gecorrigeerd. Zoals het uit het raam smijten van een branden peuk uit een rijdende auto terwijl er een motorrijder achter je rijdt. Uiteindelijk ‘n chemische dump scenario in een bos een feit blijkt te zijn. Niet voor niets dat mensen die dieren mishandelen uiteindelijk moordenaars van mensen worden en psychopathische en narcistische trekken krijgen. Hulde voor de dierenpolitie!

Niet iemand naspringen die in het water is gevallen, maar überhaupt voorkomen dat in het water terecht komt.
Dat is mijn motto!

Maar de dag dat verzekeraars er alle belang bij hebben op een slechte en vage en zelfs criminele manier hun zakken te vullen over de rug van mensen die slachtoffer zijn geworden van iets waar ze helemaal niets aan kunnen doen, zal nog lang voortduren heb ik de indruk.

Dat ze zelfs team op dit soort forums zetten om mensen op een dwaalspoor te zetten. En vooral mensen die hun achterbakse tactiekjes door heeft, gevoed door 19 jaar praktijk ervaring, eens een keer wat roepen. Ja dan zou ik er ook zenuwachtig van worden. Maar eigenlijke ook weer niet, zo zit ik niet in elkaar.

De ramp na de ramp, de afwikkeling met de verzekeraar. Wat er ook gebeurt………….

Laat ik de prijs van iemand die maar € 20.000 waard is, omdat iemand 70 jaar is (die op dit item wordt genoemd) ook maar even in het midden. Misschien dat er een dag komt dat hij, op een dag 20,000,01 gaat kosten!!! Dan zullen wij zien of geld en leeftijd dan nog het belangrijkste criterium is!.
Misschien is er wel een vergadering geweest om die tekst uit je amorele gedachten te krijgen, dan deze ook nog op een forum als deze te plaatsen. Of juist misschien ook om mensen wakker te schudden.

Hou je er wel rekening mee dat dode mensen geen premie meer betalen? En de uiteindelijke kosten toch door de staat wordt vergoed? Om de eigenbijdrage door het slachtoffer van het toedoen of laten van een ander, maar even te laten voor wat het is.

Er zijn zelfs werkgevers die het “gouden schip” zien aanmeren omdat er ongevallen gebeuren.

Kinderloos blijven schijnt ook een “schadebeperkingplicht” te zijn.

Net als de “sterfte winst”.
De winst die verzekeraar krijgen door dat iemand dood is gegaan! Je kunt ook iemand aanzetten tot zelfmoord. Ja moord, wat dat is het uiteindelijke wel! Misbruik maken van iemands situatie.

Het zal je kind, vrouw, partner of geliefde morgen of over morgen maar zijn, dat bij een verzekeraar de vlag wordt uitgehangen omdat iemand is overleden, jou dierbare! De taart en koffie wordt besteld, en dan "party time!". Op de afdeling: "we hoeven niet uit te keren".

Zeg je onzinnige verzekering op! Betaal wat je verplicht moet betalen door de lobby en achterbakse autorisatie van de overheid! De rest is onzin! Ze keren, en zeker als het er echt op aankomt toch niet uit!

Weet u wat de beste verzekeraar is die uitkeert als de commerciële verzekering niet uitkeert? Dat is de staat, de belasting betaler!

Weg met amorele verzekeraar! Die kennelijk wel geld hebben om een achterbakse reclame spots te maken” Goed dat wij verzekerd zijn”.

Ik zou de factuur wel eens willen zien van dat spotje en de uitzendkosten. “Zum kotsen”. Deze man, glazenbol kijker wellicht, weet wel beter!

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Zorgpremies zullen met 10% per jaar gaan stijgen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

'Zum kotsen' inderdaad. Als jij ook maar enig moment denkt dat de meesten die hier reageren bij een zorgverzekeraar werken, dan denk ik dat jij gruwelijk mis zit. Overigens heb ik exact hetzelfde gedaan als wat jij zei. Mijn zorgkosten zijn op het allerhoogste minimum gezet (rond de 75€ in de maand). Ik ken mezelf en heb die keuze verantwoord kunnen maken, wetende dat ik toch niet naar de dokter ga. Ik betaal elke maand 75€ voor een zorgstelsel waar ik totaal niets aan heb. Mijn zorgkosten halen nooit het eigen risico en dat is helemaal niet moeilijk, maar vergt gewoon een kwestie van doorbijten. Ik heb in de afgelopen 3 jaar 1 dag werk gemist, omdat ik niet kon rijden nadat mijn knieschijf uit de kom was. De dag erna met knieband gewoon weer gaan werken. Ondertussen zie ik mensen die om het minste en geringste hoestje al ziek thuis zitten.

Overigens waren de €20.000 euro maar een voorbeeld. Waarom moeten we toch continue levens blijven verlengen, terwijl we ook onszelf gewoon kunnen focussen op het beter maken van het leven tot aan de dood? Wat is er mis met dood gaan? Mijn opa is bijna 90 en roept al 10 jaar dat hij het helemaal geen ramp zou vinden als het afgelopen is, zijn leven wordt er toch niet meer beter op. 'Soms ben je gewoon klaar', zegt ie altijd. Ondertussen ziet hij mensen die eigenlijk beter dood hadden kunnen zijn en nog minder kunnen dan hem, gewoon weer in leven worden gehouden. Met andere woorden, er zijn altijd 2 kanten. Je hebt emotie en je hebt ratio. Emoties zeggen altijd dat een persoon langer moet leven, maar emoties moeten niet de boventoon voeren, want dan zie je het werkelijke plaatje niet meer.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Zorgpremies zullen met 10% per jaar gaan stijgen

Ongelezen bericht door 16again »

Nijogeth schreef:Ik betaal elke maand 75€ voor een zorgstelsel waar ik totaal niets aan heb. Mijn zorgkosten halen nooit het eigen risico...
In dit soort regelingen zit ook een stuk solidariteit: Ook al ben je zelf gezond, dan betaal je toch, en gaat je premie op aan kosten voor anderen....zoals je opa.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Zorgpremies zullen met 10% per jaar gaan stijgen

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Nijogeth schreef:Ik betaal elke maand 75€ voor een zorgstelsel waar ik totaal niets aan heb. Mijn zorgkosten halen nooit het eigen risico en
Weet je wat; we schaffen de verplichte verzekering af en je betaalt lekker zelf de werkelijke kosten. Veel goedkoper voor jou. Totdat je een keer iets ernstigs krijgt. Dan moet je ook zelf maar zien dat je die tienduizenden euro's voor een chemobehandeling of hartoperatie kunt vinden. Ik zal dan in ieder geval niet voor jou willen betalen. Jij niet solidair, de rest ook niet solidair met jou.

Snoodaard
Berichten: 116
Lid geworden op: 01 dec 2016 13:57

Re: Zorgpremies zullen met 10% per jaar gaan stijgen

Ongelezen bericht door Snoodaard »

GJvdZ schreef:Dan moet je ook zelf maar zien dat je die tienduizenden euro's voor een chemobehandeling of hartoperatie kunt vinden.
Maak daar maar gerust tonnen van... Zeker als het om kankerbehandeling gaat.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Zorgpremies zullen met 10% per jaar gaan stijgen

Ongelezen bericht door GJvdZ »

sjohie schreef:
BreejKC schreef:In plaats van 32 jaar vooruit te kijken, kijk ik liever 4 á 5 jaar vooruit. Nu de contouren van een nieuw kabinet met daarin VVD, CDA en D'66 zich beginnen af te tekenen, niet de meest sociaal denkende partijen, zal dit zorgstelsel van particuliere zorgverzekeraars in stand gehouden worden. Uiteraard met de enorme overheadkosten, reclamebudgetten, miljarden reserveringen en winstuitkeringen, die ook door de premiebetaler opgebracht moeten worden.

En, laten we eerlijk zijn, daar hebben we met elkaar recent in meerderheid voor gezorgd en de meer sociaal denkende partijen het nakijken gegeven. Misschien was het plan van de SP om het zorgstelsel weg te halen bij particuliere verzekeraars en weer bij de overheid onder te brengen, achteraf bexien, zo'n gek idee nog niet. Maar goed, die kans krijgen we pas over zo'n jaar of vier pas weer.

En mocht het eigen risico in 2018 verminderen, u denkt toch niet dat het afgeschaft zal worden (?), dan komt dat gewoon terug in de premie van de basiszorgverzekering. Dus van één ding kunnen we zo goed als zeker zijn. De zorgkosten zullen de komende vier á vijf jaar alleen maar toenemen.
Hmm, in het oude systeem, dus met ziekenfonds en particuliere verzekeringen, was de zorgstijging in totaal grofweg 6%/jaar, dit vond alleen voor veel mensen onder water plaats, want die premies werden ingehouden van het salaris, en via andere belastingen, die allemaal vér onder de horizon werden geïnd. Ná de invoering van het huidige zorgstelsel, en iedereen dus boventafel zag wat ze in totaal per jaar aan zorg betaalden, was dat de eerste jaren ~3%. (inmiddels is dat door de vergrijzing alweer hoger) Die rem, naast het inzichtelijk maken van de wérkelijke kosten, was 1 van de redenen voor het invoeren van het huidige systeem. (zie grafiek halverwege =https://www.medischcontact.nl/nieuws/l ... eze pagina)

Wat SP &co willen, is weer terug naar de oude situatie, een centraal systeem zonder prestatieprikkels waar de kosten vermoedelijk weer sneller zullen stijgen als ze nu doen. Dat is dus één van de redenen dat ik níet op ze hebt gestemd. Dat wil overigens niet zeggen dat ik helemaal tevreden ben met het huidige systeem, daar zitten bijvoorbeeld teveel perverse prikkels in, maar het is in mijn optiek minder slecht dan het oude systeem.
Goed verhaal. Even ter illustratie wat cijfers:

In 2010 waren de personeelskosten van de rijksoverheid bijna 19% van het totale rijksoverheidsbudget. De cijfers zullen nu wellicht wat anders zijn maar niet dramatisch hoger of lager.

Van de omzet van zorgverzekeraar VGZ gaat 97% naar zorgkosten, 3% dus naar de organisatie.

Als de overheid de zorgverzekeringen zou gaan doen (iets wat ze overigens nooit gedaan hebben, maar dat is weer een stukje volkverlakkerij van SP&Co) kunnen we er vanuit gaan dat de overhead kosten eerder naar de gemiddelde overheidsniveaus gaan dan dat het lager wordt dan bij de huidige zorgverzekeraars. Dus beste mensen: trap vooral in de rookgordijnen van de SP....

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Zorgpremies zullen met 10% per jaar gaan stijgen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

GJvdZ schreef:
Nijogeth schreef:Ik betaal elke maand 75€ voor een zorgstelsel waar ik totaal niets aan heb. Mijn zorgkosten halen nooit het eigen risico en
Weet je wat; we schaffen de verplichte verzekering af en je betaalt lekker zelf de werkelijke kosten. Veel goedkoper voor jou. Totdat je een keer iets ernstigs krijgt. Dan moet je ook zelf maar zien dat je die tienduizenden euro's voor een chemobehandeling of hartoperatie kunt vinden. Ik zal dan in ieder geval niet voor jou willen betalen. Jij niet solidair, de rest ook niet solidair met jou.
Goed idee, heb geen behoefte aan zulke behandelingen. Als het mijn tijd is, dan is het mijn tijd. Mensen komen en mensen gaan, maar schijnbaar mag tegenwoordig niemand meer doodgaan.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Zorgpremies zullen met 10% per jaar gaan stijgen

Ongelezen bericht door sjohie »

Nijogeth schreef:
GJvdZ schreef:
Nijogeth schreef:Ik betaal elke maand 75€ voor een zorgstelsel waar ik totaal niets aan heb. Mijn zorgkosten halen nooit het eigen risico en
Weet je wat; we schaffen de verplichte verzekering af en je betaalt lekker zelf de werkelijke kosten. Veel goedkoper voor jou. Totdat je een keer iets ernstigs krijgt. Dan moet je ook zelf maar zien dat je die tienduizenden euro's voor een chemobehandeling of hartoperatie kunt vinden. Ik zal dan in ieder geval niet voor jou willen betalen. Jij niet solidair, de rest ook niet solidair met jou.
Goed idee, heb geen behoefte aan zulke behandelingen. Als het mijn tijd is, dan is het mijn tijd. Mensen komen en mensen gaan, maar schijnbaar mag tegenwoordig niemand meer doodgaan.
Het hoeft niet je tijd te zijn, veel van de zorgkosten gaan op aan EHBO/1e hulp, dus van mensen die een knie verdraaien op de tennisbaan, aangereden worden op een rotonde door een vreemde, of een kuit breken op het voetbalveld.

Wat er dan dus gaat gebeuren, is dat mensen eerst moeten checken of iemand die is aangereden verzekerd is, om dan wel of niet 112 voor een ambulance te bellen. En als die persoon op eigen initiatief niet is verzekerd, moeten we die laten liggen, met verwonding X of Y? Nou hebben we nét weer alle zwart/wit beelden gezien van creperende en dode mensen langs de weg, ik persoonlijk zit niet te wachtten op de kleurenversie van 2017. :( Idem trouwens mensen met oogproblemen, moeten we die dan maar blind in huis laten sterven omdat ze zelf geen eten meer kunnen halen, omdat ze geen stok en blindengeleidehond hebben, want geen zorgverzekering?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Zorgpremies zullen met 10% per jaar gaan stijgen

Ongelezen bericht door sjohie »

Donna schreef:Wat ik hier echt zorgelijk vind is de manier waarop over ouderen gedacht wordt. En niet omdat ik tot die categorie behoor, niet omdat ik bijna 50! jaar heb gewerkt en belasting en premies heb betaald, niet omdat ik in die tijd nauwelijks gebruik maakte van de gezondheidszorg en ook niet omdat dat voor de meesten van mijn generatie geldt. Nee, ik maak me zorgen omdat een mens alleen waardevol lijkt als deze fit en gezond is. Als er wat aan gaat mankeren dan moeten we maar dood, vanzelf of met hulp. Ik zou graag degenen nog eens horen als ze zelf in deze situatie komen.
Tsja, je kan het ook eens 180 graden van de andere kant bekijken. De niet-ouderen zijn geboren in het zorgstelsel zoals dat ooit door de politiek, na verkozen te zijn door de de nu-ouderen, is bedacht en is ingericht, de jongeren moeten dus blijven bouwen op de fundering die door hén is gelegd. Ik vind het nogal simpel om het zo op iets sentimenteels te gooien, de meeste mensen, ook ik niet met mijn 42 jaar, willen echt niet als een soort wraak voor hun matige rentmeesterschap de 67+ers zien creperen, maar het is evenzogoed unfair om te verwachten dat de huidige werkende generatie, die oa ook wat zal moeten met het klimaat- en energievraagstuk, ook alle lasten van een zorgstelsel dragen waar ze zelf niks over te zeggen hebben gehad.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Zorgpremies zullen met 10% per jaar gaan stijgen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Nee, maar als u elk jaar meer dan 20.000 euro aan zorg moet krijgen om in leven te blijven, dan is dat toch krom? Dat bevestigt mijn punt dat mensen niet meer dood mogen gaan.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Zorgpremies zullen met 10% per jaar gaan stijgen

Ongelezen bericht door sjohie »

Donna schreef:Dus de nu-ouderen met 70 jaar afmaken?
Ik stelde voor om het eens van de andere kant (mijn 180 graden zin hierboven) te bekijken, als jij dan ziet dat alle 70+ers moeten worden afgemaakt, is dat jouw conclusie. :wink:

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Zorgpremies zullen met 10% per jaar gaan stijgen

Ongelezen bericht door gosewijn »

Ik stel voor om deze pubers die nog in de luiers zitten en nog niets gepresteerd hebben door 10 70 jarige artsen te laten onder zoeken
Als die tot de konklusie komen dat jij straks in de maatschappij niets zullen presteren en daarom in de bijstand komen of wat dan ook een spuitje te geven . Dat scheeld de maatschappij een hoop geld .
Ik de eerste 45 jaar bijna geen ziekte kosten gehad , nu ik 69 ben moet ik maar een pilletje slikken , hoe gek kun je zijn om dit te stellen .

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Zorgpremies zullen met 10% per jaar gaan stijgen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Simpel, niet gek. Emoties zijn niet van toepassing en gewoon naar de feiten kijken. Je moet of de AOW-leeftijd naar 75+ gooien of de gemiddelde levensverwachting omlaag trekken. Zoals gezegd hebben we momenteel minder sterfgevallen dan geboortes. En we hebben al zo weinig geboortes. Met andere woorden: mensen gaan niet meer dood. Hoe komt het dat mensen niet meer dood gaan? Nou, omdat men continue het leven blijft verlengen van mensen die aan het sterven zijn. Waarom staat iedereen hier zomaar achter? Ik hoop dat ik gewoon dood mag gaan als ik mijn tijd bereikt heb. Of dat nou 40, 50, 60 of zelfs 125 is, dat maakt me niet uit. Als ze mij in leven moeten houden, dan mogen ze van mij de stekker eruit trekken.

Hoky
Berichten: 18
Lid geworden op: 16 aug 2012 14:39

Re: Zorgpremies zullen met 10% per jaar gaan stijgen

Ongelezen bericht door Hoky »

Nijogeth schreef:Simpel, niet gek. Emoties zijn niet van toepassing en gewoon naar de feiten kijken. Je moet of de AOW-leeftijd naar 75+ gooien of de gemiddelde levensverwachting omlaag trekken. Zoals gezegd hebben we momenteel minder sterfgevallen dan geboortes. En we hebben al zo weinig geboortes. Met andere woorden: mensen gaan niet meer dood. Hoe komt het dat mensen niet meer dood gaan? Nou, omdat men continue het leven blijft verlengen van mensen die aan het sterven zijn. Waarom staat iedereen hier zomaar achter? Ik hoop dat ik gewoon dood mag gaan als ik mijn tijd bereikt heb. Of dat nou 40, 50, 60 of zelfs 125 is, dat maakt me niet uit. Als ze mij in leven moeten houden, dan mogen ze van mij de stekker eruit trekken.
Moeten we dan de hele gezondheidszorg opdoeken? Wie ziek is, is stervend? Vroeger was dat inderdaad zo, nu zijn er middelen waardoor we niet meer sterven aan mazelen of een verkoudheid. Wie bepaalt wanneer nog behandeld mag worden en wanneer niet? En wat te doen met verstandelijk gehandicapten die lichamelijk gezond zijn, maar hun leven lang zorg nodig hebben. Of psychopaten, ook lichamelijk gezond, maar geestelijk niet in orde. Misschien moeten we leren het weer met wat minder te doen. Geen pc, tv en telefoon in elke kamer. Openbaar vervoer gebruiken en de auto er uit. Niet meer drie keer per jaar op vakantie. Dan hebben we ook weer tijd om wat te doen voor een ander, die nu en dan hulp nodig heeft. Die dan nog kan genieten van het leven en zich daarover niet schuldig hoeft te voelen.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Zorgpremies zullen met 10% per jaar gaan stijgen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

We sterven niet meer aan mazelen, omdat we t genezen. Hoeveel ziektes zijn er gigantisch duur om te behandelen, maar worden nooit genezen. Als we niet genezen, maar verlengen, dan moeten we toch gewoon de dood accepteren?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Zorgpremies zullen met 10% per jaar gaan stijgen

Ongelezen bericht door kweenie »

Nijogeth schreef:Als we niet genezen, maar verlengen, dan moeten we toch gewoon de dood accepteren?
Dat kan jouw mening zijn, maar daar zullen veel mensen het niet mee eens zijn. Ik gun iemand die zijn benen kwijt raakt bijvoorbeeld nog wel een rolstoel, wat natuurlijk geen methode is om te genezen. Of diegene nou 70 is en zijn benen aan een ziekte kwijtraakt, of 20 en met zijn dronken kop en ongeluk veroorzaakt.

En iemand met astma gun ik zijn 'pufjes', die ook geen genezing bieden maar het leven wel dragelijk maken. Of diegene nou 5 jaar is of 85. Iemand met een allergie mag van mij best een epipen krijgen bij een allergische aanval. In plaats van dat ik hem bij een aanval laat creperen.

Zo zijn er ontzettend veel manieren om het leven te verlengen zonder dat ze kans geven op definitieve genezing. Natuurlijk hangt overal en prijskaartje aan. En je kunt je afvragen hoeveel een behandeling 'mag' kosten. Er zullen dus ook zeker de kosten meespelen. Maar daarbij zullen die kosten vooral ook moeten worden gerelateerd aan hoeveel kwaliteit van leven je ervoor terug krijgt. En dan kun je nooit een zwart witte grens trekken bij een bepaald bedrag. Want waar trek je dan de grens? En hoe dan?

Voorbeeldje, een niertransplantatie is een ontzettend dure operatie, zo'n 80.000 euro. Maar na die operatie kan iemand wel weer min of meer normaal verder leven. Over 25 jaar uitgespreid vallen de kosten dan wel mee. Kijk je dus naar de kosten in dat ene jaar, of kijk je naar de prijs per gewonnen levensjaar? En hoe kun je daarin de gewonnen levenskwaliteit meenemen?

En dat geldt zeker als je het vergelijkt met dialyse, wat zo'n halve ton per jaar kost en in het dagelijks leven van de patiënt veel ingrijpender is. (En bovendien geen 25 jaar door kan blijven gaan.) Moeten we de dialyse dan afschaffen? Vind ik niet, want voor veel mensen is dat de enige manier om de tijd door te komen tot het moment dat er een geschikte donor is. Als er over een jaar een donor zou zijn, dan is dat dure en uitputtende jaar wel de moeite waard. Zo zullen er ook miljarden naar onderzoek gaan. Onderzoek dat in het verleden ertoe heeft geleid dat we nu relatief eenvoudig kunnen transplanteren en tegen een relatief lage prijs per gewonnen levensjaar. Waarbij die levensjaren ook nog eens een hoge kwaliteit hebben.

Dus ja, zorg is voor bepaalde groepen mensen duur en geeft sommigen maar relatief weinig extra levenskwaliteit. Maar je kunt geen harde lijn trekken bij een bepaald budget.

Gesloten