LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Belastingdienst: Toeslagen alleen digitaal!

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Casey44
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 nov 2014 20:01

Belastingdienst: Toeslagen alleen digitaal!

Ongelezen bericht door Casey44 »

Schoonvader in paniek.
brief van belastingdienst: Toeslagengegevens alleen nog digitaal. Berichtenbox, email, digid, ....
Ik heb gebeld voor hem. "Geen uitzonderingen mogelijk. Ook niet voor 80+"
Wat moet hij doen? PVV stemmen ?!? :cry:

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Belastingdienst: Toeslagen alleen digitaal!

Ongelezen bericht door kweenie »

Tsja, mijn moeder is ook 80+ en doet haar zaken al jaren digitaal. Je kunt dus ook een beetje meegaan met de tijd, ook als je wat ouder bent. Of, wat vogels aangeeft, hulp zoeken.

Heeft schoonvader ook nog steeds een draaischijftelefoon?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Belastingdienst: Toeslagen alleen digitaal!

Ongelezen bericht door sjohie »

Aangezien jij hier een account en topic zelfstandig aan kan maken, lijkt me samen eens zitten met hem, om hem hierin wegwijs te maken de meest pragmatische stap. Mopperen en wijzen naar anderen zal misschien opluchtten, maar deze trend is al langer gaande en onvermijdelijk, dus dan kunnen jullie beter samen met de stroom mee roeien lijkt me. When confronted with lemons, make lemonade zogezegd.

Ik zou eens kijken naar een pc voor je schoonvader, eventueel een alles in 1 model met touch functie, of een iMac, welke mogelijk wat intuitiever zal werken voor hem. Die kan je met wat googlen en gezond verstand zó inrichten dat je schoonvader daar nog prima veilig mee kan (leren) werken.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Belastingdienst: Toeslagen alleen digitaal!

Ongelezen bericht door renewouters »

Of nog handiger: een iPad. Mijn vader van 75 staat er mee op en gaat er mee naar bed. Z'n laptop gebruikt ie niet meer.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Belastingdienst: Toeslagen alleen digitaal!

Ongelezen bericht door sjohie »

renewouters schreef:Of nog handiger: een iPad. Mijn vader van 75 staat er mee op en gaat er mee naar bed. Z'n laptop gebruikt ie niet meer.
Een ipad of android tablet is dan (nog) niet handig in dit geval, omdat je er nog geen complete aangifte op kan doen. In de proeven tot nu toe was het volgens mij nog niet mogelijk om een aangifte aan te passen, enkel om een vooraf ingevulde goed te keuren. Maar goed, er wordt hard gewerkt bij de belastingdienst om uiteindelijk af te stappen van die aparte programma's, en de aangifte web-only te maken, dan kan het ook op tablets.

Los daarvan denk ik dat het in het algemeen een goede zaak is voor kinderen, om hun ouders wat wegwijs te maken in de digitale wereld, oa om dit soort dingen op te vangen.

stefanhouterman
Berichten: 509
Lid geworden op: 20 aug 2015 20:10

Re: Belastingdienst: Toeslagen alleen digitaal!

Ongelezen bericht door stefanhouterman »

sjohie schreef:



Ik zou eens kijken naar een pc voor je schoonvader, eventueel een alles in 1 model met touch functie, of een iMac, welke mogelijk wat intuitiever zal werken voor hem. Die kan je met wat googlen en gezond verstand zó inrichten dat je schoonvader daar nog prima veilig mee kan (leren) werken.

Om een belastingaangifte te doen, een computer kopen, hoe raar is toch de wereld geworden.

Trouwens om een wijziging in "Mijn Toeslagen" te doen, is een tablet voldoende, want dit is waarover dit topic gaat.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Belastingdienst: Toeslagen alleen digitaal!

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Casey44 schreef:Schoonvader in paniek.
brief van belastingdienst: Toeslagengegevens alleen nog digitaal. Berichtenbox, email, digid, ....
Ik heb gebeld voor hem. "Geen uitzonderingen mogelijk. Ook niet voor 80+"
Wat moet hij doen? PVV stemmen ?!? :cry:
Ja, want de PVV gaat het allemaal terugdraaien. Wat is dat toch voor reflex, dat mensen bij een feit (dat ook op het journaal etc. is geweest, dus de schrik snap ik niet) gelijk denken dat politieke partij X hun probleem wel even oplost? Help uw schoonvader liever, da's een stuk socialer. Kunt u zelfs nog vanuit uw eigen huis doen, met zijn toestemming uiteraard.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Belastingdienst: Toeslagen alleen digitaal!

Ongelezen bericht door tijger1 »

Maar de aangifte is het volgende. En de voorlopige beschikking van een toeslag kan ook op Toeslagen bekeken worden. Wat men voorheen thuiskreeg, vermeldde alleen het bedrag, maar niet waar het op gebaseerd wordt. En dat bedrag staat 20 december op de bankrekening. Dus daar hoeft geen paniek over te onstaan.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Belastingdienst: Toeslagen alleen digitaal!

Ongelezen bericht door tijger1 »

U begrijpt er dus juist helemaal niets van

Op die voorlopige beschikking staat alleen maar wat hij per maand krijgt. Anders niets. En dat ziet hij volgende maand aan zijn bankrekening.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Belastingdienst: Toeslagen alleen digitaal!

Ongelezen bericht door tijger1 »

Beschikkingen inzake toeslagen komen niet meer per post.

stefanhouterman
Berichten: 509
Lid geworden op: 20 aug 2015 20:10

Re: Belastingdienst: Toeslagen alleen digitaal!

Ongelezen bericht door stefanhouterman »

MichielFRL schreef:
snuffel1 schreef:Zo heet wordt de soep nu ook nog niet gegeten want als uw schoonvader de digitale dienst niet activeert dan blijft de briefpost van de belastingdienst/toeslagen nog steeds bestaan.
Dit klopt niet.

Inderdaad klopt dit niet, want de digitale brieven van de BD staan daar op de site, ook heb je deze dienst niet geactiveerd.
tijger1 schreef:Beschikkingen inzake toeslagen komen niet meer per post.
Ook dit klopt niet, nog altijd een papieren beschikking, naast de digitale ontvangen.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Belastingdienst: Toeslagen alleen digitaal!

Ongelezen bericht door tijger1 »

@stefan

Dan bent u blijkbaar een uitzondering bij de belastingdienst, want zij schrijven:



"De laatste 2 jaar hebben we alle berekeningen voor toeslagen naar de Berichtenbox gestuurd. Maar vanaf december versturen we die berekeningen alleen nog digitaal en niet meer op papier."

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Belastingdienst: Toeslagen alleen digitaal!

Ongelezen bericht door renewouters »

sjohie schreef:
renewouters schreef:Of nog handiger: een iPad. Mijn vader van 75 staat er mee op en gaat er mee naar bed. Z'n laptop gebruikt ie niet meer.
Een ipad of android tablet is dan (nog) niet handig in dit geval, omdat je er nog geen complete aangifte op kan doen.
Je hebt gelijk. Ik heb er bij de afgelopen aangifte mensen mee geholpen, maar die hoefden geen wijzigingen te doen.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Belastingdienst: Toeslagen alleen digitaal!

Ongelezen bericht door renewouters »

Casey44 schreef: Wat moet hij doen? PVV stemmen ?!? :cry:
Waarom zou je PVV moeten gaan stemmen? Dit komt toch niet door moslims of open grenzen?

Quark
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 feb 2007 22:46

Re: Belastingdienst: Toeslagen alleen digitaal!

Ongelezen bericht door Quark »

Mij ouders zijn 76 en hebben totaal geen verstand van computers mobile telefoons enz. (wel geprobeerd het ze te leren) Dus mijn zus, mijn zoon of ikzelf gaan er samen met hun even voorzitten.

Eres
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:31

Re: Belastingdienst: Toeslagen alleen digitaal!

Ongelezen bericht door Eres »

Hier kan je dus leren, dat de gemiddelde burger alles wat de overheid verzint gewoon laat gebeuren.
Kan men niet bedenken dat er zich diverse situaties kunnen voordoen, waardoor iemand niet op de digitale wereld kan of wil komen.
Nu wordt iemand die om een onmogelijkheid verplicht gesteld, al zijn/haar persoonlijke gegevens bv digid. te overhandigen aan iemand die de persoon maar moet vertrouwen.
Er zijn dagelijks genoeg voorbeelden, dat er verkeerde zaken mee gedaan worden en wie wordt dan verantwoordelijk gehouden.
Het advies van de overheid, banken en instanties luidt eenduidig, geef niet zomaar uw gegevens af, dus nogal tegenstrijdig met deze belastingdienst verplichting.
Heeft de overheid geen zorgplicht meer.
Zou het niet mooi zijn, wanneer men beter nadenkt over wat er bedacht/gedaan wordt en welke consequenties hieraan verbonden kunnen zijn.
Dus niet klakkeloos eten, wat er voorgezet wordt.
Ik ben geen jong iemand en doe diverse opgelegde digitale zaken voor een zeer oud en gehandicapt persoon, die mij maar moet vertrouwen.
De digitale wereld is schimmig en zeer onbetrouwbaar, zal nooit 100% beveiligd kunnen worden, daaraan worden de burgers overgeleverd en ga je er zomaar vrijwillig aan meewerken?

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Belastingdienst: Toeslagen alleen digitaal!

Ongelezen bericht door tijger1 »

Zeer oude en gehandicapten zijn meestal overgeleverd aan anderen. Dus niets nieuws.

Quark
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 feb 2007 22:46

Re: Belastingdienst: Toeslagen alleen digitaal!

Ongelezen bericht door Quark »

Eres schreef:Hier kan je dus leren, dat de gemiddelde burger alles wat de overheid verzint gewoon laat gebeuren.
Kan men niet bedenken dat er zich diverse situaties kunnen voordoen, waardoor iemand niet op de digitale wereld kan of wil komen.
Nu wordt iemand die om een onmogelijkheid verplicht gesteld, al zijn/haar persoonlijke gegevens bv digid. te overhandigen aan iemand die de persoon maar moet vertrouwen.
Er zijn dagelijks genoeg voorbeelden, dat er verkeerde zaken mee gedaan worden en wie wordt dan verantwoordelijk gehouden.
Het advies van de overheid, banken en instanties luidt eenduidig, geef niet zomaar uw gegevens af, dus nogal tegenstrijdig met deze belastingdienst verplichting.
Heeft de overheid geen zorgplicht meer.
Zou het niet mooi zijn, wanneer men beter nadenkt over wat er bedacht/gedaan wordt en welke consequenties hieraan verbonden kunnen zijn.
Dus niet klakkeloos eten, wat er voorgezet wordt.
Ik ben geen jong iemand en doe diverse opgelegde digitale zaken voor een zeer oud en gehandicapt persoon, die mij maar moet vertrouwen.
De digitale wereld is schimmig en zeer onbetrouwbaar, zal nooit 100% beveiligd kunnen worden, daaraan worden de burgers overgeleverd en ga je er zomaar vrijwillig aan meewerken?
100 jaar geleden konden niet alle Nederlanders lezen en schrijven, ook toen werden zaken voor deze mensen geregeld.
Het loon kwam nog niet zo lang geleden iedere week in een bruin zakje. Op een gegeven moment moesten mensen een bankrekening openen en overschrijvingskaarten gaan werken. Toen kwam enz enz.
De techniek ontwikkelt, alles gaat verder en ja men moet op een gegeven moment mee. Daarom help ik mijn ouders.
Voor mensen die niemand hebben, zou in iedere grote plaats een plek moeten hebben waar ze voor hulp terecht kunnen of via een rijdende hulppost in gehuchten en kleine dorpen.
Maar de vooruitgang houdt je niet tegen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Belastingdienst: Toeslagen alleen digitaal!

Ongelezen bericht door kweenie »

Volgens mij zijn er in de meeste plaatsen al 'posten' van buurtwerk-achtige organisaties die hulp kunnen bieden bij allerhande problemen.

Bovendien, dat iemand wordt geholpen, betekent niet dat diegene alles bloed uit handen zou moeten geven. In tegendeel. Gewoon samen, naast elkaar, een en ander invullen gaat prima en dan kun je misschien ook nog tips krijgen als je dingen vergeet.

En dat kan met je zoon of dochter, of juist je ouders, maar ook met iemand van de bond of de kerk of waar je je maar prettig bij voelt.

stefanhouterman
Berichten: 509
Lid geworden op: 20 aug 2015 20:10

Re: Belastingdienst: Toeslagen alleen digitaal!

Ongelezen bericht door stefanhouterman »

tijger1 schreef:@stefan

Dan bent u blijkbaar een uitzondering bij de belastingdienst, want zij schrijven:



"De laatste 2 jaar hebben we alle berekeningen voor toeslagen naar de Berichtenbox gestuurd. Maar vanaf december versturen we die berekeningen alleen nog digitaal en niet meer op papier."

Zucht, Zucht.

Denk je nu echt, dat ik hier iets plaats, wat ik niet kan onderbouwen?
In tegenstelling van je roeptoeteren, dat het zo en zo is.
Ik heb het al verschillende keren geschreven, dat je de mensen hier op het verkeerde been zet, maar steeds geef je weer een draai aan, om niet toe te geven, dat je fout zit.

Hier mag je mijn laatste NIET digitale brief lezen:

http://uploadenfoto.nl/pictures/89c99e1 ... 123007.jpg


Misschien heb je gelijk, dat ik een uitzondering ben. :lol: :lol: :lol:

Gesloten