LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoe krom is de wet in Nederland?

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
ben .bridel
Berichten: 195
Lid geworden op: 06 sep 2005 23:14

Hoe krom is de wet in Nederland?

Ongelezen bericht door ben .bridel »

Van mijn dochter is vandaag een fiets gestolen bij de kermis. Gelukkig vonden wij hem een eind verderop terug met een geforceerd slot.
Toch de politie gebeld en morgen moet ik toch officieel aangifte doen.
Aan het begin van de avond gingen mijn dochters en een paar vriendinnen van rond de dertien nog even naar de kermis. Door een medewerker van een atractie zijn zij aan hun achterste gezeten en deed die man allerlei oneerbare voorstellen. Toen ze dit thuis vertelden zijn wij en een andere vader verhaal wezen halen bij de desbetreffende man. Voorts hebben wij de politie gebeld, die kwamen bij ons thuis en vertelden dat we geen aangifte konden doen omdat er in principe niks ergs gebeurd was. Ze konden de man en zijn bedrijfsleider alleen aanspreken op zijn gedrag zonder verdere consequenties,
Dus als je fiets gestolen wordt kun je wel aangifte doen en als je dochter aangerand wordt niet. Vreemde wetgeving in Nederland.

dokwerker
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 mei 2006 20:10

Re: Hoe krom is de wet in Nederland?

Ongelezen bericht door dokwerker »

zijn zij aan hun achterste gezeten en deed die man allerlei oneerbare voorstellen.

----------------------------------------------------------------------------------

Ben, ben je zover heen met je schulden bij Dexia.............raar verhaal hoor natuurlijk neemt de politie dit niet serieus.....

ben .bridel
Berichten: 195
Lid geworden op: 06 sep 2005 23:14

Re: Hoe krom is de wet in Nederland?

Ongelezen bericht door ben .bridel »

Sorry dokwerker ik heb geen schulden bij Dexia.Ik ga weer aan het werk.

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Hoe krom is de wet in Nederland?

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Heel simpel, dat is zonder neutrale getuigen niet te bewijzen. Deze man zal meteen zeggen "Dat heb ik niet gedaan", of glashard ontkennen haar ooit gezien te hebben. Misschien doet hij dit bij tig vrouwen iedere dag en herinnert hij zich het hele voorval niet eens meer. En als vader zijn zelfbeheersing verliest (kan ik me zeer goed voorstellen), dan doet meneer de kermisbaas aangifte tegen hem.

Waarschijnlijk kan je wel aangifte doen maar heeft de politie gezegd dat dat niet zinvol zal zijn, en hadden ze er zelf ook geen zin in.

Ik ben zelf na mijn verjaardagsfeest toen ik 18 werd op de terugweg lastiggevallen door twee mannen van rond de 25-30. Ze cirkelden hinderlijk om me heen, duwden me en daagden me uit. Ze werden steeds vervelender en hadden me wellicht in elkaar geslagen als ik niet bij een bekende had aangebeld. De volgende dag bij de aangifte zeiden ze dat ik meteen die avond de pliesie had moeten bellen, dan konden die gasten misschien direct in de kraag gevat worden. Nu konden ze ze niet meer vinden.

En over die fiets gesproken: aangifte leuk en aardig, maar je bent hem meestal gewoon kwijt. Over drie weken krijg je dan een brief van de politie dat het "onderzoek" helaas "niets heeft opgeleverd". De fiets zal hoogstwaarschijnlijk ergens op straat door een junk worden verkocht voor "maar tien euro", zodat de junk nog wat heroine kan kopen. Het enige voordeel dat ik in Groningen van aangifte heb ondervonden is dat je dan een goedkope tweedehands fiets mag kopen uit het politiedepot (20-50 euri's).
Laatst gewijzigd door Bor Komorovski op 16 okt 2006 17:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Hoe krom is de wet in Nederland?

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Als een stel hysterische meiden zegt dat iemand aan hen gezeten heeft zonder verdere vorm van bewijs, dan heeft aangifte doen inderdaad geen zin. En als je dan ook nog verhaal gaat halen bij die vent, dan krijg je waarschijnlijk een aanklacht wegens mishandeling aan je broek. Niet zo slim dus.

Een gestolen fiets die je later met opengebroken slot weer terug vind is bewijs genoeg. Mijn fiets is ook ooit gestolen en toen moest ik toch echt alle 2 de fietssleutels laten zien om te bewijzen dat ik hem op slot had staan.

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Hoe krom is de wet in Nederland?

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

een stel hysterische meiden
Vind je dat nu nodig? We kunnen sowieso verhalen van mensen hier niet natrekken, maar dat maakt ze niet allemaal per definitie overdreven of onwaar. Ik heb meer dan genoeg gezien dat een man inderdaad zijn handjes niet kon thuishouden.
Een gestolen fiets die je later met opengebroken slot weer terug vind is bewijs genoeg.
Als je hem uberhaupt terugvindt. En zelfs als hij van een junk voor een tientje wordt gekocht, is de nieuwe eigenaar niet zo dom om het slot te laten zitten. Die fiets wordt in 90% van de gevallen gewoon niet terug gevonden. Er bestaan zelfs professionele bendes die fietsen bij tientallen uit stallingen jatten waarna ze overgespoten worden en als tweedehands fietsen aan fietsenmakers worden verkocht.

Maar het ligt, om terug te komen op het onderwerp, niet aan de wet maar aan de bewijspositie.

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: Hoe krom is de wet in Nederland?

Ongelezen bericht door bot321 »

Geplaatst op 16 Okt 2006 13:23 door Bor Komorovski


--------------------------------------------------------------------------------

Quote:
een stel hysterische meiden
Vind je dat nu nodig? We kunnen sowieso verhalen van mensen hier niet natrekken, maar dat maakt ze niet allemaal per definitie overdreven of onwaar. Ik heb meer dan genoeg gezien dat een man inderdaad zijn handjes niet kon thuishouden.

==================================================
Helemaal gelijk Bor Komorovski.
Is snel gezegd hysterische meiden.maar is dat ook zo.

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: Hoe krom is de wet in Nederland?

Ongelezen bericht door bot321 »

Geplaatst op 16 Okt 2006 13:04 door Dilbert29


--------------------------------------------------------------------------------

Een gestolen fiets die je later met opengebroken slot weer terug vind is bewijs genoeg. Mijn fiets is ook ooit gestolen en toen moest ik toch echt alle 2 de fietssleutels laten zien om te bewijzen dat ik hem op slot had staan.
==================================================
Volgens mij had je drie sleutels Dilbert29
Dus je hebt de boel geflest :wink:

Toolboy

Re: Hoe krom is de wet in Nederland?

Ongelezen bericht door Toolboy »

Het punt is duidelijk van de topicstarter en ik kan me daar helemaal in vinden.
Als het 1 van mijn dochters was overkomen dan had ik de beste man ook even in z`n bipsje bobsje bapsje geknepen.
En hysterisch of niet het was gewoon expres ongewenst lichamelijk contact

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: Hoe krom is de wet in Nederland?

Ongelezen bericht door mr T. »

Door een medewerker van een atractie zijn zij aan hun achterste gezeten en deed die man allerlei oneerbare voorstellen. Toen ze dit thuis vertelden zijn wij en een andere vader verhaal wezen halen bij de desbetreffende man. Voorts hebben wij de politie gebeld, die kwamen bij ons thuis en vertelden dat we geen aangifte konden doen omdat er in principe niks ergs gebeurd was.
Er is, voor zover beschreven, mogelijk sprake van een strafrechtelijk feit:
246 Sr. Kortom: de agenten hadden in elk geval een aangifte moeten opnemen.

oxazepam
Berichten: 77
Lid geworden op: 30 aug 2006 13:49

Re: Hoe krom is de wet in Nederland?

Ongelezen bericht door oxazepam »

Art. 246 stelt het iets anders. het artikel betekent dat aanranding van de eerbaarheid strafbaar is als er geweld wordt gebruikt, of gedreigd wordt met geweld.

Hier staat niet dat dreiging met een oneerbaar voorstel strafbaar is.

ben .bridel
Berichten: 195
Lid geworden op: 06 sep 2005 23:14

Re: Hoe krom is de wet in Nederland?

Ongelezen bericht door ben .bridel »

Beste mensen, bedankt voor jullie reactie.
En Dokwerker, wat jou aangaat, ik heb geen schulden bij Dexia. Hoe je daarbij komt is mij een raadsel. De contracten van mijn vrouw zijn vernietigd, de aandelen zijn verkocht en de rechter zal wel uitmaken of mijn vrouw een restschuld heeft. Het gat om een heel klein bedrag wat mijn vrouw gelijk zal kunnen betalen, maar het gaat om het principe.
Dexia heeft de zaak opgelicht en het is de taak van de rechter om hier uitspraak over te doen.

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: Hoe krom is de wet in Nederland?

Ongelezen bericht door mr T. »

Art. 246 stelt het iets anders. het artikel betekent dat aanranding van de eerbaarheid strafbaar is als er geweld wordt gebruikt, of gedreigd wordt met geweld.

Hier staat niet dat dreiging met een oneerbaar voorstel strafbaar is.
Er staat meer dan dat. Er staat ook dat het kan gaan om een 'andere feitelijkheid'. Er staat dus niet dat het per se moet gaan om een situatie waarbij geweld wordt gebruikt. In deze bepaling is er geen sprake van een cumulatieve voorwaarde door het gebruik van "of". 246 Sr stelt dus niet per se iets anders.

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Hoe krom is de wet in Nederland?

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Strafrecht daar moet je sowieso als niet-jurist maar niet teveel over nadenken want geloof me, voor de leek is niks zo krom als dit recht...

oxazepam
Berichten: 77
Lid geworden op: 30 aug 2006 13:49

Re: Hoe krom is de wet in Nederland?

Ongelezen bericht door oxazepam »

Bor hoewel ik mijn deeltijd universitaire studie nog niet heb afgerond, heb ik genoeg ECTS om mezelf jurist te noemen

Mr T.
Hij die door geweld of door een andere feitelijkheid of bedreiging met geweld, of een andere feitelijkeheid iemand dwingt tot het plegen of dulden van ontuchtige handelingen wordt als schuldig....
Wat er staat is dus: Hij die door/dreigt met geweld, of ander lichamelijk handelen (=feitelijkheid), een ander dwingt tot seksuele handelingen is strafbaar.

Er staat dus niet dat het dreigen met ontucht strafbaar is, dat is wel zo, maar volgt niet uit art. 246 WvSr

Verder slaat of idd niet op cumulatie. Cumulatie is altijd EN, en nooit OF.

246 zou gelden als betr kermisklant had gezegd "Ik sla je in elkaar (oid) als ik niet aan je mag zitten" Of "als jij niet aan mijn kermisattractie dan sla ik je" daadwerkelijk iemand slaan om aan je kermisattractie te zitten is uiteraard volgens 246 ook strafbaar.

Een oneerbaar voorstel "hej zit eens aan mijn kermisattractie" is niet strafbaar volgens art 246 WvSR. Immers we kennen in ons stelstel de waarborg "geen analogien".

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: Hoe krom is de wet in Nederland?

Ongelezen bericht door mr T. »

Er staat dus niet dat het dreigen met ontucht strafbaar is, dat is wel zo, maar volgt niet uit art. 246 WvSr
Er is meer gebeurd dan dreigen alleen volgens de topicstarter.
Zie het volgende citaat;" Door een medewerker van een atractie zijn zij aan hun achterste gezeten en deed die man allerlei oneerbare voorstellen."

oxazepam
Berichten: 77
Lid geworden op: 30 aug 2006 13:49

Re: Hoe krom is de wet in Nederland?

Ongelezen bericht door oxazepam »

Ik denk niet dat de rechtbank "iemand aan de achterste zitten ziet als aanranding, of andere feitelijkheid".

De strafbaarheid zit hier echt niet in art 246 WvSR

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Hoe krom is de wet in Nederland?

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Hoe het ook zij en wat er ook gebeurd is.

De politie is wettelijk verplicht een iedere aangifte uit te voeren en serieus te nemen. Wel kunnen en mogen zij adviseren het eventueel niet te doen omdat het schijnbaar toch niets uithaalt. Maar nu...stel er gebeurd weer een soortgelijk iets dan staat er al een aangifte naar deze man toe in het systeem bij de politie. Wanneer de politie deze man aanhoudt dan kunnen zij, mits de eerdere aangifte bekend is, de eerder gedane aangifte ook direct erbij en in behandeling nemen, maar voordat dat kan en gebeurd, dient er wel verwezen te worden naar deze aangifte. Gebeurd dat niet dan zal deze aangifte ten alle tijde open en onbehandeld blijven staan in hun systeem.

Verder is de politie ook verplicht een aangifte op te nemen als jij in een andere woonplaats aangifte wilt doen. Stel je bent bedreigd in Amersfoort en in je woonplaats of elders besluit je alsnog over deze bedreiging aangifte te doen dan kun je naar het plaatselijke politiebureau gaan en daar aangifte doen. De politie zegt wel eens dat je dan bij het korps moet zijn van de plaats waar het "misdrijf" is gepleefd, maar dat is pertinent NIET waar. Uit oogpunt van luiheid en kostenbesparing willen zij dit de gedupeerde mededelen. Hun moeten dan namelijk deze aangifte na opnemen, doorsturen aan het betreffende bureau. Als argument wordt dan ook nog wel een gebruikt dat er tijdens dit doorsturen iets fout kan gaan en je aangifte "ineens" verdwenen is uit het systeem.

Dat is ons politie apparaat.

Gesloten