LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Overlijdensrisicoverzekering: gespaard hypotheekdeel bij overlijden naar ABN AMRO

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Overlijdensrisicoverzekering: gespaard hypotheekdeel bij overlijden naar ABN AMRO

Ongelezen bericht door Lady1234 »

chrisd1 schreef:
19 apr 2019 18:08
Radar schreef:
19 apr 2019 16:39
...De verzekering, gekoppeld aan de hypotheek, keerde een ton uit, maar het gespaarde deel van ruim 69.000 euro ging naar de bank.
Had Radar hier niet beter kunnen schrijven:
maar de betaalde premie van ruim 69.000 euro bleef bij de bank??
Tja, dat is van het begin af aan dus al een foute stelling van Radar.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Overlijdensrisicoverzekering: gespaard hypotheekdeel bij overlijden naar ABN AMRO

Ongelezen bericht door 16again »

Is de bank zelf niet begonnen met het sparen te noemen?
https://www.abnamro.nl/nl/images/MGV-99 ... 633962.pdf
Artikel 2: hypotheekrentesparen

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Overlijdensrisicoverzekering: gespaard hypotheekdeel bij overlijden naar ABN AMRO

Ongelezen bericht door Lady1234 »

16again schreef:
19 apr 2019 19:02
Is de bank zelf niet begonnen met het sparen te noemen?
https://www.abnamro.nl/nl/images/MGV-99 ... 633962.pdf
Artikel 2: hypotheekrentesparen
Zeker, het is van begin af aan is het systeem een spaarhypotheek genoemd, ten onrechte dus. Niet alleen door ABN.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Overlijdensrisicoverzekering: gespaard hypotheekdeel bij overlijden naar ABN AMRO

Ongelezen bericht door kweenie »

Lady1234 schreef:
19 apr 2019 18:18
chrisd1 schreef:
19 apr 2019 18:08
Radar schreef:
19 apr 2019 16:39
...De verzekering, gekoppeld aan de hypotheek, keerde een ton uit, maar het gespaarde deel van ruim 69.000 euro ging naar de bank.
Had Radar hier niet beter kunnen schrijven:
maar de betaalde premie van ruim 69.000 euro bleef bij de bank??
Tja, dat is van het begin af aan dus al een foute stelling van Radar.
Bovendien vervalt die voorziening niet aan de bank maar aan de verzekeraar.

ihjm
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 apr 2019 20:36

Re: Overlijdensrisicoverzekering: gespaard hypotheekdeel bij overlijden naar ABN AMRO

Ongelezen bericht door ihjm »

Ons is in 1997 alleen door ABN AMRO zelf, verteld dat we voor het spaarhypotheek ( kapitaalverzekering belastings box3 )deel, een verzekering konden afsluiten dat bij overlijden van 1 van ons tweeën, de spaarhypotheek volledig zou zijn afgelost doorcde verzekering en er alleen het aflossingsvrije deel als kosten bleven bestaan voor de nabestaande partner.
Wij hebben sinds start aan de spaarhypotheek niets verandert(dan verviel ook de hoge belasting vrijstelling)

Als ik alles goed heb begrepen, klopt het verstrekte advies van ABN AMRO niet.
Bij overlijden, heeft de nabestaande het huis dan niet vrij (mbt spaarhypotheek deel met overlijdensrisicoverzekering) terwijl dat ons wel zo is verteld

Klopt de bovenstaande alinea?
(Ik vind het lastig te begrijpen materie)

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Overlijdensrisicoverzekering: gespaard hypotheekdeel bij overlijden naar ABN AMRO

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als u een hypotheek in twee delen hebt, en u hebt voor het bedrag van de spaarhypotheek een ORV op beider leven afgesloten, en het onverhoopte gebeurt, de een of de ander komt voortijdig te overlijden, dan blijft slecht voor de langstlevende als restschuld achter het andere deel van de hypotheek, dus dat stuk aflossingsvrije.

Dus precies wat de bank u heeft gezegd.

Overigens zal die spaarhypotheek normaal gesproken niet in box 3 vallen, maar in box 1, maar dat is hiervoor verder niet relevant.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Overlijdensrisicoverzekering: gespaard hypotheekdeel bij overlijden naar ABN AMRO

Ongelezen bericht door kweenie »

Wat er verzekerd is zul je alleen zelf kunnen bekijken. Dat zal in de polissen staan. Bij het gros van de mensen is het inderdaad zo dat bij overlijden het volledige bedrag, of ongeveer het volledige bedrag, wordt uitgekeerd. Maar bij een klein groepje is dus iets anders afgesproken.

ihjm
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 apr 2019 20:36

Re: Overlijdensrisicoverzekering: gespaard hypotheekdeel bij overlijden naar ABN AMRO

Ongelezen bericht door ihjm »

Bedankt voor jullie reactie.
Gelukkig is alles zoals we willen.

(Mbt box 3, er is hier sprake van een kapitaal verzekering afgesloten voor sept 1999 en dus officieel niet gekoppeld aan de eigen woning dus box3.)

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Overlijdensrisicoverzekering: gespaard hypotheekdeel bij overlijden naar ABN AMRO

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als u aan de voorwaarden voldoet, valt die polis in box 1. Ook al is hij niet gekoppeld.


https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... gen-woning

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Overlijdensrisicoverzekering: gespaard hypotheekdeel bij overlijden naar ABN AMRO

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ik zag geen map met alle stukken, want dat netjes met perforator of nietje bij elkaar doen en je hebt bewijs dat er niets
is zoekgeraakt.

Wel is sparen en beleggen vorige week ook mogelijk geweest dus niet goed gezocht.

Gewoon rechtszaak beginnen en de uitslag op TV doen.... kan ze veel omzet kosten en aanvragen rechtszaak is vaak al
voldoende voor coulance als het niet op TV zou komen.

Wel zijn het zeer onleesbare stukken met verwijzen naar elders helaas dus nog erger te begrijpen.

Mijn advies; Neem uitsluiten losse producten die niet gekoppeld zijn.
De levenspolis alleen gekoppeld voor aflos huis maar verder niets koppelen.....
Een alles in 1 product heeft wel vaker dit soort valkuilen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Overlijdensrisicoverzekering: gespaard hypotheekdeel bij overlijden naar ABN AMRO

Ongelezen bericht door kweenie »

Waar heb je het over?

bunders
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 apr 2019 10:35

Re: Overlijdensrisicoverzekering: gespaard hypotheekdeel bij overlijden naar ABN AMRO

Ongelezen bericht door bunders »

Jaa, dit is wel allemaal heel apart. Dus als je spaart gaat er deel naar ABN AMRO, als je komt te overlijden. Vervelend voor de nabestaanden. Ik las laatst ook een artikel over dat overlijdensrisicoverzekering erg nadelig is als chronisch zieke. 'Maatregel om chronisch zieken te helpen werkt averechts' was het artikel (https://hypotheekberekenen.nl/nieuws/93 ... -averechts).
Wel raar dat er bij een verandering de chronisch zieken de dupe worden.
Hoe denken jullie hier over? Werkt het echt averechts? Of zullen mensen nog wel een overlijdensrisicoverzekering afsluiten, ook als het niet verplicht is?

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Overlijdensrisicoverzekering: gespaard hypotheekdeel bij overlijden naar ABN AMRO

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Misschien dan nog maar eens lezen. Eerst was een ORV verplicht om in aanmerking te komen voor de NHG en dat is niet meer het geval. Maar nu kan die chronisch zieke daarvoor in ieder geval wel voor in aanmerking komen. Afgezien van alle andere problemen die een chronisch zieke zal hebben om een hypotheek te krijgen.

Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Overlijdensrisicoverzekering: gespaard hypotheekdeel bij overlijden naar ABN AMRO

Ongelezen bericht door Radar »

Maandag 29 april besteden we in onze tv-uitzending opnieuw aandacht aan deze kwestie:

De bereikbaarheid van ABN AMRO | Radar checkt

Daniëlle wil in contact komen met de ABN AMRO naar aanleiding van de voorbeeldbrief van Radar over de overlijdensrisicoverzekering. Ze willen haar alleen telefonisch te woord staan en niet via e-mail. Fons zoekt uit waarom.

Maandag 29 april 2019 in Radar, om 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1

Rvh-65
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 jun 2018 02:57

Re: Overlijdensrisicoverzekering: gespaard hypotheekdeel bij overlijden naar ABN AMRO

Ongelezen bericht door Rvh-65 »

Lady1234 schreef:
19 apr 2019 19:04
16again schreef:
19 apr 2019 19:02
Is de bank zelf niet begonnen met het sparen te noemen?
https://www.abnamro.nl/nl/images/MGV-99 ... 633962.pdf
Artikel 2: hypotheekrentesparen
Zeker, het is van begin af aan is het systeem een spaarhypotheek genoemd, ten onrechte dus. Niet alleen door ABN.
Beste, het uit te keren bedrag wordt kleiner naarmate je dichter bij het einde komt van de spaarhypotheek. Let wel, in de premie van de spaarhypotheek zit een deel “spaarinleg” . Heb je b.v. €175K gespaard van je hypotheek van €250k en je hebt deze ORV afgesloten zal de bank de “ontbrekende” €75 K betalen uit de verzekering zodat de hypotheek is afgelost voor degene die overblijft. Zo is het ons door Abn Amro uitgelegd. De ORV is geen aflossingspremie die zijn waarde behoudt, maar het uit te keren bedrag is in begin van de hypotheek veel hoger omdat je dan nog niet veel gespaard hebt. Ik ga ervan uit dat bij het voorbeeld, gedurende de looptijd de rente en aflossing ( spaardeel) op elkaar is afgesteld als er naar een lagere hypotheekrente is overgestapt, want als je dat niet doet, haal je het eindbedrag niet omdat je over her spaardeel van je hypotheek maandbedrag de rente krijgt die aan de hypotheek is gekoppeld. Je eindbedrag wordt dan lager en dus ook de uitbetaling van de ORV omdat die aan je te behalen hypotheekaflossing gekoppeld zit.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Overlijdensrisicoverzekering: gespaard hypotheekdeel bij overlijden naar ABN AMRO

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat verhaal geldt dus alleen als de dekking bij overlijden gelijk is aan de uitkering als je aan het einde (bv na 30 jaar) nog leeft. Het punt is nu juist dat de dekking bij overlijden soms lager is 'gekozen' dan de uitkering als je aan het eind van de looptijd nog leeft.

RogBoe
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 jul 2019 13:04

Re: Overlijdensrisicoverzekering: gespaard hypotheekdeel bij overlijden naar ABN AMRO

Ongelezen bericht door RogBoe »

Beste dames/heren,

Ik wil even een verkorte weergave geven want de probleemomschrijving moge duidelijk zijn.

Ons probleem met de ABNAMRO is 100% zoals RADAR op dit moment beschrijft. Ook wij blijken te maken te hebben met de constructie waarbij bij voortijdig overlijden van één van de verzekerden het gehele gespaarde deel naar de verzekering gaat. Waarbij uiteindelijk in het negatieve geval wij ca. 60.000 euro kwijt zijn aan de bank en dan de achterblijver blijft zitten met een restschuld. Alles onder het mom van de ontvangen bonusparticipaties/korting.

Op dit moment van schrijven hebben wij al diverse communicatie gehad met de ABNAMRO maar wij krijgen geen duidelijk antwoorden m.b.t. de bonusparticipaties binnen dit product t.o.v. de uiteindelijk te verliezen 60.000 euro.

Mijn vraag in dit forum gaat over het volgende;

1. RADAR heeft aandacht geschonken aan dit onderwerp; maar waar staan we nu met dit punt?... is er iets gezamenlijks?

2. Hoe pakken mensen met hetzelfde probleem dit aan in de richting van de ABNAMRO?..... of naar welke adviseur gaan jullie?

3. Kunnen wij via onze Rechtsbijstandsverzekekring (met de module wonen) een financieel adviseur in de hand nemen die met ABNAMRO tot een voor ons begrijpbare oplossing/product komen?

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Overlijdensrisicoverzekering: gespaard hypotheekdeel bij overlijden naar ABN AMRO

Ongelezen bericht door Lady1234 »

1. Of er iets “gezamenlijks” is zou u aan Radar moeten vragen. Persoonlijk lijkt mij dat van niet.

2. Een aanvullende ORV afsluiten, lost het eventuele probleem direct op.

3. Dat zou u met uw rechtsbijstandverzekeraar moeten opnemen.

Iedere kapitaalverzekering valt, bij voortijdig overlijden, aan de verzekeraar toe.

Daarom sluit men ook een overlijdensrisicoverzekering, die dan tot uitkering komt.

RogBoe
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 jul 2019 13:04

Re: Overlijdensrisicoverzekering: gespaard hypotheekdeel bij overlijden naar ABN AMRO

Ongelezen bericht door RogBoe »

Lady1234 dank voor uw reactie;

1. Of er iets “gezamenlijks” is zou u aan Radar moeten vragen. Persoonlijk lijkt mij dat van niet.

Het aan RADAR vragen probeer ik duidelijk te krijgen via dit bericht.

2. Een aanvullende ORV afsluiten, lost het eventuele probleem direct op.

U spreekt van eventueel probleem. Ja het is voor ons een probleem als er 60.000 euro van het gespaarde deel bij de verzekeraar achter blijft. het is nu een feit dat dat zo is en de vraag of wij dat hadden moeten weten bij het afsluiten. Wij wilde een product zonder enig risico....... dit punt met bonusparticipaties is nooit ter sprake gekomen anders waren wij er nooit mee akkoord gegaan.

3. Dat zou u met uw rechtsbijstandverzekeraar moeten opnemen.

Dat ga ik zeker doen....... eerst proberen wij nog netjes met ABNAMRO tot een oplossing proberen te komen.


Iedere kapitaalverzekering valt, bij voortijdig overlijden, aan de verzekeraar toe. Daarom sluit men ook een overlijdensrisicoverzekering, die dan tot uitkering komt.

Ja dat is duidelijk. Het punt is dat als je 30 jaar aan het sparen bent om tot een 100% aflossingsbedrag te komen en één van de verzekerden komt te overlijden in bijv. het 29e jaar dan gaat het hele bedrag naar de verzekeraar en keren zij een bedrag uit waarbij je 60.000 tekort komt. Dat alles onder het mom van de verkregen bonusparticipaties en de genoten korting op de premie. Wij krijgen GEEN antwoord van de ABNAMRO of de verkregen korting op de premie in verhouding staat tot de ingehouden 60.000 euro.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Overlijdensrisicoverzekering: gespaard hypotheekdeel bij overlijden naar ABN AMRO

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar dit is het forum en niet de redactie van Radar. Ik geloof niet dat die mensen, die in het programma waren, hun klachten eerst op het forum geuit hebben. Maar dat kan ik mis hebben. Dus ik zou niet weten hoe u hen zou kunnen bereiken. En zover ik mij herinner, was de bank ook al met hen in gesprek voor een oplossing.

Het komt mij zo voor dat het ook strikt individuele gevallen zijn met verschillende motieven om tot zo’n regeling inzake de ORV te komen. En iedereen zal een andere adviseur gehad hebben.

Maar goed, ik heb kort geleden voor een stel de hypotheek geregeld, waarbij de wens was dat als één of de ander voortijdig kwam te overlijden, de ander geheel of bijna geheel hypotheekvrij zou zijn. Duidelijk, simpele zaak, voor beiden een kruiselings afgesloten ORV voor het gehele bedrag, annuitair dalend.

Gesloten