LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Catawiki tegen de regelgeving

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
bonnoo
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 jan 2009 11:06

Catawiki tegen de regelgeving

Ongelezen bericht door bonnoo »

Ik wilde via de site van Catawiki een product verkopen. Ik begreep al uit dit forum, dat dit soms bij sommige forumleden zeer teleurstellend afliep. Ik moest me registreren en hierbij een scan van mijn paspoort uploaden. Ik heb een scan van mijn paspoort bewerkt en de BSN nummer, paspoortnummer verwijderd. Dit werd niet geaccepteerd door Catawiki. Hierop heb ik gebeld en ondanks dat de meneer heel vriendelijk was, was er geen enkele mogelijkheid om zonder weergave van de BSN nummer en paspoortnummer een account te registreren. Ik heb dan ook gevraagd om een schriftelijke bevestiging en deze gekregen.

Hier de mail :

Beste ........

Bedankt voor uw gesprek. We zijn blij om te horen dat u een verkoper wil worden op Catawiki.

Onze excuses voor de technische problemen die u tegenkomt bij het ID-verificatieproces. Bij Catawiki nemen we privacy zeer serieus. Daarom is het verifiëren van uw identiteit alleen maar mogelijk via het digitale ID-verificatiesysteem. Op deze manier kunnen wij de privacy van onze gebruikers garanderen.

Houd er rekening mee dat het systeem uw ID mogelijk niet kan verifiëren indien u bepaalde segmenten hebt vervaagd. We begrijpen dat u wellicht bezorgd bent om uw privacy en we moedigen onze klanten aan zeer voorzichtig om te gaan met het delen van persoonlijke informatie op het internet. Echter, het ID verificatie systeem dat Catawiki gebruikt, is veilig en voldoet aan de internationale privacywetgeving. Catawiki-gebruikers kunnen erop vertrouwen dat hun persoonlijke gegevens op een veilige manier behandeld worden. We raden u aan om naar www.catawiki.com/accounts/settings/verifications te gaan en uw ID te verifiëren.

Indien het niet lukt uw ID te verifiëren via het automatische proces of u wenst dit niet te doen, dan is het om privacy-veiligheidsredenen niet mogelijk om u als verkoper te registreren op Catawiki. We zijn onophoudelijk bezig met het verbeteren van het verificatieproces en willen u graag verzoeken het later nog eens te proberen.

We hopen dat u baat heeft gehad bij deze informatie.
Met vriendelijke groet,
...............

Naar mijn mening kan dit niet. Een overheid, die een miljoenen campagne voert https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... eitsbewijs
Dan een bedrijf, die het verplicht stelt om alle gegevens van het paspoort te delen. Het kromme is dat je als koper geen enkele verificatie procedure moet doorlopen. Kan de overheid deze bedrijven niet op hun vingers tikken?

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Catawiki tegen de regelgeving

Ongelezen bericht door ArneLH »

Het verwerken van het BSN is inderdaad niet toegestaan op grond van artikel 24 Wbp voor deze doeleinden. Je kunt de Autoriteit Persoonsgegevens tippen via dit formulier.

NeoDutchio
Berichten: 12325
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Catawiki tegen de regelgeving

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Probeer deze vraag neer te leggen bij de overheid, die kan er dan antwoord op geven.

U bent ook niet verplicht te verkopen op Catawiki en zij mogen nou eenmaal hun regels bepalen. Ik kan het ook wel begrijpen dat ze graag willen weten wie gebruik maakt van hun platform. U moet te traceren zijn als u bv namaak of illegale spullen zou aanbieden.

Dus gewoon een ander platform zoeken als u uw gegevens niet kenbaar wilt maken.

bonnoo
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 jan 2009 11:06

Re: Catawiki tegen de regelgeving

Ongelezen bericht door bonnoo »

Mee eens dat je niet hoeft te verkopen bij Catawiki. Het gaat hierover de vraag of men je verplicht mag stellen om je BSN te vragen. BSN is je identiteit en wanneer hier misbruik van wordt gemaakt spreek je over identiteitsfraude. Vanuit opsporing is BSN niet een bewijslast, wanneer hiermee een strafbaar feit wordt gepleegd. Alleen bij idntiteitsfraude zal dit voor het slachtoffer wel een last zijn.

witte angora
Berichten: 30795
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Catawiki tegen de regelgeving

Ongelezen bericht door witte angora »

Soms zijn bedrijven echt wel verplicht bepaalde gegevens te noteren. Van de week een paar kilo oud ijzer naar de ijzerboer gebracht, zat ook geel koper bij, messing dus. Vanwege dat messing moesten toch echt de gegevens van mijn rijbewijs genoteerd worden. Niet dat er iets mee gaat gebeuren; twee keer per jaar komt er controle, dan worden ook de genoteerde gegevens vergeleken met de database, en dat moet 100% kloppen, anders is het al een boete van 250 euro bij een schrijffout. En verder wordt er niks mee gedaan. Tenzij... de persoon in kwestie een 'bekende' is inzake het aanleveren van koper van een dubieuze herkomst.

Geen idee waarom Catawiki een en ander eist. Maar ik denk dat er goede redenen kunnen zijn. Niet alles wat verkocht wordt, is op een legale manier verkregen, ik kan me indenken dat een bedrijf als Catawiki zich van tevoren wil indekken. En wie weet moeten ze het zelfs...

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Catawiki tegen de regelgeving

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef: U bent ook niet verplicht te verkopen op Catawiki en zij mogen nou eenmaal hun regels bepalen.
Onjuist. Hun regels zijn in strijd met de wet.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Catawiki tegen de regelgeving

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Heb zelf ook geprobeerd mij te laten identificeren door Catawiki. Ze gebruiken het automatische identificatiesysteem Netverify van het Amerikaanse Jumio. Zowel op de voor als achterkant ID kaart had ik mijn BSN afgedekt. Kreeg foutmelding in het Engels dat niets afgedekt mag worden.

Hiermee staat dus vast dat je al je ID gegevens aan Catawiki moet geven om er te kunnen verkopen.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Catawiki tegen de regelgeving

Ongelezen bericht door Moneyman »

Terwijl het ook heel anders kan. Vandaag registreerde ik me op Snappcar, waarbij ik m'n rijbewijs moest uploaden. Met daarbij de dringende suggestie om m'n BSN onleesbaar te maken... top!

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Catawiki tegen de regelgeving

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je pasfoto mogen ze ook niet verwerken, omdat hier je ras uit is op te maken.

Gesloten