LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] graffity ... kUNST of Overlast ???

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
cybertomaat
Berichten: 2177
Lid geworden op: 23 mei 2007 00:45

graffity ... kUNST of Overlast ???

Ongelezen bericht door cybertomaat »

Graffity.

Je ziet soms de meest prachtige spuitbustekeningen op muren,
schuttingen en (metro)treinen.
In mijn ogen is dat Kunst... zelfs als het illegaal is.

Maar je ziet ook lelijke "krabbels" (ook mooie trouwens :wink: )
de zogenaamde TAG'S ... waarvan de meeste lelijke trouwens gezet
worden door kleine wannabe's die nog niet het flauwste benul hebben
waar het vandaan komt ... en waar de graffitycultuur voor staat.

Ik vraag me af wat anderen hier over denken .???..

en ik ben nu toch lekker bezig met mezelf kwetsbaar opstellen...
Ik ben ook een van die mensen geweest die overal zijn naam op wilde
zetten... tot ik er achter kwam dat ik nooit zo goed zou worden als
mijn grote voorbeelden ... en eigenlijk toch ook veel beter was met tekst en muziek
als met Aerosol Art...

Maar het is altijd een deel van mijn leven gebleven en sommige van
mijn beste vrienden en kennissen zijn dus nog steeds (door heel europa
en sommigen zelfs in de USA) op en langs metro's en op muren te
bewonderen.

>!<

mevrouw tomaat
Berichten: 33
Lid geworden op: 07 jun 2007 23:54

Re: graffity ... kUNST of Overlast ???

Ongelezen bericht door mevrouw tomaat »

Beste Cybertomaat,

Ik moet je toch tegenspreken. Graffity op muren en treinen en schuttingen is misschien wel kunst, en ook ik vind dat het soms heel mooi is.
Maar op het moment dat de persoon in kwestie die dat daarop heeft gezet er mee bezig is is hij idd strafbaar. Het is dus een vorm van vandalisme.

Vandalisme is voor mij een vorm van overlast, dus op het moment dat iemand op mijn muur of schutting een prachtig kunstwerk maakt blijft er in mijn achterhoofd het woordje: VANDALISME hangen.

Zonde!!, terwijl er super mooie dingen staan getekend. Of zoals jij het zegt TAG'S.

Wat ik vind is geef onze kunstenaren een LEGALE plek om hun kunsten te vertonen. Hoe vaak zie je niet van die lelijke bouwputten staan, plaats daar wat houten schuttingen omheen en laat de kunstenaars hun werk doen. Word de stad ook wat mooier van.

Ik zelf woon in Amsterdam en daar is een speeltuin waar de muren gebruikt worden als schilderij. LEGAAL!!!!!
Daar komt om de paar maanden iemand een nieuwe TAG neerzetten.

KIJK DAT VIND IK KUNST!!!!

gr mevrouw tomaat

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: graffity ... kUNST of Overlast ???

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Grafity

Kijk, we hadden het eens over vandalisme en opvoeding en over het terug moeten gaan betalen aan de maatschappij en slachtoffers van de schade die deze daders aanbrengen.

Beste Cyber, JIJ mag het dan wel mooi vinden maar het IS SCHADE toebrengen aan een goed dat niet van jou is!
De overheden zijn ook van ons als maatschappij in zijn geheel en dus breng je ons schade toe door maar heel willekeurig overal een spuitje aan te brengen die veel mensen NIET mooi vinden en ons ergert.

Het is een feit dat op die plaatsen waar veel grafity is aangebracht ook die openbare ruimte sneller verloedert, meer vuil wordt weggesmeten en waar ook vaker rotzooi wordt getrapt omdat die spuiters tevens niet de best opgevoede jongelui zijn.
Verfzaken kunnen daarvan meespreken omdat die spuitbussen over het algemeen niet eens worden gekocht maar gejat.

Kortom, ik ben tegen die tags en tegen grafity in het algemeen.

Het is wat anders als schuttingen e.d. in opdracht worden voorzien van grafity en soms kan zelfs een oudere die vorm van "beschilderen"wel waarderen.

Maar als je mijn zoon zou zijn geweest..............?!

Grootvader

cybertomaat
Berichten: 2177
Lid geworden op: 23 mei 2007 00:45

Re: graffity ... kUNST of Overlast ???

Ongelezen bericht door cybertomaat »

Wel een nadeel als je vrouw eerder wakker is als jijzelf :lol:
he Mevr. Tomaat.
Misschien wel grappig om te melden dat jouw pa (mijn schoonvader)
bij de NS werkt .

Om ff op jouw stukje in te gaan :
Ik moet je toch tegenspreken. Graffity op muren en treinen en schuttingen is misschien wel kunst, en ook ik vind dat het soms heel mooi is.
Maar op het moment dat de persoon in kwestie die dat daarop heeft gezet er mee bezig is is hij idd strafbaar. Het is dus een vorm van vandalisme.
Oficieel word je : geweldpleging jegens objecten ten laste gelegd.
Vandalisme is m.i. iets vernielen / beschadigen .
Zonde!!, terwijl er super mooie dingen staan getekend. Of zoals jij het zegt TAG'S.
de tags dat zijn de handtekeningen.. de kleine "krabbeltjes"...
wat jij bedoeld (zoals bij de speeltuin) dat word een piece genoemd.
En dat is idd gewoon kunst.

En voor die legale plekken heb ik me jarenlang (via buurthuis en de
jongerenraad) ingezet ... dat weet je.
En tegenwoordig geven mannen als ZEDZ ook workshops in buurthuizen e.d. ... en hangen mensen die vroeger op muren stonden in galerie's
en musea.

@ kanovaarder......
Het is een feit dat op die plaatsen waar veel grafity is aangebracht ook die openbare ruimte sneller verloedert, meer vuil wordt weggesmeten en waar ook vaker rotzooi wordt getrapt omdat die spuiters tevens niet de best opgevoede jongelui zijn.
Verfzaken kunnen daarvan meespreken omdat die spuitbussen over het algemeen niet eens worden gekocht maar gejat.

Kortom, ik ben tegen die tags en tegen grafity in het algemeen.
Veel vaker is het andersom hoor ... dat wijken eerst verloederen...
"ghetto's" worden... dat de jeugd veel problemen heeft en geen hol te doen... niet serieus genomen worden... clans, crews of gangs gaan vormen om ergens bij te horen ... en (iig in de good old days)
Graffity spuiten om respect/naamsbekendheid te vergaren en/of
een (politiek) punt te maken.

Wij deden dat vroeger met spuitbussen ja (gewoon gekocht op het
waterelooplein trouwens ... en ja ... we moesten sparen hoor om een
mooie veelkleurige piece te kunnen zetten) tegenwoordig steken ze
agenten neer of auto's in de brand (zie slotervaart)

en dat het niet altijd even mooi is ... helemaal gelijk in hoor.
vandaar dat ik me ook hard heb gemaakt voor die legale plekken...
waar de politie niet om id mocht vragen en mensen rustig konden
oefenen en leren van de oudere en betere spuitbusvirtuozen.

>cybertje<

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: graffity ... kUNST of Overlast ???

Ongelezen bericht door NAK »

Er zijn gemeenten genoeg die speciale plaatsen aanwijzen waar graffity
aangebracht mag worden.
Bij voorkeur op schuttingen die rond een bouwput staan en op plaatsen waarvan ze weten dat die anders toch wel volgespoten worden.

De "artiesten" halen het namelijk niet in hun hoofd om het werk van een "collega" te verklooien.

cybertomaat
Berichten: 2177
Lid geworden op: 23 mei 2007 00:45

Re: graffity ... kUNST of Overlast ???

Ongelezen bericht door cybertomaat »

onder graffityspuiters heerst een soort van wederzijds respect idd.
een "wannabe" die over het werk van een ander spuit word in 90%
van de gevallen door zijn crew uitgespuugd.

>!<

mevrouw tomaat
Berichten: 33
Lid geworden op: 07 jun 2007 23:54

Re: graffity ... kUNST of Overlast ???

Ongelezen bericht door mevrouw tomaat »

Beste Cybertomaat,

Ja cybertje, logisch dat je vrouwtje eerder wakker is he, dat is ook logisch als je tot diep in de nacht achter het forum zit.

Maar goed om op topic te blijven:

TAGS OF PIECE.

Ja je hebt idd gelijk dat een TAG een krabbel is en een PIECE is idd kunst, maar toch maakt het echt wel wat uit waar je dat doet.
Misschien wel grappig om te melden dat jouw pa (mijn schoonvader)
bij de NS werkt .
Dat maakt echt geen verschil hoe ik er over denk, want ik ben niet trots op de NS, al had mijn vader bij de KLM gewerkt en je had daar een "KUNSTWERK"opgezet, vind ik het nog steeds vernieling van eigendom.

En je kan wel zeggen, en ik quote:
Oficieel word je : geweldpleging jegens objecten ten laste gelegd.
Vandalisme is m.i. iets vernielen / beschadigen .
Het blijft veranderen "zonder" toestemming van het eigendom van een ander.

kanovaarder......
Het is een feit dat op die plaatsen waar veel grafity is aangebracht ook die openbare ruimte sneller verloedert, meer vuil wordt weggesmeten en waar ook vaker rotzooi wordt getrapt omdat die spuiters tevens niet de best opgevoede jongelui zijn.
Verfzaken kunnen daarvan meespreken omdat die spuitbussen over het algemeen niet eens worden gekocht maar gejat.
Ik weet niet over welke plek jij het hebt, maar op heel veel plaatsen in Amsterdam staan er PIECE (Kunstwerken) en daar is het gewoon netjes. Ik vind het dan ook appart dat je zegt dat de jongelui die de PIECE zetten niet al te best opgevoede jongelui zijn.

Waar haal je dit feit voor jou uit?
Wie zegt mij niet dat de jeugd die dit doen gewoonweg jongeren zijn die heeeeeel creatief zijn? En dit helaas niet kunnen uiten, omdat er geen mogelijkheden zijn in de buurt.

De mensen die deze kunstwerken maken op de legale plekken, maar ook op de plaatsen waarvan ik zeg vandalisme, zijn gewoon mensen die hun ART willen laten zien. En daar moet ik Cybertje dan weer gelijk in geven. Heel veel van deze zogenaamde slecht opgevoede spuiters zijn wel in musea komen te hangen.
En dan noemen ze het geen VANDALISME meer maar KUNST.

gr Mevrouw Tomaat[/quote]

cybertomaat
Berichten: 2177
Lid geworden op: 23 mei 2007 00:45

Re: graffity ... kUNST of Overlast ???

Ongelezen bericht door cybertomaat »

deze discussie win ik nooit ... niet als mijn vrouw zich ermee
bemoeit :oops: ...

>?<

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: graffity ... kUNST of Overlast ???

Ongelezen bericht door kanovaarder »

De vervuiler/de vernieler betaald.

Desnoods net zolang dat alle schade toegebracht op andermans eigendom! ook terugbetaald is!

Wij hadden het toch ook eens over "normen en waarden?"
Ook toch eens over "opvoeding?"

Wel, nu men een liefhebber blijkt van lekker met een spuitbus rondrotzooien nu zou die maatschappij dit moeten tolereren??

Al eerder gezegd! Het zou mijn kind niet moeten wezen!!
En geloof mij dat ik het de eerste dag de beste dat hij zoiets zou hebben gedaan ik dit geweten zou hebben (alleen de lucht al) en hem met een brief naar diegene te sturen wiens eigendommen hij met grafity besmeurd zou hebben.
Wel zou ik in die brief wel vaststellen dat alleen dat deel wat hij besmeurd zou hebben volgens zijn aanwijzingen vergoed wordt en geen centimeter meer.
Dus geen hele muur,treinstel,metro laten reinigen op zijn kosten.
Immers, pa is ook geen malle loetje.

De dubbele moraal die hier wordt tentoongespreidt na eerst zalvend over opvoeding te spreken begrijp ik absoluut niet!
Netzomin als ik begrijp dat een kind, nog onder ouderlijk gezag zich tot in een coma mag zuipen!

Of Cyber en BMS, zitten jullie alleen maar te stangen?

Ander kan ik jullie reacties niet uitleggen.

Grootvader
de rechtlijnige.

cybertomaat
Berichten: 2177
Lid geworden op: 23 mei 2007 00:45

Re: graffity ... kUNST of Overlast ???

Ongelezen bericht door cybertomaat »

het topic had eigen kUNST en Overlast moeten heten :wink:
het is in potentie nl beide.

>!<

Toolboy

Re: graffity ... kUNST of Overlast ???

Ongelezen bericht door Toolboy »

Grafity is zeker kunst.

Maar het verandert als het op andermans eigendommen word gespoten,Het blijft kunst maar dan is het vernielling van andermans eigendom.
Veelal moet de gemeenschap hier voor opdraaien.

Het probleem is dat die kunstenaars gezien willen worden vandaar dat het op gemeenschapelijke muren ed gespoten wordt.

En ja de vervuiler/vernieler moet betalen,Maar de praktijk wijst uit dat de pakkans nihil is..
Alle kunstenaren moeten hun kunsten maar botvieren op het witte doek of naar een kunst academie gaan denk ik. :wink:

T

cybertomaat
Berichten: 2177
Lid geworden op: 23 mei 2007 00:45

Re: graffity ... kUNST of Overlast ???

Ongelezen bericht door cybertomaat »

het is natuurlijk ook wel een kick om overal je naam te zien staan...
en mensen erover hoort praten "o .. wat mooi"... "of moet je dat zien"
en dat dan niemand weet dat jij het hebt gemaakt.

het is een beetje guerilla kunst :wink:

>cybertje<

RCD123
Berichten: 36
Lid geworden op: 08 jul 2007 20:38

Re: graffity ... kUNST of Overlast ???

Ongelezen bericht door RCD123 »

Ik vind het kunstige overlast. Je zou ook niet blij worden als een of andere malloot je hele muur onder een schildering kalkt, hoe mooi ook.

Gesloten