LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zorgtoeslag/huurtoeslag over een heel jaar terugbetalen

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Hendricus01
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 nov 2017 20:57

Zorgtoeslag/huurtoeslag over een heel jaar terugbetalen

Ongelezen bericht door Hendricus01 »

Jullie lieten een item zien over een stel dat getrouwd is en borgtoeslag moet terugbetalen. Ik heb nog een voorbeeld, te gek voor woorden. Mijn zoon was gedurende 2 jaar leraar in opleiding en kreeg daardoor 50% van het loon van een leraar. Hij ontving daarnaast zorg- en huurtoeslag. In augustus 2016 heeft hij een vaste aanstelling gekregen en ging daardoor 100% verdienen. De belastingdienst stuurde hem een aanslag voor teveel ontvangen toeslag in 2016. Hij moest maar liefst ruim eur 2000,- terugbetalen. Want zegt de belastingdienst/wet: U heeft in dit jaar teveel verdiend dus geen recht op toeslag. Dit gaat ook op als je bijv werkloos bent en een baan vindt. De toeslag ontvang je in een tijd dat je weinig inkomen hebt en de toeslag hard nodig hebt. Je vindt een baan en ben krijg je geen geld meer van de maatschappij hetgeen erg fijn is, maar nee je wordt dus gestraft, achteraf. Dat je geen toeslag meer ontvangt als je meer gaat verdienen is logisch, maar laat dat dan ingaan vanaf het moment dat je meer gaat verdienen en neem niet de eerdere perioden ook mee. Je zou er haast voor kiezen om maar een uitkering te blijven houden, zeker als je niet zo veel gaat verdienen!
Waarom geen waarschuwing op het moment dat je de toeslag aanvraagt: Let op , als U teveel verdient moet U alles terugbetalen! Bezint eer ge begint.....
Eerlijkheid wordt hier dus bestraft.

Rick Landa
Sliedrecht
Laatst gewijzigd door Radar op 21 nov 2017 11:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ter verduidelijking onderwerp

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: Zorgtoeslag/huurtoeslag over een heel jaar terugbetalen

Ongelezen bericht door yan »

Hendricus01 schreef: Waarom geen waarschuwing op het moment dat je de toeslag aanvraagt: Let op , als U teveel verdient moet U alles terugbetalen! Bezint eer ge begint.....
Eerlijkheid wordt hier dus bestraft.
Waarom geen waarschuwing? Die staat er misschien niet in grote rode letters bij, maar het staat zeker vermeld dat een toelsag wordt berekend over een heel jaar, en dat deze maandelijks vóóruit wordt uitbetaald. Verdien je in het jaar dus te veel, dan heb je geen recht op toeslag en kan je de rest terug betalen.

Zo simpel is het, heeft niks met eerlijkheid te maken, het gaat immers om het JAAR inkomen, als dat al met enkele maanden werk boven de toeslag grens is voor het hele JAAR kan je ook makkelijk de teveel ontvangen toeslag terug betalen. Het terugbetalen mag overigens ook gespreid over diverse maandtermijnen, dus zo veel is het niet.

Charlotte68
Berichten: 74
Lid geworden op: 14 okt 2017 12:02

Re: Zorgtoeslag/huurtoeslag over een heel jaar terugbetalen

Ongelezen bericht door Charlotte68 »

Nou ik hoop wel dat u zoon wel weet wat het woord voorschot betekent. En dat hij wel goed kan lezen. Hij verdient in ieder geval zoveel dat hij geen recht heeft op zorg- en huurtoeslag. Met een uitkering zou hij daar wel recht op hebben. Wat is slimmer om te kiezen.

Verwijderd

Re: Zorgtoeslag/huurtoeslag over een heel jaar terugbetalen

Ongelezen bericht door Verwijderd »

Daarom heet het ook een voorschot.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Zorgtoeslag/huurtoeslag over een heel jaar terugbetalen

Ongelezen bericht door renewouters »

Als er wat meer aan financiële planning gedaan zou worden zouden mensen niet zo verrast worden. Dan maak je een jaarplanning en weet je waar je aan toe bent. Als je iedere keer per maand kijkt heb je geen idee wat er op je af kan komen. In bijvoorbeeld Excel maak je in een paar minuten een overzicht van de (verwachtte) inkomsten en uitgaven per jaar en kan je gaan plannen.

Maar terug naar TS: mooi dat je zoon zo'n goed inkomen heeft dat hij niet van toeslagen afhankelijk is.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Zorgtoeslag/huurtoeslag over een heel jaar terugbetalen

Ongelezen bericht door olaf79 »

Wat heeft dit met eerlijkheid te maken? De toeslagen worden betaald en berekend voor het lopende jaar en dus zijn de gegevens nog niet bekend. Of kan de belastingdienst op magische wijze in een grijze bol kijken en de toekomst voorspellen?

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Zorgtoeslag/huurtoeslag over een heel jaar terugbetalen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Hendricus01 schreef:Jullie lieten een item zien over een stel dat getrouwd is en borgtoeslag moet terugbetalen. Ik heb nog een voorbeeld, te gek voor woorden. Mijn zoon was gedurende 2 jaar leraar in opleiding en kreeg daardoor 50% van het loon van een leraar. Hij ontving daarnaast zorg- en huurtoeslag. In augustus 2016 heeft hij een vaste aanstelling gekregen en ging daardoor 100% verdienen. De belastingdienst stuurde hem een aanslag voor teveel ontvangen toeslag in 2016. Hij moest maar liefst ruim eur 2000,- terugbetalen. Want zegt de belastingdienst/wet: U heeft in dit jaar teveel verdiend dus geen recht op toeslag. Dit gaat ook op als je bijv werkloos bent en een baan vindt. De toeslag ontvang je in een tijd dat je weinig inkomen hebt en de toeslag hard nodig hebt. Je vindt een baan en ben krijg je geen geld meer van de maatschappij hetgeen erg fijn is, maar nee je wordt dus gestraft, achteraf. Dat je geen toeslag meer ontvangt als je meer gaat verdienen is logisch, maar laat dat dan ingaan vanaf het moment dat je meer gaat verdienen en neem niet de eerdere perioden ook mee. Je zou er haast voor kiezen om maar een uitkering te blijven houden, zeker als je niet zo veel gaat verdienen!
Waarom geen waarschuwing op het moment dat je de toeslag aanvraagt: Let op , als U teveel verdient moet U alles terugbetalen! Bezint eer ge begint.....
Eerlijkheid wordt hier dus bestraft.

Rick Landa
Sliedrecht
Waarom is dit te gek voor woorden? Dit is gewoon een basisprincipe van het systeem van voorschotten. Blijkbaar heeft je zoon daar niets van begrepen.

HADES2001
Berichten: 540
Lid geworden op: 27 mar 2015 17:51

Re: Zorgtoeslag/huurtoeslag over een heel jaar terugbetalen

Ongelezen bericht door HADES2001 »

Je kan op de toeslagen.nl site inloggen en tussentijds je gegevens aanpassen en laten herberekenen. (Dit staat ook uitgelegt op de site)
Veel mensen lopen hier tegenaan puur omdat ze zelf de administratie niet op orde hebben, je kan niet verwachten dat de instanties die live gaan bijhouden voor 17 miljoen mensen.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Zorgtoeslag/huurtoeslag over een heel jaar terugbetalen

Ongelezen bericht door scontra »

Hendricus01 schreef:. Dat je geen toeslag meer ontvangt als je meer gaat verdienen is logisch, maar laat dat dan ingaan vanaf het moment dat je meer gaat verdienen en neem niet de eerdere perioden ook mee. Je zou er haast voor kiezen om maar een uitkering te blijven houden, zeker als je niet zo veel gaat verdienen!
Eerlijkheid wordt hier dus bestraft.

Rick Landa
Sliedrecht


@hendricus01,

Het recht op toeslag(en) wordt berekend over het gehele jaar (1 jan. t/m 31 dec.) en pas na dit jaar kan worden berekend op hoeveel toeslag de aanvrager recht heeft.
Op een voorschotsysteem vindt altijd naderhand een correctie plaats en kan er, net als bijv. bij de energieleverantie, een bijbetaling of terugbetaling plaatsvinden.
Wat dit met het bestraffen van welke eerlijkheid dan ook te maken heeft is mij een raadsel, maar blijkbaar beduveld u de boel liever dan het spel volgens de spelregels te spelen en in dat geval zou ik toch anders van u verwachten ;-)

holwerdaalicia
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 nov 2017 12:56

Re: Zorgtoeslag/huurtoeslag over een heel jaar terugbetalen

Ongelezen bericht door holwerdaalicia »

Gisteravond zag ik in jullie programma het item toeslagen. Een pas getrouwd stel telde voor het hele jaar als elkaars toeslag partner.
Er werd met de belasting telefoon gebeld en toen word er door de medewerkster gezegd," als jullie vanaf 1 januari op het zelfde adres wonen dan geld je voor het hele jaar als elkaars toeslag partner" .

Op 4 september 2008 ben ik getrouwd. Mijn partner schreef zich op 3 september bij mij in. Daarvoor stond hij bij zijn ouders ingeschreven, dit omdat hij daar doordeweeks verbleef i.v.m. werk en alleen de weekenden bij mij was. Hij betaalde zijn eigen vaste lasten kreeg alleen zorgtoeslag en salaris. Ik betaalde mijn vaste lasten en kreeg huur-zorg-kinderopvang en kindgebonden budget. Begin 2009 kreeg ik bericht van Toeslagen dat ik moest gaan terug betalen. Toeslagen had namelijk voor heel 2008 mijn partners inkomen bij mijn inkomen opgeteld. Dit vind ik niet terecht 8 maanden lang had ik alleen mijn inkomen en de laatste 4 maanden van 2008 hadden we een gezamenlijk inkomen. Reactie van Toeslagen? U moet toch terug betalen wij rekenen met jullie totaal gezamenlijk inkomen.
Toeslagen rekent nu eenmaal anders dan de inkomsten belasting.

Je bent namelijk elkaars fiscaal partner als je langer dan 6 maanden op het zelfde adres woont. De inkomsten belasting rekent dus op het moment dat jij voor 1 juli uit elkaar bent of op 1 en na 1 juli gaat samenwonen alleen het verzameld inkomen van jezelf en niet dat van je partner erbij op. Toeslagen doet dit dus niet! En dat vind ik onterecht.

Toeslagen is mijn grote vriend, NOT. Oké we moeten blij zijn dat er überhaupt de mogelijk bestaat om Toeslagen te krijgen maar mijn ervaring is dat het je alleen maar dieper in de problemen kan brengen. Ik heb een heel boekwerk aan Toeslag problemen.

Een ander voorbeeld is het kind gebonden budget. Mijn partner kreeg kindgebondenbudget binnen op zijn bewindvoerders rekening. Een deel van de kinderbijslag ging ook naar deze rekening toe het andere deel aan kinderbijslag ontving ik rechtstreeks op mijn rekening. Toen mijn zoontje november 2016 werd geboren kreeg ik van de SVB te horen dat het niet meer mogelijk was om de kinderbijslag uit te laten betalen op twee rekeningen. Ik heb er dus voor gekozen om de volledige kinderbijslag op mijn rekening te laten uitbetalen.Dit zou met ingang van april 2017. Direct gaat er een seintje naar Toeslagen. Het kindgebondenbudget is gekoppeld aan de kinderbijslag. Ik kreeg voortaan of ik het nou wilde of niet het kindgebondenbudget op mijn rekening uit betaald. Vervolgens krijgt mijn partner een bericht dat hij kindgebondenbudget moet gaan terug betalen! Hij zou teveel hebben ontvangen.
Een telefoontje naar Toeslagen levert het antwoord op: Mevrouw u krijgt in februari het kindgebondenbudget van januari en februari uitbetaald hiermee kan u man ons terug betalen hij heeft namelijk deze twee manden al reeds ontvangen. De clou is echter...ik heb door al dit soort geharrewar een schuld bij toeslagen, zij leggen vervolgens beslag op MIJN kindgebondenbudget. Mijn partner kan dus überhaupt niks terug betalen, krijgt een aanmaning en aanmaning vervolgens een deurwaarder aan zijn broek. Terwijl het om dezelfde kinderen gaat het zelfde adres dezelfde toeslag partners. Maar Nee dan ziet het "Systeem" je in eens wel los van elkaar!

Ze zeggen je hebt er recht op maar je durft op een gegeven moment gewon niets meer te wijzigen of aan te vragen omdat je bang bent nog meer schulden te maken. Als er bij mij een envelop op de deurmat valt met Toeslagen zit het hart mij al in de keel.

Jan T.
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 nov 2017 13:10

Re: Zorgtoeslag/huurtoeslag over een heel jaar terugbetalen

Ongelezen bericht door Jan T. »

Het kan nog gekker ! Op enig moment heb ik door daling van het inkomen door pensionering zorgtoeslag aangevraagd in 2012 en keurig netjes ontvangen. De belastingaangifte over dat jaar is door mijzelf voor mij en mijn partner gedaan als fiscaal partners. In de jaren 2013 t/m 2016 heeft de belastingdienst/toeslagen bij het bepalen van de zorgtoeslag geen rekening gehouden met het fiscaal partnerschap. Mijzelf is dat ook ontgaan (dom dom dom natuurlijk). Uiteindelijk kwam ik bij een controle van de gegevens over die jaren erachter dat dit was fout gegaan. Op dat moment heb ik via de website Mijn Toeslagen voor de jaren 2016 en 2017 bezwaar aangetekend tegen de beschikkingen. Voor de jaren daarvoor was dat niet meer mogelijk. Uiteindelijk is in samenspraak met de helpdesk Toeslagen een verzoek tot herberekening gedaan, rekening houdend met het fiscaal partnerschap, voor de jaren 2013 t/m 2015. Het resultaat van e.e.a. is dat er tot nu toe geen correctie heeft plaatsgevonden van de hoogte van de beschikking, dus het fiscaal partnerschap is in de berekeningen niet meegenomen. Het enige dat als vraag gesteld is om een kopie van het samenlevingscontract op te sturen.
Ik heb maar besloten om deze zaak maar te laten rusten omdat kennelijk als iemand eerlijk is er geen protocollen zijn om hiermee om te gaan.

Ckoster
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 nov 2017 13:39

Re: Zorgtoeslag/huurtoeslag over een heel jaar terugbetalen

Ongelezen bericht door Ckoster »

Ik ben benieuwd of je de toeslagen weer terug krijgt als je in hetzelfde jaar weer gaat scheiden. :lol:

Elyass
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 nov 2017 13:40

Re: Zorgtoeslag/huurtoeslag over een heel jaar terugbetalen

Ongelezen bericht door Elyass »

Hallo allen,
Aangaande dit onderwerp vraag ik me het volgende af, wat als het hier om een echtscheiding zou gaan in plaats van in het huwelijksbootje stappen, wat als men ergens halverwege het jaar gaat scheiden ? Krijgen ze dan beiden met terugwerkende kracht toeslagen over dat hele jaar ?
Ik wil wedden dat het NIET zo is.
Groetjes

dani75
Berichten: 71
Lid geworden op: 01 nov 2010 21:53

Re: Zorgtoeslag/huurtoeslag over een heel jaar terugbetalen

Ongelezen bericht door dani75 »

Hendricus01 schreef:Jullie lieten een item zien over een stel dat getrouwd is en borgtoeslag moet terugbetalen. Ik heb nog een voorbeeld, te gek voor woorden. Mijn zoon was gedurende 2 jaar leraar in opleiding en kreeg daardoor 50% van het loon van een leraar. Hij ontving daarnaast zorg- en huurtoeslag. In augustus 2016 heeft hij een vaste aanstelling gekregen en ging daardoor 100% verdienen. De belastingdienst stuurde hem een aanslag voor teveel ontvangen toeslag in 2016. Hij moest maar liefst ruim eur 2000,- terugbetalen. Want zegt de belastingdienst/wet: U heeft in dit jaar teveel verdiend dus geen recht op toeslag. Dit gaat ook op als je bijv werkloos bent en een baan vindt. De toeslag ontvang je in een tijd dat je weinig inkomen hebt en de toeslag hard nodig hebt. Je vindt een baan en ben krijg je geen geld meer van de maatschappij hetgeen erg fijn is, maar nee je wordt dus gestraft, achteraf. Dat je geen toeslag meer ontvangt als je meer gaat verdienen is logisch, maar laat dat dan ingaan vanaf het moment dat je meer gaat verdienen en neem niet de eerdere perioden ook mee. Je zou er haast voor kiezen om maar een uitkering te blijven houden, zeker als je niet zo veel gaat verdienen!
Waarom geen waarschuwing op het moment dat je de toeslag aanvraagt: Let op , als U teveel verdient moet U alles terugbetalen! Bezint eer ge begint.....
Eerlijkheid wordt hier dus bestraft.

Rick Landa
Sliedrecht
deze redenering lees ik best vaak maar kan natuurlijk niet. In deze tijd van de "calculerende" burger zal dit leiden tot misbruik van het sociale systeem. Want het is dan kinderlijk eenvoudig om de eerste 8 maanden van het jaar bijna niks te verdienen en zo de zorg-huur en kindgebonden budget op te strijken om vervolgens de laatste 4 maanden nog even € 50.000 bruto te verdienen ( zou in theorie mogelijk zijn ) Op uw manier zal er dus alleen de laatste 4 maanden geen recht zijn.

Daarnaast dat gezeur over de zorgtoeslag terug betalen als je halverwege het jaar trouwt, een kind of één van de andere voorwaarden is natuurlijk logisch. De wetgever heeft met de inkomensgrens beoogd dat partners die voor elkaar zorgen minder recht hebben op een toeslag. tenzij ze onder het gezamenlijke inkomen blijven.
Het is qua bewijslast voor de wetgever niet mogelijk om mensen die alleen maar samenwonen aan te duiden als toeslagpartner. Doordat deze mensen ineens trouwen of een kind krijgen, is daar het bewijs dat ze wel tot elkaars huishouding behoren en voor elkaar zorgen. Deze mensen mogen nog blij zijn dat de belastingdienst alleen het lopende jaar mag terugtrekken naar 1 januari en niet nog 5 jaar verder terugtrekken mochten ze toen ook al op hetzelfde adres zijn ingeschreven.

Arleon
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 nov 2017 18:26

Re: Zorgtoeslag/huurtoeslag over een heel jaar terugbetalen

Ongelezen bericht door Arleon »

Deze leuke brief hebben wij ook gehad!
Wij zijn op 07-07-2017 getrouwd, maar de ik kreeg van de brief een ergere hartverzakking!
Ze hadden mij nl. Geen eerste brief gestuurd met dat ik even €710 terug moest betalen....
Daar in tegen kreeg ik een paar maanden later een brief van het landelijke incasso centrum met als ik niet zou betalen dat er een consequentie voor kwam..

Eerlijk, ik dacht dat t een nep brief was! Ik heb de belasting opgebeld en kreeg idd ook te horen dat ik dat moest gaan betalen.
Wat bleek, de eerste brief was spoorloos verdwenen! Stond niet in mijn inbox bij bericht van overheid en zelfs niet op de belastingdienst website.

Ik vond t allemaal erg vreemd, want ik en mijn man waren al fiscaal partners omdat we samen een huis hebben gekocht en vond dit echt een tegenvaller!
Net alsof je met alles wat je doet eerst even op de belastingdienst.nl gaat kijken...

Droom lekker verder belastingdienst!!

stofzuigertje

Re: Zorgtoeslag/huurtoeslag over een heel jaar terugbetalen

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Zodra in 2018 jou inkomen van 2017 bekend is word het definitieve bedrag aan subsidie vastgesteld.

Dit kan van geheel of deel terug betalen gaan tot aan extra ontvangen als je tekort kreeg.
Het is een voorschot zonder garantie op werkelijke bedrag.
Beide is mogelijk....

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Zorgtoeslag/huurtoeslag over een heel jaar terugbetalen

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Hendricus01 schreef:Ik heb nog een voorbeeld, te gek voor woorden.
Kun je me dan eens uitleggen waarin de situatie verschil tussen uw zoon en in dit voorbeeld mij.

Ik verdien over een geheel jaar 30.000 euro uw zoon verdiend hetzelfde over het gehele jaar. Waarom zou hij dan recht hebben op zorgtoeslag/huurtoeslag en ik niet?

Suus8479
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 nov 2017 09:54

Re: Zorgtoeslag/huurtoeslag over een heel jaar terugbetalen

Ongelezen bericht door Suus8479 »

Beste Hendricus01,

Ik zit in een soort gelijke situatie... In februari 2017 werd ik werkloos en kreeg een WW uitkering. Omdat ik weet dat de belastingdienst per jaar kijkt heb ik een hoger jaarinkomen opgegeven als ik werkelijk kreeg. Ik had werkelijk netto €14,- meer dan de bijstand. Omdat ik een hoger inkomen heb opgegeven dan ik werkelijk had kreeg ik minder huur-en zorgtoeslag. Het was ieder dubbeltje omdraaien maar ik wilde mijzelf behoeden voor het feit dat ik alles zou moeten terug betalen. Helaas kreeg ik pas half september 2017 weer werk. Ik heb meteen de toeslagen stop gezet, want ik had het immers niet meer nodig. Begin oktober 2017 kreeg ik die gevreesde brief ik moet alles terug betalen van februari 2017 tot en met september 2017, dat komt neer op ruim €2000,- . Ik lees hier ook dat mensen het logisch vinden dat je dit moet terug betalen maar daar ben ik het niet mee eens. De toeslagen zijn in het leven geroepen om mensen financieel te ondersteunen zodat ook zij rond kunnen komen met het inkomen wat zij hebben op dat moment. In de maanden dat ik zorg-huurtoeslag kreeg had ik het echt nodig, ook heb ik het meteen weer stop gezet toen ik een contract tekende bij mijn huidige werkgever. Ik vind dat de belasting dienst per geval moet kijken had iemand recht op de toeslagen in de maanden dat ze het ook kregen zo ja dan hoeft je niets terug te betalen zo nee dan moet je wel terug betalen. Dit lijkt mij eerlijker en op deze manier streven zij ook niet hun doel voorbij...

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Zorgtoeslag/huurtoeslag over een heel jaar terugbetalen

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Ik vond het een vreemd item. Hebben die mensen uit het filmpje onder een steen geleefd of zo? Dat hele toeslagensysteem draait toch al wat jaartjes.

Aan de andere kant: het is een verschrikking van een systeem want het leidt bij heel veel mensen tot problemen en onbegrip. En schulden en ellende. In plaats van te zorgen voor zorgtoeslag zou het natuurlijk zo moeten zijn dat de regering zorgde voor een betaalbare verzekering.
Maar ja, we weten allemaal dat sinds de invoering van al die toeslagen duizenden gezinnen er van afhankelijk zijn geworden omdat het systeem gewoon niet klopt.

Treurig.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Zorgtoeslag/huurtoeslag over een heel jaar terugbetalen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Suus8479 schreef:Beste Hendricus01,

Ik zit in een soort gelijke situatie... In februari 2017 werd ik werkloos en kreeg een WW uitkering. Omdat ik weet dat de belastingdienst per jaar kijkt heb ik een hoger jaarinkomen opgegeven als ik werkelijk kreeg. Ik had werkelijk netto €14,- meer dan de bijstand. Omdat ik een hoger inkomen heb opgegeven dan ik werkelijk had kreeg ik minder huur-en zorgtoeslag. Het was ieder dubbeltje omdraaien maar ik wilde mijzelf behoeden voor het feit dat ik alles zou moeten terug betalen. Helaas kreeg ik pas half september 2017 weer werk. Ik heb meteen de toeslagen stop gezet, want ik had het immers niet meer nodig. Begin oktober 2017 kreeg ik die gevreesde brief ik moet alles terug betalen van februari 2017 tot en met september 2017, dat komt neer op ruim €2000,- . Ik lees hier ook dat mensen het logisch vinden dat je dit moet terug betalen maar daar ben ik het niet mee eens. De toeslagen zijn in het leven geroepen om mensen financieel te ondersteunen zodat ook zij rond kunnen komen met het inkomen wat zij hebben op dat moment. In de maanden dat ik zorg-huurtoeslag kreeg had ik het echt nodig, ook heb ik het meteen weer stop gezet toen ik een contract tekende bij mijn huidige werkgever. Ik vind dat de belasting dienst per geval moet kijken had iemand recht op de toeslagen in de maanden dat ze het ook kregen zo ja dan hoeft je niets terug te betalen zo nee dan moet je wel terug betalen. Dit lijkt mij eerlijker en op deze manier streven zij ook niet hun doel voorbij...
U schrijft dat u de toeslagen stopgezet hebt, waarschijnlijk door een hoger jaar inkomen aan te geven. Maar hebt u dan wel de juiste geschatte cijfers doorgegeven?

Gesloten