LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verlaging WAO

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Tavira
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 jul 2016 20:53

Verlaging WAO

Ongelezen bericht door Tavira »

Deze maand wordt ik opeens geconfronteerd met een verlaging van mijn WAO van ruim € 300,- bruto. Volgens UWV zou ik hier een brief van hebben moeten ontvangen najaar 2015. Na telefonisch contact met UWV werd mij uitgelegd dat de uitkering inkomensafhankelijk is geworden.
De regels zijn veranderd per 1 januari 2016 en voor mij geldt dat dit per deze maand is ingegaan. Ik kan hier niets over terugvinden in nieuwsberichten, tevens heb ik nooit een schrijven ontvangen. Ik werk 20 uur ( 50%) en de afgelopen 13 jaar is daarin niets veranderd.
Graag hoor ik wie hier meer over kan vertellen.
Hans

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Verlaging WAO

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo Tavira, ik denk dat je het UWV moet vragen om een kopie van de brief. Dat zou een en ander vast verduidelijken. Zoals het er nu staat begrijp ik het niet. Een lopende WAO uitkering die ineens inkomensafhankelijk geworden is? Ik weet het niet.
Kan het zijn dat het om een toeslag op je uitkering gaat? Daarin verandert wel het een en ander.
Maar goed, zo is het gissen.
Wel heel erg beroerd zo'n enorme terugval!

stofzuigertje

Re: Verlaging WAO

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik weet niet hoe het met WAO zit maar bij werklozen is het ook aangepast.

Vroeger kreeg je op basis uren een aanvullende uitkering en nu op het bedrag.

Dus bij 20 uren werk en 20 uren uitkering kreeg je 50% maar nu als je hoog salaris kreeg over die 20 uren dus minder.
Ook daar is het aangepast en omdat alles per 1 januari niet lukte.

Ik vermoed dat alles volgens de regels is, maar de info was voor werklozen ook al niet echt duidelijk.
Dit bekend dat zowel gedeeltelijk afgekeurde als werklozen die er een baantje bij hebben er mee zullen stoppen en
niet op half werk in zullen gaan.

Vroeger konden werklozen en afgekeurde nog als Postbezorger wat bij verdienen, 2 uren werk en je mag er ook 3 of 4 uren over doen...
en je hield dan omdat je op papier 2 uren maakte er nog wat aan over.

Nu met nieuwe regels zou je het voor 100% in moeten leveren en alleen als je boven je uitkering komt dus 10 uren 5 wijken?
Juist dit soort klusjes veroorzaken moeilijk te vinden personeel en grijs werk...
Mevrouw neemt een klein wijkje en meneer de werkloos loopt voor haar....

Het is een goed bedoelde maatregel die vaak negatief uitvalt helaas.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Verlaging WAO

Ongelezen bericht door Shine »

Kijk eens in mijnuwv, migelijk ligt daar de digitale versie van de brief.

Tavira
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 jul 2016 20:53

Re: Verlaging WAO

Ongelezen bericht door Tavira »

Hallo allemaal,
Bedankt voor jullie reactie. Inmiddels contact met UWV gehad. De brief wordt nog nagestuurd, maar zoals diegene het uitlegde komt het er toch op neer dat er per 1 januari een verandering geldt. Verdien je in de 20 uur dat je werkt meer dan je uitkering over de andere 20 uur, dan wordt er een berekening op losgelaten die natuurlijk altijd negatief uitvalt.
Wat ik niet begrijp is dat het mogelijk is dat je opeens zo'n enorme terugval in WAO krijgt. Ik ben ziek vanaf 1991, van operatie naar herkeuring en weer operatie en weer herkeuring ben ik voor 50 % goedgekeurd, weer operatie maar voor 50% blijven werken, al met al veel ingeleverd.
Ik wordt volgend jaar 65 dus dan is de hele WAO Uitkering toch afgelopen, maar dit voelt vreselijk oneerlijk. Ik lever dit jaar bijna € 1000 bruto in.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Verlaging WAO

Ongelezen bericht door kweenie »

Tsja, wat is oneerlijk? De opvattingen over een 'eerlijke' sociale voorziening zijn in de loop der jaren ook veranderd.

Vroeger was misschien het idee dat je het deel van de WAO waarvoor je een uitkering krijgt los zou moeten zien van het deel van de tijd waarvoor je werkt. Wat misschien ertoe zou kunnen leiden dat je - even extreem gezegd - in de werkzame 50% een miljoen kan gaan verdienen en toch recht blijft houden op WAO over het niet-werkzame deel.

Tegenwoordig ziet men deze uitkeringen meer als een vangnet, een aanvulling. Dat de AO-uitkeringen dus meer bedoeld zijn als aanvulling om je levensstandaard min of meer op het oude niveau te kunnen houden. Maar dat als je zelf voor een groot deel je inkomen op niveau kunt houden, je niet ook nog eens een extra bonus van de WAO-uitkering zou hoeven te ontvangen.

Beide hebben z'n voordelen en nadelen en voor beide is wat te zeggen.

Overigens zal je WAO waarschijnlijk doorlopen tot je AOW-leeftijd en niet tot 65 jaar.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Verlaging WAO

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

kweenie schreef:Tsja, wat is oneerlijk? De opvattingen over een 'eerlijke' sociale voorziening zijn in de loop der jaren ook veranderd.

Vroeger was misschien het idee dat je het deel van de WAO waarvoor je een uitkering krijgt los zou moeten zien van het deel van de tijd waarvoor je werkt. Wat misschien ertoe zou kunnen leiden dat je - even extreem gezegd - in de werkzame 50% een miljoen kan gaan verdienen en toch recht blijft houden op WAO over het niet-werkzame deel.

Tegenwoordig ziet men deze uitkeringen meer als een vangnet, een aanvulling. Dat de AO-uitkeringen dus meer bedoeld zijn als aanvulling om je levensstandaard min of meer op het oude niveau te kunnen houden. Maar dat als je zelf voor een groot deel je inkomen op niveau kunt houden, je niet ook nog eens een extra bonus van de WAO-uitkering zou hoeven te ontvangen.

Beide hebben z'n voordelen en nadelen en voor beide is wat te zeggen.

Overigens zal je WAO waarschijnlijk doorlopen tot je AOW-leeftijd en niet tot 65 jaar.
Daar klopt helemaal niks van. Vroeger niet en nu ook niet. Meer dan een percentage van het oude loon was het nooit.

En de AOW leeftijd van de vraagsteller is natuurlijk 65 jaar.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Verlaging WAO

Ongelezen bericht door kweenie »

Daar klopt helemaal niks van. Vroeger niet en nu ook niet. Meer dan een percentage van het oude loon was het nooit.
Ik zeg toch helemaal niet dat het geen percentage van het oude loon is???
En de AOW leeftijd van de vraagsteller is natuurlijk 65 jaar.
Iemand die in 2017 65 wordt heeft een AOW leeftijd van 65 jaar en 9 maanden of van 66 jaar. Dus de AOW begint niet met 65 jaar.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Verlaging WAO

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

@kweenie: in de AOW leeftijd heeft u volkomen gelijk.

Het percentage is uiteraard een percentage dat lager is dan het oude loon.

Van uw hele verhaal over arbeidsongeschiktheidsuitkeringen klopt verder niets.
Alsof je naast je AO uitkering er naar rustig op los kunt verdienen...
Dat kon vroeger niet en nu ook niet.

Tavira
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 jul 2016 20:53

Re: Verlaging WAO

Ongelezen bericht door Tavira »

Gemakshalve heb ik het aantal maanden niet genoemd, maar dat zijn er idd 9. Blijft dat ik nog steeds 65 ben op dat moment.
Ik verdien er niet op los en verdien geen goud voor de 50% waar ik voor werk. De 50% WAO was berekend op mijn laatste salaris.
Ik begrijp dat wet en regelgeving wordt aangepast aan tijdsbeeld. Wat mijn punt is dat je van het een op andere moment hiermee wordt geconfronteerd en er absoluut geen vorm van overgangsregeling is. Terwijl je al 25 jaar deze inkomsten hebt.
Heel Nederland staat op z'n kop als dit het geval zou zijn met je salaris.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Verlaging WAO

Ongelezen bericht door moederslink »

Heel vervelend zo.n behoorlijke terugval! Ik vind €300 bruto p.m nogal wat om in te moeten leveren.
De enige die het tot op de komma kan uitleggen is het UWV .
Ik zou het wel doorgeven aan de belastingdienst. Als u een huurwoning heeft kunt u meer huurtoeslag krijgen en misschien ook meer zorgtoeslag .
Sterkte!

stofzuigertje

Re: Verlaging WAO

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je na je AOW doorwerkte verdien je weer meer, geen premie meer voor diverse dingen....

Maar het gevolg is dat juist de werkgevers niemand meer kunnen vinden voor halve dagen.
Elke WAO maar ook werklozen en bijstand zullen niet hun best doen om voor halve dagen te gaan werken door deze regel.

Volle 40 uren of niets zou ik als uitkeringstrekker zeggen en ook halve maanden word al een ramp.
Mijn buurvrouw werkt voor uitzendbureau op kantoor en halverwege de maand zijn mensen die thuis zitten moeilijk aan het werk te krijgen.
Ik kom 1 augustus wel want wat ik vanaf vandaag tot 31 juli werk leverde toch netto niets op!

Het was op papier een leuke maatregel maar de gevolgen worden nu zichtbaar.
Ook winkels die maar enkele uren werk hebben moeten moeders thuis vragen en geen werklozen meer want je houd na werk er
vrijwel niets aan over.

Door de nieuwe maatregel die nu iedereen hier kan lezen zullen vele die maar beperkte tijd werken stoppen en nieuwe zijn
nauwelijks te vinden.
Ook UWV medewerkers al gesproken en die zagen dit ook al aankomen.
Alleen mensen zonder uitkering willen nog korte banen maar vele stoppen er mee.

hirihiri123
Berichten: 28
Lid geworden op: 23 apr 2004 17:45

Re: Verlaging WAO

Ongelezen bericht door hirihiri123 »

Even voor @ Travira: Wij zijn met ons beiden 24.000 € per jaar er op achteruit gegaan. Maar wij zijn dan van de WAO en werken allebei 65 geworden. Wij zaten nog aan de "goede "kant zeg maar. Ja, ik heb ook 1 maand GEEN AOW mogen ontvangen. kon wel voorschot krijgen,,,,,,,,,,,
Dus die 1000 € bruto van U, gaat nog veel meer worden....................bereidt U er maar vast op voor.......

Gesloten