LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Yarden-uitvaartverzekering

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Vok
Berichten: 408
Lid geworden op: 25 jun 2007 16:16

Re: Yarden-uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Vok »

..
Laatst gewijzigd door Vok op 13 sep 2007 22:35, 4 keer totaal gewijzigd.

Ayla

Re: Yarden-uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Ayla »

Ik heb vanmiddag ook de brief van het KIFID ontvangen.
Een en ander stemt mij hoopvol: 'Yarden volgt de aanbeveling op' en dat de verzekeraar de verzekeringsnemer de gelegenheid moet bieden om bij de oude-poli-situatie te blijven. Ook het aangeroerde opt-in en opt-out lijkt mij belangrijk
Ook ik heb de brief binnen van KIFID, ik snap hem nog niet helemaal ,maar zal hem nog wat door lezen

ayla :roll:

Loek
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 dec 2004 22:58

Re: Yarden-uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Loek »

DE BRIEF MET DE VOLLEDIGE UITSPRAAK VAN DE KIFID-OMBUDSMAN
STAAT OP WWW.YARNIEK.NL

MAXIEM

Re: Yarden-uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door MAXIEM »

@@@

Konklusie: Yarden heeft dus op alle punten ongelijk gekregen. Ook nu weer is opnieuw duidelijk dat Yarden zich schuldig maakt (of heeft gemaakt) aan kontraktbreuk, zoals dat door mij ook al in de eerste pagina's op deze site gesteld werd.

Maxiem.

janssen
Berichten: 395
Lid geworden op: 01 okt 2004 19:57

Re: Yarden-uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door janssen »

Beste forumleden.

Het is inderdaad nog even afwachten of Yarden toch nog weer iets bedacht heeft om hun eigen standpunt voor een deel te kunnen handhaven.

A.s maandag horen wij hopelijk meer, ik ben in ieder geval uitgenodigd door tros-radar, en zal daar dan ook zeker aanwezig zijn.

solight
Berichten: 52
Lid geworden op: 28 jun 2007 07:34

Re: Yarden-uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door solight »

het is allemaal niet zo moeilijk :

als Yarden hier niet zijn zin krijgt dan verhogen ze toch de prijs van een kopje koffie in de Yarden begraafplaatsen tot 15 euro per kop (of zoiets).

ze kunnen van alles wijzigen om toch nog extra geld binnen te halen omdat ze het gehele circuit beheersen en overal zelf de prijs vast kunnen stellen.
Als je naar een andere organisatie wil gaan vergoeden ze sowieso minder.

mark3
Berichten: 43
Lid geworden op: 22 jul 2007 12:12

Re: Yarden-uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door mark3 »

hallo iedereen

Iedereen gefeliciteert met het tot nu toe bereikte resultaat.

Alleen is mij niet duidelijk of het veel besproken artikel 4.5en 4.6 over het wijzigen enz... in de oude polis nu eigenlijk ook een en-bloc bepaling is of is alleen artikel 13 op de nieuwe polis een en-bloc bepaling.

Indien artikel 4.5en4.6 ( in de oude polis) niet aangeduid kan worden als en-bloc bepaling dan ziet het er erg goed uit voor ons.

Indien artikel 4.5 en 4.6 wel aangeduid kan worden als en-bloc bepaling dan kan yarden best nog wat bedacht hebben om hun eigen standpunt te handhaven

wie kan daar wat over zeggen?.

met vriendelijke groeten

solight
Berichten: 52
Lid geworden op: 28 jun 2007 07:34

Re: Yarden-uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door solight »

nog maar evan afwachten:

het feit dat Yarden, zo snel en zonder slag of stoot accoord gaat met het niet bindend advies van de ombudsman, wijst er op dat ze nog wat andere trucs achter de hand hebben.

Ik denk niet dat ze die maandag openbaar zullen maken, maar dat we die over enige tijd kunnen lezen in de "herziene en verbeterde" polisvoorwaarden.

janssen
Berichten: 395
Lid geworden op: 01 okt 2004 19:57

Re: Yarden-uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door janssen »

quote mark 3


het is allemaal niet zo moeilijk : Indien artikel 4.5 en 4.6 wel aangeduid kan worden als en-bloc bepaling dan kan yarden best nog wat bedacht hebben om hun eigen standpunt te handhaven


Artikel 4.5 zijn geen bloc artikelen, het bloc artikel is pas ingevoerd in 2004.
Dus alle artikelen daarvoor vallen gewoon onder de normale artikelen zo als elke verzkeraar die hanteert, ook wel genoemd hardheidsclausule. dat geeft de verzekeraar alleen het recht om zo nodig de premie te verhogen, dit mag echtter nooit meer zijn dan de inflatie .



Yarden kan natuurlijk wel trachten extra inkomsten te verwerven, maar zij moeten toch echt binnen de perken blijven.
Bij ons zie al steeds meer dat de koffie kamer niet gebruikt wordt, maar een dicht daarbij staand restaurant.
Ook kan Yarden het niet maken, om de premies meer te verhogen dan de inflatatie, anders lopen zij toch zeker uit de pas met Dela en monuta. Zij hebben in ieder geval geleerd, dat verzekerden niet allemaal meer onmondige koinderen zijn.


quote solight

solight
Berichten: 52
Lid geworden op: 28 jun 2007 07:34

Re: Yarden-uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door solight »

@ janssen

Yarden kan best wel premies voor bestaande relaties onzinnig verhogen, want voor de meeste (ouderen) is een overstap naar b.v. Dela gezien de leeftijds grens niet mogelijk en/of niet betaalbaar.

ook voor de premievrijen van AVVL (bijvoorbeeld) kunnen ze binnen de clausules 4.5 de jaarlijkse bijdrage verhogen tot bijvoorbeeld 250 euro zodat ze dan van hun "probleem" (loden last) af zijn.

die jaarlijkse bijdrage (nu ongeveer 9 eur) kunnen ze toch ook best "aanpassen" tot een niveau waarbij zij weer meer geld binnen krijgen.

misschien niet netjes maar van struikrovers kan je van alles verwachten.

mark3
Berichten: 43
Lid geworden op: 22 jul 2007 12:12

Re: Yarden-uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door mark3 »

Hallo Janssen,

Bedankt voor de snelle reactie en uitleg.
En ik denk dat yarden zich nog wel 2maal bedenkt om een of andere streek te leveren.

met vriendelijke groeten,
mark3

ron1872
Berichten: 178
Lid geworden op: 21 jun 2007 19:30

Re: Yarden-uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door ron1872 »

Zo, zo .....

ik was weer even 2 weken verstoken van berichten notificaties van het forum en dan krijg ik weer 7 pagina's te lezen .... en wat voor nieuws!

Dit is werkelijk fantastisch nieuws mensen. Ik moet nog even alles lezen, maar Yarden heeft een flink pak voor zijn broek gekregen van de Ombudsman.

Onze vier polissen zijn allemaal van voor 2004, dus we hebben helemaal ons recht kunnen halen. Wij hebben alleen geen bericht van het KiFid gekregen, omdat wij het aan advokaat van Beilen hebben overgelaten, maar ik mag aannemen, dat we hetzelfde krijgen te horen. Stugger nog, het zou wel eens zo kunnen zijn dat alle polishouders van voor 2004 (dus ook de niet-klagers) een rectificatie op hun polis gaan ontvangen.

Al met al kunnen we toch stellen, dat we met z'n allen een prima resultaat hebben bereikt en hebben voorkomen dat onze nabestaanden geen onverwachte toestanden met Yarden kunnen krijgen.

En laten we een beetje trots op elkaar zijn: dit was een eitje! Legiolease duurde veel langer.

Alleen het jaarlijkse lidmaatschap zouden ze nog mee kunnen rommelen, maar ik heb er toevallig een schrijven liggen van de AVVL, dat het lidmaatschapsgeld is voor het bekostigen van het magazine dat je krijgt. Geen rechter die een bedrag van 250 euro p/p in de juiste verhouding ziet met 4 blaadjes die je per jaar ontvangt. Dus laat ze die wijziging ook maar proberen, desnoods in jaarlijkse stappen. We weten nu de weg: KiFid en van Beilen!!

Iedereen bedankt voor zijn inzet en vasthoudendheid !!!!!!!!
Laatst gewijzigd door ron1872 op 12 sep 2007 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.

janssen
Berichten: 395
Lid geworden op: 01 okt 2004 19:57

Re: Yarden-uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door janssen »

quote="so;ihgt"

Geplaatst op: 12 Sep 2007 12:52 Onderwerp:



@ janssen
Yarden kan best wel premies voor bestaande relaties onzinnig verhogen, want voor de meeste (ouderen) is een overstap naar b.v. Dela gezien de leeftijds grens niet mogelijk en/of niet betaalbaar.

ook voor de premievrijen van AVVL (bijvoorbeeld) kunnen ze binnen de clausules 4.5 de jaarlijkse bijdrage verhogen tot bijvoorbeeld 250 euro zodat ze dan van hun "probleem" (loden last) af zijn.

die jaarlijkse bijdrage (nu ongeveer 9 eur) kunnen ze toch ook best "aanpassen" tot een niveau waarbij zij weer meer geld binnen krijgen.

misschien niet netjes maar van struikrovers kan je van alles verwachten



@@@ solight:


Natuurlijk kan Yarden de premie verhogen, dat zullen zij ook wel moeten.
Maar er zijn lemieten: Zo mag Yarden misschien de eerste paar jaar iets meer verhogen dan de inflatie, Maar dat zal echt geen gewoonte
mogen wordne, want dan grijpt de verzekeringskamer wel in.

Ik zelf kreeg toen het nog NUVA lid was gemiddeld 3 % premie verhoging per jaar, daarom betalen wij nu al bijna € 28,-- per maand.
Wat zij met de premie vrijen mogen doen weet ik ook nog niet, maar premie vrij is wel premie vrij.
Dan kunnen zij hooguit nog de jaarlijks bijdrage voor administratieve werkzaamheden gaan verhogen. Maar ook hier geld weer het zelfde inflatie en premie verhoging moeten wel in de pas blijven.
Dus denk maar niet dat Yarden het voor elkaar krijgt om b.v mijn polis met 20 % te verhogen, want dan ga ik zo weer procederen.
Er bestaat ook nog zo iets als het rekenkundige gemiddelde.
Dus als Monuta en Dela hun premie verhogen gemiddeld 3% dan zal Yarden zich ook moeten schikken in deze percentages.

Volgende punt als Yarden de premies extreem zou verhogen, zullen vooral de jongeren overstappen naar een andere uitvaartverzekering, en juist van die groep moet Yarden het hebben.
En het is niet toegstaan dat premie verhoging niet per soort verzkering, maar op leeftijdsgroep verhoogd zou worden. dat is zelf bij wet verboden.

Gregoris
Berichten: 156
Lid geworden op: 11 dec 2006 13:40

Re: Yarden-uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Gregoris »

Uit de Leeuwarder Courant geplukt:

Verzekerden Yarden houden oude rechten

Gepubliceerd op 12 september 2007, 13:50
Laatst bijgewerkt op 12 september 2007, 14:34

LEEUWARDEN -
Klanten van uitvaartverzekeraar Yarden mogen straks kiezen of ze bij een uitvaart geld krijgen of de begrafenis in natura laten regelen.

Yarden komt terug op het voornemen om de voorwaarden van de polissen van een groot aantal klanten in een keer te veranderen. De verzekeraar wilde alleen nog maar geld geven. Daartegen rezen felle protesten.

Volgens het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) heeft de directie van Yarden ingestemd met aanbevelingen die het instituut de verzekeraar heeft gedaan. Dat houdt in dat Yarden niet en bloc de polisvoorwaarden van alle klanten mag wijzigen.

Yarden dient volgens het Kifid klanten die de oude voorwaarden willen handhaven die mogelijkheid te bieden. Een woordvoerder van Yarden erkent de afspraak.
mvg.

janssen
Berichten: 395
Lid geworden op: 01 okt 2004 19:57

Re: Yarden-uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door janssen »

quote="ron1072"
Onze vier polissen zijn allemaal van voor 2004, dus we hebben helemaal ons recht kunnen halen. Wij hebben alleen geen bericht van het KiFid gekregen, omdat wij het aan advokaat van Beilen hebben overgelaten, maar ik mag aannemen, dat we hetzelfde krijgen te horen. Stugger nog, het zou wel eens zo kunnen zijn dat alle polishouders van voor 2004 (dus ook de niet-klagers) een rectificatie op hun polis gaan ontvangen.
Hallo ron.

Ja inderdaad Yarden heeft zich behoorlijk in de nesten gewerkt. En nu nog zorgen dat zij er met zo weinig mogelijk gezichts verlies er uit
komen. Zij weten nu tenminste dat verzekerden geen onmondige kindren meer zijn.
Alleen al de arrogantie van Hans in het Yarden magezine.
Zeker zullen alle polishouders bericht moeten ontvangen.
Beschouw het maar als een vak organisatie, die knokken voor de werknemers, maar ook de werknemers die geen lid zijn profiteren er net zoveel van.
Ben alleen benieuwd wie er maandag avond bij radar van Yarden aanwezig, is.
Wat zou ik graag met een dereglijk persoon in debat gaan. maar die
kans krijgen wij echt niet.

ron1872
Berichten: 178
Lid geworden op: 21 jun 2007 19:30

Re: Yarden-uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door ron1872 »

Janssen schreef:
Ja inderdaad Yarden heeft zich behoorlijk in de nesten gewerkt. En nu nog zorgen dat zij er met zo weinig mogelijk gezichts verlies er uit
komen. Zij weten nu tenminste dat verzekerden geen onmondige kindren meer zijn.
Nou ja, niet alleen gezichtsverlies, maar dit gaat ze in de toekomst zeker nieuwe aanmeldingen kosten, dus de strop komt op termijn nog harder aan. En consumenten zijn al langer heel mondig, dat hebben ze kennelijk totaal verkeerd ingeschat. Ik moet nog even genietend terug denken aan het bezoek van de Yarden adviseur, die stelde dat in al onze polissen (van voor 2004) een en-bloc clausule zou staan. En die list en bedrog praktijk heeft ze nu opgebroken. Eerlijkheid duurt toch het langst, dat is nu weer gebleken.

Ik vind het alleen heel jammer dat collega Vok zijn berichten op het forum heeft verwijderd. Daar stonden toch heel wat nuttige tips en aanmoedigingen in! Bij deze een oproep aan anderen, om vooral je berichten te laten staan. Je weet maar nooit waar ze nog goed voor zijn!

Mocht iemand aan ons vragen of we nog een goede uitvaartverzekeraar voor ze weten, dan zullen we ze met volle overtuiging Dela of Monuta aanbevelen :lol:

janssen
Berichten: 395
Lid geworden op: 01 okt 2004 19:57

Re: Yarden-uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door janssen »

quote="ron1872
Ik vind het alleen heel jammer dat collega Vok zijn berichten op het forum heeft verwijderd. Daar stonden toch heel wat nuttige tips en aanmoedigingen in!
Hallo ron.

Ja dat Volk alles verwijderd heeft is ook jammer, maar goed hij heeft daarover een andere mening, die wij zeker moeten respecteren.
Ik moet nog na genieten van het eerte telefoon gesprek dat ik met een medewerker van yarden heb gehad.

Die vertelde dat de verzekeraars de laatste jaren zoveel macht hadden gekregen, dat wij als verzekerden vogel vrij verklaard waren.
Nu wij kunnen u weer vliegen.

ron1872
Berichten: 178
Lid geworden op: 21 jun 2007 19:30

Re: Yarden-uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door ron1872 »

En dan nog een leuke:

Ik heb net per direkt (d.w.z. per 30 november a.s.) telefonisch de Consumtenbond eruit gekiept. Leuk was dat er naar de reden 'waarom' werd gevraagd. Koren op de molen dus en de slappe opstelling van de Consumentenbond t.o.v. Yarden als reden gegeven. Die hebben hem ook zitten :lol:

janssen
Berichten: 395
Lid geworden op: 01 okt 2004 19:57

Re: Yarden-uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door janssen »

De consumentenbond heb ik enkele weken geleden opgezegd.
Dit na aanleiding van een slappe houding t.o.v Yarden, en vooral na het gesprek van Bregje met Hans in het Yaden magazine.
Ik heb nog geen bericht terug ontvangen, maar wacht echt niet telang, stuur er zo weer een mailtje acheraan, en vraag om een bevestiging.

ron1872
Berichten: 178
Lid geworden op: 21 jun 2007 19:30

Re: Yarden-uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door ron1872 »

Gewoon even bellen Janssen, dan kan je zo opzeggen. Deden ze niet moeilijk over, het hoeft dus niet meer schriftelijk. Doe ze de groeten van me :P

Ik had ze een paar weken geleden een mailtje gestuurd met een uiteenzetting over het gesprek met Yarden. Een beetje feedback richting de Groepsactie leek me wel op zijn plaats. Ik heb daar geen enkele reaktie op gehad en dan is opzeggen maar een kleine stap verder.

En ach, die testen van hun herhalen ze ook vier keer per jaar en kan je ook van internet afhalen op diverse site's, dus missen doen we ze niet eens 8)

Gesloten