LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kan Enexis plaatsing (slimme) digitale meter verplichten?

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kan Enexis plaatsing (slimme) digitale meter verplichten?

Ongelezen bericht door Moneyman »

NoNo123 schreef:
bprosman schreef:
En hoe het inbrekersgilde toegang tot jouw data heeft mag je me ook eens uitleggen.
Dat ligt gewoon op straat. :? :shock: :(

Het is zo fijn geregeld, hoe men in Nederland, met onze privacy gevoelige informatie omgaat...
Mij ontgaat volledig de relevantie van dat artikel voor deze discussie.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kan Enexis plaatsing (slimme) digitale meter verplichten?

Ongelezen bericht door Moneyman »

artenan schreef:Even een korte update voor die personen die willen weten hoe het echt zit met de privé gegevens en de "slimme"meter:
https://www.duurzaamnieuws.nl/slimme-me ... mste-stap/
Wij hebben onze keuze gemaakt. U maakt zelf (waar dat nog mogelijk is) de keuze voor uw eigen situatie.
Succes allemaal en dank voor uw reacties.
MvG
Je kunt natuurlijk oude en irrelevante informatie herhalen. Maar heb je bijvoorbeeld ook de Kamerbrief van Wiebes van 15 juni jl. al gelezen?
https://www.rijksoverheid.nl/binaries/r ... ductie.pdf

NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: Kan Enexis plaatsing (slimme) digitale meter verplichten?

Ongelezen bericht door NoNo123 »

Moneyman schreef: Mij ontgaat volledig de relevantie van dat artikel voor deze discussie.
Kan kan kloppen, dat was eigenlijk nog een uitvloeisel ( met een knipoog) van een pittige maar prettige discussie die bprosman en ik hadden, toen jij even niet op het forum aanwezig was...
viewtopic.php?f=51&t=184951

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kan Enexis plaatsing (slimme) digitale meter verplichten?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Aha. Ja, posts die blijkbaar feitelijk thuishoren in een ander topic, link ik niet zo 1, 2, 3.

stofzuigertje

Re: Kan Enexis plaatsing (slimme) digitale meter verplichten?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Dieven kunnen hem uitlezen maar als ik avond naar concert gebouw ga en de vaatwasser en wasmachine draaide na 23.00 uur op de timer, dan misleid ik ze wel.
Verder moet je weten welke GSM bij welke woning hoorde en alleen de vrijstaande villa's moeten zich zorgen maken, een rijtjeshuis met vele G2 netwerk toestellen is dat niet te zoeken want dat is wat in de slimme meter zit!

Ik weet niet wat ze na 2020 gaan doen maar bij weigeren of uitzetten slimme meter, elders in Europa zijn er energie bedrijven die extra opname en controle kosten in rekening brengen als je deze slimme digitale meters weigerde!
Denk dus even een paar jaren vooruit want later alsnog laten plaatsen koste daar ook geld en dan moet je daar 16 jaren de plaatsing die ooit gratis was terug verdienen!

Er is nog geen 1 Europa maar diverse netbeheerders hebben vestigingen in.... dus dan zelfde voorwaarden in NL invoeren lijkt me zeer goed mogelijk!

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Kan Enexis plaatsing (slimme) digitale meter verplichten?

Ongelezen bericht door bprosman »

Dieven kunnen hem uitlezen
Dan mag jij me uitleggen hoe, want dat kunnen ze niet.
Verder moet je weten welke GSM bij welke woning hoorde en alleen de vrijstaande villa's moeten zich zorgen maken, een rijtjeshuis met vele G2 netwerk toestellen is dat niet te zoeken want dat is wat in de slimme meter zit!
Sorry Stofzuiger maar als je dr geen verstand van hebt kun je misschien beter niet reageren. Voor je het weet zijn er mensen die dit geloven zijn jouw woorden weer "waarheid" op de verjaardag van tante Jans.

Speciaal voor jou dan nog maar een keer mezelf quoten :

Even een algemeen dingetje over slimme meters, heb het al eens vaker geschreven.

Als we het over "Slimme meters" hebben ga ik er van uit dat we het hier hebben over een "DLMS" meter met daarop de Nederlandse spec. geimplementeerd (DSMR spec). Die specs zijn gewoon beschikbaar , Google maar eens op DLMS en DSMR. Het DLMS protocol is géén gesloten protocol, maar de specs moet je wel voor betalen.

De DLMS spec ondersteund verschillende security levels. Bijvoorbeeld het aanmelden op de meter kan al met een "plain text password" (wordt in NL niet gebruikt) tot 2-way handshake authentication zonder wachtwoorden maar met 128 bit keys.

De communicatie zelf is EN encrypted met AES voor confidentiality EN authenticated om te garanderen dat er niet getampert is met data (replay attacks), en dat de data komt van wie we het ook verwachten (authenticity) met AES-GCM.

Elke meter heeft zijn Eigen unieke keys en er kan zelfs gewerkt worden met session keys die vervallen na iedere communicatie sessie (zoals bij SSL bijvoorbeeld). Als er een key lekt kan via een master key (die bij de fabrikant in de kluis ligt en nooit over het net gaat) een nieuwe unieke key in de meter ingesteld worden. Deze sleutels worden zowiezo al regelmatig vervangen. Mocht het toch iemand lukken om een sleutel uit een meter te krijgen (waar je fysiek toegang tot de meter zelf nodig hebt), dan heb je slechts controle over 1 meter.

Stel dat AES gekraakt zal worden (wat in de toekomst wel ooit zal gbeuren) dan is de slimme meter je minste zorg als je weet wat er allemaal AES versleuteld wordt. De meters kunnen de meters vanop afstand een firmware upgrade krijgen (over het zelfde beveiligde kanaal), dus als de spec niet meer voldoet qua beveiliging kan er een update komen

NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: Kan Enexis plaatsing (slimme) digitale meter verplichten?

Ongelezen bericht door NoNo123 »

bprosman schreef:Die specs zijn gewoon beschikbaar , Google maar eens op DLMS en DSMR.
Als ik dan zoek, kom ik o.a. uit op een document van de netbeheernederland waarin staat:

2 GENERAL COMMUNICATION UNIT REQUIREMENTS
2.1 Standards and Frequencies
The communication modules currently used are based on GSM/GPRS :?

Ben ik toch benieuwd of de communicatie nu nog steeds over GSM kan verlopen?
Of dat alleen de verbinding via GSM wordt opgezet?

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Kan Enexis plaatsing (slimme) digitale meter verplichten?

Ongelezen bericht door bprosman »

Ben ik toch benieuwd of de communicatie nu nog steeds over GSM kan verlopen?
Die kan inderdaad over GSM/GPRS verlopen, beste bewijs is dat dat ook gebeurt :wink:
Er zit een SIM kaart in je meter.
Ben ik toch benieuwd of de communicatie nu nog steeds over GSM kan verlopen?
Of dat alleen de verbinding via GSM wordt opgezet?
Wat is het nut van het opzetten van een verbinding om er vervolgens niet over/mee te communiceren ?

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Kan Enexis plaatsing (slimme) digitale meter verplichten?

Ongelezen bericht door thecure »

Deze discussie wordt weer actueel nu de salderingsregeling gaat verdwijnen.
Mensen met een ferrarismeter gaan deze met hun leven verdedigen.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Kan Enexis plaatsing (slimme) digitale meter verplichten?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Als dan het gevolg is dat salderen pas beëindigd kan worden als er geen Ferraris meters meer zijn kunnen we nog iets beleven.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Kan Enexis plaatsing (slimme) digitale meter verplichten?

Ongelezen bericht door bprosman »

Deze discussie wordt weer actueel nu de salderingsregeling gaat verdwijnen.
Mensen met een ferrarismeter gaan deze met hun leven verdedigen.
Dat je een slimme meter weigert omdat het met salderen beter uitkomt snap ik.
Mij gaat het over de (verkeerde) aannames mbt privacy e.d.

Gesloten