LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Leenauto alleen maar 75% vergoeding ?

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Kilroy
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 dec 2005 07:26

Leenauto alleen maar 75% vergoeding ?

Ongelezen bericht door Kilroy »

Ik kom uit Duitsland en heb in Nederland een aanrijding gehad (niet mijn schuld) en nou krijg ik door de verzekering van de tegenpartij (Unive) te horen, dat er maar 75 % voor een leenauto betaald word.
Is dit terecht?
Ik kan toch niet voor iets (met 25%) bestraft worden, wat niet mijn schuld is, of toch?

Groeten

Kilroy

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: Leenauto alleen maar 75% vergoeding ?

Ongelezen bericht door karr-2 »

Als het een leenauto is zal ie waarschijnlijk al door meerdere mensen gebruikt zijn en gebruikt worden. Ik denk dat ze daarom niet de volledige waarde vergoeden.

vladja
Berichten: 537
Lid geworden op: 10 okt 2004 10:39

Re: Leenauto alleen maar 75% vergoeding ?

Ongelezen bericht door vladja »

Een auto kost een X bedrag per kilometer. Daarin zit ook reparaties en vervanging door slijtage etc. Dat wordt geschat op 25% van de kosten.

Omdat je met een leenauto rijdt, is er geen slijtage/reparatie kosten van je eigen auto. Die bespaar je dus.

Daar houdt de verzekeringsmaatschappij rekening mee en trekt daarom 25% van de kosten af en vergoedt maar 75%.

Voor zover ik weet vergoeden alle nederlandse maatschappijen maar 75% van een leenauto.

Vladja

Marsje
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jan 2006 18:42

Re: Leenauto alleen maar 75% vergoeding ?

Ongelezen bericht door Marsje »

Helaas heb ik gister een ongeluk gehad, ook gelukkig niet mijn schuld.

Ik krijg zolang de auto ter reparatie bij een bij de verzekeraar aangesloten autoschadeherstelbedrijf staat en gerepareerd wordt, de leenauto voor 100% vergoed, hoe lang de reparatie ook duurt.

Helaas heb ik vandaag gehoord dat mijn auto voor het herstelbedrijf als total loss wordt gezien (schade expert van verzekeraar moet nog beoordelen). Nu krijg ik een leenauto voor maar 5 dagen 100% vergoed (waar ik zeker nog tegenin ga, alsof ik er wat aan kan doen dat ik van achter wordt aangereden!).

Wanneer ik mijn auto had laten repareren bij een dealer/herstelbedrijf wat niet aangesloten is bij mijn verzekeraar had ik ook maar 75% vergoed gekregen voor maar 5 dagen.

Kilroy
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 dec 2005 07:26

Re: Leenauto alleen maar 75% vergoeding ?

Ongelezen bericht door Kilroy »

Ik heb bij mijn auto gelukkig door een tweede Schadeexpert (onafhankelijk) laten bekijken, die er ook veel meer heeft ontdekt als de Expert van Unive.

Maar hoe is het in nederland, heb ik dan ook het recht op een bepalde bedrag voor een leenauto (bevoorbeeld 75% van xx€, welke ik niet genomen heb, omdat ik bijvoorbeeld een auto van mijn zwager heb geleend? en als ja, voor hoeveel dagen maximum. In Duitsland heb ik recht op een Leenauto of een bepalde bedrag tot max. 10 dagen ( tijd die nodig is om bijvoorbeeld op zoek te gaan naar een niuwe/andere auto).


Ach ja, mischien krijgt de Unive van mij noch een koude douuche. Maar dat komt later wel als alles is geregelt (zo als het tot nu is afgelopen u.a. 4 dagen geleden de erste brief van Unive, waar ze beweren, dat er noch geen schademelding is binnen gekomen - maar ik heb al sinds 27.12.05 een schadenummer en heb al met verschillende medewerkers via het telefoon gepraat, waar de eene zegt dat ik mij geen zorgen hoev te maken da het schadeformalaar heel duidelijk is, en een andere medewerker zegt weer, dat noch helemal niet gezegt is, dat Unive moet betaalen) ...............binnenkort meer.

Sorry voor de Schrijffouten.

Groeten

Kilroy

anna100
Berichten: 44
Lid geworden op: 27 okt 2004 16:06

Re: Leenauto alleen maar 75% vergoeding ?

Ongelezen bericht door anna100 »

@Marsje

Nee in geval van total loss (en het wordt niet via de eigen polis maar via de verzekeraar van de tegenpartij geregeld) geldt een termijn van 14 dagen. Dit is de termijn waarin je een soortgelijk voertuig zou kunnen kopen. Tenzij het een gloednieuwe wagen was die besteld moet worden. Dan is wel een verklaring van de dealer nodig.

anna100
Berichten: 44
Lid geworden op: 27 okt 2004 16:06

Re: Leenauto alleen maar 75% vergoeding ?

Ongelezen bericht door anna100 »

Maar hoe is het in nederland, heb ik dan ook het recht op een bepalde bedrag voor een leenauto (bevoorbeeld 75% van xx€, welke ik niet genomen heb, omdat ik bijvoorbeeld een auto van mijn zwager heb geleend?
Nee het Nederlands recht is daarin anders dan het Duits recht.
Alleen als je kan aantonen dat je financieel nadeel hebt geleden kan je dit claimen.

Marsje
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jan 2006 18:42

Re: Leenauto alleen maar 75% vergoeding ?

Ongelezen bericht door Marsje »

Dus de leenauto heb ik maar 5 dagen gehad. Daarna heb ik enkele dagen met het ov moeten reizen. Daarna was een collega zo lief om mij haar auto te lenen. Daar had ze zelf toch niets aan aangezien ze hoogzwanger was.
De schade expert is 9 januari geweest. Ik heb enorm achter de verzekeraar aan moeten bellen voordat ik nu eens officieel van de verzekering hoorde dat mijn auto ook voor de verzekering als total loss werd gezien. De schade expert die mijn auto beoordeeld heeft heeft mij ook een bedrag doorgegeven wat ik terug zou krijgen. Ik heb het een paar keer aan hem gevraagd of het werkelijk dat specifieke bedrag zou zijn waarop hij antwoorde 'Vertrouwt u mij soms niet?'. Ik opgelucht want je verliest er altijd op maar de schade was te overzien. Dus ik naar de dealer, auto gekocht, leenauto afgedwongen voor de tussenliggende periode. Tot ik vandaag de specificatie op mijn deurmat vond. Het bedrag wat de schade expert mij noemde en het bedrag wat ik volgens de specificatie krijg komt (heel verassend) niet overeen. Daar zit een gat van ruim 1000 euro tussen. Nu moet ik de verzekering nog bellen om eens 'vriendelijk' (ben bang dat dat niet helemaal gaat lukken) te vragen hoe dit mogelijk is. Is het mijn onwetendheid en zie ik wat over het hoofd of maakt de verzekering er een zooitje van?

Remi
Berichten: 38
Lid geworden op: 04 feb 2004 23:45

Re: Leenauto alleen maar 75% vergoeding ?

Ongelezen bericht door Remi »

Let er op dat je een huurauto neemt die gelijkwaarig is aan je eigen auto. Dus als je een troste bezitter bent van een Fiat Panda moet je geen dikke Mercedes gaan huren.

@ Marsje: Hou rekening met de verschillende schade componenten: 1. all risk uitkering, 2. eigen risico, 3. restwaarde voertuig (dit bedrag zal je rechtsreeks van de opkoper ontvangen).

Marsje
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jan 2006 18:42

Re: Leenauto alleen maar 75% vergoeding ?

Ongelezen bericht door Marsje »

Verzekering heeft de fout toegegeven en zou het geld wat ik tekort heb gekregen meteen overmaken. Dus in eerste instantie netjes afgehandeld. Nog een specificatie op de deurmat. Ik ben er bijna...nu nog maar 200 euro tekort. Het lijkt alsof ze 'gewoon' weer 200 euro eigen risico eraf halen terwijl dit niet in deze specificatie staat, wel in de eerste. Dus weer maandag aan de telefoon hangen om het resterende bedrag over te laten maken. Geduld is een schone zaak...

anna100
Berichten: 44
Lid geworden op: 27 okt 2004 16:06

Re: Leenauto alleen maar 75% vergoeding ?

Ongelezen bericht door anna100 »

Kan dit niet de waarde van de restanten zijn? Je krijgt vergoed de dagwaarde minus de restwaarde van het wrak. Die restwaarde krijg je dan weer via de opkoper die die 200,00 euro heeft geboden.

Gesloten