LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Slapend dienstverband om transitievergoeding te ontlopen.

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
bwinthag
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 jan 2016 09:44

Slapend dienstverband om transitievergoeding te ontlopen.

Ongelezen bericht door bwinthag »

Mijn vriendin is bijna 30 jaar werkzaam bij Cleane Lease Fortex . Ruim twee jaar geleden kreeg zij werk gerelateerde rugklachten en uiteindelijk heeft ze een hernia operatie moeten ondergaan. Zonder het gewenste resultaat. 29 januari a.s. is ze twee jaar ziek. Het reintegratie traject heeft niets opgeleverd en ze is inmiddels aangemeld bij het UWV. UWV heeft geconstateerd en beschreven dat terugkeer bij haar werkgever geen optie is. In alle naiviteit gingen wij er van uit dat ze ontslagen zou worden maar niets is minder waar. De werkgever gaat de loonbetaling stoppen maar geen ontslag aanvragen, dit noemt men een slapend dienstverband. Dit is een fenomeen aan het worden in Nederland en wordt door werkgevers gebruikt om onder de transitie vergoeding uit te komen. Er zijn inmiddels diverse recht zaken over gevoerd en de uitspraken zijn in het voordeel van de werkgevers omdat er geen grove nalatigheid kan worden aangetoond, het wordt wel gekenmerkt als onfatsoenlijk maar geen reden om de transitievergoeding uit te keren. Ik ben er inmiddels achter dat dit op grote schaal gebeurd in Nederland en ik vind het gewoon krom en onrechtvaardig. Zo is deze regeling nooit bedoeld , maar onze minister doet er niets aan. Ik ben daarom op zoek naar zoveel mogelijk medegedupeerden. Wellicht dat we dan samen iets kunnen gaan doen aan deze belachelijke situatie.

Dozo
Berichten: 90
Lid geworden op: 29 nov 2015 17:32

Re: Slapend dienstverband om transitievergoeding te ontlopen.

Ongelezen bericht door Dozo »

bwinthag schreef:Wellicht dat we dan samen iets kunnen gaan doen aan deze belachelijke situatie.
Terwijl de rechters al in het voordeel van de werkgevers hebben beslist?

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Slapend dienstverband om transitievergoeding te ontlopen.

Ongelezen bericht door langste adem »

Ik snap het niet helemaal van dat slapend dienstverband.

Op http://www.transitievergoeding.nl/veelg ... iekte.html staat dat het UWV dan je ontslag regelt en dat je dan een transitievergoeding krijgt.

Of verwacht u minder transitievergoeding te krijgen ?

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Slapend dienstverband om transitievergoeding te ontlopen.

Ongelezen bericht door langste adem »

Dus als ik het goed begrijp blijf je dan wel op papier in dienst bij de werkgever, maar je inkomsten krijg je na 2 jaar ziekte verder van het UWV ?

Behoudt je dan het recht om terug te keren bij je oude werkgever bij enig herstel ? of gaat UWV verplichten tot een alternatieve baan elders ?
En tellen "slapende dienstjaren" bijvoorbeeld ook mee voor een transitievergoeding als uiteindelijk toch ontslag volgt ?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Slapend dienstverband om transitievergoeding te ontlopen.

Ongelezen bericht door kweenie »

Zoals de wet op dit moment is, houdt het in dat je formeel in dienst blijft bij de werkgever, maar dat je van hem vanwege de AO geen salaris krijgt. Dit betekent inderdaad dat als je weer (gedeeltelijk) hersteld zou raken, je alsnog weer gewoon salartis van de oude werkgever zou krijgen. Ook zou je mogelijk recht houden op bepaalde arbeidsvoorwaarden, afhankelijk van wat hierover in de arbeidsvoorwaarden is afgesproken.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Slapend dienstverband om transitievergoeding te ontlopen.

Ongelezen bericht door sjohie »

snuffel1 schreef:@ langste adem de wet is nog zo nieuw dus ik verwacht dat de mazen in de wet wel gedicht zullen worden. Zo als het er nu uit ziet heeft iedereen waarvan het dienstverband wordt beëindigd recht op de transitie vergoeding tenzij ontslag op staande voet van toepassing is.
Mits je er 2 jaar of langer hebt gewerkt. :wink:

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Slapend dienstverband om transitievergoeding te ontlopen.

Ongelezen bericht door langste adem »

Ik vraag me af hoe het dan werkt als je nog formeel in dienst bent van je werkgever, maar betaald krijgt via UWV. Oftewel ik prober de mazen in de wet te vinden.

Je zou zeggen, als er uiteindelijk toch ontslag volgt zou je die transitievergoeding van je werkgever krijgen (want daar in dienst op papier) .
Ik kan me echter ook voorstellen dat het UWV er alles aan doet om je weer aan het werk te krijgen, dus misschien plaatsing bij een ander bedrijf.Of een omscholing voor een beroep wat je nog wel kan.
Waar je dan verplicht aan moet meewerken. Allemaal wel logisch.

Maar wat als er op een gegeven moment een duur extern bureau wordt ingeschakeld die jou wel even zal reintegreren, zonder verdere garantie, en je hebt daar zelf geen lekker gevoel bij.
Heb je dan als werknemer nog een keuze ? Want de kosten voor omscholing en dat soort dingen kan door werkgever (of UWV in dit geval?) wel van de transitievergoeding worden afgetrokken?

LiJan
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 feb 2016 17:46

Re: Slapend dienstverband om transitievergoeding te ontlopen.

Ongelezen bericht door LiJan »

Heb eea hierover gelezen. Ze mogen die kosten voor reintegratie niet aftrekken van transitievergoeding. Google maar eens.
Zelf heb ik ook een vraag.
Partner is voor zijn functie afgekeurd (wil overigens wel graag werken), maar werkgever had geen ander passend werk. Dit is zijn einde 2e jaar ziektewet. Uitkering (WW) aangevraagd. Nu wil werkgever de transitievergoeding niet betalen, door hem geen ontslag te geven. Heb ook hierover veel gelezen en geinformeerd. Het enige wat je kan doen is je hersteld melden. Dit gaat partner ook doen. Heeft iemand ervaring met traject? Hoe gaat het in zijn werk? Hoe reageerde de werkgever toen je je hersteld meldde? Ze hebben geen passend werk zullen ze zeggen en hij is a.o. voor zijn functie... ben benieuwd naar ervaringen op dit gebied.

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Slapend dienstverband om transitievergoeding te ontlopen.

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

Het is afwachten hoe andere rechters gaan oordelen, al dan niet in hoger beroep.
Maar tot nu toe zijn de oordelen voor werknemers inderdaad niet gunstig. Zie bijv. http://www.recht.nl/rechtspraak/?ecli=E ... :2015:8495 en http://www.recht.nl/rechtspraak/?ecli=E ... :2015:9381.

De minister onderneemt ook geen actie, aldus gaf hij recent in een brief aan: http://www.recht.nl/exit.html?id=198281 ... oeding.pdf

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Slapend dienstverband om transitievergoeding te ontlopen.

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Maar gaat e de wia f hoe heet het tegenwoordig niet in. ? Dan krijg je geen transitie vergoeding....
Ontslag mag na 2 jr ziektewet...

Ben je lid vd bond f heb je rechtsbijstand? Anders juridisch loket bellen,is niet helemaal gratis meer,maar dan weet je wel waar je aan toe bent..
Hier ( praat voor mezelf) zeg ik maar wat eb de andere missvhien ook..

Toen ik 2 jr ziek was en de wao in ging kreeg ikmook geen gouden handdruk,zo heette dT toen nog...

Succes en laat je voor de zekerheid inlichten,dan juridisch loket maar iets kwijt maar weet je wel wat...

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Slapend dienstverband om transitievergoeding te ontlopen.

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

rozemarijntje schreef:Maar gaat e de wia f hoe heet het tegenwoordig niet in. ? Dan krijg je geen transitie vergoeding....
Dat is onjuist.
Voorheenkreeg je dan geen ontslagvergoeding (wat je aan kon vechten via een k.o.o. procedure [kennelijk onredelijk ontslag] ). De nieuwe wet, WWZ, bepaalt dat je recht hebt op een transitievergoeding, ook na twee jaar ziekte.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

steekmug
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 aug 2016 00:39

Re: Slapend dienstverband om transitievergoeding te ontlopen.

Ongelezen bericht door steekmug »

Bedankt
Laatst gewijzigd door steekmug op 01 sep 2016 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Slapend dienstverband om transitievergoeding te ontlopen.

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

Ja,dat mag.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Slapend dienstverband om transitievergoeding te ontlopen.

Ongelezen bericht door kweenie »

Overigens krijg je bij de meeste pensioenregelingen premievrijstelling als je arbeidsongeschikt wordt. Maar dat moet je wel zelf aanvragen. Neem dus vooral ook contact op met het pensioenfonds over je situatie, dat kan soms heel veel geld schelen.

jollan888
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 jan 2017 15:31

Re: Slapend dienstverband om transitievergoeding te ontlopen.

Ongelezen bericht door jollan888 »

Zit al een jaar slapend in dienst,komt er eindelijk een wet dat de werk gever wel moet uitbetalen.

Moneyman
Berichten: 30103
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Slapend dienstverband om transitievergoeding te ontlopen.

Ongelezen bericht door Moneyman »

jollan888 schreef:Zit al een jaar slapend in dienst,komt er eindelijk een wet dat de werk gever wel moet uitbetalen.
Is dit een vraag, een wens of een standpunt?

jollan888
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 jan 2017 15:31

Re: Slapend dienstverband om transitievergoeding te ontlopen.

Ongelezen bericht door jollan888 »

Zou graag willen dat mijn werkgever de vergoeding betaald daar heb ik toch recht op.
Ben immers 26 jaar in dienst geweest.krijg nog steeds nieuwsberichten van de werkgever en email.
Heb sinds 1 jaar een iva uitkering.

groet Jolanda

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Slapend dienstverband om transitievergoeding te ontlopen.

Ongelezen bericht door crazyme »

jollan888 schreef:Zou graag willen dat mijn werkgever de vergoeding betaald daar heb ik toch recht op.
Ben immers 26 jaar in dienst geweest.krijg nog steeds nieuwsberichten van de werkgever en email.
Heb sinds 1 jaar een iva uitkering.

groet Jolanda
Je mag ook weer aan het werk wanneer je dat kunt.

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Slapend dienstverband om transitievergoeding te ontlopen.

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

jollan888 schreef:Zou graag willen dat mijn werkgever de vergoeding betaald daar heb ik toch recht op.
Ben immers 26 jaar in dienst geweest.krijg nog steeds nieuwsberichten van de werkgever en email.
Heb sinds 1 jaar een iva uitkering.

groet Jolanda
Daar hebt u recht op zodra de wet dat bepaalt. Het kost de werkgever dan niets, i.t.t. nu. De wet gaat er waarschijnlijk komen, dus ik zie het probleem niet.

De werkgever moet verplicht contact met u houden zolang het dienstverband niet beëindigd is.

Overigens hebt u nu het recht om weer te gaan werken, dan niet meer.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Dreumes99
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 jun 2017 11:51

Re: Slapend dienstverband om transitievergoeding te ontlopen.

Ongelezen bericht door Dreumes99 »

In 2013 ben ik vrijgesteld van werkzaamheden naar huis gestuurd, en ziek geworden tgv de situatie.
Na 2 jaar ziekte zonder voldoende re-integratie loonsanctie door UWV.
Na het 3e jaar zonder re-integratie is er nu ook sprake van een slapend dienstverband.
Naar mijn mening is het nalatig om het dienstverband Slapend voort te zetten om onder de transitievergoeding uit te komen.
zeker als het in 2013 niet meer werkbaar is.

Gesloten