LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tasjesroof en boete voor slachtoffer

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
priewjet
Berichten: 223
Lid geworden op: 18 nov 2005 21:16

Re: Tasjesroof en boete voor slachtoffer

Ongelezen bericht door priewjet »

Ook voor dat soort zaken geldt een vooraf bekend tarief. Voor het zoekraken/kwijtraken of anderszins vermist raken van een dergelijk document is een bedrag verschuldigd. Niet in het minst om nonchalant gedrag (ach, als ik het kwijtraak haal ik wel een nieuwe) te vermijden. Bovendien zijn er inderdaad extra handelingen voor nodig. Of de extra kosten in verhouding staan tot de vergoeding doet echt niet ter zake. Ik kan dat allemaal wel nader uitleggen, maar dan wordt het een erg lang verhaal. Wanneer u in een winkel komt om iets te kopen maakt het in de verkoopprijs toch ook niet uit of de verkoper/ster vijf minuten of een uur met u bezig is? En nogmaals: het is GEEN boete!

Inderdaad even opletten waar het om gaat.

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: Tasjesroof en boete voor slachtoffer

Ongelezen bericht door mr T. »

Het huis brandt af. Persoonlijke spullen, alles is weg. Zelfs de kat is omgekomen. Naast dit grote verdriet moet er van alles geregeld worden en er moeten natuurlijk ook nieuwe ID-kaarten of paspoorten voor de gezinsleden worden aangevraagd. En ja hoor, voor elk "verloren" paspoort of ID-kaart moet een boete betaald worden.
Over manipulerend gesproken..... (zelfs een dode kat). Een dode kat kan tegen redelijke kosten worden vervangen en een ID-kaart ook.
En het gaat niet om "alle schade", het gaat om de verhoging / boete die betaald moet worden.
Het is geen verhoging. Ht is een vergoeding voor door de gemeente te maken kosten. Die zullen gewoon moeten worden vergoed. Is daarom een retributie (vermissingleges) van/voor een door de gemeente geleverde dienst. Is geen boete. In een geval als deze is het daarnaast een verplichting om aangifte van de vermissing te doen. Verder is het uiteraard een noodzaak, ter voorkoming van het gebruik van de ID-kaart als valse identificatie, dat het e.e.a. wordt geregistreerd. Dat kost geld. Wellicht had een ID-kaart niet op dezelfde plek bewaard moeten worden als de overige spullen of hoeven te worden afgegeven. Een gergelijk uitgangspunt geldt ook voor de aansprakelijkheid voor vermiste bankpassen.
Alsof mensen in dit soort situaties al niet genoeg ellende hebben gehad, worden ze hier nog eens extra voor gestrafd....... En het geval van mijn moeder was gelukkig niet zo tragisch als de fictieve gevallen die ik hierboven heb beschreven.
Inderdaad: manipulerend.

priewjet
Berichten: 223
Lid geworden op: 18 nov 2005 21:16

Re: Tasjesroof en boete voor slachtoffer

Ongelezen bericht door priewjet »

Een goed antwoord is helaas lang niet altijd een bevredigend antwoord. De reacties van de topicstarter zijn daar een sprekend, of beter gezegd schrijvend (of moet ik zelfs schrijnend zeggen) voorbeeld van.

ruwassieraden
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 mei 2006 18:13

Re: Tasjesroof en boete voor slachtoffer

Ongelezen bericht door ruwassieraden »

ten eerste moet iedereen zijn legitimatie bij zich hebben. ( en nu ff niet *** over pas boven de 14 jaar :twisted: )
Die dragen de meeste dames in hun handtas, waar die heel veilig zit als niet de ene of andere achtelijke hem jat.

Mr. T. U lijkt mij een top ambtenaar en houd u dan ook bij uw werk en laat de gevoelskant aan echte mensen over.

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: Tasjesroof en boete voor slachtoffer

Ongelezen bericht door mr T. »

Mr. T. U lijkt mij een top ambtenaar en houd u dan ook bij uw werk en laat de gevoelskant aan echte mensen over.
Voor alle duidelijkheid: ben geen ambtenaar, maar weet wel het nodige af van werken voor overheidsinstanties. Waar ik me over verbaas en me aan erger is dat nogal kritiekloos allerlei zaken worden overgenomen als waar of zielig. Daarvoor zijn een aantal ingredienten voldoende: oude mensen, kinderen, huisdieren, schade, slachtofferschap en (last but not least) in aanraking komen met de overheid of met ambternaren. Voeg dergelijke elementen samen tot een verhaal en het onterechte ambtenaar-bashen is begonnen. Hopelijk zien we de gevolgen van dergelijke burgers hier nog eens terug: http://www.lastvandeburger.nl/

ruwassieraden
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 mei 2006 18:13

Re: Tasjesroof en boete voor slachtoffer

Ongelezen bericht door ruwassieraden »

Tot mijn spijt heb ik meerdere malen te maken gehad met de kronkels van ambtenaren op alle niveau's. Met alle idioterie eromheen, wat dat betreft kan ik als zelfstandig ondernemer een boekwerk schrijven. Hoe is het mogelijk dat dit soort mensen ook nog betaald worden voor hun activiteiten. Overigens zijn er duizenden ambtenaren die wél reeël zijn en je helpen als er iets onverhoopt misgaat. Met alle lof vandien.


Hier is geen enkele sprake van ambtenaar-bashen, hier is sprake van een onjuiste regelgeving. niks meer of minder.

Mr. T u voelt zich duidelijk aangesproken, helaas, het is niet onze bedoeling iemand te bezoedelen, echter de trend van heden ten dage is dat u noch ik een blad voor de mond nemen.
Maar er is een verschil, ik werk met open visier, als u ruwassieraden googeld vindt u mij vrijwel bovenaan.
U bent onherkenbaar, dat lijkt mij toch wel een beetje ambtenaar achtig.
Ik heb 'm even toegevoed aan de favorieten, als ik zin heb zal ik 'm eens bekijken. Op zich lijkt het mij de moeite niet waard. Bla bla bla van een stel gefrusteerden.
Vriendelijke groet
Ruud Stratmann

Ook te googlen!

priewjet
Berichten: 223
Lid geworden op: 18 nov 2005 21:16

Re: Tasjesroof en boete voor slachtoffer

Ongelezen bericht door priewjet »

Stel gefrustreerden?
Look who's talking!!

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Tasjesroof en boete voor slachtoffer

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

32 Euro extra betalen, goed, ik vind het erg flauw, al is het een retributie, maar dan zie ik niet in waarom die niet bij de prijs van de kaart inbegrepen wordt. Dan voorkom je frustratie. Want een retributie voelt namelijk wel aan als een boete. En daarbij geloof ik echt niet dat die kosten echt 32 euro bedragen. Men wil slordigheid ontmoedigen en daardoor is het heel stiekem ten dele wel een boete.

Ach, voor een deel kan ik het me wel indenken van beide kanten. Aan de ene kant verbaast Mr. T zich dat dingen worden aangenomen als waar of zielig als er bepaalde ingredienten aan worden toegevoegd. De reden daarvoor is dat men er uit eigen ervaring over mee kan praten.

Ik ben zelf ook aangeslagen voor 25 piek gemeentebelasting van 2 jaar terug die mede betrekking heeft op mijn drie huisgenoten waar ik geen contact meer mee heb. Omdat studentenhuizen namelijk als meerpersoonshuishoudens worden aangemerkt, en ik toevallig de oudste was. "Dat moet u dan maar op uw huisgenoten verhalen. Oh u heeft geen contact meer met ze en ze zijn ook verhuisd? Jammer dan." 25 Euri ok, maar als het 500 was geweest zou ik daar toch wel erg pissig over zijn.

Of de IBG die studenten van een law school boetes geeft omdat ze niet waren ingelicht over het karakter van hun studie (die overigens wel recht of stufi geeft), maar desondanks toch 800 piek voor "onrechtmatig ov-gebruik" moeten lappen omdat hun inschrijving niet klopte?

Aan de andere kant is het niet mevrouw Herma Rappa van de IB-Groep die de frustratie over zich heen krijgt, maar de persoon aan de telefoon. Die heeft de beslissing niet genomen, maar krijgt wel reacties die niet mals zijn. Gescheld, persoonlijke verwijten. Ik heb ook wel eens bij het CWI gezeten waar tot vijf keer toe het alarm ging omdat een "klant" zich niet kon beheersen. Terwijl nota bene mijn ervaringen met het CWI positief zijn (als je niet moppert doen ze echt hun best je te helpen). Daar word je op een gegeven moment ook strontchagrijnig van, lijkt me. Als ik mijn frustratie over de IBG en de gemeente afreageer op iemand die het niet kan helpen zou dat ook niet juist zijn. Om maar te zwijgen over het in elkaar timmeren van een CWI-er vanwege een beslissing van het UWV of de sociale dienst.

Kortom, zowel de bureaucratie en regelgeving als de uitzonderlijk botte reacties van sommige personen geven aanleiding tot frustratie.

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: Tasjesroof en boete voor slachtoffer

Ongelezen bericht door mr T. »

maar dan zie ik niet in waarom die niet bij de prijs van de kaart inbegrepen wordt.
Ik zie dat wel in. Het zou namelijk betekenen dat mensen die wel goed op hun id-kaart passen ook opdraaien voor de administratieve kosten van de mensen die dat niet doen. Extra te maken kosten betekent ook dat de burger wat beter om de eigendommen van de staat zal denken.

priewjet
Berichten: 223
Lid geworden op: 18 nov 2005 21:16

Re: Tasjesroof en boete voor slachtoffer

Ongelezen bericht door priewjet »

Tarieven van retributies zijn altijd op kostprijs gebaseerd, meer dan 100% kostenverhaal is zelfs bij de wet verboden. In de praktijk zijn de tarieven lang niet altijd kostendekkend. Misschien zijn de kosten van de kaart niet eens in de kostprijs begrepen.

Los daarvan: de hoogte van het tarief mag best wat meer zorvuldigheid bij de gebruiker genereren. Natuurlijk kunnen er omstandigheden zijn waardoor het verlies de houder niet of minder zwaar valt aan te rekenen. Maar elk onderscheid dat je daar dan in maakt, leidt weer tot nieuwe, als onrechtvaardig ervaren situaties.

Gesloten