LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mag premie zomaar met een factor 3 omhoog?

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Goldfinger74
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 mei 2018 15:13

Mag premie zomaar met een factor 3 omhoog?

Ongelezen bericht door Goldfinger74 »

Unigarant heeft zonder vooraankondinging de premie voor het gedeelte Casco van een All-risk motorfietsverzekering met opzittende verzekering, opgehoogd van 201,15 in 2017 naar 617,62 in 2018!

De begeleidende brief heeft het over indexatie van 2% en een premie verhoging afhankelijk van regio en dekking.

Door de ophoging van de schadevrije jaren wordt de deuk wel verzacht.

Ik betaalde voor 2017 het bedrag van 168,03 maar nu voor 2018 het bedrag van 224,27!

Ergo een stijging van 56,24 euri dus bijkans een verhoging van 33 procent t.o.v het jaar 2017. Mag dit zomaar?

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Mag premie zomaar met een factor 3 omhoog?

Ongelezen bericht door mahadma »

De premies zou stijgen, is bekend. Misschien veel diefstal van dit type of andere factoren als leeftijd? Of woonplaats.

NeoDutchio
Berichten: 12326
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Mag premie zomaar met een factor 3 omhoog?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Verzekeringen zijn de laatste jaren veel te goedkoop geweest. Sterker, er ging meer geld uit dan dat er binnenkomt. Als dat bij u gebeurd weet u wel wat er gaat gebeuren. Ook in verzekeringsland is er ingegrepen en het huishoudboekje moet daar op orde. Zoals u al hier op het forum had kunnen lezen is dat al een tijdje aan de gang. Zo'n beetje alle auto- en motorverzekeringen zijn behoorlijk gestegen naar een normaal niveau.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mag premie zomaar met een factor 3 omhoog?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Natuurlijk mag dat, maar u mag dus rustig elders kijken. Kijk eens op een vergelijkingssite waar u goedkoper terecht kunt. Let op, niet eerder opzeggen dan dat u door die andere geaccepteerd bent.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Mag premie zomaar met een factor 3 omhoog?

Ongelezen bericht door kweenie »

Waarom zou het niet mogen? De bakker mag ook ineens 5 euro voor een brood vragen, als hij zou willen. En de prijs van komkommers in de supermarkt mag ook ineens verdubbelen. Als het je niet aanstaat, dan kun je naar een andere verzekeraar overstappen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Mag premie zomaar met een factor 3 omhoog?

Ongelezen bericht door sjohie »

Goldfinger74 schreef:Unigarant heeft zonder vooraankondinging de premie voor het gedeelte Casco van een All-risk motorfietsverzekering met opzittende verzekering, opgehoogd van 201,15 in 2017 naar 617,62 in 2018!

De begeleidende brief heeft het over indexatie van 2% en een premie verhoging afhankelijk van regio en dekking.

Door de ophoging van de schadevrije jaren wordt de deuk wel verzacht.

Ik betaalde voor 2017 het bedrag van 168,03 maar nu voor 2018 het bedrag van 224,27!

Ergo een stijging van 56,24 euri dus bijkans een verhoging van 33 procent t.o.v het jaar 2017. Mag dit zomaar?
Ja dat mag, maar 33% is volgens mij geen factor 3? "factor" is in dagelijks gebruik de wiskunde term voor het getal waar mee vermenigvuldigd wordt, dan zou je premie dus 300% omhoog moeten gaan.

Dit geeft jou dan weer recht om te gaan shoppen voor een goedkopere verzekering.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Mag premie zomaar met een factor 3 omhoog?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Logica bij verzekeringen...

Mijn vriend is onlangs bij mij ingetrokken en gaf netjes een adreswijziging door voor zijn autoverzekering. De volgende dag een mailtje met het nieuwe polisblad en een premie die maar liefst 38% was gestegen. En dat alleen vanwege een andere postcode.

En daar wilde die maatschappij niets aan veranderen, dus direct overgestapt naar eentje die op het prijsniveau van de oude premie zat.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Mag premie zomaar met een factor 3 omhoog?

Ongelezen bericht door kweenie »

Tsja, allebei blij. Vriend omdat hij een goedkopere verzekering heeft en verzekeraar omdat zij de auto niet meer op de - in hun ogen - risicovolle plek hoeven te verzekeren.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Mag premie zomaar met een factor 3 omhoog?

Ongelezen bericht door renewouters »

Ivo.w schreef:Logica bij verzekeringen...

Mijn vriend is onlangs bij mij ingetrokken en gaf netjes een adreswijziging door voor zijn autoverzekering. De volgende dag een mailtje met het nieuwe polisblad en een premie die maar liefst 38% was gestegen. En dat alleen vanwege een andere postcode.

En daar wilde die maatschappij niets aan veranderen, dus direct overgestapt naar eentje die op het prijsniveau van de oude premie zat.
Wat is er mis met de logica? Een verzekeraar berekent een premie op basis van een risicoanalyse. Als het risico hoger wordt, moet de premie omhoog.

Maar het kan natuurlijk zijn dat jij de juiste cijfers hebt en de verzekeraar de verkeerde cijfers hanteert om het risico te bepalen. Misschien moet je dan de Radar redactie even tippen.

Speedy123
Berichten: 1162
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Mag premie zomaar met een factor 3 omhoog?

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Goldfinger74 schreef:Unigarant heeft zonder vooraankondinging de premie voor het gedeelte Casco van een All-risk motorfietsverzekering met opzittende verzekering, opgehoogd van 201,15 in 2017 naar 617,62 in 2018!

De begeleidende brief heeft het over indexatie van 2% en een premie verhoging afhankelijk van regio en dekking.

Door de ophoging van de schadevrije jaren wordt de deuk wel verzacht.

Ik betaalde voor 2017 het bedrag van 168,03 maar nu voor 2018 het bedrag van 224,27!

Ergo een stijging van 56,24 euri dus bijkans een verhoging van 33 procent t.o.v het jaar 2017. Mag dit zomaar?
Jazeker dit is heel normaal, ik heb het ook regelmatig meegemaakt met de autoverzekering. Elk jaar bekijkt de verzekeraar wat ze binnen gekregen heeft aan premie gelden en hoeveel geld zij heeft moeten uitkeren aan ontvangen claims. Blijkt dat de verzekeraar meer heeft uitkeert, dan verhogen zij de premie. Ondanks dat u geen schade heeft gereden, kunnen anderen dat wel gedaan hebben. Maar wellicht is dit niet het geval bij een andere verzekeraar, jaarlijks even shoppen op de bekende vergelijking sites kunt u veel voordeel opleveren.

Zo ben ik verleden jaar overgestapt van Allsecure naar Allianz, na de aankondiging van een behoorlijke premie verhoging terwijl ik zelf geen schade gereden had. Kennnlijk hadden anderen die bij Allianz verzekerd waren wel meer schade gereden dan verwacht. Toen overigens ook nog dat Allianz de moedermaatschappij is van Allsecur. Terwijl mijn polisvoorwaarden nagenoeg gelijk bleven, ging ik zelfs iets minder betalen i.p.v. de behoorlijke verhoging. Even rondkijken op Internet kan echt goed lonen.

Gesloten