LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] mag de politie met filmen en foto's maken?

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
ariane1963
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 jun 2008 14:12

mag de politie met filmen en foto's maken?

Ongelezen bericht door ariane1963 »

Ik woon op en dorp en met koninginnendag liep er hier een videoteam van politie die verschillende mensen van alle soorten maten en leeftijden op de film zette en ook op de foto!Deze dag was feestelijk en zonder incidenten!
Ook 14 juni as zal er met een jaarlijks terugkerend evenement hier ook wederom een videoteam aanwezig zijn..dit is ook elk jaar een heel gezellig iets zonder ellende of iets van dien aard!!
Nu is mijn vraag mag dat zomaar?

Dirkie
Berichten: 2933
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: mag de politie met filmen en foto's maken?

Ongelezen bericht door Dirkie »

Heb je deze vraag al aan de politie gesteld en dan met name het reden, waarom zij dit deden?

ariane1963
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 jun 2008 14:12

Re: mag de politie met filmen en foto's maken?

Ongelezen bericht door ariane1963 »

ja natuurlijk maar reden hadden ze niet het was preventief en volgens hun mag het maar volgens mij niet!

Dirkie
Berichten: 2933
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: mag de politie met filmen en foto's maken?

Ongelezen bericht door Dirkie »

Misschien verwachtte de politie grote rellen ed :lol:. En als preventie maken ze dan foto's. Maar gezien de tekst - ik woon op een dorp - denk ik dat niet.

Misschien is het een idee om dan de politie ook maar preventief te gaan fotograferen en filmen :shock:

MLF
Berichten: 798
Lid geworden op: 20 okt 2005 13:43

Re: mag de politie met filmen en foto's maken?

Ongelezen bericht door MLF »

Waarom mag het volgens u niet?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: mag de politie met filmen en foto's maken?

Ongelezen bericht door kweenie »

Zodra het materiaal op gestructureerde wijze toegankelijk is voor latere raadpleging, is de Wbp van toepassing. In het algemeen geldt dat analoge geluids- en beeldtechnieken buiten de reikwijdte van de Wbp vallen. Cameratoezicht met digitale technieken valt wel onder de Wbp en moet, tenzij vrijgesteld, gemeld worden bij het CBP.

ariane1963
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 jun 2008 14:12

Re: mag de politie met filmen en foto's maken?

Ongelezen bericht door ariane1963 »

Zodra het materiaal op gestructureerde wijze toegankelijk is voor latere raadpleging, is de Wbp van toepassing. In het algemeen geldt dat analoge geluids- en beeldtechnieken buiten de reikwijdte van de Wbp vallen. Cameratoezicht met digitale technieken valt wel onder de Wbp en moet, tenzij vrijgesteld, gemeld worden bij het CBP.
Hallo kweenie,

sorry ik ben niet blond maar kan je dit uitleggen in normaal nederlands en zonder al die afkortingen?

Ik heb inmiddels vernomen dat ook op een gewone dag door de week foto's enz genomen worden van kinderen en volwassenen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: mag de politie met filmen en foto's maken?

Ongelezen bericht door kweenie »

Sorry, cnp = college bescherming persoonsgegevens. Wbp = Wet bescherming persoonsgegevens.

Het komt er volgens mij op neer dat ze zeggen dat de data in digitale bestanden makkelijk te indexeren, op te slaan en later terug te zoeken zijn, en dat dat dus goed beschermd moet worden en niet zomaar mag. Analoge data is eigenlijk één groot bestand zonder structuur, waardoor specifieke beelden nauwelijks te indexeren en later terug te zoeken zijn, en dat dat dus minder risico heeft en minder goed beschermd hoeft te worden.

ariane1963
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 jun 2008 14:12

Re: mag de politie met filmen en foto's maken?

Ongelezen bericht door ariane1963 »

Ok bedankt voor de uitleg maar mag het nu of niet?dat is nog steeds niet helemaal duidelijk..

ik blijf zeggen dat het zonder gegronde redenen niet mag...maar wil het zeker weten...

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: mag de politie met filmen en foto's maken?

Ongelezen bericht door kweenie »

Het lijkt er op dat het bij het gebruik van gewone analoge toestellen niet tegen de bescherming van de persoonsgegevens ingaat en zou mogen, terwijl het bij het gebruik van digitale toestellen niet zou mogen.

Big-V
Berichten: 979
Lid geworden op: 04 sep 2005 21:02

Re: mag de politie met filmen en foto's maken?

Ongelezen bericht door Big-V »

Foto's en het portretrecht..

Linkje

ron1
Berichten: 811
Lid geworden op: 18 jun 2008 19:16

Re: mag de politie met filmen en foto's maken?

Ongelezen bericht door ron1 »

Ja wetjes,het portretrecht net zoals alle rechten zijn hier uitzonderingen op.

Denk aan preventief fouilleeracties e.d.,werk je niet mee,dan wordt je aangehouden,noodverordeningen,dat filmen is niet zomaar voor niks,dan is er bijvoorbeeld sprake van ordeverstoringen in het verleden of in de toekomst.

Wat een gezeur om niks.

Heb je een parkeerboete gekregen misschien ??

pffff

MLF
Berichten: 798
Lid geworden op: 20 okt 2005 13:43

Re: mag de politie met filmen en foto's maken?

Ongelezen bericht door MLF »

Ben ook ff aan denken geslagen, ja er mag gefilmd worden maar dat komt niet op TV, dat is voor intern gebruik, net als politie met helmcamera, surveillance camera in de stad, stations enz.
Daar waar ongeregeldheden kunnen ontstaan. Politie heeft ook speciale camera wagens. Zo kunnen daders van diverse delicten snel gesignaleerd worden.

Big-V
Berichten: 979
Lid geworden op: 04 sep 2005 21:02

Re: mag de politie met filmen en foto's maken?

Ongelezen bericht door Big-V »

Wat een gezeur om niks.
Valt wel mee. Mij hoeven ze niet ongevraagd te filmen als ik over straat loop.

ron1
Berichten: 811
Lid geworden op: 18 jun 2008 19:16

Re: mag de politie met filmen en foto's maken?

Ongelezen bericht door ron1 »

Wat ga je er tegen doen dan ?

Niks.

Van mij part hangen ze heel Nederland vol met camera's,ja ook flitscamera's..........het is bewezen dat het een goed middel is voor preventie en bewijslast met sommige zaken.

MLF
Berichten: 798
Lid geworden op: 20 okt 2005 13:43

Re: mag de politie met filmen en foto's maken?

Ongelezen bericht door MLF »

Er blijkt nu met de helmcamera al 40% minder klachten te zijn. Minder agressie ook.
Dat is netjes, want mensen liegen nog wel eens achteraf.

Zo vind ik het ook netjes dat bepaalden buurten camera's hebben, zoals stadions, stations, winkelcentra en winkels.

Voor meer info over de helmcamera:
http://nl.youtube.com/watch?v=Lywk_dg6iig

Big-V
Berichten: 979
Lid geworden op: 04 sep 2005 21:02

Re: mag de politie met filmen en foto's maken?

Ongelezen bericht door Big-V »

Wat ga je er tegen doen dan ?

Niks.

Van mij part hangen ze heel Nederland vol met camera's,ja ook flitscamera's..........het is bewezen dat het een goed middel is voor preventie en bewijslast met sommige zaken.
Wel degelijk. Als je denkt dat de politie je altijd, onder alle omstandigheden ongevraagd mag filmen, heb je het toch echt verkeerd.

Mogen we dat bewijs, waar wordt aangetoond dat cameratoezicht preventief werkt, eens zien? Ik denk dat de overlast zich vooral verplaatst.

MLF
Berichten: 798
Lid geworden op: 20 okt 2005 13:43

Re: mag de politie met filmen en foto's maken?

Ongelezen bericht door MLF »

Big-V

Er wordt veel vandalisme opgelost daar waar camera's hangen.

Natuurijk verplaatsen mensen zich, daar is ook een gedeeltelijke oplossing: samenscholingsverbod, niet meer dan 2 mensen in een groep op straat.

Misschien in de toekomst komen overal camera's te hangen.

ron1
Berichten: 811
Lid geworden op: 18 jun 2008 19:16

Re: mag de politie met filmen en foto's maken?

Ongelezen bericht door ron1 »

Prima,hang maar vol.

Niks mis mee.

Die cameraatjestest op de helm van bikers is een prima plan.

Teveel van die ratjes zeggen voor de rechter dat ze niks verkeerds hebben gedaan.

Big-V
Berichten: 979
Lid geworden op: 04 sep 2005 21:02

Re: mag de politie met filmen en foto's maken?

Ongelezen bericht door Big-V »

Prima,hang maar vol.

Niks mis mee.

Die cameraatjestest op de helm van bikers is een prima plan.

Teveel van die ratjes zeggen voor de rechter dat ze niks verkeerds hebben gedaan.
Je valt in herhaling. Vier posts geleden zei je al hetzelfde.

Bovendien leef ik liever in een land waar af en toe een ruit wordt ingegooid dan in een politiestaat waar alles en iedereen wordt gefilmd.

Gesloten