LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] oppas opa & oma: uwv?

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
martine81
Berichten: 81
Lid geworden op: 19 jun 2015 17:08

oppas opa & oma: uwv?

Ongelezen bericht door martine81 »

Hallo allemaal,

Ik heb hier even een vraag, en misschien weet een van jullie het antwoord:

Vanaf de laatste week van augustus gaan mijn kinderen (3) een middag in de week naar mijn schoonouders, die op hen oppassen (ongeveer 3 uurtjes). Nu weet ik dat als mijn schoonouders daarvoor betaald zouden worden zij dat aan de belastingdienst zouden moeten opgeven, maar dat is niet het geval, mijn schoonouders weigeren categorisch hier geld voor te ontvangen.

Echter, mijn schoonvader (opa dus) heeft een WIA uitkering, en nu zei iemand tegen mij dat je dan dus ook niet zomaar op kinderen kunt gaan passen, want je bent immers te ziek om te gaan werken, en dat als hij dat toch zou doen dat aangemerkt zou kunnen worden als fraude. Mijn vraag is dus: is dat zo? Aan de ene kant kan ik me echt niet voorstellen dat je niet op je kleinkinderen mag passen als je iets hebt, aan de andere kant klinkt de redenering ook wel plausibel. Ik wil natuurlijk niet dat mijn schoonouders in de problemen komen omdat ze mij helpen, maar ik kan online nergens een antwoord vinden op mijn vraag.

dank alvast

Martine

Moneyman
Berichten: 30106
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: oppas opa & oma: uwv?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dat lijkt mij nogal afhankelijk van de aard van de arbeidsongeschiktheid. Is de beste manier niet gewoon om het aan (de arts van) het UWV te vragen?

martine81
Berichten: 81
Lid geworden op: 19 jun 2015 17:08

Re: oppas opa & oma: uwv?

Ongelezen bericht door martine81 »

Beste Moneyman,

opa heeft een klassiek geval van 'mijn hele leven in de bouw gewerkt en nu is mijn rug stuk'. Hij mag dus niet zwaar tillen of bukken, te lang zitten, staan etc. Maar oma is er ook nog en die is helemaal gezond en die heeft dus geen enkele beperking om op te passen.

Ik heb het uwv al gebeld maar die willen mij geen antwoord geven ivm privacy redenen (want ik ben mijn schoonvader niet) en een algemeen antwoord zeggen ze niet te kunnen geven. Mijn schoonouders zijn op dit moment met vakantie dus ze kunnen zelf nu niet bellen, dus ik dacht: zet het op het forum en misschien weet iemand het antwoord.

Martine

Moneyman
Berichten: 30106
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: oppas opa & oma: uwv?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Helder. Logisch denkend zou ik zeggen dat het onder die omstandigheden geen probleem is, zeker omdat het geen "betaald werk" is.

Goed trouwens dat je het netjes volgens de eerlijke weg speelt. Dat zien we vaak anders!

martine81
Berichten: 81
Lid geworden op: 19 jun 2015 17:08

Re: oppas opa & oma: uwv?

Ongelezen bericht door martine81 »

haha, ik ben echt veel te mieperig om dat gewoon stiekem te doen, dan lig ik meteen de halve nacht te stressen alsof ik 100 kilo heroine naar thailand probeer te smokkelen.
Ongeschikt dus om te denken 'ach komen ze toch niet achter'. Daarnaast zou ik me ook behoorlijk schuldig voelen naar mijn schoonouders als ik hen in de problemen breng, terwijl zij mij proberen te helpen.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: oppas opa & oma: uwv?

Ongelezen bericht door witte angora »

Nou... als het echt moeilijk moet, zou je het onder de noemer vrijwilligerswerk kunnen brengen.

Wat is het afkeuringspercentage van je schoonvader? Als het 80-100% is, dan kan hij gerust een aantal uren per week vrijwilligerswerk doen, zonder dat er een herbeoordeling plaats gaat vinden (want dat is wat je wil voorkomen).

Maar als je schoonmoeder degene is die het 'vrijwilligerswerk' doet is er al helemaal niets aan de hand, want dat is niet degene die afgekeurd is.

Ze zouden zelfs belastingvrij een vrijwilligersvergoeding mogen ontvangen van maximaal 4,50 per uur, 150 per maand en 1500 per jaar. Maar goed, dat is allemaal theoretisch gedoe, je ouders willen geen vergoeding, en dat snap ik helemaal. Het gaat om hun kleinkinderen, die wil je lekker verwennen zonder dat er een vergoeding tegen over staat.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: oppas opa & oma: uwv?

Ongelezen bericht door VioletPrue »

De enige ophef die hierover is geweest, was bij de schoonmoeder van Lange Frans die meerdere keren per week op haar kleinkind paste met een bijstandsuitkering. Via de rechter is echter besloten dat de opgelegde boete niet betaald hoefde te worden en dat mevrouw gewoon mag oppassen. Er is dus geen enkele reden dat uw schoonvader niet op zou mogen passen.

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: oppas opa & oma: uwv?

Ongelezen bericht door Frantic2 »

Heb je misschien kinderopvang toeslag aangevraagd? Want ik zie verder geen enkel financieel probleem als je op je eigen kleinkinderen past....

martine81
Berichten: 81
Lid geworden op: 19 jun 2015 17:08

Re: oppas opa & oma: uwv?

Ongelezen bericht door martine81 »

Dank allen voor de reacties,

Frantic2: ik heb niets aangevraagd, het 'probleem' (dat eigenlijk nog helemaal niet bestaat) komt omdat iemand die ik kende tegen mij zei dat het problemen op zou kunnen leveren, en omdat ik niets kon vinden hierover online dacht ik dat ik het op het forum zou proberen.

Violetprue: dat van die Lange Frans had ik ook gevonden, maar daar betrof het iemand in de bijstand

Witte angora: we waren inderdaad niet van plan allerlei regelingen aan te boren, zij willen graag oppassen op hun kleinkinderen, kinderen vinden het leuk, en voor mij is het super handig, want er is maar 1 middag in de week waarop ik straks met mijn werk niet uitkom met de kinderen. En er is natuurlijk helemaal geen wet die zegt dat ik hen uit dank niet mee kan nemen uiteten of een bloemetje kan brengen etc. (zou wat moois zijn: verboden leuke dingen voor schoonouders te doen)

Verder heb ik intussen naar de sociale dienst gebeld, en ook al zijn die niet het uwv, die zeiden dat dit geen enkel probleem zou zijn en dat het verhaal wat ik had gehoord gewoon onzin was en opa en oma gewoon mogen oppassen (maar als ze daar geld voor zouden krijgen ze dat moeten opgeven, maar dat is dus niet het geval)

dank allemaal

Martine

berend67
Berichten: 86
Lid geworden op: 04 sep 2008 14:59

Re: oppas opa & oma: uwv?

Ongelezen bericht door berend67 »

Wat een gedoe zeg omdat opa en oma drie uur op de koters passen. Voor een kratje bier en twee pakjes shag is het toch opgelost. Vroeger hoefde opa en oma er niets voor te hebben. Lijkt wel als iedereen tegenwoordig geld ruikt...

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: oppas opa & oma: uwv?

Ongelezen bericht door witte angora »

@ Berend, in dit geval roken opa en oma geen geld, die wilden er juist niks voor hebben. Degenen die 'geld ruiken' zijn de (semi)-overheden die nog wel eens de menselijke maat uit het oog willen verliezen.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: oppas opa & oma: uwv?

Ongelezen bericht door Jolijn »

martine81 schreef:Beste Moneyman,

opa heeft een klassiek geval van 'mijn hele leven in de bouw gewerkt en nu is mijn rug stuk'. Hij mag dus niet zwaar tillen of bukken, te lang zitten, staan etc. Maar oma is er ook nog en die is helemaal gezond en die heeft dus geen enkele beperking om op te passen.

Ik heb het uwv al gebeld maar die willen mij geen antwoord geven ivm privacy redenen (want ik ben mijn schoonvader niet) en een algemeen antwoord zeggen ze niet te kunnen geven. Mijn schoonouders zijn op dit moment met vakantie dus ze kunnen zelf nu niet bellen, dus ik dacht: zet het op het forum en misschien weet iemand het antwoord.

Martine
En laat je schoonvader ook svp aub niet zelf bellen, dat kan problemen opleveren die er helemaal niet zijn.
Elke week komen jouw kinderen gezellig 1 middag bij opa en oma, klaar, dat hoeft geen ene instantie te weten ( en als het toch aan de orde komt, past OMA op).

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: oppas opa & oma: uwv?

Ongelezen bericht door olaf79 »

martine81 schreef:Beste Moneyman,

opa heeft een klassiek geval van 'mijn hele leven in de bouw gewerkt en nu is mijn rug stuk'. Hij mag dus niet zwaar tillen of bukken, te lang zitten, staan etc. Maar oma is er ook nog en die is helemaal gezond en die heeft dus geen enkele beperking om op te passen.

Ik heb het uwv al gebeld maar die willen mij geen antwoord geven ivm privacy redenen (want ik ben mijn schoonvader niet) en een algemeen antwoord zeggen ze niet te kunnen geven. Mijn schoonouders zijn op dit moment met vakantie dus ze kunnen zelf nu niet bellen, dus ik dacht: zet het op het forum en misschien weet iemand het antwoord.

Martine
Precies, oma past op en opa zit er gewoon bij en lacht. Geen enkele reden voor het UWV om de WIA te korten. Op kinderen passen is trouwens een ruim begrip.

martine81
Berichten: 81
Lid geworden op: 19 jun 2015 17:08

Re: oppas opa & oma: uwv?

Ongelezen bericht door martine81 »

Ja, jullie hebben gelijk, geen enkel probleem: oma heeft een email naar het uwv gestuurd en een mail teruggekregen waarin stond dat het geen enkel probleem was.

Nou die hobbel al weer genomen!

Moneyman
Berichten: 30106
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: oppas opa & oma: uwv?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Mooi zo, fijn dat je 't ook even terugkoppelt!

Gesloten