LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] zijn er prijsafspraken gemaakt tussen de verzekeraars ?

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.

zouden er prijsafspraken gemaakt zijn tussen de verzekeraars en/of overheid ?

het zou mij niets verbazen !
23
74%
ik denk niet dat er prijsafspraken zijn gemaakt
5
16%
geen mening
0
Geen stemmen
geen mening, maar ik zou het op prijs stellen, dat hier een uitgebreid en onafhankelijk onderzoek naar wordt gedaan.
3
10%
 
Totaal aantal stemmen: 31

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Ongelezen bericht door S. »

Nou, ze hebben elkaar wel vinnig in de gaten gehouden, dat wel.
Er is nog iemand die min of meer, jouw mening deelt. Kijk maar:
http://forum.trosradar.nl/forum/viewtopic.php?t=34529

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: zijn er prijsafspraken gemaakt tussen de verzekeraars ?

Ongelezen bericht door karr-2 »

Nee er zijn geen prijsafspraken gemaakt en het klassenverschil is verdwenen vanwege een gerechtelijk bevel niet omdat de verzekeraar dat zo leuk vond.

Sommige mensen zoeken ook overal een complot achter......

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: zijn er prijsafspraken gemaakt tussen de verzekeraars ?

Ongelezen bericht door SJZ »

Ik zie ook geen reden waarom er zaken vals zijn gegaan. Een liter melk kost in alle supermarkten toch ook ongeveer evenveel. Zijn dat prijsafspraken?
Een fles coca-cola kost ook overal ongeveer evenveel. Zijn dat prijsafspraken?

Onzin. Concurrenten letten gewoon goed op elkaar. Als Pietje de zorgverzekeringen voor 1.050 euro verkoopt, dan kan Jantje niet hetzelfde product ineens voor 1.300 euro verkopen. En dus is het overal ongeveer even duur.

dds
Berichten: 139
Lid geworden op: 14 jul 2005 12:39

Re: zijn er prijsafspraken gemaakt tussen de verzekeraars ?

Ongelezen bericht door dds »

Ik ben ook voor eerlijk, waarom?? Nou hierom:

Een van de goedkoopste: € 1044,00 (FBTO)
Een van de duurste: € 1172,28 (De Amersfoortse, Basisverzekering Optimaal.)

Verschil: € 128,28, in de oude munt (voor mensen die dus nog rekenen in guldens)is dat Fl 282,69.

Lijkt mij erg veel!!

Van prijsafspraken kan je in mijn ogen spreken als ALLE verzekeraars binnen een hele kleine marge van elkaar blijven (bijvoorbeel 2,5%). Dat is duidelijk niet het geval, dus is de stelling i.m.o. onzin!

voltige
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:58

Re: zijn er prijsafspraken gemaakt tussen de verzekeraars ?

Ongelezen bericht door voltige »

Hallo Allemaal,

Wat mij als eerste opviel met de mededeling van den haag is dat we er niet op achteruit zouden gaan. Want ze vonden het niet nodig om ons financieel tegemoet te komen.
Als eerst kregen we het zorgstelsel voor onze kiezen. Ik betaalde in 2005 voor een basis + een aanvulling 49.90. Nou betaal ik voor dit zelfde pakket een somma van maar liefst 129,00 euro. Een stijging van 100%. Jullie snappen wel dat ik alleen maar mijn basis pakket heb genomen. Dan ben ik alsnog 87,50 kwijt; krijg maar liefst 28 euro terug dus ik betaal netto 59.50 .Dat is wel 10 euro duurder en dan ben ik niet eens aanvullend verzekerd meer. Heb verschillende offertes aangevraagd en kwam tot de conclusie dat er kartelvorming is want ze liggen allemaal tussen de 85 en 90 euro?!?!?!?!?! Hoe kan dit??Oja, er is ons al medegedeeld dat de premies volgend jaar flink gaan stijgen. Dus ga maar vast sparen; alleen waarvan?? Dat moet je mij niet vragen. Lees het volgende dan maar
Dan word het 1 jan en de nieuwe energie-rekening valt op de mat. Wat blijkt : de premies worden met 15 euro zonder pardon verhoogd. Overstappen naar een ander?? Lijkt een goed idee maar na 2 dagen bellen en een hoop rekenen komt het er op neer dat ik voor 10 euro per maand goedkoper uit kan zijn; niet te vragen naar de kwaliteit van de energieleverancier.
Ook de benzine-prijzen stijgen de pan weer uit. De TPG-post doet er ook een schepje boven op. Was je eerst voor een pakket tot 5kg 5.30 kwijt ; dat geintje kost je nu al 7.50.
En dan heb ik de supermarkt nog niet mee gerekend want ook daar zijn de prijzen alweer gestegen.
Keek gister naar een proggie op ned3 Zembla; nou ik wist dat het slecht ging met nederland maar zo erg als het nu al is en het word nog erger. De kerken kunnen de voedselvraag niet meer aan, incassobureau's draaien overuren, deurwaarders zitten met overvolle agenda's, schulsanering kan de aanvragen niet meer aan. Ook instellingen die voedselpakketten rondbrengen kunnen het werk niet meer aan. kunnen per maand voor 200 gezinnen in amsterdam een pakket samenstellen maar ze moeten er nu al voor ruim 4470 gezinnen een pakket maken. En dit is dan alleen van de geregistreerde mensen. En dan al die mensen die zelf het nog proberen om hun boontjes te kunnen doppen?? het NIBUD heeft uitgerekend dat een gezin ( modaal, met 2 kinderen ) 26 euro in de maand overhoud om van te leven, dan hebben ze alleen nog maar de vaste lasten betaald. Scholen merken dat er kinderen op school komen zonder een ontbijt of zonder middag eten, er geen geld meer is voor sinterklaas (3.75) of voor schoolreisjes.
En dan durft den haag te zeggen dat het goed gaat met nederland???
Ja hun merken het niet want hun hebben een inkomen van tussen de 150.000 en 200.000 euro per jaar en jan modaal ( waar nederland op leeft) heeft een jaarinkomen van tussen de 20.000 en 50.000 als je mazzel hebt.

voltige
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:58

Re: zijn er prijsafspraken gemaakt tussen de verzekeraars ?

Ongelezen bericht door voltige »

spaargeld??? Wat is dat???
Zullen een hoop mensen zeggen.

De euro ( die door onze strot is gedouwd) doet ons de nek om.
neem nu de energie. Wij betalen 247 euro per maand ( dat is ongeveer 500 gulden omgerekend ) daar kon je vroeger een huis voor huren. Want dat betaalde wij aan huur. dat huis wat wij toen huurde voor 550 gulden doet nu 650 euro.
Kijk naar landen die de euro niet hebben zoals engeland en zweden; die landen lachen zich dood want die hebben wel een groeiende economie

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: zijn er prijsafspraken gemaakt tussen de verzekeraars ?

Ongelezen bericht door SJZ »

Kijk naar landen die de euro niet hebben zoals engeland en zweden; die landen lachen zich dood want die hebben wel een groeiende economie
Ja, in Zweden is het allemaal zo geweldig, daar hebben we op dit forum al vaker over gepraat.
Zoals de meeste Europese landen heeft Zweden te maken met een hoge werkloosheid. Volgens Eurostat bedraagt het werkloosheidspercentage in Zweden 10,7%, waarmee Zweden net onder het Europese gemiddelde (EU15) zit, dat 10,8% bedroeg. De hoogste werkloosheid komt voor in Spanje (20,9%) en Finland (16,6%), terwijl de landen met de laagste werkloosheid Luxemburg (3,7%) en Oostenrijk (4,5%) zijn. De werkloosheid in Zweden is sinds het begin van de economische crisis begin jaren '90, toen de werkloosheid nog 1,8% bedroeg, zeer sterk gestegen.

Tengevolge van de hoge werkloosheid krijgen bepaalde groepen mensen te maken met groeiende problemen bij het vinden van werk en lopen ze het gevaar om geheel uitgesloten te worden van de arbeidsmarkt. Met name jonge mensen zijn hier het slachtoffer van met een gemiddelde werkloosheid van 22,3% (gemiddelde in de EU: 20,5%), maar ook onder immigranten en gehandicapten is de werkloosheid hoger dan gemiddeld.

En dan te bedenken dat de werkloosheid in Nederland rond de 5% ligt. En maar zeuren over de euro en schrijven dat het economisch zoooooooo goed gaat in Zweden. Nou joh, als jij graag werkloos bent ga je daar toch lekker wonen. Ben je je baan en de euro kwijt.

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: zijn er prijsafspraken gemaakt tussen de verzekeraars ?

Ongelezen bericht door karr-2 »

@SJZ

We kunnen het net zo goed opgeven, tegen dit soort volk valt niet op te praten. Overal is het beter, behalve in eigen land. En waar ligt het aan? Altijd aan een ander, nooit aan jezelf.

Ik kan nog steeds elke maand minimaal 300 euro sparan en daar lig ik geen seconde wakker van. Heb gewoon een modaal salaris zonder verdere bijzonderheden.

voltige
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:58

Re: zijn er prijsafspraken gemaakt tussen de verzekeraars ?

Ongelezen bericht door voltige »

SJS en Kar

Ik reageer ook even, na aanleiding van hetgeen mijn vrouwtje volitige hier geschreven heeft.

Wat mijn vrouwtje eigelijk bedoeld is dat de euro op zeer
on-democratische wijze werd ingevoerd. (lees: democratie) Dat heeft ook te maken met het feit dat de Nederlandse regering tegen invoering van een volksreferendum is met als belangrijkste argumentatie dat het volk te dom is om over ingewikkelde kwesties mee te beslissen. Je kunt stellen dat de euro door een democratisch gelegitimeerde regering werd ingevoerd. Immers wordt zij gecontroleerd door de Staten Generaal zijnde de 2e kamer, waarbij meteen ook weer zij opgemerkt dat die controle volgens kenners eerder op monisme is gestoeld dan op dualisme. Zuivere democratie is dat wanneer men regeert voor en door het volk en dat kan mijninziens alleen als er voldoende binding is met het volk in alle lagen wel te verstaan. Van die binding is mijninziens onvoldoende sprake. Ik vind ook dat over belangrijke beslissingen en dat van die euro was er zo een, het volk wel degelijk had moeten kunnen meebeslissen. Immers die gulden hoorde al bijna 1000 jaren bij ons en behoorde tot onze identiteit. Het kleurrijkste geld ter wereld en een harde gulden. Welke Nederlander was daar nu niet trots op? (oke jullie tweeen niet, maar de meesten die ik spreek wel) Nu moeten we onze valuta delen met andere europese landen die het met de begroting en inherent hieraan het oplopen van de staatsschuld buiten de overeengekomen grens van 3% niet zo nauw nemen getuige Frankrijk en Duitsland. Ja, dat vond Zalm niet zo leuk, maar daar liggen die Fransen en Duitsers echt niet wakker van. Ik ben weliswaar voor samenwerking en saamhorigheid doch wel met behoud van eigen identiteit.


Dat het in Zweden niet zo goed gaat betekent niet dat het met ons in vergelijking zo veel beter gaat. En dat je bij klagen dan maar gelijk moet ******** naar het geprezen land vind ik ook erg simpel redeneren. Je mag toch als landgenoot klagen en aangeven dat het niet goed gaat? En opmerkingen als niet opkunnen tegen dit soort volk vind ik ook tamelijk denigrerend en respectloos communiceren. Lees soort Volk?) Voor een groeieconomie moet je overigens sowieso niet in Europa noch Amerika zijn daarvoor moet je momenteel naar het Oosten. Daar wonen ook maar een paar miljard mensen.
Ook het feit dat iemand wel 300 euro kan sparen van een modaal inkomen vind ik tamelijk naief en egoistisch denken en getuigt eerder van een tekort aan sociaal gedachtengoed dan van realiteitszin. Die realiteit is/was namelijk namelijk te zien geweest in de uitzending van ZEMBLA d.d. 5 jan. 2006. Heel fijn dat jij 300 euro kan sparen van jouw kunnen ze dus nog wel wat afsnoepen jij hebt immers toch voldoende en laten ze dat dan maar aan die mensen geven die nu afhankelijk zijn van een voedselpakket!
En als je het nu zo leuk vind om met cijfers te gaan gooien na een rondje google, zoek dan meteen ook even de raporten van het NIBUD op dan weet je becijferd en onderbouwd hoeveel een gezin per maand tekort komt! Of denk je nu werkelijk dat we hier kampioen onzin verteller willen worden! Uiteraard kunnen er nog meters tekst aan gewijd worden het is maar wat je bereiken wilt? Voor ons zijn de feiten in ieder geval zonneklaar dus bespaar je de verdere moeite.



Dik

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: zijn er prijsafspraken gemaakt tussen de verzekeraars ?

Ongelezen bericht door SJZ »

Het kleurrijkste geld ter wereld en een harde gulden. Welke Nederlander was daar nu niet trots op? (oke jullie tweeen niet, maar de meesten die ik spreek wel)
Niet zozeer het kleurrijke sprak mij aan, is vond de guldenbiljetten de laatste jaren zo ongeveer het mooiste geld ter wereld.

Het is mij volstrekt een raadsel waaruit jij concludeert dat ik niet trots zou zijn op het Nederlandse guldenbriefgeld. Kun je aangeven op welke uitspraken van mij je deze onzin baseert?

voltige
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:58

Re: zijn er prijsafspraken gemaakt tussen de verzekeraars ?

Ongelezen bericht door voltige »

SJZ

Een kwestie van tussen de regels doorlezen. Uit jouw ingezonden stukje tekst valt nou niet bepaald op te maken dat je zo'n vervent aanhanger was van de gulden. Ik maak uit je reactie op dat je je hieromtrent alsnog ondubbelzinnig wenst uit te spreken hetgeen aan duidelijkheid niets te wensen overlaat. Duidelijke taal is iets dat tamelijk zeldzaam is geworden in Den Haag. Wat het volk wil geldt alleen tijdens de verkiezingen als ze daarna worden uitgenodigd in een of andere praatshow dan blinken de afgestudeerde academici in de praatkunde weer uit in onduidelijkheid en tegenstrijdigheid. Ik ben voorstander van ondubbelzinnige taal die niet voor meerdere interpretaties vatbaar is.

Dik

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: zijn er prijsafspraken gemaakt tussen de verzekeraars ?

Ongelezen bericht door SJZ »

Dik, even voor de duidelijkheid:

- ik vond het Nederlandse briefgeld geweldig mooi, en het was dus janken dat er van die fletse eurobiljetten voor in de plaats kwamen

- met de gulden op zich had ik echter emotioneel geen binding, ik heb helemaal geen emotionele binding met geld (behalve dat ik er wat meer van zou willen hebben ....). Of wel dus met guldens, met florijnen, met dukaten, met euro's of met flippelaars betalen kan mij geen ene zak schelen.

- dat het stabiliteitspact niet gehandhaafd wordt is meer dan schandalig, en eigenlijk dus voor mij ook reden om de euro dus vaarwel te zeggen. Maar wat is dan het alternatief? Dat is NIET de gulden van destijds. Al tientallen jaren lang was onze gulden ook gewoon een internationale speelbal waar wij in deze wereld waarin de landen zo van elkaar afhankelijk zijn toch al niks meer over te zeggen hadden.

Duidelijk genoeg zo?

prof
Berichten: 138
Lid geworden op: 06 jan 2006 16:59

Re: zijn er prijsafspraken gemaakt tussen de verzekeraars ?

Ongelezen bericht door prof »

Prijsafspraken ten bate voor de ziektekosten

NET ZO MIN ALS ER VOOR; MET ; NA ;de euro invoering de prijzen verhoogd zijn.

prof
Berichten: 138
Lid geworden op: 06 jan 2006 16:59

Re: zijn er prijsafspraken gemaakt tussen de verzekeraars ?

Ongelezen bericht door prof »

venantius: Als je winkelier bent heb je de voordelen ondervonden en als partikulier de nadelen.

F 1.00 is nu € 1.00= F 2.20

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: zijn er prijsafspraken gemaakt tussen de verzekeraars ?

Ongelezen bericht door SJZ »

Zowel voor, tijdens als na de invoering van de euro gingen de prijzen omhoog. We hebben namelijk altijd inflatie. Vooral tijdens economisch booming tijden giert de inflatie, in 2001 was die 4,5%. Met ingang van 2002 (invoering euro) is de inflatie enorm afgenomen, tot 1,8% nu.

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: zijn er prijsafspraken gemaakt tussen de verzekeraars ?

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Aannemelijk verhaal of niet, het is wel de waarheid. helaas weigert iedereen dat te geloven en komen er de meest fantastische complottheorieen op tafel die in ieder geval bij mij alleen op mijn lachspieren werken.

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: zijn er prijsafspraken gemaakt tussen de verzekeraars ?

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Het enige antwoord daarop is, ja dat moeten ze inderdaad.

sprokkel
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 mar 2004 09:28

Re: zijn er prijsafspraken gemaakt tussen de verzekeraars ?

Ongelezen bericht door sprokkel »

Dilbert29,
Of is die stijging het gevolg van een reserve opbouw van de verzekeraars. En een potje voor het reclame geld?

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: zijn er prijsafspraken gemaakt tussen de verzekeraars ?

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Nee dat is wel een heel vreemde suggestie denk je zelf ook niet? Verzekeraars verdienen geld zat, ik denk dat ze zelf ook niet zaten te wachten op de hele rompslomp van het nieuwe stelsel. Het werd hen door de overheid opgelegd en ze hadden maar te volgen.

sprokkel
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 mar 2004 09:28

Re: zijn er prijsafspraken gemaakt tussen de verzekeraars ?

Ongelezen bericht door sprokkel »

Dilbert29,
Nee dat is wel een heel vreemde suggestie denk je zelf ook niet?
Nee ik vind dit geen vreemde sugestie, omdat er nog nooit zoveel geld door de zorgverzekeraars besteed is aan reclame.
Op schrijven van mij hierover aan de politiek, hoe het zit met de verhoogde reclame gelden, werd dit volop toegegeven maar kon men er niets aan doen.

Gesloten