LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kindgebonden budget

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
dani75
Berichten: 71
Lid geworden op: 01 nov 2010 21:53

Re: Kindgebonden budget

Ongelezen bericht door dani75 »

Zombiemaster schreef:@Miepje1. Je hebt helemaal gelijk.
Er zijn situaties (2 kinderen, huurhuis, kinderopvang) dat iemand met een jaarinkomen van 20.000 euro er 10 euro per maand netto op achteruit gaat als hij 11.000 euro bruto meer zou verdienen: 20.000 + toeslagen is netto meer dan 31.000 met toeslagen. Sla af die promotie, sla af die gratificaties: ze kosten je geld.

A propos kinderopvang: iemand die 20.000 verdient en bijv 4 kinderen heeft (2 dagopvang, 2 buitenschoolse opvang) betaalt geen belasting dus die 20.000 is netto. Afgezien van alle andere toeslagen en bijslagen (14.000) heeft zo iemand in principe recht op 56.000 euro kinderopvang. Dat betaalt de overheid dus zodat betrokkene kan gaan werken. Ik vind dat de kinderopvangkosten nooit meer mogen bedragen dan de verdiencapaciteit van de ouder(s). 56000 betalen zodat iemand 20.000 kan gaan verdienen is toch waanzin.....
(Als ze alle 4 op de dagopvang zaten zou de kinderopvangtoeslag zelfs 75.000 kunnen bedragen).



Hier noem je wel enorme excessen en totaal niet representatief. Ten eerste is de periode dat een kind op de dagopvang zit heel kort, namelijk 4 jaar. De BSO gedeelte ( de uren na schooltijd) is de langste en tevens de goedkoopste periode. Daarnaast lijkt het mij sterk dat als iemand maar € 20.000 per jaar verdient en € 75.000 aan KOT ontvangt in staat is om de eigenbijdrage van € 5600 op jaarbasis te betalen. Wat per maand op € 466 euro neerkomt. De tegemoetkoming met een inkomen van € 20.000 is 93% van de totale opvangkosten.

Daarbij ga je aan het feit voorbij dat juist de kinderopvang ( bedoeld om mensen aan het werk te houden) juist de toeslag is waar de overheid het minst aan uit hoeft te geven.
Even voor de beeldvorming, en dan ga ik uit van berekeningsjaar 2015 omdat daar al minimaal 90% van de toeslagen al definitief zijn (en 2016 nog in de Voorschotfase verkeert).

In 2015 werd er 1,8 miljard uitgegeven aan kinderopvangtoeslag, KGB ook 1,8 miljard. Aan huurtoeslag 3,2 miljard en aan zorgtoeslag 4 miljard.
Dit lijkt natuurlijk veel, wat het ook is, maar in 10 werkdagen wordt dit weer "terugverdient" door de belastingdienst door de verschillende belastinginkomsten. Juist aan de KOT en KGB wordt het minst uitgegeven in verhouding tot de zorg- en huurtoeslag.

De mensen die de kinderopvangtoeslag ontvangen zijn vaak 2 verdieners die voor de rest geen toeslagen hebben. Dus nadat de kinderen 4 jaar zijn geworden kosten ze nog maar een fractie aan kinderopvangtoeslag. Na hun 12de jaar zit er geen enkel kind meer op de BSO en verdient de belastingdienst deze kosten weer terug doordat beide ouders zijn blijven werken en loonbelasting betalen.

Het is onzinnig om de Huur- zorg en KGB met de kinderopvangtoeslag te vergelijken omdat dat over het algemeen een hele andere doelgroep is.

Ook lees ik in de reacties vergelijkingen met situaties waar er sprake is van een "thuisblijfmoeder". Ik weet niet in welk jaartal we dan zitten, maar in mijn omgeving ken ik geen thuisblijfmoeders. En als die er echt nog zijn dan is het een keuze uit luxe dat er 1 ouder niet werkt. Prima, maar dan ook geen overheidsinfuus in de vorm van toeslagen. De huidige samenleving is ingesteld op 2 verdieners beide aan het werk te houden en dat is maar goed ook. Dat kan je o.a. merken aan alle veranderde wet- en regelgeving en om maar een voorbeeld te noemen, het afgeschafte partnertoeslag voor de AOW.

Het is goed dat er toeslagen zijn voor de mensen die dat echt nodig hebben. Maar is niet bedoeld voor mensen die zelf hun verdiencapaciteit niet (willen) benutten. (m.u.v. kinderopvangtoeslag)

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Kindgebonden budget

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik benoem expres die 'thuisblijfmoeder' omdat dat precies de situatie is waar TS het over heeft, de situatie met een werkende (met een laag inkomen) en een persoon die geen inkomen inbrengt.
Stel hij/zij gaat samenwonen of trouwen. Deze partner heeft geen enkel inkomen.
Het recht op kindgebonden budget daalt nu naar 1142 per jaar. Oftewel 3076 euro minder. Dat is 256 euro per maand netto minder inkomen. Puur door het feit dat het nu geen alleenstaande ouder meer is.
Daarmee wil ik juist aangeven hoe 'ouderwets' dit standpunt is. En wat je zelf ook aangeeft, dat de 'luxe' dat een van beiden geen inkomen verdient niet ook nog eens door de overheid gesubsidieerd hoeft te worden. Prima als iemand zelf die keus maakt, maar dat hoeft niet extra gesubsidieerd te worden.

Gesloten